تبیین سیاست‌های گام دوم انقلاب در ‌برنامه‌های فرهنگی و هنری پایتخت
کد خبر: 3798260
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری بیان کرد:

تبیین سیاست‌های گام دوم انقلاب در ‌برنامه‌های فرهنگی و هنری پایتخت

گروه جامعه ــ رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های این سازمان در ایام نوروز، گفت: این برنامه‌ها در دو بخش پیش از عید با نام «دل‌تکانی» بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب و تبیین فرمایشات و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و جشنواره‌های نوروزی با نام «فرهنگسرای نوروزی»، که دربردارنده 15 برنامه است، اجرا می‌شود.

تبیین سیاست‌های ابلاغی گام دوم انقلاب در ‌برنامه‌های فرهنگی و هنری پایتخت/ اجرای ۱۵۰۰ عنوان برنامه نوروزی

‌به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، امروز، شنبه ۲۵ اسفند‌ماه، در نشست خبری تشریح ویژه‌برنامه‌های استقبال از بهار این سازمان که در محل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی مسجد نور نیوزلند و تسلیت به جامعه مسلمانان و ضرورت ورود جدی سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشر به این موضوع، گفت: این اتفاق برگرفته از تفکر ضدانسانی و نژاد‌پرستانه کسانی است که ادعای حقوق بشر دارند و در این میان رئیس‌جمهور آمریکا خود را به عنوان سمبل اسلام‌هراسی نشان داد؛ دنیا باید برای چنین اتفاقاتی چاره‌اندیشی کند.

وی در ادامه به برنامه‌های این سازمان در ایام پایانی سال و فرارسیدن عید نوروز اشاره و تصریح کرد: ستادی در سازمان برای برنامه‌های نوروزی تشکیل شد و از ابتدای اسفند کار خود را بر مبنای گام دوم انقلاب و تبیین فرمایشات و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در این خصوص آغاز کرد. بر همین اساس تلاش می‌کنیم که این سیاست‌ها به عنوان برنامه‌های کوتاه‌مدت تکرار و برای آن‌ها تولید محتوا شود.

رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران اظهار کرد: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در هفت سر‌فصل اعلام شده است و ما نیز با توجه به این سرفصل‌ها، رویکرد اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی، پرهیز از اسراف، همدلی، انسجام خانواده و موضوعات اخلاقی را مد نظر قرار داده‌ایم.

اوحدی با بیان اینکه ایام نوروز و عید بستر بسیار مناسبی در جهت انسجام خانواده و همدلی است، گفت: بر همین اساس ۲۵ عنوان برنامه را به همراه بیش از ۱۵۰ اجرا با هشت برنامه ملی پیش‌بینی کرده‌ایم. این برنامه‌ها در دو بخش پیش از عید با عنوان «دل‌تکانی» با ۱۰ برنامه و بر مبنای گام دوم انقلاب و تبیین فرمایشات و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری براساس خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و بعد از عید نوروز و جشنواره‌های نوروزی با عنوان «فرهنگسرای نوروزی» با ۱۵ عنوان برنامه اجرا می‌شود.

استقبال از نوروز با مهمانی لاله‌ها
‌وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های پیش از نوروز سازمان، مهمانی لاله‌هاست، گفت: طی این برنامه مزار شهدا غبارروبی و از خانواده معزز آنان دلجویی می‌شود. همچنین «مهر آیین» هم نام برنامه دیگر سازمان است که طی آن، منازل خانواده شهدا از سوی افراد داوطلب نظافت و تعمیر شده است؛ این برنامه تا ۲۹ اسفندماه ادامه دارد. البته کانون‌های سازمان فرهنگی ـ هنری هم در این برنامه فعال شده‌اند.
 
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، تصریح کرد: پیش از نوروز چهار اتوبوس سیار با عنوان نوروزگاه سیار به مناطق مختلف تهران می‌روند و به مردم خدمات فرهنگی و هنری ارائه می‌دهند. همچنین برنامه «یک عید، یک کتاب» در فضای مجازی فعال شده است که در آن دو کتاب خوب برای ایام نوروز به نوجوانان معرفی کردیم تا ضمن مطالعه و خلاصه‌نویسی در مسابقه‌ آن شرکت کنند.

اوحدی با اشاره به برنامه پخت شیرینی‌ خانگی از سوی بانوان در همه فرهنگسرا‌ها، گفت: در این برنامه پس از پخت کیک ارگانیک، که با هدف از کالای ایرانی راه‌اندازی می‌شود، عواید فروش آن به خانواده‌های بی‌بضاعت و محروم مناطق مختلف تهران اختصاص پیدا می‌کند.
 
درختی که از آرزوهای کودکان خبر می‌دهد
وی از اجرای برنامه «درخت آرزوها» به‌ عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان خبر داد و گفت: این برنامه در جنوب تهران برگزار می‌شود که در آن کودکان آرزوهایشان را می‌نویسند و بر روی درختان آویزان می‌کنند. سپس، درخت‌ها مقابل فروشگاه‌های بزرگ جانمایی می‌شوند تا کسانی که علاقه‌مند برآورده‌ کردن این خواسته‌ها هستند به خانواده‌ها دسترسی داشته باشند.

توزیع ۱۰ هزار گلدان شمعدانی بین مردم در شب ولادت امام علی(ع)
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری، به برنامه‌های این سازمان به مناسبت روز پدر و ولادت حضرت علی(ع) نیز اشاره کرد و گفت: ویژه‌برنامه حکمت علوی ۲۹ اسفند و به مناسبت روز پدر برگزار می‌شود که در آن داوطلبان ۵۰ حکمت از نهج‌البلاغه را از سایت دریافت می‌کنند و سپس مسابقه‌ای بین آن‌ها برگزار و به برگزیدگان جایزه اهدا می‌شود. همچنین طی همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری با شبکه یک سیما در ایام نوروز برنامه عید علوی در روز ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) در باغ موزه قصر برگزار می‌شود و به صورت زنده روی آنتن شبکه یک خواهد رفت. در شب ولادت امام علی(ع) نیز ۱۰ هزار گلدان شمعدانی بین مردم توزیع می‌شود.

اوحدی در ادامه از مشارکت این سازمان برای انتخاب مردمی چهره سال در برنامه «فرمول یک» خبر داد و گفت: بنر‌هایی از افراد کاندید در بیلبورد‌ها نصب شده است و مراحل نهایی داوری شب عید انجام می‌شود. طی این برنامه همکاری خوبی بین سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما انجام شد.
 
پرتاب فانوس‌های آرزو‌ از سوی کودکان مناطق محروم به آسمان
وی در ادامه در تشریح برنامه‌های چهارشنبه آخر سال نیز اظهار کرد: در شب چهارشنبه‌سوری فانوس‌های آرزو‌های کودکان مناطق محروم به آسمان پرتاب می‌شود. همچنین در باغ موزه قصر، باغ موزه هنر ایرانی، میدان امام حسین(ع)، میدان آزادی، باغ کتاب، فرهنگسرای خاوران، فرهنگسرای بهمن و ولاء تئاتر‌های خیابانی، حافظ‌ خوانی و سایر برنامه‌های جشن نوروز برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در ایام نوروز ۲۲ کتابخانه از ساعت ۸ تا ۱۸ و ۱۱ کتابخانه دیگر نیز با نام «اردوی کتابخانه نوروزی» از ساعت 8 تا 23 پذیرای دانشجویان و افراد علاقه‌مند به کتابخوانی خواهند بود، افزود: در ایام مبعث رسول اکرم(ص) اجرای برنامه مبعث دل‌ها را پیش‌بینی کرده‌ایم. این برنامه در مناطق مختلف از جمله در باغ کتاب برگزار و به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

اوحدی به برنامه عیدانه عروسکی در پردیس تئاتر تهران اشاره و بیان کرد: در کنار این برنامه ۱۶ برنامه تهران‌گردی تدوین شده است و مردم می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ یا شماره ۱۸۳۷ از برنامه‌های تهران‌گردی آگاه شوند. شکوفه‌های زندگی هم برنامه‌ای در فضای مجازی ویژه خانواده‌ها و کودکان خردسال است که برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه «عیدانه ایران‌سرا» با همکاری معاونت صنایع دستی در ایام نوروز برگزار می‌شود. همچنین طبق سال‌های گذشته برنامه «ماهی حوض قصه‌ها» را خواهیم داشت که مردم می‌توانند از سوم فروردین به بعد ماهی‌های قرمز خود را به فرهنگسرا تحویل دهند و به ازای یک ماهی یک کتاب دریافت کنند.
اجرای طرح «هنر برای همه»
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری به برگزاری کنسرت‌ها و تئاتر‌های لاکچری در سال جاری که مردم را گلایه‌مند کرده بود نیز اشاره کرد و گفت: باتوجه به این موضوع طرح «هنر برای همه» را اجرا خواهیم کرد تا به تئاتر و کنسرت‌های لاکچری پایان دهیم. در این طرح محمد معتمدی، نخستین هنرمندی بود که برای مشارکت اعلام آمادگی کرد و بر همین اساس به مدت یک هفته پردیس تئاتر تهران میزبان کنسرت با بلیط ۲۵ هزار تومانی خواهد بود. البته دو شب از اجرای این کنسرت به خانواده شهدا و کودکان بی‌بضاعت اختصاص دارد که به صورت رایگان برگزار می‌شود. هنرمندان دیگری نیز برای این طرح داوطلب شده‌اند.

اوحدی تصریح کرد: فروش بلیط برای اجرای این برنامه از ظهر امروز، 25 اسفندماه، از طریق پایگاه اینترنتی www.farhangsara.ir انجام شده و سازمان امیدوار است با پیوستن سایر هنرمندان به این برنامه در طول سال آینده این برنامه را ادامه دهد. این برنامه با پرداخت دستمزد به گروه هنری اجراکننده همراه است، اما بنا بر اعلام آن‌ها عواید مازاد این برنامه نیز صرف امور خیریه می‌شود.

اوحدی در پایان از برگزاری مجدد جشنواره فیلم شهر در سال ۹۸ خبر داد و گفت: این جشنواره در تیرماه ۹۸ با پنج سرفصل برگزار و جزئیات آن در نشست آینده تشریح می‌شود. نگاه ما در تمامی برنامه‌های سال ۹۸ منویات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است. این بیانیه حاصل ۴۰ سال تجربه انقلاب اسلامی است و برنامه‌های ما نیز با رویکرد تحقق سرفصل‌های این موضوع و سبک زندگی اسلامی خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر سرنوشت بودجه این سازمان در سال ۹۸، گفت: براساس قانون بودجه سازمان فرهنگی ـ هنری از محل چهار درصد درآمد‌های وصولی شهرداری است که هیئت امنا بودجه را تصویب کردند. امیدواریم با کمک شورا و شهرداری با توجه به رسالت سنگیی که برعهده‌ داریم این بودجه تخصیص داده شود. امروز کشور در یک جنگ فرهنگی است و دشمنان اسلام می‌خواهند که به فرهنگ ما خدشه وارد کنند. لذا در این خصوص نیازمند جبهه فرهنگی و ائتلاف در این حوزه هستیم.
 
مشارکت‌ مردم در فعالیت‌های فرهنگی
رئیس سازمان فرهنگی‌هنری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا، مبنی بر برنامه‌های این سازمان در جهت مشارکت‌پذیری مردم در فعالیت‌های فرهنگی، گفت: ما در سال ۹۷ بیش از دو هزار برنامه داشتیم که اجرای تمام این برنامه‌ها و اتفاقات مگر با مشارکت مردم و افراد خیر و همراهی نهاد‌هایی مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج شهرداری تهران و مانند آنها ممکن نبود. همه این مشارکت‌ها باعث شد که ما در اربعین حسینی که یک ریال از بودجه محقق نشد، بتوانیم چنین برنامه‌ای را برگزار کنیم؛ و یا در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز با این مشارکت‌ها برنامه‌های متعددی  انجام شد و یک ریال از بودجه شهرداری در این برنامه‌ها هزینه نشد.

اوحدی در پایان با معرفی شماره تلفن گویای ۱۸۳۷ به عنوان سامانه ۲۴ ساعته دریافت اعلام برنامه‌ها و همچنین نظرات و پیشنهادات شهروندان و سایت اینترنتی farhangsara.ir گفت: از مردم می‌خواهیم که پیشنهادها، نظرات و انتقادات خود را از طریق این سامانه اعلام کنند.

انتهای پیام
captcha