واکنش محافل جهانی به حادثه تروریستی نیوزیلند
کد خبر: 3798010
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸

واکنش محافل جهانی به حادثه تروریستی نیوزیلند

گروه بین‌الملل ـ مرکز اسلامی الازهر، انجمن جهان اسلام، سازمان آیسسکو و تعدادی از رؤسا و شخصیت‌های جهان، حمله تروریستی به دو مسجد در شهر «کرایست چرچ» نیوزیلند را محکوم کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الغد؛ مرکز اسلامی الازهر با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند، اعلام کرد: این اقدام شاخصه‌ای خطرناک برای تشدید اسلام‌هراسی و گفتمان نفرت‌آمیز علیه خارجی‌ها است.

در این بیانیه آمده؛ این حمله جنایتکارانه که حرمت خانه‌های خدا را نقض و خون افراد بی‌گناه را بر زمین ریخت، باید زنگ هشداری باشد که با جریان‌های و گروه‌های نژادپرست که مرتکب چنین اقدامات کینه‌توازنه‌ای می‌شوند، هیچ مساهمه‌ای صورت نگیرد.

انجمن جهان اسلام

انجمن جهان اسلام نیز ضمن محکوم کردن این جنایت مرگبار اعلام کرد: این حمله تروریستی، تصویری از بدترین شکل نفرت و کینه‌توزی را به تصویر کشید و این اقدامات بربرمآبانه بر اهمیت تدوین قوانینی که مانع هرگونه اقدامات نفرت‌آمیز می‌شود، تأکید می‌کند.

آیسسکو

سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی «آیسسکو» نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتار در دو مسجد نیوزیلند، جنایت علیه بشریت بوده و نتیجه اظهارات اسلام‌هراسانه گروه‌های نژادپرست افراطی است.

در این بیانیه آمده؛ «باید تمام کشورها این اقدام وحشتناک تروریستی را محکوم کرده و در کنار مسلمانان نیوزیلند قرار گیرند».

سازمان اسلامی آیسسکو در این بیانیه ابراز امیدواری کرد که که عاملان این حمله تروریستی مجازات شده و مقامات نیوزیلند برای حمایت از مسلمانان اقدام کنند.
 
اندونزی

وزارت امورخارجه اندونزی نیز با صدور بیانیه‌ای، عملیات تیراندازی در یک مکان عبادی و هنگام نماز جمعه را محکوم و اعلام کرد: 6 اندونزیایی در هنگام حمله در مسجد حضور داشتند که سه نفر از آن‌ها فرار کردند، اما سه نفر دیگر از سرنوشت آن‌ها خبری نیست.

هند

کمال فاروقی، رئیس اتحادیه مسلمانان هند که یک مؤسسه غیردولتی برای علمای مسلمان است، اعلام کرد که این حمله باید به شدت محکوم شود.
وی افزود: ویروس دشمنی با مسلمانان به شدت در حال گسترش است و پیروان تمامی ادیان باید به شدت نگران باشند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، سفیر افغانستان در نیوزیلند، فیجی و استرالیا و انور ابراهیم، رهبر بزرگترین حزب در ائتلاف حاکم مالزی از دیگر شخصیت‌هایی بودند که این حمله را محکوم کردند.

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز ضمن محکوم کردن شدید حملات تروریستی امروز به دو مسجد در نیوزیلند و اعلام همدردی با بستگان قربانیان اظهار داشت: گسترش و تشویق اسلام‌هراسی در جهان از محدوده آزار و اذیت فردی فراتر رفته و ابعاد کشتارجمعی یافته است.

اردوغان با بیان اینکه حملات تروریستی امروز به مساجد در نیوزیلند بر اساس برنامه‌ریزی طولانی مدت انجام گرفته، تاکید کرد: لذا نمی‌توان آن‌ را ناشی از یک رفتار و تصمیم گیری ناگهانی دانست و بر آن سرپوش گذاشت.

روسیه

براساس بیانیه منتشر شده از سوی مرکز مطبوعاتی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در واکنش به حملات تروریستی به مساجد در نیوزیلند اظهار داشت: حمله به غیرنظامیانی که برای دعا خواندن جمع شده‌اند، مشمئز کننده بوده و شوک بزرگی وارد کرد.

طبق این بیانیه، پوتین در ارتباط با حملات تروریستی فوق به جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند پیام تسلیت ارسال کرده است.

رئیس جمهور روسیه در این پیام ابراز امیدواری کرده عاملان و تمامی کسانی که در این جنایت دست دارند، مجازات شوند.
 
اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای حملات تروریستی به دو مسجد در نیوزلند را محکوم کرد.

موگرینی در این بیانه ضمن عرض تسلیت به خانواده قربانیان این حمله اظهار کرد: حمله به عبادتگاه حمله به تمام بشریت است.

وی در ادامه بیانیه تصریح کرد: اتحادیه اروپا با نیوزلند اعلام همبستگی می‌کند. در این روزهای دشوارآماده همکاری در تمام زمینه‌ها به ویژه مبارزه با تروریسم هستیم.

گفتنی است، در حمله مسلحانه تروریستی امروز(24 اسفندماه) به مسجد النور و مسجدی دیگر در محله «لینوود» شهر «کرایست چرچ» نیوزلند حین اقامه نماز جمعه، 49 نمازگزار جان خود را از دست داده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
 
جواد پارسامهر

انتهای پیام
 
مطالب مرتبط
captcha