مرحوم طباطبایی چهره‌ای اعتدالی و انقلابی بود
کد خبر: 3812416
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

مرحوم طباطبایی چهره‌ای اعتدالی و انقلابی بود

گروه اندیشه ـ عضو شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مرحوم طباطبایی تلاش داشت در مسائل سیاسی تعادل را حفظ کند و بازیچه دست این و آن نمی شد.

در همیشه باز منزل «آسیدمهدی» به روی محرومان

«آیت‌الله سیدمحمد غروی»، عضو جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه، از کسانی است که به واسطه آشنایی‌هایی که با مرحوم طباطبایی داشته او را فردی با تقوا، متدین و انقلابی و اعتدالی می‌داند. او که مرحوم طباطبایی را در موضع گیری‌های سیاسی فردی اعتدالی می‌داند، می‌گوید «ایشان اگر به این نتیجه می‌رسید که باید خودش را برای انقلاب خرج کند این کار را می‌کرد و این خصلت ستودنی است.» وی در این گفت‌وگو از خصلت‌های اخلاقی آن استاد اخلاق گفت که در ادامه می‌خوانید؛

حاج آقا غروی! مرحوم طباطبایی از نگاه شما چگونه توصیف و تعریف می‌شود؟ برجسته ترین ابعاد شخصیتی و رفتاری ایشان از نگاه شما چیست؟

ایشان از دوره جوانی با نواب صفوی مرتبط و همراه بودند و در این مسیر به زندان هم افتادند. بعد از انقلاب هم همواره در خدمت انقلاب، آرمان‌ها و اهداف آن بودند و در مسئولیت‌های مختلفی که بر عهده داشتند تلاش می‌کردند تا به به بهترین وجه این مسئولیت‌ها را انجام دهند.

از ویژگی‌های برجسته حاج آقا طباطبایی این بود  که در چارچوب فرامین رهبری، مصالح کشور و قانون اساسی حرکت می‌کرد. البته برخی این ویژگی ایشان را نمی پسندیدند ولی ایشان وقتی به تشخیص درست می‌رسید ولو به قیمت اینکه مسئولیت نداشته باشد آن را انجام می‌داد. در واقع دلبسته مسئولیت و پُست نبود که بخواهد نظر این و آن را خارج از ضوابط تامین کند. از ویژگی‌های دیگر ایشان ارتباطات وسیع مردمی بود که داشتند، درب منزل ایشان و سفره او همواره بر روی محرومان و نیازمندان و کسانی که مطالباتی داشتند باز بود، از نگاه من خصوصیت مردم داری ایشان خیلی مهم و برجسته بود.

مواضع سیاسی ایشان را چطور تحلیل می‌کنید؟

ایشان در مسائل سیاسی سعی می‌کرد تا تعادل را حفظ کند، طوری نبود که دیگران او را به سمت خود ببرند و بیاورند و بازیچه دست این و آن باشد و تحت تاثیر قرار بگیرد؛ مواضع شفاف و اعتدالی خود را بیان می‌کرد و دچار افراط و تفریط نبود، ویژگی که امروز جامعه ما خیلی به آن نیاز دارد. مخصوصا کسانی که حرفشان مخاطب دارد و در عرصه سیاسی و اجتماعی موثر هستند باید مراقب این کار باشند.

آقای طباطبایی فردی اعتدالی و در عین حال انقلابی بود، حاضر نبود به خاطراعتدال، چارچوب‌های انقلاب و خط امام و رهبری را رها کند و از طرفی حاضر نبود به خاطر انقلاب، به افراط رو بیاورد زیرا افراط و تفریط را مضر به حال انقلاب می‌دانست.

مرحوم طباطبایی زندگی پر از موفقیت و آمیخته با تقوا و دیانت داشت و وفات او ضایعه بزرگی برای انقلاب است. امیدواریم با اجدادش محشور شوند.

انقلابی گری مولفه هایی دارد که خط اعتدال و افراط را تفکیک می‌کند، از نگاه شما حاج آقا طباطبایی در عمر سیاسی شان توانستند این تفکیک را به درستی انجام دهند؟

انقلابی به کسی گفته می‌شود که حرف، رفتار و کردارش در چارچوب و اصول انقلاب باشد، این اصول را امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب تعیین کرده اند و در قانون اساسی متبلور است. در راس این چارچوب‌ها ولایت فقیه است؛ بنابراین انقلابی گری به معنای رفتارهای افراطی و تفریطی نیست چرا که هر دو ضرر می‌زنند. ما عنوانی به نام انقلابی گری در آیات قرآن و روایات نداریم بلکه هر چه هست بحث مبارزه، جهاد و مجاهدت است.

انقلابی فردی است که در عین قبول چارچوب‌های اساسی انقلاب، خودش را برای حفظ انقلاب به زحمت و خطر بیندازد. اگر امر میان منافع و مصالح فردی و انقلاب دائر شد منافع خود را ترجیح و اصل قرار ندهد، این ویژگی امروزه خیلی مهم است؛ بسیاری از مشکلات ناشی از این است که ما در این مسئله توجه لازم را نداریم. انقلابی کسی است که اگر آبرویش در جایی به خطر افتاد و مجبور شد به خاطر مصالح انقلاب خودش را خرد کند باید بکند. مرحوم طباطایی این ویژگی‌ها را داشت، یعنی اگر به این نتیجه می‌رسید که باید خودش را برای انقلاب خرج کند این کار را می‌کرد و این خصلت ستودنی است. آقای طباطبایی فردی اخلاق‌مدار بود ولی مواضعش را با شفافیت می‌گفت و در عمل وفاداری خود را به امام(ره) و انقلاب و رهبری نشان داد و پا از چارچوب انقلاب بیرون نگذاشت.

 

captcha