برگزاری ششمین اجلاس جهانی صدا با رویکرد آینده‌پژوهی رادیو
کد خبر: 3796687
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
در نشست خبری حمید شاه‌آبادی اعلام شد:

برگزاری ششمین اجلاس جهانی صدا با رویکرد آینده‌پژوهی رادیو

گروه هنر ــ حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیما، در نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا ضمن تشریح برنامه‌های نوروزی، گفت: ششمین اجلاس جهانی صدا با رویکردی پژوهشی و با در نظر گرفتن تحولی که در عرصه فناوری صدا رخ داده است برگزار خواهد شد.

برنامه‌های نوروزی صدای رسانه ملی/ برگزاری ششمین اجلاس جهانی صدا با رویکرد آینده‌پژوهی رادیوبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا و همچنین تشریح برنامه‌های نوروزی صدای رسانه ملی پیش از ظهر امروز، 19 اسفند، با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نورالدین جعفری، دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و محمد اخگری، دبیر ششمین اجلاس جهانی صدا، در سالن اجتماعات ساختمان شهدای رادیوی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست شاه‌آبادی با اشاره به سپری شدن سال 97 با فراز و نشیب‌های فراوان گفت: مهمترین اتفاق سالی که پشت سر گذاشتیم برگزاری مجموعه جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که با قدرت و اقتداری مثال‌زدنی با وجود تمام تهدیدهای دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی به انجام رسید.

وی ادامه داد: سال 98 را در شرایطی آغاز می‌کنیم که در تمام حوزه‌های سیاست‌گذاری و اجرای کشور به ویژه عرصه رسانه منشوری را با عنوان گام دوم انقلاب شامل منویات رهبر معظم انقلاب پیش‌ رو داریم. لذا باید تمام اقدامات خودمان را در جهت تحقق بندهای این منشور به کار ببندیم.

شاه‌آبادی با اشاره به برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی گفت: شورای سیاست‌گذاری جشنواره از ماه‌ها قبل برگزار شده و در نظر داریم تا این جشنواره را در هفت بخش به شکل ویژه برگزار کنیم که از جمله بخش‌های مورد نظر ما در این دوره از جشنواره بررسی برنامه‌های مستمر شبکه‌های ملی صدای رسانه‌ای ملی است که به شکل پیوسته از این شبکه‌ها پخش شده و مردم مخاطبان اصلی آن هستند.

وی تصریح کرد: 108 برنامه مستمر در این دوره از جشنواره مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته و از این تعداد 56 برنامه به مرحله دوم و نیمه‌نهایی داوری راه یافتند که داوران هم‌اکنون مشغول ارزیابی نهایی آنها هستند.

معاون صدای رسانه ملی ادامه داد: بخش‌های همچون فضای مجازی در سه حوزه تعامل با مخاطب، پادکست‌های صدامحور و سایت‌های رادیویی در این دوره از جشنواره مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به اینکه رادیونماها از مختصات و فرمت بهتری طی سال‌های اخیر برخوردار شدند. لذا این بخش را نیز در این دوره از جشنواره مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

شاه‌آبادی تأکید کرد: بخشی برای نخستین بار در جشنواره بین‌المللی رادیو در نظر گرفته شده که موسوم به بخش مردمی است و شامل گزارش‌ها، محصولات خلاقانه، موسیقی و پادکست‌هایی است که مردم آن را به دبیرخانه ارسال کردند که بالغ بر 620 اثر است و از این میان 40 اثر به بخش نیمه‌نهایی جشنواره راه یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه سال آینده در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد، گفت: در بخش بین‌الملل این جشنواره نیز تاکنون 100 اثر از کشورهای همچون چک، لهستان، کرواسی، مالزی و صربستان دریافت کردیم. البته مابقی آثار مربوط به برنامه‌سازان داخلی است که در شبکه‌های بین‌المللی اثر خود را ارائه کردند.

معاون صدای رسانه ملی اظهار داشت: ششمین اجلاس جهانی صدا با رویکردی پژوهشی و با در نظر گرفتن تحولی که در عرصه فناوری صدا رخ داده است، همزمان با جشنواره بین‌المللی رادیو برگزار خواهد شد که عمده مقالات آن پیرامون آینده‌پژوهی رادیو خواهد بود که تاکنون 150 مقاله به دبیرخانه جشنواره راه یافته‌اند.

وی گفت: چهار مهمان خارجی ارائه پنل‌های پژوهشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله برنامه‌های دیگر ششمین اجلاس جهانی صداست و به این دلیل در سایت اجلاس 70 عنوان کتاب و 90 مجله پژوهشی در قالب کتاب الکترونیک عرضه شده است.

وی افزود: اتحادیه رادیو و تلویزیون آسیا و اقیانوسیه و دانشکده صدا و سیما، همکاری و تعامل خوبی با این جشنواره و اجلاس داشته‌‌اند تا بتوانیم بر غنای برنامه‌سازی رادیو در افق پیش‌ رو بیفزایم.

شاه‌آبادی در بخش دوم این نشست با اشاره به برنامه‌ریزی وسیع صدای رسانه ملی در استقبال از بهار و ایام نوروز گفت: آغازگر این ایام مصادف است با میلاد حضرت علی(ع) و پایان آن مصادف است با 27 رجب. لذا در این بازه زمانی سعی خواهیم کرد با تدارک و پخش برنامه‌های مفید و متنوع بر بهجت و سرور مردم بیفزایم؛ چراکه طبق شعار جدید رادیو، این رسانه «همراه صمیمی لحظه‌های مردم» است و باید از همه ظرفیت‌های آن استفاده کنیم تا مردم لحظات خوشی را در ایام نوروز سپری کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌های ویژه نوروز صدای رسانه ملی از روزهای پیش از آغاز سال نو آغاز خواهد شد و شامل پوشش برنامه‌هایی درباره چهارشنبه‌سوری و پنجشنبه آخر سال خواهد بود. ضمن آنکه برنامه‌های اقتصادی در زمینه تنظیم بازار شب خواهد داشت، اما به طور رسمی در ساعات سال تحویل با پخش برنامه زنده از 12 شبکه رادیوی در خدمت مخاطبان خواهیم بود که البته برنامه‌های شبکه نمایش در این میان ضبط‌ شده و تولیدی است.

وی در ادامه گفت: «سرود فروردین» از رادیو فرهنگ، «نوروزان» از رادیو ایران عنوان برنامه‌های ویژه تحویل سال رادیو است و در این ایام که با ایام سرور و شادمانی اعیاد رجبیه همراه است، توجه به حوزه طنز داشته و در قالب هفت شبکه رادیویی 13 عنوان برنامه طنز را نیز تدارک دیده‌ایم که از آن جمله می‌توان به «صبح عید با شما» از رادیو ایران، «کارت هدیه» از رادیو صبا و «ساز نوروز» از رادیو فرهنگ اشاره کرد.

معاون صدای رسانه ملی با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده برای نوروز رادیو از افزایش کمی و کیفی برخوردار است تأکید کرد: 2 هزار و 511 ساعت ویژه‌برنامه نوروز و سه هزار 708 ساعت برنامه در قالب‌های گوناگون چه تولیدی و زنده برای این ایام تدارک دیده‌ایم. ضمن آنکه با توجه به مهم بودن بحث اردوی راهیان نور 37 عنوان برنامه نیز به این امر اختصاص خواهد داشت و شش عنوان مجموعه رادیوی هر کدام 10 قسمتی تولید شده است که از رادیو نمایش در ایام نوروز پخش خواهد شد.

وی در پایان گفت: ویژه این ایام، رادیو فصلی «سفر» به مدت یک ماه از فردا آغاز به کار خواهد کرد که در آن تمامی مطالب و اخبار مورد نیاز درباره سفرهای نوروزی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت که این رادیو بر روی موج اف ام، ردیف 95.5 مگاهرتز تا 20 فروردین برای علاقه‌مندان قابل دریافت خواهد بود.

انتهای پیام

 

captcha