ترمیم سالانه مسجد تاریخی در مالی
کد خبر: 3807545
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

ترمیم سالانه مسجد تاریخی در مالی

گروه بین‌الملل – مراسم ترمیم مسجد تاریخی و مشهور مالی با حضور هزاران نفر از مردم بومی مثل هر سال در آستانه ماه رمضان برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی افریکن‌اکسپوننت؛ هزاران مسلمان   مالی در شهر تاریخی جنه (Djenne) جمع شدند تا در مراسم ترمیم و مقاوم‌سازی مسجد جامع این شهر، که از گل ساخته شده، شرکت کنند.

کارشناسان معماری این بنای گلی را یکی از بزرگترین سازه‌های سبک معماری سودانی – ساحلی می‌دانند. مقاوم‌سازی این مسجد با مصالحی به نام بانکو، که ترکیبی از ماسه، آب، کره شیا (نوعی درخت بومی با میوه‌های روغنی)، سبوس برنج و پودر بائوباب است، انجام می‌شود تا از آن در برابر باران‌های شدید موسمی حفاظت شود.
 
ترمیم سالانه مسجد تاریخی در مالی

تقریباً همه اهالی شهر در این مراسم سالانه، که همراه با پخش موسیقی و توزیع غذاست، مشارکت می‌کنند. چند روز پیش از انجام مراسم، مصالح مورد نظر با یکدیگر ترکیب می‌شود و جوانان داوطلب هر از چند گاهی این مواد را هم می‌زنند تا به قوام کافی برسد. هدف از این مراسم ترمیم بخش‌هایی از مسجد است که طی یک سال گذشته بر اثر باران یا تغییرات دمایی و رطوبت تخریب شده است.
 
ترمیم سالانه مسجد تاریخی در مالی

شهر تاریخی «جنه» در مرکز مالی قرار دارد و از سال 1988 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. قدمت بنای اولیه این مسجد به قرن هفتم هجری برمی‌گردد، اما بنای فعلی این مسجد در سال 1907 ساخته شد.
 
ترمیم سالانه مسجد تاریخی در مالی
 
جمهوری مالی کشوری در غرب آفریقاست؛ این کشور محصور در خشکی و در جنوب صحرای بزرگ آفریقاست و بخش‌هایی از آن در این صحرا واقع شده‌ است. ۹۰ درصد مردم مالی مسلمان هستند و در بیشتر روستاها و محله‌‌ها جلسات آموزش قرآن ویژه کودکان دایر است.
 
انتهای پیام
captcha