ادامه فعالیت تلگرام طبق صریح قرآن «حرام بین» است/ ضرورت احصای راهکارهای عملی تحقق بیانیه گام دوم
کد خبر: 3794292
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
آیت‌الله موحدی کرمانی:

ادامه فعالیت تلگرام طبق صریح قرآن «حرام بین» است/ ضرورت احصای راهکارهای عملی تحقق بیانیه گام دوم

گروه سیاسی ــ خطیب جمعه تهران با اشاره به خدشه‌هایی که به اساس دین، اخلاق و انقلاب در فضای مجازی وارد می‎شود، گفت: ادامه فعالیت پیام‌رسان تلگرام، با این وضعیت که موجب سلطه اجانب و تضعیف اعتقادات می‌شود، طبق صریح قرآن، حرام بین است.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و امام راحل به ملت ایران به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این بیانیه بسیار مهمی بود. رهبر آینده‌نگر و ژرف‌اندیش بیانیه بسیار مهمی را تحت عنوان «گام دوم انقلاب» منتشر کردند که به دلایل مختلف از جمله محتوا و شرایط و مقطع زمانی، صدور آن از اهمیت‌ بسیار زیادی در ادامه مسیر انقلاب برخوردار است.

وی ادامه داد: باید با ارائه راهکارهای عملی زمینه‌های تحقق آن فراهم شود. برای نکته اول صدا و سیما باید با برگزاری نشست‌های تخصصی، ابعاد این بیانیه ارزشمند را روشن و تبیین کند. دوم اینکه دستگاه‌های فرهنگی، اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برای توفیق در گفتمان‌سازی آن اقدام و نخبگان و فرهیختگان زمینه‌های عینیت‌بخشی آن را در عرصه‌های مختلف کشور فراهم کنند.

موحدی کرمانی اظهار کرد: نکته سوم این است که مبنای برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی سالانه، توصیه‌های هفت‌گانه رهبری؛ علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سک زندگی، قرار گیرد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: نکته مهم چهارم و یکی از موضوعات مهم و راهبردی این بیانیه، جامعه‌پردازی و زمینه‌سازی برای تحقق تمدن اسلامی است که شکل حقیقی آن در زمان ظهور امام زمان(عج) محقق می‌شود. بحمدالله انقلاب اسلامی با ترسیم نقش مهم و محوری مردم و تشکیل جمهوری اسلامی، گام اول انقلاب را به خوبی برداشته است. برای ساخت جامعه اسلامی و رسیدن به تمدن اسلامی باید با بازبینی نظامات موجود در عرصه‌های مختلف از جمله نظام آموزشی، بودجه‌ریزی، اداری و اقتصادی، نظاماتی را متناسب با فرهنگ و آموزه‌های مکتب حیات‌بخش اسلام تنظیم کند.

وی تصریح کرد: دشمن هم که اهمیت این موضوع را به خوبی می‌داند سعی می‌کند با ارائه نسخه‌های غربی، مدل مدیریت کشور را به سمتی که در نهایت منجر به تحقق اهداف آن‌ها و تسلط بر کشور شود، سوق دهد.

موحدی کرمانی در ادامه به موضوع شرایط اقتصادی کشور پرداخت و گفت: اصلاح وضعیت معیشتی مردم و عزم جهادی مبارزه با گرانی لجام‌گسیخته سرسام‌آور یکی از ضروریات امروز ماست. باید هزینه‌‌های جاری کاهش یابد. به منظور تقویت بنیه اقتصادی کشور، اموال و املاک مازاد دولت و دستگاه‌های اجرایی به فروش برسد. برخی از واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌ها مسئله‌دار و شائبه‌برانگیز است.

خطیب جمعه تهران سپس به مسئله فضای مجازی پرداخت و گفت: آگاهان دلسوز نگران هستند که در فضای مجازی به اساس دین، اخلاق و انقلاب خدشه وارد می‌شود. همه امورات از قبیل بانک، صنعت و کشاورزی بر روی فضای مجازی متمرکز شده است. طبق سند چشم‌انداز و برنامه توسعه و نیز تأکید مقام معظم رهبری، توسعه زیرساخت اینترنت از تکالیف وزارت ارتباطات است، لذا امروز ارتقای سطح دانش و بهره‌مندی صحیح از این فضا از ضروریات است.

وی یادآور شد: اغراض و حواشی سیاسی نباید وارد مقوله اقدامات وزارت ارتباطات شود. برای حفظ ارزش‌ها و اصول اسلامی و انقلابی باید روی اینترنت بومی و ایرانی تمرکز کرد. همان کاری که چینی‌ها کردند ما هم می‌توانیم. 80 درصد اقتصاد تکنولوژی و اطلاعات کره زمین در فضای مجازی در اختیار دولت و شرکت‌های امریکایی است. آیا آن مقدار که امریکایی‌ها در این زمینه وقت و سرمایه‌گذاری می‌کنند آیا ما هم کرده‌ایم؟ .

موحدی کرمانی اظهار کرد: دولت همانطور که موظف است در همه زمینه‌ها توسعه تکنولوژی ایجاد کند در پیام‌رسان‌ها هم باید این کار را انجام دهد. لازم است قانون برخورد با استفاده‌کنندگان از فیلترشکن، تدوین، تصویب و اجرا شود. چقدر دیگر باید به ارزش‌ها، قرآن، ائمه معصومین و مسائل اخلاقی در فضای مجازی هجمه و حمله شود تا ما در سیاست‌های خود تجددید نظر کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر بنیه کشور در مسائل فرهنگی مانند بنیه دفاعی و نظامی تقویت نشود دشمن از ابزار فضای مجازی، جوانان ما را منحرف می‌کند و نشانه‌هایش آشکار شده است. لازم است تلاش مضاعفی برای ایمن‌سازی شبکه اینترنت از حملات سایبری به ویژه در بخش‌های حساس ماند سیستم بانگی، نفتی و زیرساخت‌های حساس انجام گیرد.

وی افزود: مدیریت و کنترل فضای مجازی از سوی نظام و بهره‌مندی صحیح در چارچوب اهداف اسلام و انقلاب از فضای مجازی و تبدیل تهدید به فرصت از ضروریات است. لزوم بهره‌مندی مناسب از فضای مجازی و اینترنت جهت تبیین و گسترش گفتمان تشیع و انقلاب اسلامی حتمی است. باید مطابق سند «تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» حرکت کرد. چرا بومی‌سازی فضای مجازی اجرایی نشده است؟ ادامه فعالیت پیام‌رسان تلگرام، با این وضعیت که موجب سلطه اجانب و تضعیف اعتقادات می‌شود، طبق نص صریح قرآن، حرام بین است.

موحدی کرمانی با بیان اینکه فضای مجازی لجام‌گسیخته، گسست نسلی را به دنبال دارد، گفت: چرا در فضای مجازی قهرمان‌سازی و قهرمان‌پروری کاذب صورت می‌گیرد.

خطیب جمعه تهران در ادامه خطرات ادامه فعالیت تلگرام با وضعیت فعلی را، اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف در میان اقشار جامعه، دسترسی بیگانگان به اطلاعات مردم و کشور و حریم خصوصی افراد، انتشار، توزیع و تجارت انواع محتواهای مستهجن، اهانت به مقدسات و ارزش‌های اسلامی و تبلیغ فرقه‌های مختلف گمراه‌کننده و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی خواند.

وی ابراز کرد: امیدوارم مسئولان مربوطه از خواب بیدار شوند و راه صحیح قرآن را بپیمایند. ما بودیم که شاه را فراری دادیم و بینی امریکا را به خاک مالیدیم و چشم‌های جاسوسان امریکایی را بستیم و خدا هم به یاری ما آمد و شن‌های طبس را به کمک فرستاد. این‌ها قدرت‌های ما بود و لذا نگذاریم آسیبی به این قدرت‌ها وارد آید. در هر حال مسئله فضای مجازی را به مسئولان به شدت تأکید می‌کنم که بسیار مقوله خطرناکی است.

موحدی کرمانی سپس به تشریح ابعاد سفر مهم بشار اسد به ایران پرداخت و گفت: این خبری بود که در هفته گذشته در رأس اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت واز آن با تعابیری مانند رویداد بی‌نظیر و تاریخی و نمایش اقتدار ایران نام برده شد.

وی افزود: این سفر از جهات مختلف حائز اهمیت است و مورد توجه بسیاری از محافل سیاسی جهان قرار گرفت که به سه نکته در این باره اشاره می‌کنم. اول اینکه از هشت سال قبل این اولین بار است که بشار اسد به کشوری جز روسیه سفر می‌کند. مخالفان او ادعا می‌کردند که او عملاً در دمشق محاصره شده است. می‌دانید آسمان سوریه هنوز محل جولان جنگنده‌های امریکایی است و با اشراف اطلاعاتی و ماهواره‌های جاسوسی اوضاع را رصد می‌کنند. در این شرایط بشار اسد به تهران سفر می‌کند و به سلامت به کشورش برمی‌گردد؛ این یعنی پیام ثبات و امنیت.

موحدی کرمانی ادامه داد: دوم اینکه این سفر نشان از روابط عمیق دو کشور قدرشناسی سوریه از حمایت‌های ایران به ویژه رهبر معظم انقلاب است. به طوری که بشار اسد هدف از این سفر را تشکر از ایران و تبریک حضوری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به رهبر معظم انقلاب بیان کرد. سومین نکته آن است که این سفر پیام روشنی به اسرائیل و هم‌پیمانان امریکا داشت که ایران در سوریه حضور خواهد داشت و تطمیع، تهید و فشارهای همه‌جانبه براین تصمیم تأثیری ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان بیان کرد: کشورهای عربی پیشنهادات بسیار فریبنده‌ای به بشار اسد ارائه کردند تا از ایران فاصله بگیرد؛ از جمله پیشنهاد کمک 200 میلیارد دلاری و تضمین ادامه حکومت بشار اسد. اما بشار اسد استقلال کشور، عزت مردمش و روابط عمیق و راهبردی با ایران را با پول معاوضه نکرد و تسلیم تهدیدات هم نشد و برای همین این چنین مورد استقبال مقام معظم رهبری قرار گرفت. رئیس‌جمهور سوریه در این سفر درخواست تقویت روابط در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و ارتباط علما و اندیشمندان دو کشور را مطرح کرد.

وی تأکید کرد: در هر حال این سفر تحولی در انسجام و هماهنگی جبهه مقاومت و ایستادگی این جبهه در برابر ائتلاف امریکا و کشورهای وابسته ایجاد کرد.

موحدی کرمانی در ادامه درباره نشست ورشو گفت: اقدام اخیر امریکا در ورشو برای ایجاد ائتلاف علیه جمهوری اسلامی ایران به شکست مفتضحانه امریکا تبدیل شد. در این کنفرانس کشورهای بزرگ جهان حضور نداشتند و برخی کشورهای اروپایی نیز در حد نماینده شرکت کردند. از همان آغاز مشخص شد هیچ کشوری روی خوشی به این کنفرانس نشان نداده است و خود امریکایی‌ها نیز اذعان کردند که این نشست فاقد دستاورد بوده است.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه امریکا امروز به یک قدرت پوشالی و غول کاغذی تبدیل شده است، گفت: امریکا در درون با مشکلات عدیده روبروست و در سطح دنیا حتی در بین هم‌پیمانانش اعتبار خود را از دست داده است و حیثیت سیاسی امریکایی روز به روز در حال خدشه‌دار شدن است و ناکامی‌هایش نیز بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اهداف این نشست توسعه روابط خارجی رژیم صهیونیستی با کشورهای دیگر بود که منجر به تشدید اختلاف با لهستان، کشور میزبان این نشست شد و رهبران لهستان مزد خوش‌خدمتی خود را به امریکا و اسرائیل زود دریافت کردند. به گونه‌ای که این نمایش مضحک نه تنها دستاوردی برای امریکا نداشت بلکه موجب ایجاد تنش در روابط اسرائیل با لهستان هم شد.

موحدی کرمانی با تسلیت شهادت مظلومانه جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی توسط عده‌ای تروریست وهابی گفت: این اتفاق دل‌های مردم غیور کشور را به درد آورد و این خواست تمام ملت ایران است که عوامل این اقدام تروریستی مجازات و تقاص این خون‌های پاک از مزدوران سعودی ـ صهیونیستی گرفته شود. همانطور که فرماندهان شجاع و غیور ما وعده دادند در همان روزهای اول بعد از حادثه بخشی از عوامل را دستگیر کردند.

وی بیان کرد: متأسفانه شواهد و قرائن حاکی است که این تروریست‌ها در خاک پاکستان از آزادی عمل زیادی برخوردارند. بدیهی است ادامه این وضع به هیچ وجه قابل تحمل نیست. مسئولان پاکستان بدانند که حسن همجواری یک معادله دوطرفه است و تا حال مبنای جمنهوری اسلامی ایران بر این بوده است و انتظار است دخالت‌ها و وسوسه‌های شیطانی سعودی و اماراتی، دوستی دیرینه بین دو ملت را خدشه‌دار نکند.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: پاکستان باید برای حفظ امنیت خاطر و منافع و مصالح درازمدت دو ملت، مرزهای خود را به خوبی مدیریت کند و جلوی تحرکات گروه‌های تروریستی وابسته به جریانات وهابی را بگیرد. ایجاد بحران در مرزهای دو کشور به سود هیچ یک از دو ملت نیست و آسیب‌های آن دامن هر دو کشور را فراخواهد گرفت. لازم می‌دانم از مردم غیور اصفهان که در مراسم تشییع پیگر عزیزان پاسدار حماسه پرشوری آفریدند و آن اجتماع پرشکوه به رخ دشمنان اسلام کشاندند تشکر کنم.

وی با یادآوری تأسیس کمیته امدام امام خمینی(ره) از مردم و به ویژه ثروتمندان خواست در شب‌های عید کمک‌های خود را از نیازمندان دریغ نکنند.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهان در خطبه اول با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در آثار دینی دو نوع انقلاب مطرح است؛ انقلاب در بصیرت و آگاهی و انقلاب در قلوب و دل‌ها. به برکت انقلاب بصیرتی، نظام طاغوت ساقط می‌شود و رمدمی که زیر سلطه هستند بصیرت و آگاهی می‌یابند و به خوبی می‌دانند که باطل رفتنی است و حق ماندنی. در ادامه رهبری ولی امر قیام می‌کنند و از هیچ چیز هم نمی‌ترسند و این انقلاب در بصیرت است.

وی ادامه داد: نیاکان ما فکر می‌کردند که نمی‌توانند در مقابل شاهان ظالم و ستمگر قیام کنند و کوچک‌ترین اعتراضی نمایند، لذا با ذلت و خواری مواجه بودند، ولی وقتی در بصیرت مردم انقلاب صورت گرفت و مردم آگاه شدند و رهبری شایسته مانند امام(ره) به میدان آمد و به مردم فرمود نترسید و دشمنان محکوم به نابودی هستند. از شاه نترسید که رفتنی است و از امریکا نترسید که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و این جملات همراه با آیات و مستندات قرآنی به مردم عرضه شد، مردم بصیرت پیدا کردند و به خیابان‌ها ریختند و شاه فرار کرد و امریکا هم نتوانست هیچ غلطی بکند و در چند مقطع دچار خواری و ذلت شد.

موحدی کرمانی اظهار کرد: الحمدلله در ایران ما این انقلاب بصیرتی به وقوع پیوست و کار خود را کرد؛ اسلام حاکم شد، طاغوت نابود شد و احکام اسلام به عنوان قوانین کشور مشخص شد و در طی 40 سال عزت‌ها و عظمت‌ها دیدیم و توطئه‌های دشمنان خنثی شد.

وی در تشریح انقلاب در قلوب و دل‌ها گفت: این انقلاب نگه‌دارنده انقلاب اول است. انقلاب اول اگر می‌خواهد بماند باید در دل‌ها و قلوب مردم هم انقلاب به وجود بیاید که در انقلاب ما هم چنین بود و در دوران انقلاب صحنه‌های عجیبی از ایثار، فداکاری و مقاومت مردم دیده شد و فراوان هم بود.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: در آن دوران مردم هیچ چشم‌داشتی نداشتند و انتظاری نداشتند. اما کم کم پست‌ها مطرح شد، نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری، مدیریت کل، وزارت، استانداری. این پست‌ها که آمد دل‌ها متزلزل شد. امام علی(ع) وقتی داستان دوران عثمان و دست‌اندازی‌های مسئولان به بیت‌المال را بیان می‌کنند می‌فرمایند: «بیت‌المال را چپاول کردند گویا این آیه را ندیدند که قرآن می‌گوید انسان‌هایی که دنبال برتری هستند بدبخت هستند». در ادامه خود امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: این آیات را هم دیدند و خواندند و محتوای آن را هم فهمیدند اما دنیا در مقابل چشمان‌شان خود را زینت کرد و حب دنیا در دل آن‌ها رسوخ کرد و آخرت را فراموش کردند.

موحدی کرمانی بیان کرد: بعضی‌ها هم در داخل کشور گرفتار این مسئله شدند. باید دقت کرد که با خون شهدا بازی نکنیم. آن‌ها عزت آفریدند و انقلاب را پیروز کردند و این انقلاب امروز دست ماست. در قیامت اولیت سئوالی که اول از ما مطرح می‌‌شود در رابطه با همین امانت انقلاب است که مسئولان و متولیان چه کردید؟ عدلت را برقرار کردید یا نه؟ بیت‌المال را عادلانه تقسیم کردید یا نه؟ یا اینکه عده‌ای خوردند و عده‌ای از گرسنگی مردند. باید به این‌ها جواب داد.

وی اظهار کرد: این نقاط ضعف است که مقداری مردم را ناراحت کرده و خیال می‌کنند این انقلاب است که این طور شده و حتی سرنوشت گوشت را این چنین کرده است. نخیر، انقلاب هر کجا آمد عزت آورد. دشمنان بدانند این انقلاب خیلی قدرتمند است و اگر افرادی به آن ضربه وارد کنند خودشان نابود می‌شوند و انقلاب سرافراز است. مثل انقلاب مثلی است که قرآن می‌گوید: « ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ».

انتهای پیام

captcha