خبر‌های تلخ و شیرین آخرین فصل سال 97/ تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
کد خبر: 3799088
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

خبر‌های تلخ و شیرین آخرین فصل سال 97/ تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

گروه جامعه ــ آخرین فصل از سال ۱۳۹۷ اتفاقات پرشماری را به خود دید که رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مصادف و تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دو رویداد مهم آن محسوب می‌شوند.

به گزارش ایکنا؛ آخرین فصل از سال ۱۳۹۷ اتفاقات و خبر‌های ریز و درشت و مهم بسیاری را به خود دید و هفته اول دی‌ماه سال ۹۷ با دو اتفاق غم‌انگیز برای ایرانیان همراه شد؛ رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی از مراجع تقلید و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که از شخصیت‌های معتدل و وفادار به انقلاب اسلامی بود، تأثر مردمان را برانگیخت. هنوز پیکر این عالم تشییع نشده بود که خبر بهت‌آور سقوط اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد و جان‌باختن ۹ دانشجوی کشورمان، مردم را داغدار کرد. این اتفاقات چنین می‌نماید که فصل سرد، با دو حادثه غم‌بار رخ‌نمایی کرد، اما به راستی که همراه هر سختی، آسانی نهفته است و از پس از داغی، التیامی هست «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» (انشراح، ۵ و۶). در کنار این اتفاقات در روز‌هایی ابتدای فصل زمستان، مسیحیان کشورمان سالروز میلاد پر خیر و برکت حضرت عیسی مسیح (ع) را گرامی داشتند. در ادامه این فصل پر حاشیه مهمترین اخبار و اتفاقات آن جمع‌آوری و در ادامه از منظرتان می‌گذرد.

تلاش سازمان حج برای دریافت غرامت شهدای مسجد‌الحرام
یکی از خبرهای مهم این فصل تلاش سازمان حج برای دریافت غرامت شهدای مسجد‌الحرام بود که باتوجه به ین خبر، رئیس سازمان حج و زیارت، دوشنبه سوم دی‌ماه در نشست خبری خود ضمن تشریح نتایج سفر خود به عربستان و اعلام امضای توافقنامه حج ۹۸، گفت: عربستان غرامت خانواده شهدای مسجد‌الحرام را به دفتر این کشور در سازمان ملل ارسال کرده است و پیگیر پرداخت غرامت به خانواده‌های این شهدا هستیم.

وی با اشاره به دعوت وزیر حج و عمره عربستان برای مذاکره در خصوص حج آتی، گفت: در سه دوره مذاکرات انجام شد. ابتدا به صورت مکتوب مطالب و پیشنهاد‌های خود را ارسال و پاسخ طرف سعودی را دریافت کردیم. در مرحله دوم کارشناسان دو طرف در خصوص مسائل حج گذشته و برنامه‌های حج آینده صحبت و مذاکره کردند و در مرحله سوم طی یک روز توافقنامه حج ۹۸ به امضای مسئولان دو طرف رسید.
 
رشیدیان مهم‌ترین محور تفاهم‌نامه حج سال ۹۸ را تأمین امینت، عزت و کرامت حجاج ایرانی بیان کرد که مورد تأکید طرف ایران و تأیید طرف عربستانی قرار گرفت و ادامه داد: آسیب‌شناسی حج سال جاری و پیگیری مسائل مرتبط با شهدای مسجدالحرام و شهدای منا از دیگر محور‌های مذاکرات بود و پیرو پیگیری‌های قبلی طرف سعودی غرامتی را که باید به خانواده شهدای مسجدالحرام پرداخت شود به دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل پرداخت شده است. ما نیز وکالت‌نامه‌ها و مدارک خانواده‌ها را به دفتر سازمان ملل تحویل داده‌ایم و پیگیر هستیم تا هرچه زودتر این غرامت به دست خانواده‌ها برسد.

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: از ۱۰ شهید حادثه منا که محل دفن آن‌ها مشخص نبود با انجام آزمایش DNA محل خاکسپاری پنج شهید به صورت قطعی مشخص و محل خاکسپاری دو شهید نیز تقریباً تأیید شده و محل خاکسپاری سه شهید دیگر نیز در دست پیگیری است. با طرف سعودی در خصوص وجوه شرعیه‌ای که باید به خانواده شهدای منا نیز پرداخت شود صحبت کردیم.

تدوین سند گفتمان سلامت اجتماعی ‌
تدوین سند گفتمان سلامت اجتماعی، یکی دیگر از خبرهای مهم این ماه بود که در این خصوص تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، یک‌شنبه دوم دی ماه پس از برگزاری جلسه شورای اجتماعی کشور، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جلسه امروز شورا به بررسی سیاست‌های سلامت اجتماعی کشور اختصاص داشت، گفت: سال گذشته در جلسه شورای اجتماعی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بعد از ارائه سند سلامت روانی در کشور مصوب شد سندی هم در خصوص سیاست‌های سلامت اجتماعی تنظیم شود که امروز اولین جلسه بررسی مقدماتی این سیاست‌ها آغاز شد و این روند ادامه پیدا خواهدکرد.

وی نکته مهم مطرح در این خصوص را غالب بودن گفت‌و‌گوی مربوط به آسیب‌های اجتماعی عنوان و اظهار کرد: در کشور ما گفتمان آسیب‌های اجتماعی طی چند سال اخیر رواج پیدا کرده است. اولین ویژگی تدوین سیاست‌های سلامت اجتماعی این خواهدبود که بر گفتمان سلامت اجتماعی در کشور تأکید و در قانون‌گذاری و نگارش و تدوین اسناد و سیاست‌ها سلامت اجتماعی را مقدم کنیم.

۲۴۷ روستا تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند
این خبر را فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام (ره) دوشنبه، سوم دی‌ماه در نشست خبری خود اعلام کرد و گفت: ۲۴۷ روستای بدون برق در کل کشور شناسایی شد، طی شهریور و مهرماه سال جاری تمام این روستا‌ها مجهز به منبع آب روستایی، سرویس بهداشتی و لوازم زندگی شدند و دو هزار و ۸۳۸ خانوار تحت پوشش قرار گرفتند.

بازی‌های رایا‌نه‌ای ایرانی رو به توسعه است
بازی عامل انتقال فرهنگ است و از هرجا بیاید و در هرجا ریشه داشته باشد، فرهنگ همان‌جا را به همراه دارد. بنابراین، بسیاری از بازی‌های موجود براساس اعلام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به صورت کپی‎رایت در کشور وجود دارند که به ابزار تهاجم فرهنگی تبدیل شده‎اند؛ برخی از این بازی‎ها ممکن است پیامد‌های تربیتی نامطلوبی را به همراه داشته باشند؛ این در حالی است که بیشتر بازی‌های رایانه‌ای کشور در چارچوب فرهنگی- اجتماعی اروپای غربی، آمریکا و ژاپن طراحی و تولید می‌شوند که ارزش‌ها، هنجار‌ها و الگو‌های خاصی را به کودک و نوجوان القا می‌کنند؛ الگو‌هایی که با ارزش‌های فرهنگی جامعه سازگار نیست. بر همین اساس و با توجه به این موضوع در خبرگزاری ایکنا، گفت‌وگوی تفصیلی را با حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، انجام داد که مشروح آن را می‌توانید با جست‌وجوی همین تیتر بخوانید.
 
در این گفت‌گو که در فصل زمستان سال 97  انجام شد کریمی درباره برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌ها برای نظارت بر عرضه بازی‌های ویدیویی و موبایلی و فضای نابسامانی که امروز در بازار کشور در این خصوص حاکم است، گفت: فضای بازی‌های رایانه‌ای در کشور امروز خیلی روشن است؛ روشن را از این جهت می‌گوییم که آمار و ارقام آن مشخص است؛ اما در خصوص حجم بازار و درصدی که بازی‌های ایرانی از آن دارند وضعیت خیلی بدی نداریم و در این مسیر از سال ۹۴ تا ۹۶ از ۱۱ درصد به ۱۴ درصد رسیده‌ایم؛ این یعنی رشد تولید که سهم بیشتری را در بازار برای محصولات داخلی داریم و بازار هم دوبرابر رشد داشته است.

توسعه صنعت دارویی ایران پس از انقلاب
محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران، یکشنبه دوم دی‌ماه در نشست خبری نمایشگاه فارماپک، با اشاره به رشد صنعت داروسازی طی ۴۰ سال گذشته و اعلام این خبر اظهار کرد: یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی رشد صنعت داروسازی بوده است و در ابتدای راه ما از تولید محصول نهایی در صنعت داروسازی آغاز کردیم و در نهایت به حوزه تولید ماده اولیه دارو ورود پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی در ایران حدود ۲۷ درصد داروی مورد نیاز تولید می‌شد، در حالی‌که که مواد اولیه و بسته‌بندی دارو به طور کامل وارداتی بودند. طی این سال‌ها که ۹۸ درصد نیاز دارویی کشور را تولید می‌کردیم، اما هنوز بخش اعظم ماده اولیه دارو وارداتی بود و اکنون بیش از ۶۷ درصد نیاز ماده اولیه دارو در کشور را تولید می‌کنیم و در صنعت بسته‌بندی دارو تقریباً تمام نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود.
 
هفته تودیع‌ها و معارفه‌ها
اواسط دی ماه بود که تدویع و معارفه‌های بسیاری در نهادهای فرهنگی و مذهبی را شاهد بودیم. در همین خصوص مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد و شورای عالی انقلاب فرهنگی تودیع و معارفه شدند و در یکی از این مراسم دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در واقع یک آبادی به من تحویل داده شده است که امیدوارم آن را خراب نکنم، به فرهنگ زیبای تشکر از یک تریبون رسمی نمود عینی بخشید.

ارائه بسته‌های زیارتی عتبات متناسب با شرایط درآمدی همه مردم، هیئتی از ایران با سفر به سوریه، شرایط اعزام زائران را بررسی می‌کنند، آغاز اجرای ششمین دوره طرح مهر تندرستی از محل موقوفات، اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در کمیته امداد، همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و کمیته امداد در دو هزار دفتر سازمان دارالقرآن کشور، ۲۴ ساعته شدن فعالیت گرم‌خانه‌های تهران و پرداخت هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به مددجویان از ابتدای سال از خبر‌های خوب و امیدبخش این ماه بود.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، طی حکمی حجت‌الاسلام علی‌اصغر سهرابی را به عنوان مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران منصوب کرد.

مخبردزفولی رفت/ سیدسعیدرضا عاملی آمد
 
محمدرضا مخبردزفولی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نیز طی مراسمی تودیع و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی معارفه شد. در این مراسم مخبردزفولی بیان کرد: انتخاب حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی به دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان می‌دهد که مدیریت‌های نظام روز به روز در حال بالنده‌تر شدن است.

وی در این مراسم اظهار کرد: دانشگاهی که از حکومت سابق تحویل گرفتیم، محل تولید علم نبود. در روز‌های نخستین پس از انقلاب نیز اتاق‌های بسیاری از دانشگاه‌ها به اسلحه‌خانه بعضی جریانات سیاسی تبدیل شده بود، حتی بعضی از آن جریان‌ها اصلاً سابقه‌ای در مبارزه انقلابی نداشتند، اما اتاق‌هایی را اشغال کرده بودند. به برکت تلاش دانشمندان، همت همه دولت‌ها و در رأس همه به برکت عنایت ویژه مقام معظم رهبری، امروز توانسته‌ایم به توفیق‌های بزرگی در زمینه علمی و فرهنگی دست یابیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر مقام معظم رهبری نباید دچار سیاست‌زدگی شود، بلکه باید تمام تلاش خود را برای اقتدار علم و دانش به منظور رسیدن به تمدن نوین اسلامی به کار گیرد.

دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه در واقع یک آبادی به من تحویل داده شده است که امیدوارم آن را خراب نکنم، فرهنگ بسیار زیبایی را اشاعه داد که جا دارد از جانب برخی از مسئولان که دائم بر طبل ناامیدی و یأس می‌کوبند نیز مورد توجه قرار گیرد.

خبری که داغ بر دل‌های ما گذاشت
۲۴ دی‌ماه بود که هواپیمای باری حوالی صفادشت تهران سقوط کرد که در این حادثه ۱۵ نفر از هموطنانمان کشته شدند. این هواپیما به منظور مشارکت نیروی هوایی ارتش در طرح مردم یاری و کمک به محرومان جامعه، محموله گوشتی را از مقصد قرقیزستان به ایران حمل می‌کرد که در فرودگاه فتح مجبور به فرود اضطراری شده و با توجه به از دست رفتن کنترل هواپیما ۱۵ نفر از هموطنانمان در این حادثه گشته شدند.

بازدید ظریف از طرح‌های بازسازی عتبات در کربلا
اما از خبر ناراحت کننده بالا که بگذریم، سفر وزیر امور خارجه کشورمان در جریان بازدید از پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در کربلا یکی از خبرهای امیدوار کننده برای تقویت روابط دو کشور بود، که ظریف در این دیدار گفت: طرح‌هایی که با همت مهندسان و استادکاران ایرانی در حرم‌های مطهر اجرا می‌شود، بیش از هرچیز نشان دهنده عشق، تخصص و دانش فنی بالای آن‌هاست. کار‌های بزرگی که در اعتاب مقدسه اجرا شده است، افزون بر شاخصه‌های بالای فنی، نشان‌دهنده عشق و ارادت ایرانیان به ائمه اطهار (ع) نیز است.
 
ایکنا میهمان داشت
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، در این فصل از خبرگزاری ایکنا بازدید داشت و ضمن حضور در خبرگزاری ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به معرفی دو اثر قرآنی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عناوین «تفسیر راهنما» و «فرهنگ قرآن» پرداخت و اظهار کرد: «تفسیر راهنما» ماحصل یادداشت‌های زندان اوین است که از دی ماه سال ۱۳۵۴ آغاز می‌شود و تا پیروزی انقلاب ادامه پیدا می‌کند. مجموع یادداشت‌های ایشان در ۲۵ دفتر دویست‌برگی نوشته شده بود و برای حفظ و نگهداری آن‌ها از دستبرد ساواک یا مأموران زندان، هر بار که به‌همراه مادر به ملاقات ایشان می‌رفتیم، دفتر‌های نوشته شده را به ما می‌دادند و دفتر جدید تحویل می‌گرفتند. بهترین دل‌مشغولی ایشان در زندان همین تدوین و فیش‌برداری تفسیر راهنما بود که در مجموع ۳۲ هزار برداشت با ۸ هزار عنوان، پایه‌های اولیه و اصلی تفسیر راهنما را تشکیل می‌دهد.

‌بعد از این خبر‌ها تشکیل اجتماعات انسانی و اسلامی برای آزادی مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس تی‌وی یکی از رویداد‌های مهم دی‌ماه بود که سرانجام در چهارم بهمن‌ماه از بند زندان‌های آمریکا آزاد شد. تدارک مقدمات جشن‌های چهل سالگی انقلاب، جشنواره‌های فجر و برخی اقدامات جهادی در استان‌های محروم کشور، دیگر رویداد‌های مهم اجتماعی در پایان دی ماه و شروع بهمن‌ماه بود.

سلطانی‌فر استعفا داد/ وزیر ارشاد پذیرفت
استعفای ناگهانی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد یکی از خبرهای مهم این فصل بود. در جریان این خبر محسن حدادی، مدیرکل روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، در گفت‌وگویی با ایکنا؛ ضمن تأیید خبر استعفای محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: وزیر ارشاد این استعفاء را پذیرفته است.
 
۶ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر بسته حمایتی می‌گیرند
این خبر را معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی داد و ضمن ارائه بسته حمایتی به شش میلیون و ۱۵۰ هزار نفر، گفت: سهمیه هر خانوار فقط یک بسته حمایتی است. وی در خصوص بیمه شدگان مشمول سبد حمایتی دولت هم اعلام کرد: اعتبار اختصاص یافته برای نخستین بسته حمایتی بیمه شدگان از سوی دولت ۱۴۵۰ میلیارد تومان است که به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده است و تمامی بیمه شدگانی که حقوق کمتر از سه میلیون تومان دریافت می‌کنند مشمول این بسته هستند که تعداد آن‌ها شش میلیون و ۱۵۰ هزار نفر هستند.

۴۴۶۴ نفر جذب دستگاه‌های اجرایی کشور می‌شوند
یکی از خبرهای اولین ماه از آخرین فصل سال 97  جذب ۴۴۶۴ نفر در دستگاه‌های اجرایی کشور بود که در این خصوص سیدعزیز آشنا، رئیس مرکز آزمون جهاددانشگاهی، یکشنبه ۳۰ دی‌ماه، با حضور در نشستی خبری به تشریح جزئیات برگزاری ششمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور پرداخت و گفت:  افرادی که در آزمون استخدامی کشور پذیرفته می‌شوند چهار هزار و ۴۶۴ نفر هستند و آزمون به صورت کتبی و مصاحبه استخدامی انجام می‌شود.

تجهیز ۱۰۰۰ اتاق اسباب‌بازی در مدارس کشور کلید خورد
بعد از این خبرها وارد بهمن ماه شدیم؛ اولین خبر مهم در این ماه نخستین گام در اجرای طرح ایجاد اتاق بازی و اسباب‌بازی در مدارس، با تجهیز هزار مدرسه کشور به بازی‌های مهارتی و آموزشی از دهه فجر امسال بود. مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۵ کانون استان تهران میزبان کارشناسان و مدیران پروژه اتاق بازی و اسباب‌بازی مدارس ۱۰ استان کشور بود. در این بازدید امکانی فراهم آمد تا این مهمانان با ۹۰ نوع اسباب‌بازی تولیدی که مهارت‌های اجتماعی – ارتباطی، زبان‌آموزی، تفکر و هوش ریاضی، خلاقیت و ‍پرورش تخیل، حل مسئله و استدلال و... را تقویت می‌کنند، آشنا شوند.

۵۰۰ مسجد استان تهران؛ میزبان ویژه‌برنامه‌های دهه فجر انقلاب
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی صداقت، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا، درباره برنامه‌های مساجد در دهه فجر انقلاب اسلامی و اعلام این خبر گفت: ۵۰۰ مسجد محوری در استان تهران و ۴۰ مسجد که مبدأ نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بوده‌اند، میزبان برنامه‌های ویژه دهه فجر در استان تهران هستند.

وی در ادامه گفت: جزئیات این برنامه‌ها به مرور در پایگاه تخصصی مسجد به نشانی http://www.masjed.ir قرار می‌گیرد و برای علاقه‌مندان قابل استفاده خواهد بود. برپایی نمایشگاه دستاورد‌های انقلاب با همکاری بسیج یکی از این برنامه‌هاست که در تعداد مشخصی از مساجد اجرا می‌شود. بسیاری از مساجد نیز جلسات بصیرت‌افزایی را برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب مدنظر دارند که چند روز پیش از دهه فجر آغاز می‌شود.

شورای فضای مجازی اربعین تشکیل شد
نزدیک شدن به اربعین حسینی و اخبار متفاوت و بسیار در این خصوص از مهمترین اتفاقات این ماه بود. یکی از این خبرها تشکیل شورای فضای مجازی اربعین بود که رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به این خبر گفت: شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود و گروه‌های نخبه برای راهبری پاسخگویی علمی به شبهات و سؤالات فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سؤال که آیا نباید به سؤال‌های اقشاری از جامعه که معتقد هستند در شرایط اقتصادی کنونی نباید برای اربعین هزینه شود پاسخ داد؟ گفت: بله، قطعاً باید به این مسائل پاسخ داد. البته اگر بخواهیم یک مرکز خاص پاسخگویی ایجاد کنیم نمی‌تواند از پس این کار بربیاید. به همین دلیل نخبگان جامعه و افرادی را که تریبون دارند و در مواجهه مستقیم با مردم هستند باید بسیج کنیم تا پاسخ بدهند. فعلاً نخبگان و اصحاب قلم توجیه می‌شوند تا بتوانند پاسخگویی‌ها را هدایت کنند.

سند توسعه طب ایرانی و تندیس احیاگر طب سنتی ایران رونمایی می‌شود

در این ماه مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از برگزاری همایش ملی یک دهه فعالیت آکادمیک در طب سنتی و رونمایی از تندیس احیاگر طب ایرانی، محمد مهدی اصفهانی خبر داد. محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این هفته در گفتگو با ایکنا از برگزاری همایش ملی یک دهه فعالیت آکادمیک طب سنتی ایرانی خبر داد. این همایش قرار است، سوم و چهارم بهمن‌ماه سال جاری با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی و کارشناس فنی طب مکمل این سازمان در مشهد مقدس برگزار شود. در این همایش قرار است از سند توسعه طب ایرانی رونمایی و نسخه‌ای از آن به سازمان بهداشت جهانی تحویل شود.

جامعه ایرانی در دومین هفته بهمن‌ماه خودرا برای جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آماده کرد چرا که برنامه‌های عمرانی و فرهنگی متنوعی در دهه فجر امسال به انجام رسید. این هفته همچنین پس از ۱۸ ماه خشکی، با باز شدن دریچه سد زاینده‌رود، در این رودخانه آب جاری شد که به مدت ۲۰ روز ادامه داشت.

تصویب پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج در کمیسیون تلفیق مجلس
یکی از خبرهای خوب این فصل تصویب پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج در کمیسیون تلفیق مجلس بود؛ محمدمهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه پیشنهاد افزایش وام ازدواج پیش از این از سوی وزارت ورزش به مجلس ارائه شده بود، گفت: تنها بحثی که در مورد این افزایش وجود داشت مربوط به محل تأمین این بودجه بود و مجلس باید تصمیم می‌گرفت کدام ردیف را به این موضوع اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه امسال در مورد نحوه پرداخت وام و تشویق جوانان به ازدواج پیشنهادات متفاوتی در مجلس مطرح شده بود، افزود: در نهایت افزایش مبلغ وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین در کمیسیون تلفیق مجلس رأی آورد. همچنین مدت زمان بازپرداخت این وام پنج سال تعیین شده است.

پس با این حساب دختر و پسر مجموعاً ۶۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت پنج ساله دریافت می‌کنند، اگر پدر و مادر‌ها نیز دست بجنبانند و فرزندان خود را تا حد امکان کمک کنند، ازدواج آسان‌تر می‌شود!. البته هنوز جای خالی چنین وام‌هایی برای موارد مهمی همچون تأمین کالا‌های اساسی زندگی، مراسم ازدواج و ... احساس می‌شود.

مجمع نخبگان بهزیستی تشکیل می‌شود
دیدار صمیمانه فرزندان نخبه سازمان بهزیستی با معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی، یکی دیگر از خبرهای این ماه بود.وی در خصوص تشکیل شورای نخبگان گفت: تشکیل شورای مشاوران نخبه در هر یک از استان‌های کشور قابلیت اجرایی شدن دارد. همچنین اگر مجمع نخبگان بهزیستی در سطح کشور و به صورت انتخاباتی شکل گیرد، ارتباط هر چه بیشتر با فعالیت‌های سازمان و ورود به حوزه‌های مدیریتی بهزیستی در استان‌ها آسان‌تر می‌شود و می‌توانید از این طریق با ایجاد شبکه در سطح کشور باقی خواهران و برادران خود را نیز مرتبط کنید.

قبادی دانا همچنین از تصویب مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات اشتغال جامعه هدف، در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: در زمینه کارآفرینی و اشتغال گروه‌های هدف در همه مراحل استعداد یابی، حمایت‌های حقوقی، فعالیت‌های کمک آموزشی و ... از شما می‌خواهم که جزو خیرین باشید و با استفاده از تجارب پیشکسوتان در این راه تلاش کنید. البته ما هم در خبرگزاری ایکنا، امیدواریم این مجمع، تشکیلاتی به مجموع تشکیلات‌های بی‌بازده در کشور اضافه نکند و بتواند باری از دوش خانواده بهزیستی بردارد.
 
افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در سال آینده
پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد در این ماه با بیان اینکه کمک‌های مردمی ۳۵ درصد در مقایسه با سال ۹۶ رشد یافته است و باید از همه خیران و مردم مسئولیت‌پذیر که ما را مورد اعتماد احسان و انفاق خود قرار دادند قدردانی کنیم، گفت: با عنایت دولت و مجلس، ۱۲ درصد افزایش در ردیف بودجه کمیته پیش‌بینی شده است و بر این اساس می‌توانیم سال آینده ۲۰ درصد افزایش مستمری مددجویان را داشته باشیم. از مجلس صمیمانه تشکر می‌کنم که این‌چنین نیاز نیازمندان را درک می‌کنند و فراتر از آنچه انتظار داشتیم در این قضیه مساعدت کردند.

وی یادآوری کرد: اکنون ۴۵ درصد افراد به دلیل فوت سرپرست خانوار، ٣۵ درصد به دلیل ناتوانی سرپرست، ٩ درصد به خاطر طلاق و مابقی سرپرست زندانی یا بدلیل بیماری‌های صعب‌العلاج تحت پوشش هستند. افراد معتاد یا افرادی که مشکلات دیگری دارند، تحت حمایت کمیته امداد قرار نمی‌گیرند و مجموعه‌های دیگری به آن‌ها کمک می‌کنند، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد بسیار باشرافت، نجیب، بدون آسیب و در خط انقلاب اسلامی هستند.

دیدار متولیان حج با مراجع عظام تقلید
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت، روز یکشنبه، هفتم بهمن ماه در سفر به قم به طور جداگانه با آیات عظام وحید خراسانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، سیدموسی شبیری زنجانی، ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی، جعفرسبحانی، جوادی آملی، ابراهیم امینی وحجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار‌ها نماینده، ولی فقیه در امور حج وزیارت به تشریح فعالیت‌ها و تلاش‌های گسترده بعثه مقام معظم رهبری در حوزه‌های حج، عتبات و اربعین پرداخت و مراجع عظام تقلید رهنمود‌هایی ارزشمند و سازنده ارائه کردند. البته انتظار این بود که پیش از چنین دیدار‌هایی خبرنگاران و حداقل خبرنگاران رسانه‌های مذهبی به اصل یا حاشیه چنین دیدار‌هایی دعوت شوند و برای یکایک این ملاقات‌های پرتعداد و مهم، جریان خبری و رسانه‌ای تولید کنند.

روان‌شناسی را بدون رویکرد ایرانی ـ اسلامی به رسمیت نمی‌شناسیم
در این ماه نشست هم‌اندیشی چهل سال خدمات روان‌شناسی در انقلاب اسلامی با حضور شخصیت‌هایی همچون محمد حاتمی، سرپرست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، محمدابراهیم مداحی، معاون آموزش سازمان و رئیس کمیسیون نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام و سید محمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، برگزار شد.

محمدحاتمی در این نشست با بیان اینکه در تلاش است تا اندیشکده‌ای بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی برای روان‌شناسی ایجاد کند، تصریح کرد: ما روان‌شناسی را به رسمیت نمی‌شناسیم، مگر اینکه مبتنی بر فرهنگ خودمان باشد. همچنین هیچ علمی را به رسمیت نمی‌شناسیم مگر اینکه قابلیت تجاری شدن و درآمدزایی داشته باشد.

سامانه ملی طبقه‌بندی بیماری‌ها و اقدامات در طب ایرانی رونمایی شد
این هفته با حضور نمایندگان سازمان جهانی بهداشت، از سامانه ملی طبقه‌بندی بیماری‌ها و اقدامات در طب ایرانی، در همایش ملی «طب سنتی ایرانی؛ یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته، افق آینده»، رونمایی به عمل آمد.براساس این گزارش، ایجاد این سامانه ملی، مقدمات ورود طب ایرانی را در نظام طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD) بیش از پیش فراهم کرده است و این امکان وجود دارد که با انجام اصلاحات لازم تا پیش از نهایی شدن ویرایش یازدهم این نظام، کدینگ بیماری‌های طب ایرانی نیز به آن اضافه شود.

سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۱۶ اقدام به وارد کردن طبقه‌بندی بیماری‌ها به شیوه طب‌های سنتی در ویرایش یازدهم نظام طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD ۱۱) کرده و پیش از این تنها چین دارای سامانه طبقه‌بندی بیماری‌ها به سبک طب سنتی کشور خود بوده و آن را در ویرایش یازدهم این نظام طبقه‌بندی بین‌المللی جای داده است.

ریشه‌کنی بیماری شکاف لب و کام در ۳ استان/ نوبت به بچه‌های خوزستانی رسید
محمدعلی کیانی، مدیرعامل مؤسسه ملی ندای سلامت مرهم در گفتگو با ایکنا؛ از آغاز بیست و چهارمین سفر خیریه این مؤسسه با هدف انجام عمل جراحی رایگان بیماران مبتلا به شکاف لب و کام این بار در شهر دزفول استان خوزستان خبر داد و گفت: در این سفر دو روزه که از امروز یک‌شنبه، هفتم بهمن‌ماه، آغاز شده است ۱۶۴ جراحی شکاف لب و شکاف کام انجام می‌شود که ۸۶ نفر امروز و ۷۸ نفر فردا جراحی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه قبل از آغاز این سفر، اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان با تشکیل دبیرخانه‌ای دائمی با کل مدارس استان ارتباط برقرار و تمامی دانش‌آموزان مبتلا به شکاف لب و کام را شناسایی و به ما معرفی کرده است، گفت: با این اقدام به طور عملی غربالگری در سطح این استان انجام گرفت و اکنون می‌توانیم با قدرت بگوییم که دیگر بیمار شناسایی نشده‌ای در استان اهواز وجود نخواهد داشت.

کیانی از حضور ۱۳ جراح پلاستیک، شش متخصص طب فیزیکی و توانبخشی (برای انجام خدمات پزشکی رایگان در خصوص مشکلات ستون فقرات) چهار فوق تخصصی بیهوشی، چهار متخصص آموزش و ارتقای سلامت، سه متخصص فناوری اطلاعات سلامت و ۱۸ پرستار، تکنسین اتاق عمل و نیروی ستادی و پشتیبانی در این سفر خبر داد و اظهار کرد: قبل از انجام سفر به صورت الکترونیکی ۶۸۹ نفر ویزیت شده و بیماران نیازمند عمل جراحی تشخیص و نوبت عمل دریافت کردند. ۳۵۶ نفر نیز به صورت الکترونیکی برای دریافت خدمات طب فیزیکی ثبت‌نام کردند.

در آخرین هفته‌ای که در بهمن‌ماه گذشت جامعه ایرانی شاهد جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود. اگرچه تحریم‌های ضد ایرانی و کم‌کاری برخی مدیران کشور، نارضایتی‌های اقتصادی را بالا برده است، اما مردم صبور و نجیب ایران که به خوبی بهای استقلال و آزادی خود را می‌شناسند، بر آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی همچنان ایستادگی می‌کنند.
 
آن‌هایی که این روز‌ها اخبار کاروان قرآنی انقلاب را از گروه فعالیت‌های قرآنی ایکنا دنبال می‌کنند، شاهدند که قرآنیان کشورمان چگونه به هر شهری که وارد می‌شوند مورد استقبال و تفقد مردم شهر‌های مختلف قرار می‌گیرند، مردمی که دوستدار معارف قرآن و شیفته کلام خداوند هستند. آن‌ها که این روز‌ها اخبار گروه فرهنگی ایکنا رصد می‌کنند، به خوبی ناظراند که چگونه سینمای ایران در چهل سالگی خود به رونق، پختگی و تکثر سلایق رسیده است. تعداد آثار هنری فاخر و صراحت بیان هنرمندان در بیان نظرات خود، نه در رژیم پهلوی که در کشور‌های هم‌فرهنگ و قرین ما بی‌بدیل جلوه می‌کند. آنان که اخبار گروه اجتماعی ایکنا را مورد توجه قرار دهند، شاهد خواهند بود که جمهوری اسلامی در چهل سالگی خود با وجود تمام کاستی‌ها و بدسلیقگی‌های بعضی مدیرانش، چگونه فرهنگ فعالیت‌های جهادی، فعالیت اجتماعی عزتمندانه بانوان و توسعه خدمات سلامت را بین اقشار گوناگون مردم، گسترش داده است؛ آری، انقلاب اسلامی خود در چهل سالگی با وجود تمام مشکلات، کماکان معجزه قرن و کلمه طیبه‌ای است که مردم از حراست می‌کنند.

دهه فجر امسال شاهد افتتاح پروژه‌های عمرانی و فرهنگی مختلفی در سراسر کشور و خبر‌هایی خوب بود. آخرین خبر خوب را هم علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد؛ او دیروز در قم و صبح امروز در اراک گفت: تصمیم بر این است که در ٤ ماهه نخست سال آینده ساختار کشور متناسب با شرایط کشور و با نقش دادن به مردم در اقتصاد و ساماندهی بودجه کشور به نحوی که بودجه عمرانی کشور بهتر شود اصلاح شود و در صورتی که لزوم اصلاح بودجه ٩٨ وجود داشته باشد، این اصلاحیه به مجلس تقدیم شود. این خبر ظاهراً اقتصادی است، اما به سرعت واکنش‌های مثبت مردم در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.
 
بروکراتیزه‌شدن حوزه در بوته نقد
جامعه‌شناسی روحانیت یکی از گرایش‌های نوپا در مطالعات دانشگاهی کشورمان است که سبک زندگی روحانیون، نظام آموزشی و مناسبات آنان با گروه‌های دیگر جامعه را مورد واکاوی جامعه‌شناختی قرار می‌دهد. حوزه و روحانیت، بخش مهمی از داشته‌های فرهنگی و شیعی ما در ایران و جهان اسلام است که تغییر و تحولات آن مستقیماً بر فرهنگ و جامعه تأثیر می‌گذارد. شخصیت‌هایی همچون کمال رضوی، محسن صبوریان، عبدالوهاب فراتی و مهدی سلیمانیه در سال‌های اخیر به طرح مباحث و پژوهش‌های جامعه‌شناختی درباره روحانیت پرداخته‌اند. کتاب «پل تا جزیره» جدیدترین اثر مهدی سلیمانیه، دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و عضو گروه جامعه‌شناسی تشیع است.

هم‌زمان با ایام دهه فجر و هنگامی که هوای تهران بسیار سرد بود، نشست گرمی در ایکنا برای نقد کتاب «پل تا جزیره: تأملاتی جامعه‌شناختی در موقعیت پساانقلابی روحانیت» برگزار شد. مؤلف کتاب «پل تا جزیره» در نشست نقد این کتاب اظهار کرد: حوزه مهم است و فقط برای دیروز و امروز ما نیست، بلکه برای فردای خود هم به آن نیاز داریم. حوزه یک تکه از پازلِ خویشتنِ فرهنگی ماست. حوزه نهاد رسمی دین تلقی می‌شود و هر اتفاقی در آن بیفتد، خویشتنِ فرهنگی دیندار و غیردیندار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس به این معنا واجد ارزش است.

خوانش اجتماعی انقلاب در چهل سالگی
یکی از برنامه‌های مهم این هفته، برگزاری همایش یک‌روزه «خوانش اجتماعی انقلاب در چهل سالگی» در دانشکده علوم اجتماعی تهران بود که بیش از ۱۵ استاد دانشگاه و پژوهشگر مطرح علوم اجتماعی در آن به سخنرانی پرداختند.

حمیدرضا جلایی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه، در نشست «خوانش اجتماعی انقلاب اسلامی در چهل سالگی» اظهار کرد: انقلاب اسلامی، ایران را شهری و مطالبه‌گر کرد و دیگر رعیت نداریم، بلکه امروز ۸۰ میلیون آدم طلبکار داریم و انقلاب اسلامی زنان مسلمان را از خانه بیرون آورد و به تحرک اجتماعی واداشت و زمینه ایران‌دوستی و ملی‌گرایی رو به آینده را، که در مقابل ملی‌گرایی پهلوی معنا می‌شود، فراهم آورد.

نگاهی به ۴۰ سالگی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در مدارس
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش این هفته در گفتگو با ایکنا با بیان اینکه موضوع فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش از گذشته تاکنون با تحولات بسیاری همراه بوده است، به تبیین دستاورد‌های این اداره‌کل در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

مسیب‌زاده به فعالیت‌های مرتبط با بخش نماز در مدارس اشاره و بیان کرد: در بیش از ۷۰ هزار مدرسه نماز جماعت اقامه می‌شود که ۲۵ هزار نماز جماعت توسط ائمه جماعت و در ۵۲ هزار مدرسه دیگر از طرف همکاران فرهنگی اقامه نماز جماعت انجام می‌شود. همچنین در راستای تحقق آیه کریمه «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ …» طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی به منظور توانمندسازی مدیران و معاونین مدارس با اولویت دوره اول و دوم متوسطه سراسر کشور برگزار می‌شود.

مسیب‌زاده افزایش مستمر آگاهی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها نسبت به آثار، آداب و احکام نماز را جزء فعالیت‌های این اداره کل برشمرد و ادامه داد: از آنجا که نقش معلم در پرورش حس مذهبی و تربیت دینی دانش‌آموز بسیار تأثیرگذار است و همچنین توانمندسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش نقش مهمی در انتقال مفاهیم به ویژه مفاهیم در حوزه مسائل دینی و تربیتی دارد؛ لذا با توجه به نقش مهم معلمین در دوره ابتدایی، این دوره توانمندسازی تعریف شده است. این طرح از سال ۹۵ آغاز به کار کرده است و تاکنون بیش از هشت هزار نفر این دوره را گذراندند.

بودجه مستقل برای تحصیل دانش‌آموزان کمیته امداد
پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) این هفته در گفت‌وگو با ایکنا درباره خدمات فرهنگی و اجتماعی به خانواده‌های تحت پوشش گفت: خدمات فرهنگی و اجتماعی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد یکی از برنامه‌ها و خدمات اصلی این مجموعه است. خدمت برای تحصیل دانش‌آموزان برای ما یک ردیف مستقل دارد که هر ساله مبلغ آن را اختصاص می‌دهیم. جشن عاطفه‌ها در اول مهر را نیز برای همین منظور برگزار می‌شود.

وی افزود: یک ردیف خدمت نیز برای تحصیل دانشجویان داریم. حدود ۷۰ هزار دانشجو تحت پوشش کمیته امداد هستند. کمیته امداد وظیفه می‌داند که کمک‌هزینه تحصیل این دانشجویان را پرداخت کند اگر این هزینه نشود، حتماً از تحصیل بازمی‌مانند. جالب است بدانید بعضی از این دانش‌آموزان و دانشجویان رتبه‌های زیر هزار کنکور را کسب می‌کنند و نخبه هستند.

آموزش پیشگیری از حوادث در مدارس/ احداث ۹ پایگاه جامع توانبخشی
محمد رضا پیروی، دبیر کل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، این هفته در نشست خبری خود که در محل این جمعیت برگزار شد ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهار کرد: در این دهه برنامه‌های زیادی را این جمعیت در استان‌های مختلف اجرا می‌کند که از جمله آن می‌توان به افتتاح ۹ پایگاه جامع توانبخشی اشاره کرد، با احداث این پایگاه‌های جامع مجموع واحد‌های توانبخشی به ۱۸۹ واحد رسیده که ضمن اینکه در تمام استان‌ها ما اکنون از این واحد‌ها برخوردار هستیم.

دبیر کل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران افزود: همچنین در ۷ استان کشور، ۴ هزار و ۲۰۸ مساحت پایگاه امدادی احداث شده که در این دهه افتتاح می‌شود ضمن اینکه ۴۲۳ کاروان سلامت به مناطق مختلف کشور اعزام و مانور‌های سلامت نیز برگزار می‌شود.
 
پیروی با اشاره به اهمیت آموزش پیشگیری از حوادث و آمادگی مردم در برابر این حوادث اظهار کرد: با وزارت آموزش و پرورش توافقی را منعقد کرده که در مرحله امضا است که براساس آن دو ساعت در هفته آموزش‌های مختلف در رابطه با آمادگی دانش آموزان در برابر سیل، آتش سوزی و زلزله به صورت دو ساعت موظفی در هفته وارد برنامه مدارس می‌شود.

رقابت ۱۴۶ بازی در هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران
به گزارش ایکنا؛ براساس اعلام دبیرخانه هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران، پس از دو بار تمدید مهلت ثبت‌نام، در نهایت ۱۴۶ بازی برای رقابت در این جشنواره ثبت‌نام کردند.براساس این گزارش از میان ۱۴۶ بازی رسیده، ۱۱۱ بازی شامل بازی‌های جدید منتشر شده در سال جاری می‌شوند که برای بردن جوایز جشنواره در بخش اصلی، به ویژه جایزه صد میلیونی بهترین بازی سال، با هم به رقابت پرداختند.

جوشش برای سنگر/ جوانان هم‌عزم شدند
همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، جمعی از جوانان فعال مسجدی در ایکنا گرد آمدند تا درباره خلأ‌های موجود در زمینه مسجد به تبادل نظر بپردازند و راه‌های فعالیت داوطلبانه و جهادی برای تقویت فرهنگ مسجدی را بررسی کنند. حاضران در این نشست بر پیگیری موضوعاتی همچون هم‌افزایی برای فعالیت مجازی مؤثر در زمینه مسجد، چاپ کتاب مسجدی، برگزاری جلسات گفتگو و آزاداندیشی در زمینه مسجد و تدارک برنامه‌ای برای مساجد دانشگاه‌ها در دهه تکریم مساجد اتفاق نظر کردند.

حجت‌الاسلام کرمی، مسئول روابط عمومی باشگاه ایده‌پردازان پرسشی مبنی بر راهکار و چگونگی افزایش همکاری و ارتباط بین فعالان عرصه مسجد در فضای مجازی گفت: باید وجود یک «مقر فرماندهی» را برای فعالیت مجازی در زمینه مسجد ایجاد و بپذیریم. این اتفاق نظر و اتحاد بین همه دستگاه‌های مرتبط با مسجد و بین فعالان جوان مسجدی در ابتدا سختی‌ها و هزینه‌هایی دارد، اما با گذشت زمان سختی‌ها به شیرینی اتحاد تبدیل می‌شود. الحمدلله که خبرگزاری ایکنا برای این امر خطیر و انتشار اخبار آن پیش‌قدم شده است و می‌تواند در این زمینه با اطلاع‌رسانی دقیق از اهداف و برنامه‌ها و نشست سایر مجموعه‌ها و افراد مؤثر و فعال دیگری را برای این اتحاد، پای کار بیاورد.

هفته اول اسفند‌ماه، همزمان با آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی بود و در راستای آن، رهبر معظم انقلاب، بیانیه «گام دوم» را صادر کردند، که تبیین راه پیش‌روی کشور محسوب می‌شود، تحقق این پیام سرشار از امید، مسئولیت‌پذیری و هوشیاری بیشتری از مردم و مسئولان را می‌طلبد، به خصوص در شرایطی که دشمنان قسم‌خورده کشورمان در اجلاس ضد ایرانی «ورشو» نشان دادند که نمی‌توانند راهی از پیش ببرند و آنگونه که قرآن می‌فرماید: «بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَعْقِلُونَ» (حَشر، ۱۴): دشمنان و منافقان میان خود اختلافاتی شدید دارند، آن‌ها را یکدست می‌پندارید، اما قلوبشان پراکنده است، چون گروهی‌اند که اندیشه نمی‌کنند.

در آغاز دهه پنجم انقلاب، هزاران جوان تحصیل‌کرده در نقاط مختلف کشور به فعالیت‌های مردمی و جهادی مشغول هستند و ضعف برخی مدیریت‌ها آنان را از توسعه کشور و خدمت به مردم ناامید نکرده است. در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین رویداد‌های امیدبخش و جهادی هفته اخیر را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن‌ها خالی از لطف نیست:

مجمع ملی جهادگران آغاز به کار کرد
محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: مجمع ملی جهادگران، بزرگترین شبکه غیررسمی کشور در زمینه گروه‌های جهادی است. بیش از ۲۵۰ هزار جهادگر زحمتکش در کشور وجود دارد که بی‌هیچ چشم‌داشتی به مناطق محروم می‌روند و خدمت‌رسانی می‌کنند. این مجمع تشکیل شد تا کارکرد‌های گروه‌های جهادی در مناطق محروم هدفمندتر شود و بتوان ضمن ترسیم جغرافیای هدف هر گروه، یک سند و برنامه سالیانه برای گروه‌های جهادی کشور ترسیم کرد. همچنین هم‌افزایی نهاد‌های حامی و تبادل تجربیات میان گروه‌های جهادی از دیگر دستاورد‌های این مجمع است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: این هم‌افزایی‌ها به منظور این است که ارتباط با مردم در یک جغرافیای خاص طی یک بازه زمانی سه تا پنج ساله استمرار یابد. همچنین توسعه گروه‌های جهادی در راستای خدمت به هم باشد و از عزیمت‌ها و اردوکشی‌های دون برنامه به نقاط مختلف کشور جلوگیری شود. بخشی از اردو‌های جهادی به مناطق محروم بروند و بخشی دیگر در محله‌های زندگی خودشان به مردم خدمت کنند.

زهرایی همچنین با بیان اینکه لازم است زحمات گروه‌های جهادی در سراسر کشور رسانه‌ای شود، گفت: دومین جشنواره ملی جهادگران بیش از سه هزار و ۵۰۰ عنوان اثر را مورد ارزیابی قرار داد و تلاش کرد تا با تشکیل اجتماع پرشکوهی از جوانان جهادگر به شناساندن آن‌ها به جامعه مبادرت ورزد. هر کس در کشور کار جهادی انجام دهد، بسیجی است، چه کارت بسیج داشته باشد و چه نداشته باشد. سازمان بسیج سازندگی، تنها وظیفه سازماندهی، اعزام و عرصه‌یابی گروه‌های جهادی را دارد.

ایجاد ۸۲ هزار شغل در مناطق محروم کشور
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم شکرانه بهره‌برداری از ۴۱ هزار شغل مستقیم طرح‌های کارآفرینی ایجاد شده در سال ۹۷ توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، نیز شنبه ۳۰ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و همچنین سعید جعفری، مدیرعامل بنیاد برکت، به همراه جمعی از کارآفرینان نمونه کشوری در محل نمایشگاه و دستاورد‌های این ستاد برگزار شد.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اجرای ۴۰ هزار پروژه زیربنایی و اقتصادی در مناطق محروم از ایجاد ۸۲ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در این مناطق طی هفت ماه گذشته خبر داد.

آغاز پروژه «بازی و یادگیری» با وجود موانع و مشکلات
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، شنبه ۲۷ بهمن‌ماه در مراسم آغازبه کار پروژه ملی بازی و یادگیری اظهار کرد: طی سال آتی، فاز اول این طرح در هزار مدرسه کشور اجرایی می‌شود. این طرح به تمام مقاطع تحصیلی باید سرایت کند، اما فعلاً تمرکز آن بر مقطع ابتدایی است، زیرا در این مقطع دانش‌آموزان مفاهیم پایه اخلاق همچون صداقت و احترام را یاد می‌گیرند، در این سنین است که می‌تواند با تمرین کارگروهی، روحیه مشارکت جمعی را در خود نهادینه کنند و در این فضای دبستان است که می‌توانند کمک به همنوع را یاد بگیرند. کاستی‌های هم را چشم بپوشند و در درس‌خواندن کمک‌حال یکدیگر باشند.

وی ادامه داد: همه باید کمک برسانیم و مدارس را تشویق کنیم تا رقابت‌های فردی در مدارس، جای خود را به کار و رقابت‌های گروهی بدهند. باید نشاط و شادمانی را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم و برای این منظور هم ابتدا لازم است معلمان‌مان را دل‌شاد و بانشاط کنیم که روش‌های خود را دارد و باید در جلسات خصوصی‌تر با هم درباره آن صحبت کنیم.

آیا خاک ایران قاچاق می‌شود؟
محمد الموتی، فعال محیط زیست و دبیر شبکه سازمان‌های غیر دولتی ملی محیط زیست و منابع طبیعی این هفته در گفتگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که آیا خاک ایران به راستی صادر یا قاچاق می‌شود؟ گفت: آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست مطرح کرده‌اند که صرفاً مجوز صدور سنگ‌های معدنی صادرشده و قاچاق خاک واقعیت ندارد، اما می‌توان عنوان سنگ معدنی و عناصر معدنی را به تمام ذراتی که در کشور وجود دارد اطلاق کرد.

وی تشریح کرد: ما دچار یک مشکل قانونی و یک سوء برداشت و سوء تعبیر از مفهوم خاک هستیم و از آنجایی که تعریف مشخصی از خاک در قانون مطرح نشده می‌توان برای صادرات هر قسمتی از خاک این سرزمین مجوز صدور سنگ معدنی و خاک معدنی گرفت و خاک را به عنوان عنصر معدنی در چارچوب قانون صادر کرد.

این فعال محیط زیست با تأکید بر وجود ضعف قانونی در این بخش، گفت: باید تفاوت‌های خاک و سنگ‌های معدنی در قانون به روشنی مطرح و مشخص شود چه بخشی را می‌توان و چه قسمتی را نباید صادر کرد. خاک ماده ارزشمندی است و هر قسمت از خاک هر منطقه قابلیت‌های ارزشمند خود را دارد.
 
«دین و جامعه»؛ مؤسسه خیریه‌ای برای مطالعات اجتماعی دین
به گزارش ایکنا؛ مؤسسه خیریه «دین و جامعه» به منظور مطالعات اجتماعی دین و با همت جمعی از پژوهشگران علوم اجتماعی و اساتید دانشگاه آغاز به کار کرد.

محمرضا پویافر، استادیار جامعه‌شناسی و یکی از اعضای هیئت امنای این مؤسسه درباره انگیزه ایجاد این مجموعه گفت: فراهم کردن جایی برای اندیشیدن و پژوهیدن مستقل در مورد هر آنچه که به نسبت دین و جامعه مربوط می‌شود و تلاش برای پاسخ به مسائل و چالش‌های دین در زندگی اجتماعی امروز، از انگیزه‌های اصلی ایجاد مؤسسه خیریه دین و جامعه است.

مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی تأسیس می‌شود
مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی در قالب مراکز نوع ب جهاددانشگاهی، زیر نظر سازمان دانشجویان تأسیس می‌شود. مجوز تأسیس این مرکز در جلسه تاریخ ۲۷ بهمن ماه سال جاری شورای نظارت و گسترش تشکیلات فرهنگی جهاد دانشگاهی صادر شد. دبیرخانه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با سابقه اجرای هفت دوره مسابقات ملی مناظره به زبان فارسی و یک دوره مسابقات مناظره به زبان انگلیسی و مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی و تولید محضولات آموزشی ویژه این مسابقات محور راه‌اندازی «مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی» خواهد شد.
 
به زودی کمپین اصلاح الگوی مصرف در پسماند غذا را خواهیم داشت
معصومه ابتکار، معاون زنان ریاست جمهوری در این ماه از بخش‌های مختلف خبرگزاری ایکنا بازدید کرد. وی در خلال توضیح برنامه‌های هفته زن گفت: «زن، اصلاح الگوی مصرف، شکوفایی اقتصاد خانواده» عنوان روز ششم هفته زن است. امروز خانواده‌ها تحت فشار هستند که بیشترین فشار ناشی از تحریم‌ها است، اما اگر الگوی مصرف را اصلاح کنیم، می‌توانیم به اقتصاد خانواده کمک کنیم. به زودی کمپین اصلاح الگوی مصرف در پسماند غذا را خواهیم داشت. اگرچه در بسیاری از مسائل فرهنگ خوبی داریم، اما وضعیت ما در اسراف مواد غذایی همانند سایر کشور‌ها و حدود ۳۰ درصد است. اگر ۱۰ درصد غذا در سفره ما هدر می‌رود، با اصلاح این مسئله می‌توانیم کمک زیادی به اقتصاد خانواده بکنیم. در زمینه این کمپین، سازمان‌های مردم نهاد نیز به ما کمک خواهندکرد.

آغاز آخرین هفته‌ بهمن‌ماه همزمان با روز مادر بود و جامعه ایرانی که پیش از این شاهد برگزاری جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بودند جشن میلاد بانوی دوعالم را از اواخر هفته گذشته آغاز کردند و به ابتدای هفته‌ای که گذشت رساندند. در این هفته اتفاقات بسیاری رخ داد که برخی از آن‌ها شامل برگزاری اجلاس سالانه ائمه جماعات استان تهران، برگزاری نشست دبیران ستاد‌های امر به معروف در دستگاه‌های اجرایی، افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، برگزاری نشست خبری محمدرضا جوادی یگانه؛ معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، اعلام نامزد‌های هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی، تشدید نظارت بر رستوران‌ها و اماکن اقامتی در طرح سلامت نوروزی، افزایش درمانگاه‌های ایرانی عتبات در نوروز و حادثه تلخ سقوط بالگرد اورژانس در حین نجات جان یک مادر باردار و آغاز هفته نیکوکاری و درختکاری بود.

تهران اجتماعی‎تر می‎شود
جوادی یگانه، معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران در اولین نشست خبری خود در بهمن‌ماه با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت در سال جدید هم به ایکنا، گفت: تلاش این است که در همه حوزه‌ها مردم را وارد کنیم چراکه معتقد هستیم مردم راه‌حل هستند و با مردم مشکلات ما حل می‌شود. در حوزه اجتماعی و فرهنگی تلاش می‌کنیم که زیرساخت، بستر و امکانات را فراهم کنیم تا مردم خودشان وارد این عرصه‌ها شوند و در حوزه فرهنگی به‌ویژه با توجه به اینکه بخشی از فعالیت‌های شهرداری تهران در بر عهده معاونت فرهنگی و اجتماعی شهر تهران است، تلاش می‌کنیم چنین وظیفه‌ای را انجام دهیم که خیریه‌ها، مردم و گروه‌های دینی و مذهبی به مسائل شهری ورود کنند. در حوزه اجتماعی فعالیت اصلی شهرداری تهران این است که شهرداری تهران اجتماعی‌تر می‌شود و بخش‌های ارتباط با مردم فعالیت‌هایشان اجتماعی‌تر شده وملاحظات مردم بیشتر خواهد شد.

چه کار‌ها و اقداماتی در شهر انجام شده یا می‌شود
مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌های شهری، دیگر اتفاقات هفته گذشته بود که روز یک‌شنبه ۱۲ اسفندماه، با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و اعضای شورای شهر و همچنین جمعی از اصحاب رسانه در سالن آمفی تئاتر برج آزادی برگزارشد.

پیروز حناچی، شهردار تهران در این مراسم با اشاره به این‌که باید همگی در خصوص مفهوم کار در شهر، با این رویکرد که «چه کار‌ها و اقداماتی در شهر انجام شده یا می‌شود» به توافق برسیم، تصریح کرد: باید در این خصوص به اشتراک‌نظر برسیم و تا وقتی که این توافق حاصل نشده، مشکلات بسیاری خواهیم داشت. فقدان توافق در این خصوص باعث شد گاهی منابع را در مواردی هزینه کنیم که اولویت نداشتند؛ بعضاً سازه‌های بسیار بزرگی ساختیم، بی‌آن‌که تأثیرگذاری و بهره‌وری آن‌ها را ارزیابی کنیم.
 
تشدید نظارت بر رستوران‌ها و اماکن اقامتی در طرح سلامت نوروزی
یکی از اخبار این هفته تاکید محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بود که از آغاز اجرای طرح سلامت نوروزی از ۲۰ اسفند ماه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به افزایش سفر‌ها در ایام نوروز، برنامه‌ریزی به اینگونه است که با کمک ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی در ۲۰ اسفندماه تمرین و مانوری نمادین در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور وزیر بهداشت این طرح آغاز می‌شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: محور اصلی تمرکز ما در بهداشت فردی و بهداشت غذایی در رستوران‌ها خواهد بود. هدف بعدی ما نظارت بر ابزار و ظروف، سازه و مشکلات آب، فاضلات، پسماند تولید و سازه‌ای که خدمات انجام می‌دهد، است.

افزایش درمانگاه‌های ایرانی عتبات در نوروز
همچنین در این هفته محمد تقی حلی‌ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگویی را با ایکنا پیرامون افزایش درمانگاه‌های ایرانی عتبات عالیات در تعطیلات نوروزی داشت و تصریح کرد: خدمات بهداشتی و درمانی در تعطیلات نوروزی یکسری خدمات ثابتی خواهد بود که از قبل نیز انجام می‌شده است، اما با توجه به افزایش حجم زوار این خدمات نیز تغییر کرده و متناسب با این حجم جدید افزایش یافته است.

حلی‌ساز یادآور شد: در حال حاضر ۳ درمانگاه در کربلا، ۲ درمانگاه در نجف اشرف و یک درمانگاه در کاظمین فعال هستند و با توجه به افزایش حجم زوار در نوروز بر تعداد این درمانگاه‌ها نیز اضافه می‌شود. بر این اساس ۳ درمانگاه در کربلا و ۲ درمانگاه نیز در نجف اضافه می‌شود.

سقوط بالگرد اورژانس در حین نجات جان یک مادر باردار
حادثه تلخ سقوط بالگرد اورژانس در حین نجات جان یک مادر باردار شاید تلخ‎ترین اتفاق این هفته بود. در جریان این اتفاق یک بالگرد اورژانس در روستای دهدلی چهار محال و بختیاری سقوط کرد. این بالگرد که به قصد نجات یک مادر باردار به پرواز در آمده بود، پنج سرنشین شامل سه خدمه پرواز و دو تکنسین اورژانس را با خود به همراه داشت. در این حادثه رسول طاهری ۳۱ ساله و ستار کاویانی ۳۹ ساله دو تکنسین اورژانس به همراه سه کادر پرواز به شهادت رسیدند.

برگزاری نشست دبیران ستاد امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی کشور از اتفاقات دیگر این ماه بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در این نشست با انتقاد از زمینه‌سازی ترویج برخی ناهنجاری‌ها در جامعه گفت: وقتی شبکه‌هایی که لجن منتشر می‌کنند، هنوز مورد حمایت محکم برخی مسئولان هستند و معلوم است که در زمینه پوشش و رفتار مردم جامعه ناهنجاری به وجود می‌آید.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ادامه گفت: امر به معروف یک انرژی است که بقیه فریضه‌ها را برمی‌انگیزاند. امر به معروف رشته‌ای است که مصالح عام را تأمین می‌کند. باید فرهنگ و فضای عمومی را به گونه‌ای تغییر داد تا کسی جرئت نکند منکری انجام دهد و کسی از اینکه کار خیر انجام ندهد، خجالت بکشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صدیقی در پایان درباره انتقاد یکی از حاضران که از امام جمعه تهران خواست تا مثل بقیه مردم از حمل و نقل شهری استفاده کند و محافظان را کنار بگذارد، گفت: بسیار عالی و بجاست که همه بتوانند همین قدر صریح نظر خود را بیان کنند و با دلسوزی به یکدیگر تذکر دهند. محافظ و این‌ها مسئله مهمی نیست. من بار‌ها سماجت کرده‌ام که محافظ و راننده نداشته باشم، اما به من تحمیل می‌شود و می‌گویند که نظام برای امثال حقیر خرج کرده است و دیگر متعلق به خودم نیستم. من محافظ داشتن را شأنیت نمی‌دانم و خدا را شاهد می‌گیرم که از آن راضی نیستم.

حجت‌الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، هم در این نشست با اشاره به آغاز کمپین «از ما شروع کنید» گفت: من و آقای قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصمیم گرفتیم از همه مردم دعوت کنیم تا ما و همه مسئولان جمهوری اسلامی را صریح و بدون لکنت زبان، مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار دهند. هر کدام از کارمندان و روحانیون ستاد امر به معروف یا سازمان تبلیغات می‌توانند مستقیم با ما و دفتر محل کار تماس بگیرند یا به شکل حضوری مراجعه کنند و انتقاد خود را مطرح کنند. ما این کار را از خودمان شروع می‌کنیم و سعی می‌کنیم به کل کشور تعمیم دهیم.

بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت
افزایش ۲۰۰ میلیاردی بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران یکی دیگر از خبر‌های مهم این هفته بود. بررسی سقف بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران موضوعی بود که در قالب بررسی لایحه بودجه شهرداری تهران در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران در هفته جاری قرار گرفت و با افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی، به تصویب رسید.

‌غرس ۲۲ هزار نهال در قلب پایتخت به‌مناسبت هفته درختکاری
پایان این هفته نیز همزمان با روز نیکوکاری و هفته درختکاری آغاز شد و در این روز‌ها هفته درختکاری و کمپین «بهار می‌شود» امسال در حالی آغاز می‌شود که شهردار تهران به همراه وزیر بهداشت با حضور در بیمارستان شریعتی در مراسم کاشت درخت امید شرکت می‌کند. در سومین روز از هفته درختکاری، درخت ایثار و امنیت با حضور وزیر کشور، شهردار تهران، رییس شورای شهر تهران و خانواده معظم شهدا و ایثارگران در بهشت زهرا کاشته می‌شود.

تحقق گام دوم انقلاب؛ شعار مرکز امور مساجد در سال ۹۸
اجلاس سالانه ائمه جماعات استان تهران از دیگر اخبار این هفته بود که حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، پنج‌شنبه، ۱۶ اسفندماه، در این اجلاس، با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب یک پیام معمولی نیست و افق ۴۰ سال آینده کشور را تبیین می‌کند، اظهار کرد: تمرکز برنامه‌های مساجد در سال آینده بر محوریت تحقق گام دوم انقلاب خواهد بود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با بیان اینکه این بیانیه یک پیام عادی نبود و افق ۴۰ ساله آینده کشور را تبیین کرد، گفت: مقام معظم رهبری برای نگاشتن این بیانیه وقت زیادی گذاشتند. بسیاری از مراجع در ابتدای درس خارج خود این بیانیه را مورد تاکید قرار می‌دهد. لازم است در این بیانیه تأمل کنیم و نکات مسجدی آن را استخراج کنیم. باید بدانیم و هوشیار باشیم که دشمن به دنبال تضعیف این بیانیه است.

چرا فعالیت خیریه‌ها بی‌نتیجه و فاقد اثر مطلوب است؟
پایان هفته‎ای که گذشت همزمان با آغاز هفته احسان ونیکوکاری بود، که بر همین اساس ایکنا؛ گفت‎وگویی را با سید محمد جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) انجام داد. وی در این گفتگو ضمن بررسی چالش‌ها و موانع پیش‌روی کار خیر و خیریه‌ها، به برخی از مسائل و خلأ‌های موجود در این حوزه اشاره کرد و ضمن ارزیابی و آسیب‎های نظام مدیریتی این عرصه به بایسته‎های خط‌مشی‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، اجرا، نظارت و کنترل در امور خیر پرداخت گفت: در حوزه کار‌های خیر خلأ‌های بسیاری داریم که نبود مدیریت برای ساماندهی مراکز خیریه، عدم مطالعات علمی و آینده‌پژوهی از جمله این موارد است، لذا باید جایگاه فضا‌هایی مانند خمس، زکات، صدقه و مانند آن در کار خیر مشخص شود و تا زمانی که هر کسی برای خودش در این حوزه کار کند، نمی‌توان این خلأ‌ها را پر کرد.

بخشی از فقر و محرومیت در کشور به سیاست‌گذاری اقتصادی مربوط می‌شود و ممکن است فردی با یک سیاست‌گذاری غلط در چند سال ملت ایران را دچار مشکل کند؛ این مهم است که ما در جایی با فقر مبارزه کنیم، اما متاسفانه می‌بینیم در جایی یکی از مسئولان اعلام می‌کند که خوشبختانه افراد تحت پوشش ما از ۱۰۰ هزار نفر به ۱۵۰ هزار نفر رسیده و به این موضوع افتخار می‌کند؛ اما این دقیقا باید بر عکس باشد و ما کاری بکنیم که افراد تحت پوشش کمتر شوند. چرایی افزایش فقر و محرومیت در کشور به دلیل عدم مدیریت در این حوزه است؛ در حالی که کشور ما یکی از بزرگترین کشور‌ها در حوزه کانی‌ها و مواد عالی است، اما سوال اینجاست که چرا ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این مواد به درستی برای کاهش فقر و محرومیت استفاده کنیم؛ لذا این نشان می‌دهد که مسئله اصلی در این رابطه به مدیریت و عدم اعتماد به مردم در بحث اقتصادی باز می‌گردد، که نتوانسته‌ایم سیستم اقتصادی خودمان را درست مدیریت کنیم.

در آخرین هفته اسفند‌ماه، معرفی رئیس جدید قوه قضاییه و سفر رئیس جمهور به کشور عراق و همچنین برگزاری فشرده دادگاه‌های مفسدان اقتصادی در صدر اخبار کشورمان بود. اگر چه شرایط سخت اقتصادی، تحویل‌گرفتن سال جدید را برای اقشار کم‌درآمد جامعه، کمی سخت کرده است، اما همت مردمان صبور و نیکوکار، هنوز هم می‌تواند خبر‌هایی خوب، برایمان به ارمغان بیاورد.

مشارکت ۱۲ میلیارد تومانی تهرانی‌ها در جشن نیکوکاری
حمیدرضا شیران، مدیر کل کمیته امداد استان تهران، این هفته با بیان اینکه جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای جشن نیکوکاری از ماه‌ها قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، گفت: علاوه بر برگزاری جشن نیکوکاری در روز‌های ۱۵ تا ۱۷ اسفندماه، در قالب‌های دیگری از جمله جشن گلریزان، شوق دیدار و تأمین پوشاک شب عید کودکان نیازمند که توسط ادارات کمیته امداد در سراسر استان برگزار می‌شود، کمک‌های مردمی دریافت و در اولین فرصت به دست نیازمندان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه جشن نیکوکاری امسال با شعار عیدی برای همه برگزار شد، ادامه داد: توزیع کمک‌های مردمی بین نیازمندان آغاز شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال همه نیازمندان از این کمک‌ها بهره‌مند شوند.
 
تخلفات زیست محیطی را گزارش کنید و از دولت پاداش بگیرید
به گزارش ایکنا؛ هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، آئین‌نامه‌ای را تصویب کرده است که براساس آن، سازمان حفاظت محیط زیست از ظرفیت اطلاعاتی سازمان‌های مردم‌نهاد و افراد مطلع برای کنترل و رفع جرایم زیست محیطی استفاده می‌کند. این افراد هیچ‌گونه رابطه استخدامی با سازمان محیط زیست ندارند، اما به منظور جبران زحمات آن‌ها سازمان حفاظت محیط زیست برای آن‌ها پاداش در نظر می‌گیرد.

براساس این آیین‌نامه، به کارکنان و مأموران سازمان در امور جلوگیری از تخلفات و جرایم معادل ۳۵ درصد بهای جانوران وحشی، کاشفان معادل ۲۵ درصد، کارکنان و مأموران سازمان در امور پیگیری و تعقیب معادل ۱۰ درصد و مخبر معادل ۱۰ درصد پرداخت می‌شود.سازمان حفاظت محیط زیست توسط سامانه ارتباط مردمی ۱۵۴۰ آماده دریافت شکایات و گزارش‌های زیست محیطی مردم از طریق تلفن ثابت وهمراه به صورت شبانه‌روزی است.

رشد واحد‌های بوم‌گردی/ امکان طرح شکایات آنلاین در نوروز
علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این هفته با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی می‌کنیم تعداد سفر‌های داخلی ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، گفت: در سال ۹۷ جهش گردشگر خارجی را داشتیم و از عدد ۷ میلیون نفر در یازده ماهه سال عبور کردیم. امسال از ۴۰۰ واحد بوم‌گردی به ۱۵۰۰ واحد رشد کرده‌ایم که این واحد‌ها می‌توانند به توزیع سفر در کشور کمک کنند.

مونسان تأکید کرد: در رسیدگی به شکایات به دنبال تنبیه‌کردن نیستیم و هدف ما جلب رضایت‌مندی مردم است؛ لذا درخواست می‌کنیم که رسیدگی به شکایات مردمی در سامانه خدمات سفر آنلاین و در لحظه انجام شود و به آینده موکول نشود. بر همین اساس شماره تلفن ۰۹۶۲۹ برای گزارش شکایت و انتقادات مردمی ایجاد شده است؛ همچنین اپلیکیشن این شماره تلفن هم تولید شده است که مردم می‌توانند در این سامانه هم شکایات و انتقادات خود را اعلام کنند تا به سرعت رسیدگی شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اضافه کرد: در سال جاری به سه موضوع توزیع سفر، عدم افزایش قیمت و کنترل قیمت، بانشاط بودن و امیدبخش بودن ایام نوروز برای همه مردم تأکید داریم. در جریان این خدمات‌رسانی بیش از یک میلیون نفر به طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند تا بهترین خدمات را در ایام نوروز به ملت ارائه دهند.

سامانه انتخاب مردمی زنان کارآفرین برتر ایران فعال شد
به گزارش ایکنا؛ معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با ایجاد سامانه‌ای برای انتخاب برترین کارآفرینان زن در شرایط جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران، هموطنان را دعوت می‌کند تا با رأی خود بهترین‌های این عرصه‌ها را انتخاب کنند. علاقمندان می‌توانند با ورود به سامانه http://vote.women.gov.ir از میان ۱۱۰ کارآفرین معرفی شده به حداکثر ۱۰ نفر رأی دهند.
 
کارآفرینان برگزیده با بیشترین آراء مردمی در اردیبهشت‌ماه معرفی می‌شوند و البته این روند پس از اردیبهشت‌ماه با معرفی کارآفرینان بیشتر تداوم خواهد یافت.علاقه‌مندان برای مشاهده اطلاعات زنان کارآفرین و ثبت آراء خود، با ورود به سایت http://vote.women.gov.ir، با استفاده از گزینه زنان کارآفرین در منوی بالای صفحه و مطالعه اطلاعات شغلی و شرح مختصر از فعالیت هریک از آن‌ها، می‌توانند به حداکثر ۱۰ نفر رأی دهند.

سالانه چند مؤسسه خیریه به دلیل فرار مالیاتی تعطیل می‌شوند؟
کمال اکبری، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در گفتگو با ایکنا؛ به برخی سؤال‌های مطرح در خصوص دریافت معافیت مالیاتی توسط سازمان‌هایی که بخشی از سود خود را به امور خیر اختصاص می‌دهند، پرداخت و گفت: هر مجموعه یا شخصی که مشخص شود طبق بند «ط» ماده ۱۳۹ بخشی از سود خود را در امور خیر هزینه کرده در آن بخش از سود خود از مالیات معاف می‌شود. یعنی معافیت مالیاتی کامل نیست و فقط به بخشی که به امور خیر اختصاص یافته تعلق می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه نهادی و چطور بر کارخانه‌ها و نهاد‌هایی که مدعی انجام کار خیر هستند نظارت می‌کند؟ بخشی از نظارت بر عهده وزارت کشور است و وزارت کشور نظارت می‌کند تا مؤسسات و سازمان‌های خیریه پول‌های دریافتی خود را بر اساس اساسنامه خود هزینه کنند.

اکبری ادامه داد: وزارت کشور با انجام پایش عملکرد بررسی می‌کند که آیا مؤسسات به راستی پول‌های خود را صرف امور خیر کرده‌اند و سالیانه نیز حسابرسی مالی از مؤسسات خیریه صورت می‌گیرد تا بفهمیم عملکرد مؤسسات خیریه چطور بوده است.
 
مهمترین رویداد‌ها در پایان سال ۹۷ پیرامون اخبار سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف جهت برگزاری عید نوروز و ویژه‌برنامه‌های آنان برای روز‌های مناسبتی این ایام بود که هرکدام به صورت مفصل در صفحه اجتماعی خبرگزاری ایکنا منتشر شده است.
 
درپایان سال ۹۷ و شروع سال ۹۸ خدا را به خاطر همه خبر‌های خوب و پیروزی‌های بزرگی که در طول سال نصیبمان کرد شکرگزار هستیم و از خبر‌های نارحت‌کننده وبدی که رخداد درس می‌گیریم و باز شکرگزار نعمات بیشمار خداوند متعال می‌شویم و امیدواریم دلهایمان را به هم بپیوندد و سال ۱۳۹۸ را برای ما سال پیروزی‌های بزرگ و موفقیت‌های بی‌شمار و شادی و سلامتی ملت رقم بزند.
انتهای پیام
captcha