حضور 250 قاری بین‌المللی در مسابقه قرآنی «مفازا»
کد خبر: 3807374
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸

حضور 250 قاری بین‌المللی در مسابقه قرآنی «مفازا»

گروه بین‌الملل ــ مسابقه قرآنی «ان المتقین مفازا» توسط شبکه تلویزیونی الکوثر و با حضور 250 قاری بین‌المللی برگزار می‌شود که لبنان، عراق و سوریه بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را در این رویداد معنوی دارند.

حضور 250 قاری بین‌المللی در مسابقه قرآنی «مفازا»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در نشست مسابقه تلویزیونی قرآنی جهان اسلام که در محل شبکه تلویزیونی الکوثر برگزار شد، سیدعباس رضوی (مدیر گروه معارف شبکه الکوثر)، حیدر جاودان (تهیه‌کننده برنامه «ان المتقین مفازا» و عضو کمیته ستاد بین‌المللی مسابقات قرآن) و احمد نجف (مجری مسابقات و قاری قرآن) حضور داشتند.

رضوی در این نشست با اشاره به اینکه دوازدهمین دوره مسابقات تلویزیونی قرآن مفازا برگزار می‌شود، افزود: همه مراحل این مسابقات مانند مراحلی است که در مسابقات بین‌المللی دیگر کشورها صورت می‌گیرد؛ مرحله مقدماتی این مسابقه پیش از ماه رمضان و به صورت دریافت فایل صوتی تلاوت‌ها برگزار خواهد شد.

رقابت 96 نفره

وی با بیان این مطلب افزود: پس از اینکه شرکت‌کنندگان در مرحله مقدماتی با یکدیگر رقابت و نمره لازم را کسب کردند، 96 نفر انتخاب می‌شوند تا در مرحله نیمه نهایی با یکدیگر به رقابت بپردازند. پیش‌بینی ما حضور 250 شرکت‌کننده در این مسابقه است.

رضوی با بیان اینکه سیاست ما توجه کردن و اهمیت دادن به قرآن کریم است، درباره نحوه برگزاری مسابقه اظهار کرد: هر شب چهار نفر در مرحله مقدماتی با یکدیگر مسابقه می‌دهند و پس از پایان یافتن این رقابت‌ها، مرحله نیمه نهایی آغاز می‌شود. در مرحله نهایی 5 نفر با هم به رقابت می‌پردازند و مرحله نیمه‌نهایی و فینال به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به بازدهی این برنامه در سال‌های اخیر و در مقایسه با برنامه‌هایی که از سوی سازمان‌هایی همچون اوقاف در این راستا برگزار می‌شود، پاسخ داد: تاکنون همانند این مسابقات در هیچ کشور عربی در این سطح برگزار نشده است و بازخورد آن در کشورهایی همچون مصر نشان می‌دهد که در آن سوی مرزها نیز علاقه‌مندانی را داریم که به این مسابقات در ایران علاقه‌مند هستند.

نفوذ در مهد قرائت

مدیر گروه معارف شبکه الکوثر افزود: استقبال مردم مصر با توجه به اینکه کشور مورد نظر خود مهد قرائت و تلاوت قرآن است، از این برنامه اثرگذار بوده و همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت این برنامه است. مردم مصر در خیابان به تماشای این مسابقات می‌پردازند که این موضوع حائز اهمیت است.

به گفته وی، شورای فکری برای این مسابقات تشکیل شده و نحوه اجرا در این شورا مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است. علاوه بر حضور 50 نفر از مصر، 200 نفر از سایر کشورها و ایران در این مسابقات شرکت می‌کنند که عراق، سوریه و لبنان بیشترین نفرات را در این مسابقات دارند.

جاودان نیز در ادامه سخنان رضوی گفت: ادعا داریم که این مسابقه دستاورد جمهوری اسلامی ایران در برون‌مرز است؛ زیرا تنها مسابقه ایران است که در سطح بین‌الملل در تلویزیون پخش می‌شود و مخاطبانی از جامعه قاریان حرفه‌ای دارد.

50 درخواست از مصر

وی با بیان اینکه مصر مهد تلاوت و قرائت قرآن است، ادامه داد: نفوذ این برنامه در حدی است که 50 قاری مصری درخواست شرکت در آن را داده‌اند و این موضوع اهمیت و اعتبار این مسابقه را نشان می‌دهد.

جاودان با بیان این مطلب که صدا و نفوذ این برنامه بیش از حد یک رسانه بوده است،‌ اظهار کرد: این مسابقه در حد استاندارد بالایی قرار دارد و از نظر رتبه، بنا به اذعان کمیته تخصصی ارزیابی سازمان اوقاف،‌ پس از این مسابقات توانسته است جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه سخنانش افزود: برند این مسابقات را به هر نحوی برای جمهوری اسلامی ایران در خارج از مرز این کشور حفظ کردیم و حتی با وجود اینکه سال گذشته اجازه حضور داور مصری در مسابقات داده نشد، با صرف هزینه بالا و استفاده از CNG این کاستی را جبران کردیم.

اولین در جهان 

نجف نیز در این نشست بیان کرد: مسابقات مفازا اولین مسابقه تلویزیونی قرآنی در جهان است که از 12 سال پیش برگزار شد و در آن زمان، چنین مسابقه‌ای وجود نداشت؛ از سویی توانستیم به کسانی که مدعی تحریف قرآن و فاصله گرفتن ایران از این کتاب هستند، با حضور داوران خارجی و انطباق پاسخ‌ها بر اساس صفحه و شماره آیه،‌ جواب اصولی دهیم.

وی اظهار کرد: تعداد داوران خارجی مسابقات بسیار زیاد است و همین موضوع نشان‌دهنده عدالت ما در برگزاری این رویداد معنوی است؛ به طوری که بسیاری از اساتید جهان اسلام در این مسابقات به داوری می‌پردازند.

نجف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان داوران و قاریان خارجی مبنی بر اینکه رویدادی را آغاز کردید که پیش از این وجود نداشت، گفت: دانشجویان و اساتیدی که در رشته محاوره زبان عربی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از مقاطع اجرای قاریان انتخاب و برای مقاطع تحصیلی مختلف استفاده کنند.

وی توضیح داد: همچنین دانشجویان می‌توانند از این صوت‌ها برای کارگاه و دانشگاه خود بهره‌برداری کنند؛ از آن سو،‌ با برگزاری این مسابقه جریان‌سازی رسانه ای کردیم، به طوری که شبکه‌های تلویزیونی دیگر سعی کردند که چنین رویدادی را تهیه کنند که شبکه‌های عراق و لبنان و حتی عربستان از این جمله هستند.

نجف همچنین از پشتیانبی فنی این مسابقات برای اوقاف یاد و اظهار کرد: در این مسابقات نخبه‌های قرآنی جهان اسلام معرفی می‌شوند.

انتهای پیام

captcha