دلایل عدم تخصیص اعتبارات طرح ملی حفظ قرآن/ حضور دو و نیم میلیون دانش‌آموز در 1452
کد خبر: 3796545
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
در برنامه افق رادیو قرآن بررسی شد؛

دلایل عدم تخصیص اعتبارات طرح ملی حفظ قرآن/ حضور دو و نیم میلیون دانش‌آموز در 1452

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دلایل عدم تخصیص اعتبارات طرح ملی حفظ قرآن با حضور کارشناسان مختلف در برنامه افق رادیو قرآن بررسی و تحلیل شد.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق که شنبه‌ها به صورت زنده از رادیو قرآن پخش می‌شود، روز شنبه، 18 اسفندماه، به موضوع بررسی نحوه برگزاری طرح ملی حفظ جزء ۳۰ در سال ۹۷ پرداخت.

این برنامه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین داود قاسمی، مسئول واحد رسانه‌ای مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز ارتباط تلفنی با میکائیل باقری، معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، تولید و پخش شد.
حجت‌الاسلام قاسمی در رابطه با طرح ملی حفظ جزء 30 قرآن اظهار کرد: دین مبین اسلام به همه مسلمانان دستور اکید برای حفظ قرآن داده است که این مسئله به وفور در روایات ما دیده می‌شود و این امر مختص به صدر اسلام نبوده و در سده‌هایی که در آن‌ نگارش قرآن گسترش داشته، مانند زمان امام صادق(ع) و پس از آن نیز روایات بسیاری در این باره وجود دارد. در کتاب‌های معتبر مذهب ما مانند اصول کافی نیز بابی به نام حفظ قرآن وجود دارد که بیانگر این مطلب است. لذا مسلمانان باید طبق نظر دین به حفظ قرآن روی آورند. مقام معظم رهبری نیز ناظر به همین روایات فرمودند که مردم بر روی این مورد نظر بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه برخی اعلام می‌دارند که منظور از این روایات عامل بودن به قرآن است، نه اینکه به حفظ الفاظ بپردازیم که در پاسخ به ایشان باید به این روایت امام صادق(ع) که فرمودند: «اَلْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ اَلْعَامِلُ بِهِ»، «حافظ قرآن، عامل به آن نیز است» استناد کرد که نشان از حفظ الفاظ قرآن نیز دارد. مقام معظم رهبری با طرح مسئله لزوم تربیت 10میلیون حافظ قرآن، احیای این فرهنگ را مطالبه کردند که از زمان ایراد این فرمایش حدود هفت سال گذشته و اینکه مردم، مسئولان، نهادهای دولتی و خصوصی، مؤسسات و... تا چه میزان در این زمینه موفق بوده‌اند محل بحث است.
قاسمی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی بارها در جلسات با قرآنیان به این نکته اشاره دارند که در قرون گذشته به ویژه در سده اخیر و ایام حکومت پهلوی، مردم ما سالیان متمادی از قرآن دور نگه داشته شدند که باید این خلأ جبران شود. چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته و اگر ما امروز به آرمان‌های امام(ره) و رهبری در این باره به صورت کامل دست پیدا نکرده‌ایم. به خاطر همین دوری از قرآن در سده‌های اخیر بوده است. امروز برخی ایران را با کشورهای همسایه و عربی درباره امر قرآن مقایسه می‌کنند که این امر نادرست است. در این چهل سال اخیر، قدم‌های بلندی به برکت انقلاب اسلامی برداشته شده و سرعت انس مردم با قرآن نیز رو به افزایش است. البته در این باره قطعاً برنامه‌ریزی درست و صحیح نیز از سوی دولتمردان و بخش خصوصی لازم است. وی در ادامه درباره آزمون حفظ قرآن نیز افزود: آزمونی که هرساله در روز اسفندماه برگزار می‌شود، مربوط به مفاهیم و معارف کل قرآن است. این آزمون سال‌ها بود که به صورت مجزا از سوی سازمان اوقاف و وزارت ارشاد و نیز وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شد. طبق تعاملی که از سال گذشته بین وزارت ارشاد و سازمان اوقاف انجام شد، از سال گذشته این آزمون‌ها تجمیع شده و یک آزمون با همکاری دو نهاد برگزار شد. امسال نیز وزارت آموزش و پرورش به این جمع افزوده شد و آزمون این سه نهاد با هم برگزار شد. بخش کتبی آزمون روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد و از شنبه هفته قبل نیز آزمون شفاهی آغاز شده که حافظان کل قرآن علاوه بر اینکه آزمون کتبی را سپری کرده‌اند، به همراه دانش‌آموزانی که سن و سال کمی دارند، در این آزمون شرکت می‌کنند. مجموع این افراد نیز حدود سه میلیون نفر است که این آمار در سامانه مربوطه در ارشاد ثبت و ضبط شده است.
مسئول واحد رسانه‌ای مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با اطلاع‌رسانی طرح 1452 نیز ضمن تشکر از مسئولان سازمان صدا و سیما جهت همکاری فراوان در این زمینه، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی فراوانی از طرح با استفاده از پوسترها و بنرهای مختلف در استان‌های کشور انجام شد. همچنین، با استفاده از فضای مجازی نیز موضوع اطلاع‌رسانی به خوبی پیگیری و انجام شد.
در ادامه، میکائیل باقری، معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، نیز طی سخنانی با اشاره به آمار موجود در سامانه وزارت ارشاد که از حضور تعداد دو میلیون و دویست و چهل هزار و چهارصد و سی و پنج نفر دانش‌آموز در طرح 1452 خبر می‌دهد، بیان کرد: این آمار، آماری است که از سوی مربیان و معلمان و فرهنگیان در سامانه همگام ثبت شده است که باید به این آمار تعداد 150 هزار نفر دانش‌آموز را نیز اضافه کنیم که در فضای مجازی ثبت‌نام کرده بودند. بنابر این نزدیک به دو میلیون و چهارصد هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت کرده‌اند. همچنین، حدود 500 هزار نفر از همکاران فرهنگی و معلمان و مربیان نیز در دوره ضمن خدمت این طرح حضور داشتند.
باقری در ادامه ضمن تشکر از مسئولان رادیو قرآن جهت همکاری با آموزش و پرورش در برنامه زنگ آسمانی، تصریح کرد: رادیو قرآن از آذرماه سال جاری با تولید برنامه زنگ آسمانی با محوریت طرح 1452 به مدد آموزش و پرورش آمد که طی این برنامه هر روز از ساعت 7:30 در مدارس سراسر کشور برنامه صبحگاهی با محوریت طرح 1452 از طریق رادیو قرآن پیگیری و اجرا ‌شد.
در ادامه، حجت‌الاسلام قاسمی درباره تخصیص اعتبارات قرآنی در کشور به ویژه در مورد طرح ملی حفظ قرآن، اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی همواره طی هر سال بودجه‌ای را برای فعالیت‌های قرآنی اختصاص می‌دهد که امسال نیز نزدیک به 20 میلیارد تومان اعتبار در این باره تخصیص داده شده است. اتفاق بدی که در آن مورد رخ داد این است که این 20 میلیارد تومان اعتبار نیز هزینه نشده و به همین صورت در صندوق توسعه مانده است.
وی با بیان اینکه امروز در اقصی نقاط کشور برنامه‌های فراوان قرآنی در نظر گرفته شده که نیاز به بودجه دارد، تصریح کرد: این مسئله باید از مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور پرسیده و پیگیری شود که چرا بودجه اندکی از طرف دولت اختصاص داده شده و در صندوق توسعه وجود دارد تخصیص داده نمی‌شود.
در ادامه، محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، نیز طی تماس با برنامه، درباره علت عدم تخصیص اعتبارات قرآنی بیان کرد: علی‌رغم اینکه تلاش زیادی شد تا بخشی از اعتبارات منشور از ابتدای سال به موضوع حفظ قرآن تخصیص پیدا کند، متأسفانه سیاست‌های حاکم بر کمیته تخصیص اعتبار منشور توسعه در این موضوع اجازه تخصیص اعتبارات را نداد.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از 10 میلیارد تومان موجودی در صندوق وجود دارد که تقریباً مبلغ یک میلیارد و نیم از آن برای یک دستگاه خاص ویژه طرح 1452 است که تخصیص داده نشده، گفت: اصل موضوع این است که اراده ملی برای این موضوع شکل نگرفته و تمامی مسئولان در نهادهای مختلف از مجلس و دولت گرفته تا تمامی آحاد مردم باید تمام‌قد پای طرح بیایند و همت خود را برای این کار اعلام کنند.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن ادامه داد: تا زمانی که سبک زندگی مدیران بیش از پیش به سمت سبک زندگی قرآنی نزدیک نشود، این تغییر اساسی در زمینه پیگیری وسیع مسائل قرآنی حاصل نخواهد شد. اگر ما بخواهیم این جهش در چشم‌انداز 1414 محقق شود، باید به این سمت حرکت کنیم. اگر واقعاً یک عزم جدی در شورای توسعه وجود داشت، خود اعضای شورا باید حفظ جزء 30 را همراهی می‌کردند. وقتی این همراهی انجام نمی‌شود، این طرح در حد سند باقی می‌ماند و وضعیت نگران‌کننده‌ای به وجود می‌آید.
در ادامه، حجت‌الاسلام قاسمی در رابطه با همکاری سازمان‌ها در این رابطه نیز بیان کرد: به شکرانه الهی مسئولان قرآنی کشور در نهادها و سازمان‌های مختلف همکاری بسیار خوبی دارند. انصافاً آموزش و پرورش تمام قد در طرح 1452 حاضر شد و جلسات مرتب هفتگی و ماهیانه بین اوقاف و آموزش و پرورش و ارشاد برگزار می‌شود که نمود آن نیز آزمون روز پنجشنبه بود. این طرح در آموزش و پرورش تا حدود نیمه شعبان ادامه خواهد داشت. البته ورود آموزش و پرورش به این حوزه با کامنت‌های بسیار بدی در فضای مجازی رو به رو شده است که چرا آموزش و پرورش به این قضیه ورود کرده و این امر بسیار ناپسند است؛ چراکه یکی از راه‌های حرکت به سمت انس با قرآن که مد نظر مقام معظم رهبری است، پرداختن به این امر در آموزش و پرورش است.
مسئول واحد رسانه‌ای مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، برای سال آتی نیز جزء 30 قرآن کریم محور طرح 1453 خواهد بود که در کنار آن برنامه‌های مهارت‌های زندگی و آموزش حفظ موضوعی قرآنی نیز وجود دارد. یک برنامه‌ای هم در این رابطه در نظر گرفته شده که ان‌شاءالله جزء دیگری از قرآن نیز آغاز شود. سازمان اوقاف در سال آینده بیشتر به کار تولید محتوا برای حفظ قرآن می‌پردازد که نمونه آن نیز برنامه مدرسه حفظ بود که شبکه قرآن سیما آن را با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه پخش کرد که سال بعد نیز برنامه‌های بیشتری در این زمینه را شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام

captcha