اعطای گرنت 65 هزار دلاری شرکت دانش‌بنیان ایرانی به دانشمندان مسلمان
کد خبر: 3794057
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
همزمان با پنجمین نشست استپ صورت می‌گیرد؛

اعطای گرنت 65 هزار دلاری شرکت دانش‌بنیان ایرانی به دانشمندان مسلمان

گروه بین‌الملل ــ یک‌ شرکت دانش‌بنیان ایرانی حاضر در پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، ۶۵ هزار دلار گرنت در قالب تجهیزات آزمایشگاهی به دانشمندان مسلمان اعطا می­‌کند.

اعطای گرنت 65 هزار دلاری شرکت دانش‌بنیان ایرانی به دانشمندان مسلمانبه گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌­رسانی بنیاد مصطفی، دومین پنل پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در مرکز بین­‌المللی علوم شیمی و زیستی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد.

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در توضیح گرنت ۶۵ هزار دلاری گفت: در این دوره از نشست استپ، ما گرنت ۶۵ هزار دلاری را برای تجهیزات آزمایشگاهی دانشمندانی اختصاص داده­‌ایم که پروپوزال ارائه دهند و در سه روز که نشست برپا است، آموزش می­‌بینند و در نهایت ۱۰ نفر منتخب می­‌شوند تا آزمایشگاه­‌های آن­ها برای تحقیقات تجهیز شود.

رسول دیناروند، عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی(ص)، حسن اعزازی از دانشگاه آمریکایی قاهره و سیدمحمد نوربخش در این مراسم درباره موضوع تجاری­‌سازی در حوزه سلامت، کمبود منابع و راهکارهایی برای همکاری صحبت کردند.

نوربخش در مورد فعالیت­‌های این شرکت دانش‌بنیان گفت: ما تجهیزات ثبت مغزی و قلبی تولید می­‌کنیم. با این تجهیزات می‌­توان بیماری­‌ها را تشخیص داد یا میزان اثربخشی داروها را سنجید.

وی همچنین با اشاره به راهکار نوروفیدبک در این دستگاه­‌ها خاطرنشان کرد: این دستگاه­‌ها که استفاده کلینیکی هم دارد بیماری­‌های عصبی را در بیمار تشخیص داده و با تحلیل سیگنال­‌های مغزی بدون آسیب یا روش­‌های تهاجمی راهکارهای درمانی برای این بیماری­‌ها ارائه می‌دهد.

به گفته وی افسردگی، اضطراب، بیش­‌فعالی، وسواس و وزوز گوش از جمله بیماری­‌هایی است‌ که با این ابزار قابل درمان خواهد بود.

همچنین پروفسور جکی یینگ، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 در ابتدای این پنل توضیح مختصری در مورد فعالیت‌های آزمایشگاه نانوزیستی (NanoBiolab) ارائه داد که مدیریت آن را برعهده دارد.

جکی­‌یینگ، یکی از دستاوردهای اخیر این مرکز تحقیقاتی را تولید انسولین نانودارو برای بیماران دیابتی دانست. وی همچنین از طراحی کیت­‌های تشخیصی برای طراحی سریع­‌تر بیماری­‌های ویروسی و باکتریایی مانند ویروس زیکا یا باکتری ای کولای خبر داد.

رسول دیناروند که به نمایندگی از سعید سرکار، عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی(ص) در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت، مرکز تحقیقات نانو در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران را معرفی کرد.

وی گفت: این مرکز در سال ۲۰۰۴ به صورت مجازی و بدون تخصیص ساختمان یا تجهیزاتی و بودجه دولتی تأسیس شد و ما تا سال ۲۰۱۷ از بودجه دولتی استفاده می­‌کردیم.

عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی(ص) افزود: بودجه دولتی تخصیص داده شده به این مرکز در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

وی همچنین از افزایش این بودجه در سال ۲۰۱۹ خبر داد و گفت: بودجه یادشده فقط برای تحقیقات است و بودجه جاری مرکز نیست.

دیناروند مهم‌­ترین هدف این مرکز را انجام تحقیقات میان رشته‌­ای برشمرد و افزود: آموزش و تحقیق، تجاری‌سازی، توسعه فناوری از جمله اهداف و مأموریت‌‌های ما است.

حوزه­‌های تحقیقاتی این مرکز به گفته وی مهندسی ذرات نانو، سلول­‌های بنیادی، کشت سلولی و پزشکی مولکولی است.

وی تأکید کرد: تاکنون سه شرکت از این مرکز منشعب شده­‌اند و یک اتاق تمیز برای انجام آزمایش­‌ها توسط بخش خصوصی در مرکز توسعه داده شده است.

در ادامه دکتر حسن اعزازی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ابتدا چالش­‌هایی مانند «تحقیقات‌ کاربردی در برابر تحقیقات بنیادین، فرار مغزها و جمعیت خارج از کشور(اسپورا)، تأمین منابع، نوآوری و کارآفرینی، مالکیت فکری، شرکت‌های اسپناف (منشعب) شده و سهم دانشگاه، درک بازار و از همه مهم­‌تر ثبت اختراع (پتنت) و شیوه­‌های آن» را  برشمرد.

رئیس گروه شیمی دانشگاه آمریکایی قاهره تصریح کرد: ۹۰ درصد از دانشمندان جوان ما نمی­‌دانند پتنت چیست و چطور باید از آن در راستای هدف خود استفاده کنند.

وی همچنین با استناد به مطالعه‌ه­ای بین­‌المللی گفت: مردم در اروپا و آسیا، حوزه سلامت را اولین اولویت بودجه­ بندی کشورها دانسته‌­اند.

دکتر اعزازی ضمن تأکید بر اهمیت تحقیقات راهبردی میان رشته‌­ای گفت: علوم تجربی و مهندسی باید با هم ترکیب شوند و امروز وجود آزمایشگاه شیمی بدون پرینتر سه بعدی، لیزر، دستگاه سی­ان­سی معنی ندارد.

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی در زیرشاخه­‌های بیماری‌ ­‌های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان ۸ تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.

یکی از فعالیت­‌های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.

این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش­های جهان اسلام در حوزه سلامت می‌­پردازد و تازه­‌ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش­‌ها در آن بررسی می­‌شود.

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می­‌شود و شرکت­‌ها و سرمایه‌­‌‌گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت­‌هایی را کسب کرده­‌اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.

نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.

اعطای گرنت ۶5 هزار دلاری شرکت دانش بنیان ایرانی به دانشمندان مسلمان

انتهای پیام

captcha