شاخصه آیت‌الله مقدسی کنترل نفس به وسیله عقل بود
کد خبر: 3806546
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹

شاخصه آیت‌الله مقدسی کنترل نفس به وسیله عقل بود

گروه معارف – یک استاد حوزه علمیه قم گفت: مرحوم آیت‌الله سید‌طه مقدسی نفسش را به وسیله عقل کنترل می‌کرد؛ ایشان به شدت از تعریف و تمجید پرهیز می‌کرد، وقتی کسی در این مسجد برای سلامتی‌شان امر به صلوات می‌کرد ایشان بر می‌گشت و برایشان خوشایند نبود؛ لذا مردم محلات تربیت دینی‌شان را از اعمال ایشان آموختند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌‌الاسلام سعیدی استاد حوزه علمیه قم شب گذشته، 5 اردیبهشت‌ماه در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله سیدطه مقدسی امام جمعه فقید شهرستان محلات که در مسجد القائم(عج) محلات برگزار شد، اظهار کرد: عده‌ای عقیده دارند که انسان قابل تغییر نیست و اصطلاحا میخ آهنین در سنگ فرو نمی‌رود اما بیشتر علما و فضلا عقیده دارند اگر انسان نتواند رفتار خود را تغییر دهد رسالت پیامبران بیهوده بوده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: «‌ما انسان‌ها را راهنمایی کردیم و آن‌ها مسیر و عمل خود را انتخاب می‌کنند» اکنون که ما می‌توانیم راه خود را انتخاب کنیم و خود را تغییر دهیم چند راه برای آن وجود دارد؛ انسان باید توسط عقل، نفس را کنترل کند زیرا نفس کور و آزاد است.
وی افزود: مرحوم آیت‌الله سیدطه مقدسی نفسش را به وسیله عقل کنترل می‌کرد؛ ایشان به شدت از تعریف و تمجید پرهیز می‌کرد، وقتی کسی در این مسجد برای سلامتی‌شان امر به صلوات می‌کرد ایشان بر می‌گشت و برایشان خوشایند نبود لذا مردم محلات تربیت دینی‌شان را از اعمال ایشان آموختند. با وجود اینکه آیت‌الله فرزند نداشتند، ولی تربیت‌یافتگان ایشان در مدرسه علمیه امروز یاد و خاطره آن بزرگ‌مرد را گرامی می‌دارند.
حجت‌الاسلام سعیدی تصریح کرد: شهرستان محلات ییلاق امام خمینی(ره) بود، برخی از کتاب‌های ایشان در محلات نوشته شده‌اند؛ همچنین امام(ره) هر روز در محلات برای مردم و کاسبان جلسه اخلاق داشتند، امام خمینی(ره) در وصف آیت‌الله مقدسی فرمودند: «ایشان روحانی اهل عمل هستند.» که بنده وقتی یک بار این مطلب را نقل کردم ایشان بنده را نهی کردند.
وی ادامه داد: متأسفانه امروز عده‌ای دزدی می‌کنند و عده‌ای نابخردانه به حساب روحانیت می‌زنند مثلا در بحث سیل وقتی انسان صحنه‌‌ها را می‌بیند متوجه نعمات خداوند می‌شود. روحانیون در خرابی‌های سیل نیز بسیار فعال و اکنون در حال فعالیت هستند زیرا روحانیت همچنان که در دفاع مقدس بالاترین شهدا را داده‌اند در سیل نیز نشان دادند که با مردم هستند.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: مرحوم آیت‌الله مقدسی با دید فرا دنیایی نگاه می‌کرد و طلبه‌های دنیا‌طلب را دوست نداشت هیچ‌‌گاه درباره حق‌الزحمه خودش صحبت نمی‌کرد. ایشان وقتی از دنیا رفت نیز در خانه وقفی زندگی می‌کرد و مالی با خود به سرای آخرت نبرد.
انتهای پیام

captcha