به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهارمین همایش ملی آموزش عالی (دانشگاه جامعهمحور) و بیست و هفتمین آیین نکوداشت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها امروز، دوشنبه، نهم اردیبهشتماه، با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه در شرایط فعلی در نقطه عطفی در حوزه آموزش عالی کشور قرار داریم، گفت: طی دورهای طولانی پیش از انقلاب و پس از انقلاب دانشگاهها را با هدف نیروی انسانی کارشناس دانشگاهها شکل دادیم. آموزش در دانشگاهها بر مأموریتهای دیگر دانشگاهها سنگینی میکند. نگاه به مأموریتهای جدید دانشگاهها میتواند به تغییر و تحول بینجامد. اینکه تا به حال در حوزه آموزش تغییرات زیادی داشتهایم و آنچه در دانشگاههای بزرگ و باسابقه اتفاق افتاده چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.غلامی با بیان اینکه زمان زیادی برای تحول و استقرار نداریم، ادامه داد: اقدامی مستمر و پویا در حوزه آموزش عالی لازم است تا هم از تجربیات دنیا استفاده کنیم و هم در جهت رفع نیازهای جامعه گام برداریم. اینکه در سیستم آموزشی چه مؤلفههایی را باید مورد توجه قرار دهیم، به این معناست که متخصصان نظرات کارشناسی بدهند تا در آموزش به دانشجویان نگاه جامع و گستردهای بین همکاران به ویژه همکاران جوان، که تازه به مجموعه آموزشی دانشگاهها راه یافتهاند، شکل بگیرد.غلامی گفت: رها کردن حوزه آموزش به بهانه کسب تجربه حین کار و استفاده از ظرفیتهای این فضا، به معنی از دست دادن فرصت است. امیدوارم در برنامههای دانشگاهها و تبعاً در حوزه معاونت آموزشی در وزارت عتف استادان به آمادهسازی و انتقال تجربیات و دانش توجه کنند. این مهم میتواند زمینهساز برنامه کلان ملی و هم برنامهای ویژه در دانشگاهها باشد.به گفته وزیر علوم، اینکه فارغالتحصیلان را صاحب نگاه به عنوان فردی هدفمند در جامعه تعریف کنیم، نیاز به کار جدی دارد. بخشی از حل مسائل جامعه حاصل پژوهش است و بخشی به مطالعه و انجام کار کارشناسی برمیگردد.
لزوم نگاه کارشناسی دانشآموختگان
وی با بیان اینکه وجود نگاه کارشناسی در میان دانشآموختگان از ملزومات است، گفت: در جهانی قرار گرفتهایم که ارتباطات بسیار نزدیک و فضای انتقال مباحث کارشناسی بسیار سریع است و لذت تعریف جایگاه دانشگاهها در عرصه جامعه و حتی در سطح جهانی مهم است.
غلامی افزود: استعدادهای زیادی در بین دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی داریم که شاخصه توانمندی آموزش عالی ما هستند، اما اینکه این شاخصهها را به عنوان سرمایههای ملی رشد دهیم، از وظایف مهم مراکز آموزش عالی است. در حوزه تحصیلات تکمیلی علاوه بر تربیت کارشناس، باید تربیت پژوهشگر را مدنظر قرار دهد. باید آموزش و نیز تربیت محققان در دانشگاهها مستمر باشد و ارزیابی فارغالتحصیلان اهمیت داشته باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در ایجاد مهارتهای مرتبط با دورهها و رشتههای تحصیلی لازم است که نیازها و توانمندیها را تقویت کنیم، بیان کرد: آموزش نیروی انسانی براساس نیاز جامعه و برنامههای کلان ملی از ملزومات آموزش عالی است. زمان زیادی نمیگذرد از اینکه سفارش تربیت نیروی انسانی به آموزش عالی داده میشد، اما باید توجه داشت که بخش مهمی از سرمایه گذاری در جهت تربیت نیروی انسانی به منظور اجرای برنامههای کلان ملی است.
وی افزود: لازم است دانشگاهها به خصوص در بخش اعضای هیئت علمی جوان فعالیت و حمایت بیشتری کنند و آموزشهای اولیه را مورد توجه قرار دهند. مسئولیتپذیری دانشگاهها و تبعاً انتقال آن به دانشآموختگان مسئلهای است که قابلیت آن در دانشگاه وجود دارد.
غلامی گفت: دانشجویان باید بدانند در چه موضع و زمان و مکانی هستند و در آینده میخواهند در چه موضعی قرار بگیرند و چه مسئولیتهایی به آنها واگذار میشود تا بتوانند خودشان را آماده آینده نه چندان دوری کنند و استادان هم آماده تربیت آنان باشند.
دانشگاه جامعهمحور؛ دانشگاهی اثربخش
در بخشی از این مراسم نیز محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، با بیان اینکه دانشگاه جامعهمحور دانشگاهی اثربخش و دانشگاهی است که آماده حل مسائل اساسی کشور باشد، اظهار کرد: هیچ زمانی بیش از امروز، دولت و دانشگاهها نیاز به همکاری نداشتهاند. اثربخشی اجتماعی دانشگاه وقتی است که آموزش هدفمند و پژوهش مسئلهمحور در دانشگاه اهمیت داشته باشد. در حوزه آموزش دورهها باید متناسب با نیاز جامعه باشد و دورههای میانرشتهای در آموزشها در نظر گرفته شود. آموزش کارآفرینی و توجه به مهارتهای اجتماعی مسئله مهم دیگری است. به این معنا که دانشگاه نمیتواند صرفاً در یک بعد فعالیت کند. در بحث پژوهش هم نیاز است در دانشگاهها با توجه به تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پایاننامهها را متناسب با نیاز جامعه و صنعت تعریف کنیم و رشد علم و فناوری و تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به ایجاد منطقه نوآوری شریف در جوار دانشگاه صنعتی شریف، گفت: ۴۵۰ شرکت دانشبنیان در این منطقه وجود دارد، اما آنچه اهمیت دارد ایجاد محیطی برای رشد چنین کسبوکارهایی است. برای اثربخشی دانشگاهها نباید صرفاً مسئولیت دانشگاهها را در حوزههای آموزش و پژوهش دانست و باید به تربیت دانشجویان و فارغالتحصیلان برای ورود به جامعه مدنی و کمک به تشکیل سازمانهای مردمنهاد فعال در زمینههای مختلف توجه جدی شود. همچنین، توجه به توسعه پایدار برای آنکه دانشگاه به محلی برای گفتمان علمی تبدیل شود حائز اهمیت است.
فتوحی افزود: دانشجو باید بتواند پس از فارغالتحصیلی امکان اشتغال داشته باشد. اگر امروز به تعداد افراد شرکتکننده در کنکور رشته علوم تجربی دقت کنید، خواهید دید که تعداد این شرکتکنندگان متناسب با نیاز بازار کار در آینده نیست و در آینده شاهد سیل قابل توجهی از فارغالتصحیلان این رشتهها خواهیم بود.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به ایفای نقش فعال دانشگاهیان در جامعه، گفت: نیاز است یک نظام حکمرانی در دانشگاهها با توجه به شاخصههای شفافیت و مسئولیتپذیری ایجاد شود و مدیریت علمی و مؤثر منابع علمی که منجر به مدیریت منابع انسانی میشود مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام