9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
کد خبر: 3798572
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
تحلیلی بر عملکرد نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن/

9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97

گروه مسابقات ــ سال 97 برای قاریان و حافظان قرآن کریم حاضر در مسابقات بین‌المللی قرآن همراه با کامیابی و ناکامی‌هایی بود که در این میان، کسب رتبه در مسابقاتی همچون مالزی، کرواسی، تونس، اردن و البته مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را باید در زمره موفقیت‌ها و کامیابی‌های نمایندگان کشورمان در مسابقات قلمداد کرد.

9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97به گزارش ایکنا؛ در سال 1397 علاوه بر مسابقات بین‌المللی قرآن ایران که شامل گروه‌های بزرگسالان، بانوان، روشندلان، طلاب و دانشجویان بود، کشورهای دیگری همچون کویت، مالزی، اردن(دو دوره بانوان)، امارات(بانوان)، ترکیه، امارات(آقایان)، الجزایر، تونس، روسیه و کرواسی نیز رقابت‌های قرآنی را برگزار کردند که در این مسابقات نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
همچنین دو رقابت بین‌المللی شبکه جهانی الکوثر و مسابقات قاری جهانی کشور بحرین نیز با حضور قاریانی از ایران برگزار شد که البته نماینده رسمی و معرفی شده از سوی نهادهای دولتی نبودند و شرکت‌کنندگان ایرانی حاضر در این رقابت‌ها به صورت شخصی تصمیم به حضور گرفته بودند.
در مجموع این رقابت‌ها 25 قاری و حافظ قرآن کریم به نمایندگی از کشورمان حضور داشتند که حاصل تلاش آنها کسب 9 رتبه اول، پنج رتبه دوم، دو رتبه سوم و یک رتبه چهارم بوده است. همچنین در بین این 25 شرکت‌کننده 9 نفر بدون کسب هیچ رتبه‌ای در عرصه‌های بین‌المللی ظاهر شده‌اند.
از بین 9 رتبه اول که توسط نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی به دست آمد، شش رتبه مربوط به مسابقاتی که در ایران برگزار شده(مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان، طلاب علوم دینی، نابینایان، بانوان و دانشجویان) بوده و سه رتبه دیگر شامل رتبه اول رشته قرائت بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی، رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن شبکه جهانی الکوثر و رتبه برگزیده مسابقات قرآن قاری جهانی کشور بحرین بوده است.
در ادامه و قبل از پرداختن به جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف ذکر چندین نکته بی‌راه نخواهد بود. اولین نکته به موفقیت «مهدی غلام‌نژاد» قاری جوان کشورمان بر‌می‌گردد. وی در سال 1397 با موفقیت در دو رقابت بین‌المللی و یک رقابت ملی، حضور موفقیت آمیزی را در مسابقات قرآن داشت. او ابتدای سال در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت حضور یافت و بهترین رتبه نمایندگان ایران از ابتدای حضور تا این دوره را برای کشورمان به ارمغان آورد. غلام‌نژاد سال 97 را با کسب رتبه دوم مسابقات قرآن کشور کویت آغاز کرد، ارزش رتبه دوم مسابقات قرآن کشور کویت زمانی بیشتر جلوه می‌کند که بدانیم تا پیش از او و در عین شایستگی، اما نمایندگان ایران صاحب رتبه‌های اول یا دوم نشده بودند.
غلام‌نژاد در ادامه فعالیت‌های مسابقه‌ای خود در سال 1397 در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که با شکل و شمایل جدیدی برگزار شد نیز رتبه اول را به دست آورد و پس از آن نیز در مسابقات سراسری قرآن، صاحب یکی از رتبه‌های برگزیده شد و در نهایت نیز به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال 1398 انتخاب شد تا سه‌گانه او در مسابقات قرآن با این انتخاب کامل شده باشد. پیش‌بینی می‌شود موفقیت او در سال 98 با کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن ایران کامل شود.
نکته دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 97 به رقابت‌های بین‌المللی قرآن کشور اردن بازمی‌گردد که در این سال دو دوره از این رقابت‌ها در بخش بانوان برگزار شد. سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور اردن روز 29 اسفندماه سال 96 آغاز و چهارم فروردین‌ماه سال 97 به کار خود پایان داد. همچنین دوره چهاردهم این مسابقات نیز طی روزهای 18 تا 22 اسفندماه در جریان بود.
کسب 9 رتبه اول مسابقات بین‌المللی و موفق نبودن در 9 رقابت بین‌المللی دیگر نیز از نکات جالب حضور نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 1397 بوده است. نکته جالب این داستان در این است که سال گذشته نیز 9 نفر از نمایندگان کشورمان در رقابت‌های بین‌المللی موفق به کسب رتبه‌های برتر نشدند تا از این حیث حداقل از نگاه کلی شاهد هیچ حرکت روبه‌ جلویی نباشیم. این در حالی است که یک سال قبل‌تر یعنی در سال 1396 تعداد رتبه‌های اول کسب شده توسط نمایندگان ایران به 11 رتبه رسید که 9 رتبه از این تعداد مربوط به مسابقات داخلی بوده است. در ادامه نگاهی به مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شده در کشورهای مختلف و جزئیات عملکرد نمایندگان کشورمان در این مسابقات داشته‌ایم.
نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور اردن روز 29 اسفندماه سال 1396 آغاز و چهارم فروردین‌ماه 97 به کار خود پایان داد تا این مسابقات اولین رقابت‌های قرآنی سال 97 برای نمایندگان ایران باشد. در این مسابقات «مریم شفیعی» حافظ روشندل کل قرآن کریم حضور یافت و حاصل تلاش او در این مسابقات کسب رتبه سوم رقابت‌ها بود. در انتهای این مسابقات که با حضور نمایندگان 30 کشور برگزار شد، نمایندگان کشورهای الجزایر، اندونزی، ایران، مصر و عربستان، رتبه‌های اول تا پنجم را به دست آوردند.
نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
نهمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ، تلاوت و تجوید قرآن کریم جایزه کویت نیز طی روزهای 21 تا 29 فروردین ماه با حضور ۱۳۰ شرکت‌کننده از ۷۹ کشور دنیا برگزار شد. در این مسابقات محمدجواد دلفانی، در رشته حفظ کل قرآن همراه با تجوید و مهدی غلام‌نژاد، در رشته تلاوت به عنوان نماینده ایران حضور داشتند که حاصل تلاش آنها کسب رتبه دوم رشته قرائت تحقیق بود. در این رشته نماینده کشور مالزی رتبه اول را کسب کرد. همچنین در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز رتبه‌ای به نماینده ایران نرسید.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
دور نهایی سومین دوره مسابقات تلاوت اینترنتی در بحرین موسوم به «قاری جهانی» فروردین‌ماه برگزار شد. این مسابقه به شکل سالانه برگزار و شرکت در آن با وارد کردن اطلاعات شخصی آغاز می‌شود، بدین صورت که شرکت‌کننده وارد پایگاه اینترنتی مسابقه شده و پس از ثبت‌ نام، فایل صوتی یا تصویری تلاوت خود را ارسال می‌کند. بعد از آن کمیته‌های داوری از داخل و خارج بحرین طی پنج مرحله تلاوت را قضاوت می‌کنند و در پایان پنج نفر برگزیده اعلام می‌شوند. مرحله نهایی این مسابقات فروردین‌ماه برگزار و حسین شالچی، یکی از نمایندگان کشورمان در این مسابقات در ردیف پنج برگزیده مسابقات قرار گرفت.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز در پنج گروه بزرگسالان، بانوان، دانشجویان، طلاب علوم دینی و روشندلان طی روزهای 30 فروردین تا ششم اردیبهشت‌ماه با حضور 258 شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف برگزار شد. مسابقات بزرگسالان، روشندلان و بانوان در شهر تهران، مسابقات طلاب علوم دینی در شهر قم و مسابقات دانشجویان نیز در شهر مشهد برگزار شد. در نهایت نیز در رشته قرائت تحقیق بخش بزرگسالان رتبه اول به نماینده افغانستان رسید و سیدمصطفی حسینی، نماینده کشورمان نیز حائز رتبه دوم شد. در رشته حفظ کل قرآن بزرگسالان نیز مصطفی اصفهانیان از ایران رتبه اول را کسب کرد و نمایندگان مصر و بنگلادش نیز دوم و سوم شدند.
در بخش بانوان که تنها در رشته حفظ کل قرآن برگزار شد نیز حکیمه نصیری از ایران رتبه اول را کسب کرد. در بخش طلاب علوم دینی که در سه رشته حفظ کل، قرائت تحقیق و خطابه‌خوانی برگزار شد دو رتبه اول قرائت و حفظ به ترتیب به محمد زاهدی و محمود نوروزی نمایندگان ایران رسید و رتبه نخست خطابه‌خوانی نیز به شرکت‌کننده‌ای از سوریه رسید. در بخش روشندلان نیز تنها امیدرضا رحیمی در رشته قرائت تحقیق رتبه دوم را به دست آورد و رتبه برتر رشته حفظ کل نیز به نماینده‌ای از هند تعلق گرفت.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی نیز از روز 17 اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تا بیست و دوم این ماه ادامه یافت. این مسابقات در رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن کریم و همچنین در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد که مختار دهقان به عنوان تنها نماینده ایران در این مسابقات در رشته قرائت تحقیق به مصاف رقبای خود رفت. وی در نهایت موفق به کسب رتبه دوم این مسابقات شد. رتبه نخست رشته قرائت تحقیق مسابقات مالزی به نماینده‌ای از کشور میزبان رسید.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
بیست و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات نیز از اواخر اردیبهشت‌ماه با حضور نمایندگانی از 104 کشور دنیا برگزار شد. در این دوره از مسابقات محمدرضا زاهدی، نوجوان حافظ کل قرآن، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور داشت که در نهایت نیز موفق به کسب رتبه‌ای نشد.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
یازدهمین دوره مسابقات جهانی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» که به همت شبکه جهانی الکوثر و به صورت یک برنامه تلویزیونی برگزار می‌شود، امسال نیز در ماه مبارک رمضان برگزار شد. این مسابقه در سه دوره هشت روزه برگزار شده که در هر هشت روز ۴۰ نفر با یکدیگر رقابت کردند. از هر چهل نفر نیز هشت نفر به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. در این مسابقه جمعاً ۴۵۰ نفر از ۵۰ کشور مختلف شرکت کردند که 10 نفر آنها از بانوان بودند. از ۴۵۰ نفر ثبت نام کننده در این مسابقه ۱۲۰ نفر وارد مرحله مقدماتی و از میان این مجموعه تنها ۲۴ نفر به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند. در پایان نیز ۵ نفر به عنوان برگزیده مورد تجلیل واقع شد که علی‌اصغر شعاعی از ایران در صدر آنها قرار گرفت. مسابقه قرآنی «إن للمتقین مفازاً» نخستین و بزرگترین مسابقات زنده تلویزیونی قرآنی جهان اسلام و از ابتکارات شبکه جهانی الکوثر است.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور ترکیه طی روزهای 28 اردیبهشت‌ تا نهم خردادماه با حضور ۱۶۵ شرکت‌کننده از ۶۰ کشور برگزار شد. محمدرضا احمدی و امید حسینی‌نژاد دو نماینده ایران در رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق در این مسابقات بودند. مسابقات قرآن کشور ترکیه در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار شد که هیچ یک از دو نماینده ایران موفق به عبور از مرحله مقدماتی نشدند.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم الجزایر ۱۵ خردادماه با مشارکت نمایندگان ۵۳ کشور کار خود را آغاز کرد. در این مسابقات محمد محمودی، حافظ ۱۷ ساله کل قرآن به نمایندگی از کشورمان حضور یافت و البته موفق به کسب رتبه‌ای نشد. این مسابقات در رشته‌های حفظ، تجوید و تفسیر قرآن کریم و در مسجد جامع شهر الجزیره، پایتخت الجزایر برگزار شد.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی امسال در رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق و طی روزهای ابتدایی مهرماه در چهار رشته حفظ کل، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۵ جزء و قرائت تحقیق برگزار شد که از کشورمان تنها در دو رشته نماینده حضور داشت. در این مسابقات کاظم آذرپیرا و محمدرسول تکبیری در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم حضور داشتند که نتیجه این حضور کسب رتبه نخست رشته قرائت تحقیق بود.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه اواخر مهرماه برگزار شد. در این دوره از مسابقات ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن کریم به عنوان نماینده کشورمان حضور داشت که در نهایت منجر به کسب رتبه نشد. از جمله ویژگی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه برگزاری یک سال در میان این رقابت‌ها در رشته قرائت تحقیق و حفظ کل است.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان امارات در رشته حفظ کل قرآن از روز ۱۳ آبان‌ماه با مشارکت نمایندگان ۶۳ کشور دنیا آغاز شد و تا روز 25 این ماه ادامه یافت. در این مسابقات زهرا خلیلی ثمرین، حافظ نوجوان و روشندل کل قرآن به عنوان نماینده ایران حضور یافت و حاصل تلاش او نیز کسب رتبه‌ای برتر از چهارمی نبود. در این دوره از مسابقات حضور داشت. نماینده کشورمان در این مسابقات بعد از نمایندگان کشورهای بحرین، سنگال و الجزایر، رتبه چهارم را به دست آورد.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس از روز ۱۷ آذر تا ۲۲ همین ماه در دانشگاه مالک بن انس شهر قرطاج برگزار شد. این دوره از مسابقات شامل رقابت در رشته‌های حفظ، تفسیر و ترتیل قرآن بود که با حضور 31 شرکت کننده از ۲۲ کشور و با عنوان «علامه ابن عرفه» برگزار شد. حاصل تلاش محمدحسن موحدی، نماینده کشورمان در این مسابقات کسب رتبه دوم بود. در این رقابت‌ها نماینده کشور مغرب، رتبه اول رقابت‌ها را به دست آورد.

نوروززز ////////////////////////9 رتبه اول و 9 ناکامی در مسابقات بین‌المللی قرآن سال 97
آخرین مسابقات بین‌المللی قرآن که در سال 1397 برگزار شد، چهاردهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن در بخش بانوان بود. در این مسابقات که طی روزهای 18 تا 22 اسفندماه برگزار شد، فاطمه شیرازی به عنوان نماینده کشورمان حضور داشت که حائز رتبه‌ای نشد.

انتهای پیام

captcha