برگزاری جلسات کمیسیون آموزش عمومی و پژوهش قرآنی و تحلیل دو مسابقه جهانی
کد خبر: 3808080
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

برگزاری جلسات کمیسیون آموزش عمومی و پژوهش قرآنی و تحلیل دو مسابقه جهانی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ این هفته‌ با رویدادهایی چون تجلیل از دستگاه‌ها و رسانه‌های برتر سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، برگزاری پنجاه و دومین کمیسیون آموزش عمومی قرآن، نشست تحلیل عملکرد قاریان ایرانی در مسابقات قرآن کشورمان و مالزی و... همراه بود.

برگزاری جلسات کمیسیون آموزش عمومی و پژوهش قرآنی و تحلیل دو مسابقه جهانیبه گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت با اخباری در حوزه‌های مختلف چون تجلیل از دستگاه‌ها و رسانه‌های برتر سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، پنجاه و دومین کمیسیون آموزش عمومی قرآن، کرسی آزاداندیشی دانشجویی گفتمان قرآنی، انتشار اخبار آغاز بکار قطعی نمایشگاه قرآن از 21 اردیبهشت‌ماه، راه‌اندازی رادیو ترتیل، نشست تبیین بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن در رادیو قرآن، تجلیل از سیدمحسن موسوی‌بلده در جلسه هفتگی آموزش صوت و لحن تخصصی قرآن، تحلیل عملکرد نمایندگان ایران در مسابقات قرآن کشورمان و مالزی، تشریح برنامه‌های ویژه سازمان دارالقرآن الکریم در سال 98، انتشار جزئیات سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان و ... همراه بود.
تشکیل پنجاه‌ودومین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن با حضور وزیر
این جلسه در آغازین روزهای هفته‌‌ای که سپری شد با حضور سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضا البته پس از دوماه وقفه تشکیل شد. جلسه‌ای طبق روال در ابتدا با استماع اهم رویدادهای قرآنی دستگاه‌های عضو آغاز شد و سپس رؤسای کمیته‌های چهارگانه به ارائه گزارش پرداختند و در ادامه پیش‌نویس ۵۲ شناسنامه پیشنهادی برای ۵۲ اقدام ملی به تفکیک چهار کارگروه ارائه شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از بررسی به کمیسیون ارجاع داده شود، تصمیم نهایی اتخاذ و به دستگاه‌ها ابلاغ شود.
ارائه گزارش از اجرای نهضت حفظ جزء سی‌ام قرآن، گلایه از عدم تخصیص تعهداتی چون تأمین جوایز و عدم یکنواختی اجرای این طرح و پیشنهاد ردیف بودجه مستقل برای موضوع حفظ قرآن از سوی آموزش و پرورش در فصل مناسب به هیئت دولت از جمله خروجی‌های این جلسه بود.
آغاز به کار قطعی نمایشگاه قرآن از ۲۱ اردیبهشت‌
طی خبرهایی غیر رسمی برخی محافل حاکی از آغاز به کار بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۸ اردیبهشت‌ماه و بررسی صحت و سقم آن، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، قائم‌مقام بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم، گفت: این دوره از نمایشگاه از روز ششم ماه مبارک رمضان آغاز و تا بیستم این ماه ادامه خواهد داشت.
تشکیل کرسی آزاداندیشی گفتمان قرآنی
کرسی آزاداندیشی دانشجویی گفتمان قرآنی با موضوع «عدم استفاده صحیح از ظرفیت حاکمیت در زمینه قرآن» با حضور «محمد خواجوی»، پیشکسوت قرآنی کشور و «لاله افتخاری»، رئیس سابق فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد. طی این جلسه به شکل نگرفتن گفتمان قرآنی در سطح جامعه، بسترسازی مناسب برای شناسایی نیازهای جوانان و همچنین ایجاد زمینه‌ پاسخگویی متناسب و... پرداخته شد.
دوره آموزشی مدرسان طرح «صراط» سازمان بسیج
دوره آموزشی مدرسان طرح «صراط»، به صورت کشوری و به همت دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین کشور، طی این هفته در قم برگزار شد. با توجه به اینکه در کل کشور ۵۰۰ ناحیه بسیج در حال فعالیت است، برای طرح صراط سه نفر از بانوان و سه نفر از آقایان عضو بسیج برای حضور در گزینش‌های اولیه دوره آموزش مدرسان انتخاب شدند.
رادیو ترتیل را‌ه‌اندازی می‌شود
رادیو ترتیل در ایام ماه مبارک رمضان، بنابر تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تلاوت قرآن به صورت مستمر در طول شبانه‌روز راه‌اندازی می‌شود. مخاطبان رادیو می‌توانند در ۲۴ ساعت شبانه‌روز شنونده رادیو ترتیل بر روی طول موج اف ام ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز باشند. همچنین مخاطبان می‌توانند علاوه بر دریافت رادیو ترتیل روی موج اف ام، از طریق دستگاه‌های گیرنده دیجیتال(رادیو/ رادیو نما) و سایت رادیو قرآن شنونده این شبکه رادیویی باشند.
نشست خبری تشریح برنامه‌های رادیو قرآن در ماه مبارک رمضان یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه ساعت ۹ صبح در سالن جلسات رادیو قرآن برگزار خواهد شد.
نشست تبیین بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن در رادیو قرآن
نخستین نشست تبیین بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن از سوی شبکه رادیویی قرآن با همکاری فرهنگستان قرآن و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، چهارشنبه، 11 اردیبهشت‌ماه برگزار شد.
بزرگداشت روز معلم در جلسه هفتگی موسوی‌بلده
در آستانه روز معلم و بر اساس سنتی چندساله، شاگردان سیدمحسن موسوی‌بلده، استاد علم قرائت، جشن کوچکی را برای گرامیداشت مقام معلم برگزار کردند. این جشن از سال ۱۳۶۸ تا کنون و در جلسه هفتگی آموزش تخصصی صوت ولحن قرآن بانوان این مدرس در منزل سیدمحسن موسوی بلده برگزار شد.
تشریح برنامه‌های ویژه سازمان دارالقرآن الکریم در سال 98
نشست خبری سازمان دارالقرآن‌ الکریم با موضوع ارائه گزارش عملکرد سال ۹۷ این سازمان قرآنی و همچنین تشریح برخی برنامه‌های ویژه سال ۹۸ تشکیل شد.
بیان اعتبار مصوب سازمان در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، اعتبارات غیربرنامه‌ای در سال گذشته در حدود سه میلیارد تومان، ارائه گزارش عملکرد سازمان مربوط به آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن، آموزش تخصصی استعدادهای قرآنی، اجرای طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، حوزه نظارت و نشر قرآن، فعالیت‌های انجام شده در حوزه تبلیغی و ترویجی در سال ۹۷ از جمله گزارش‌هایی‌ است که طی این نشست به آن پرداخته شد.
قدردانی «امیرحسین رحمتی» از همراهانش برای کسب مقام اولی
امیر‌حسین رحمتی پس از کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی رشته قرائت قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام، طی نامه‌ای از همراهی والدین، اساتید و معلمانش برای رسیدن به این جایگاه تشکر و قدردانی کرد.
جزئیات سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان
سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان طی روزهای دهم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه در شهر مشهد و با حضور ۳۱۳ شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود.
بر همین اساس اسامی داوران این دوره از جشنواره اعلام شده که براساس آن ۱۳ نفر در بخش آقایان و ۹ نفر نیز در بخش بانوان داوری این بخش را بر عهده دارند.
تجلیل از رسانه‌ها و دستگاه‌های مشارکت‌کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن
مراسم تجلیل از رسانه‌های برتر و دستگاه‌های مشارکت‌کننده و همکار در برگزاری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در این بخش از ایکنا و خبرگزاری فارس به عنوان دو رسانه برتر در این دوره از مسابقات تجلیل شد. همچنین در این بخش از خبرنگاران برتر این دوره از مسابقات نیز تجلیل شد که از جمله می‌توان خبرنگاران رسانه‌هایی را همچون ایسنا، شبستان و باشگاه خبرنگاران جوان نام برد.
تجلیل از دستگاه‌های مشارکت‌کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود. در این بخش نیز از نهادهایی همچون وزارت امور خارجه، اداره کل آموزش و پرورش استان تهران، شبکه قرآن و رادیو قرآن و ... تجلیل به عمل آمد.
در ادامه نتایج بخش‌هایی از افکارسنجی که در ایام برگزاری مسابقات، از هفت گروه اعم از متسابقان، داوران، حاضران، عوامل اجرایی، استادان و کارشناسان و عموم مردم تهران(در دو گروه) انجام شده بود، اعلام شد.
نشست تحلیل عملکرد نمایندگان ایران در مسابقات قرآن ایران و مالزی
نشست تحلیل و بررسی عملکرد نمایندگان ایران در سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و نیز شصت و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی برگزار شد.
احمد ابوالقاسمی، پیشکسوت قرآن و دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، مهدی غلام‌نژاد نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، هادی موحدامین، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی و هادی رحیمی، استاد راهنمای نماینده ایران در مسابقات مالزی نیز در این نشست حضور داشتند.
در بخشی از این نشست، عملکرد نمایندگان ایران در این دور رقابت بین‌المللی، علل کسب رتبه‌هایی غیر از رتبه اول در این دو رقابت‌ها، نقش حمایت‌های سازمان‌‌ها و نهادهای قرآنی در کسب این نتایج و ... مورد بررسی قرار گرفت.
مسابقات قرآن سازمان نظام مهندسی کشور
مرحله سراسری مسابقات قرآن سازمان نظام مهندسی کشور، با حضور تعداد ۵۰ نفر از متسابقان ویژه آقایان در رشته قرائت و حفظ 15 جزء در تهران برگزار شد. این مسابقات پیش از این در سطح استان تهران برگزار می‌شد که در سال جاری استان‌های مختلف نیز اقدام به برگزاری آن کردند و نفرات برتر استان‌ها برای برگزاری مسابقات سراسری به تهران آمدند.
جدیدترین اثر گروه هم‌خوانی محمد‌ رسول‌الله(ص)
گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) وابسته به سازمان قرآن و عترت سپاه تهران بزرگ، به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و در راستای گرامیداشت و تکریم مساجد، جدیدترین اثر خود را در دست تهیه دارد.
این اثر که تصویربرداری آن به پایان رسیده و به سفارش مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور و با همکاری سازمان قرآن وعترت بسیج تهران بزرگ تهیه شده است با نام «دعوت» منتشر خواهد شد.
تصاویر این اثر نیز در مسجد امام حسین(ع) تهران، مسجد امام خمینی(ره) و بازار تهران تصویربرداری شده است که به زودی از شبکه‌های مختلف سیما پخش خواهد شد.
انتهای پیام

captcha