سالانه چند مؤسسه خیریه به دلیل فرار مالیاتی تعطیل می‌شوند؟
کد خبر: 3796187
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
اکبری پاسخ داد:

سالانه چند مؤسسه خیریه به دلیل فرار مالیاتی تعطیل می‌شوند؟

گروه جامعه ــ معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور ضمن تشریح نحوه دریافت معافیت مالیاتی توسط مجموعه‌هایی که اقدام به انجام امور خیر می‌کنند، گفت: گزارش‌های تخلفاتی مختلفی دریافت می‌کنیم اما در سال کمتر از 10 مؤسسه ابطال مجوز می‌شوند.

کمال اکبری، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در گفت‌وگو با ایکنا؛ به برخی سؤال‌های مطرح در خصوص دریافت معافیت مالیاتی توسط سازمان‌هایی که بخشی از سود خود را به امور خیر اختصاص می‌دهند، پرداخت و گفت: هر مجموعه یا شخصی که مشخص شود طبق بند «ط» ماده 139 بخشی از سود خود را در امور خیر هزینه کرده در آن بخش از سود خود از مالیات معاف می‌شود. یعنی معافیت مالیاتی کامل نیست و فقط به بخشی که به امور خیر اختصاص یافته تعلق می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه نهادی و چطور بر کارخانه‌ها و نهادهایی که مدعی انجام کار خیر هستند نظارت می‌کند؟ بخشی از نظارت بر عهده وزارت کشور است و وزارت کشور نظارت می‌کند تا مؤسسات و سازمان های خیریه پول‌های دریافتی خود را بر اساس اساسنامه خود هزینه کنند.  

اکبری ادامه داد: وزارت کشور با انجام پایش عملکرد بررسی می‌کند که آیا مؤسسات به راستی پول‌های خود را صرف امور خیر کرده‌اند و سالیانه نیز حسابرسی مالی از مؤسسات خیریه صورت می‌گیرد تا بفهمیم عملکرد مؤسسات خیریه چطور بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر یک کارخانه یا سازمان مدعی شود که بخشی از سود خود را برای کار خیر انجام داده، صحت این ادعا توسط چه نهادی راستی آزمایی می‌شود؟ گفت: اگر این پول به یک خیریه پرداخت شود وزارت کشور نظارت می‌کند که آیا این پول به راستی در همان مسیری که آن مؤسسه خیریه باید مصرف می‌کرده، مصرف کرده است یا خیر.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با اشاره به احتمال فرار مالیاتی و بروز تخلفات در این زمینه، گفت: این مسئله توسط اداره مالیات مورد نظارت قرار می‌گیرد و آنچه در خیریه‌ها هزینه می‌شود هم توسط ما و هم توسط سازمان مالیاتی نظارت می‌شود.

وی از مردم و سازمان‌ها خواست از طریق مؤسسه‌های خیریه معتبر کمک‌های خود را به دست محرومان برسانند و هنگامی که می‌خواهند پول یا امکانات خود را در اختیار مؤسسه خیریه ای قرار دهند در خصوص آن پرس‌و‌جو کرده، مجوز مؤسسه را بررسی کنند.

اکبری در پاسخ به این سؤال که اگر مجموعه‌ای مثلاً یک کارخانه به صورت مستقل مؤسسه خیریه تأسیس کرده و مطرح کند که سود کارخانه خود را توسط این مؤسسه خیریه هزینه می‌کند، چه نهادی بر آن نظارت می‌کند؟ گفت: اگر مجوز این مؤسسه خیریه را وزارت کشور داده باشد ما بر عملکرد آن نظارت می‌کنیم.

وی تشریح کرد: اکنون صنف‌های مختلفی در بازار فعال هستند که اعلام می‌کنند می‌خواهند مؤسسه خیریه‌ای به نام صنفشان تأسیس و از سود اقداماتمان برای کارهای خیر هزینه کنند؛ ما به این صنوف مجوز تأسیس مراکز خیریه را می‌دهیم و بر حسن انجام اقدامات آنها نیز نظارت می‌کنیم. معافیت مالیاتی هم براساس آن پولی که برای کار خیر هزینه می‌شود به آن مجموعه تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال اگر مجموعه‌ای یک میلیارد تومان به نیازمندان داده و ما هم تأیید کرده‌ایم آن پول دارای معافیت مالیاتی خواهدبود اما اگر با پولی حقوق کارمندان خود را پرداخت کرده یا تجهیزاتی برای مؤسسه خریده است باید مالیات آن را پرداخت‌کند.

اکبری در پاسخ به این سؤال که طی یک سال اخیر چند مجموعه از قانون معافیت مالیاتی سوء استفاده کرده‌اند؟ گفت: گزارش‌هایی را دریافت کرده‌ایم. تخلفات مختلفی وجود داشته ولی از چند هزار مؤسسه مردم نهادی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند تخلفات گزارش شده منتهی به ابطال مجوز حتی 10 مؤسسه هم نمی‌شود. برخی تذکر دریافت می‌کنند یا تعلیق می‌شوند. البته هر هفته جلسه هیئت‌های بررسی برگزار گزارش‌ها بررسی می‌شود اما اینگونه نیست که دامنه آن نسبت به تعداد مؤسات خیریه زیاد باشد؛ حجم تخلف پایین است اما ما حتی یک تخلف را هم زیاد می‌دانیم.

وی در خصوص محور فعالیت‌های سال آینده معاونت مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، گفت: سال آینده بیش از آنکه به توسعه کمی مؤسسات مردم نهاد توجه داشته باشیم محور کار ما توسعه کیفی مبتنی بر نظارت دقیق بر سازمان‌ها، آموزش و توانمندسازی آنها و ایجاد نظام رتبه بندی برای مشخص شدن وضعیت سازمان‌های مردم نهاد خواهدبود.

انتهای پیام 

captcha