تبیین اندیشه‌های شهید مطهری در گام دوم انقلاب/ نامه‌های دانش‌آموزان برای استاد
کد خبر: 3805876
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
در نشست چهلمین‌ سالگرد شهید مطهری مطرح شد:

تبیین اندیشه‌های شهید مطهری در گام دوم انقلاب/ نامه‌های دانش‌آموزان برای استاد

گروه جامعه ــ دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین‌ سالگرد شهید مطهری ضمن تشریح ویژه برنامه‌های این ستاد گفت: امسال سال ویژه‌ای در حوزه مطهری‌پژوهی و تبیین اندیشه‌های ایشان محسوب می‌شود، چرا که از سویی بیانیه رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب مطرح شده و از طرفی قرابت این بیانیه با اندیشه‌های شهید مطهری و بازخوانی اندیشه و آثار ایشان برای نسل جوان مطرح است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری با حضور رشید جعفرپور، دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین‌ سالگرد شهید مطهری، امروز سه‌شنبه، سوم اردیبهشت‌ماه، در مؤسسه علمی فرهنگی شهید مطهری برگزاری شد.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت استاد مطهری و صدمین سال ولادت این معلم شهید، گفت: شهید مطهری نظریه‌پرداز و ایدئولوژیست انقلاب اسلامی ایران بود. بر همین اساس تلاش می‌کنیم یک بازخوانی از اندیشه‌های این شهید والا مقام و متفکر شیعی در جامعه داشته باشیم؛ لذا امسال سال ویژه‌ای در حوزه مطهری‌پژوهی و تبیین اندیشه‌های این شهید والا مقام محسوب می‌شود، چرا که از سویی بیانیه رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب مطرح شده است و از طرفی قرابت این بیانیه با اندیشه‌های شهید مطهری به خاطر نظریه‌پردازی و بازخوانی اندیشه و آثار ایشان برای نسل جوان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی در ادامه به تشکیل ستاد سالگرد شهادت شهید مطهری هم اشاره کرد و افزود: این ستاد شامل ۳۰ دستگاه مختلف در کشور است که تاکنون شش جلسه با همه این دستگاه‌ها برگزار شده است. براساس این جلسات دو اتاق اندیشه‌ورز شکل گرفت تا برنامه‌ریزی‌ها به صورت درست انجام شود. همچنین مقرر شد تا هر دستگاه علاوه بر برنامه‌های جاری که در این ایام پیش‌بینی کرده است، یک تا دو برنامه ویژه در سطح ملی نیز در موضوع شهید مطهری ارائه کند.

جعفرپور در ادامه به برنامه‌های این ستاد در چهلمین سالگرد شهادت استاد با عنوان شهید مطهری اشاره کرد و گفت: اولین برنامه ما در این ایام با عنوان شهید مطهری و گام دوم انقلاب خواهد بود که در دانشگاه تهران و با هماهنگی وزارت علوم و با حضور وزیر علوم و تقدیر از دانشجویان برتر در این حوزه طی 11 اردیبهشت‌ماه، در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
 
ساخت مستند «مرتضای امت»
وی ادامه داد: برنامه دوم ما برگزاری همایش حکمت مطهر طی 10 اردیبهشت‌ماه، با همکاری دانشگاه صدا و سیما و بنیاد شهید مطهری و با سخنرانی آیت‌الله آملی لاریجانی در همین دانشگاه است. در این همایش ۱۰ عنوان سخنرانی متفاوت ایراد می‌شود. همچنین امسال مستند «مرتضای امت» با بررسی زندگی و زمانه شهید مطهری با همکاری صدا و سیما و به دستور رئیس سازمان کلید می‌خورد. قرار است ساخت این مستند همزمان با سالگرد شهید مطهری آغاز شود؛ بعد از ساخت و اکران آن جزئیات بیشتری از این مستند منتشر می‌شود.

دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین‌ سالگرد شهید مطهری در ادامه به برگزاری همایش استاد مطهری و مطالعات قرآنی اشاره کرد و گفت: بخش قرآنی آثار شهید مطهری یکی از مسائل و مواردی بود که کمتر بدان پرداخته شده است و بر همین اساس امسال توجه ویژه‌تری به این آثار خواهیم داشت. این همایش 12 اردیبهشت‌ماه، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با محوریت قرآن در اندیشه شهید مطهری برگزار می‌شود. در این همایش پژوهش‌های متعددی دراین زمینه تبیین و مقالات مرتبط آن ارائه می‌شود.
 
جعفرپور در ادامه به برگزاری همایش مطهری و مواجهه با فلسفه یونانی هم اشاره کرد و گفت: این همایش با سخنرانی احمد عسگری و امیرحسین ساکت‌‌اف، طی 10 اردیبهشت‌ماه، در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. همایش دیگر استاد مطهری، بنیاد‌های نظری و اقدامات عملی اقتصاد در گام دوم انقلاب اسلامی است که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی چهارم اردیبهشت‌ماه، برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ویژه این ایام طرح نگارش نامه به شهید مطهری توسط دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی است. در این طرح که با پیشنهاد آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان سراسر کشور برگزار می‌شود قرار است که دانش‌آموزان به این شهید بزرگوار نامه بنویسند و سخنان خودشان را مطرح کنند. نامه‌های منتخب در قالب یک مجله منتشر می‌شود.

جعفرپور در ادامه بیان کرد: وزارت ورزش و جوانان هم طرحی را برای برگزاری لیگ‌های ورزشی به نام شهید مطهری مطرح کرد، که در این طرح هفت فدراسیون از جمله، ورزش و پهلوانی و زورخانه‌ای، تنیس روی میز، کبدی و تیراندازی اعلام آمادگی کردند تا در هفته معلم تمامی لیگ‌ها به نام شهید مطهری برگزار شود.

دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری با اشاره به ابلاغیه وزارت کشور در خصوص ایام شهادت آیت‌الله مطهری گفت: براساس این ابلاغیه مقرر شد تا برخی از میادین، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی را به نام این شهید بزرگوار نام‌گذاری کنند. همچنین مقرر شد تا مزار، محل تولد و زندگی و محل شهادت ایشان گلباران شود و دستگاه‌های مختلف آموزش و پرورش و شهرداری اعلام آمادگی کردند تا بازدید‌هایی را از محل زندگی ایشان در تهران داشته باشند.

وی با اشاره به فضاسازی محیطی و بیلبورد‌های شهرداری در هفته معلم نیز گفت: این بیلبورد‌ها با عکس‌نوشته‌های شهید در مناطق مختلف از جمله نمایشگاه کتاب منتشر و نصب می‌شود. همچنین راه‌اندازی تور مجازی از از خانه موزه شهید مطهری در فضای مجازی قابل اجرا خواهد بود. در سطح بین‌امللی هم در شهر آنکارای ترکیه همایشی با حضور مطهری‌پژوهان و اساتید این حوزه برگزار می‌شود.

جعفری در خصوص برنامه‌های بنیاد شهید مطهری گفت: این بنیاد هم، مجموعه‌ای از نشست‌های مختلف را پیش‌بینی کرده است که شامل 20 نشست علمی با دانشگاه‌های مختلف در شهر‌های متعدد است. همچنین یک همایش ملی هم با همکاری 20 دستگاه و با محوریت حوزه علمیه قم در روز ولادت ایشان با عنوان شهید مطهری و گام دوم انقلاب برگزار می‌شود.

دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری اظهار کرد: مدیریت حوزه علیمه قم علاوه بر نشست بین‌المللی، همایش دیگری را هم طی 12 اردیبهشت‌ماه، با هدف بزرگداشت شهید مطهری در سالن دارالشفا قم برگزار می‌کند. مجمع عالی حکمت هم 14 نشست علمی در قم و دو نشست در شیراز و مشهد خواهد داشت که بخشی از آن‌ها انجام و بخشی دیگر تا روز معلم برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما و رادیو هم در هفته معلم با حجم زیادی از برنامه در همه شبکه‌ها فعال خواهند بود، گفت: بخشی از این برنامه‌ها شامل سخنرانی‌های شهید مطهری و بخشی دیگر در حوزه اندیشه‌ها و آثار وی است.

دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری با تأکید بر ضرورت ارتباط دانشجویان با آثار شهید مطهری، گفت: با توجه به این موضوع مقرر شد تا ۲۵عنوان کتاب صد صفحه‌ای را منتشر کنیم که تاکنون چهار مورد آن در دست انتشار است. این چهار مورد با نام‌های «مطهری و مهدویت»، «عدالت»، «حقوق زن» و «عرفان» تا هفته معلم رونمایی می‌شود.

جعفری به تولید محتوای دیجیتال در این زمینه اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت این فضا اپلیکیشن جامع اندرویدی با قابلیت جست‌وجوی همه آثار شهید مطهری آماده رونمایی است که به زودی در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در ادامه تولیدات و فعالیت‌های بنیاد صدرا، انتشارات صدرا امسال سه کتاب را منتشر کرده است. این کتب شامل «فطرت در قرآن» که شامل مجموعه سخنرانی‌های شهید مطهری برای طلاب حوزه است، دومین کتاب «مسئله مالکیت» و سومین مورد اولین جلد از «حاشیه شهید مطهری بر کتاب اسفار ملاصدرا» است.

دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری در ادامه از دیگر برنامه‌های جنبی این ستاد سخن گفت و افزود: تشکیل حلقه‌های صالحین در بسیج، تقدیر از معلمان، اساتید و فرهنگیان در این ایام و دیدار این قشر با رهبر معظم انقلاب از دیگر برنامه‌های ما در این هفته است.

انتهای پیام
captcha