نمایشگاه قرآن؛ میزبان معرفی اقدامات بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا در روسیه
کد خبر: 3813685
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲

نمایشگاه قرآن؛ میزبان معرفی اقدامات بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا در روسیه

گروه بین‌الملل ــ فعالیت اصلی «بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا» که از سال 1388 در مسکو آغاز به کار کرده است، تحقیقات و انتشار آثار مربوط به اسلام‌شناسی و مطالعات تشیع به زبان روسی است.

به گزارش ایکنا؛ «مجید فیاضی» نماینده بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینای روسیه درباره پیشینه این بنیاد گفت: این بنیاد در سال 1388 شمسی توسط «مهدی ایمانی پور» رایزن فرهنگی وقت ایران در روسیه، «استانیسلاو پروزوروف» اسلام شناس و شیعه شناس روس و «حمید هادوی» در موسکو تاسیس شد. در حال حاضر آقای هادوی، مدیر این بنیاد است.

وی افزود: اساس کار این موسسه، فعالیت های علمی برای فرهیختگان و نخبگان روس زبان است و از آغاز مبنای ما بر این بوده است که این بنیاد به مرجعی برای اسلام شناسی در روسیه تبدیل شود. بنیاد با نهادهایی همچون انستیتو فلسفه روسیه، انستیتو شرق شناسی روسیه، انستیتو اسلامی موسکو که متعلق به اهل سنت روسیه است ارتباط دارد و برای انجام فعالیت های مشترک، تفاهم نامه داریم.

فیاضی در ادامه بیان کرد: در بخش فلسفه، نشریه «اشراق» را منتشر می کنیم. در بخش ترجمه هم برخی ترجمه ها و تفاسیر فارسی مانند تک ترجمه های محسن قرائتی و تفسیر نورالقرآن که 12 جلدی است را منتشر کرده ایم. همچنین برخی رمان های مطرح دفاع مقدسی مانند من زنده ام و گرای 270 درجه و برخی کتاب های سید مهدی شجاعی را ترجمه کرده ایم.

وی در ادامه گفت: در زمینه علوم اسلامی و آشنایی با انقلاب اسلامی، نشست هایی مانند کنفرانس انقلاب و تفکر اسلامی را در موسکو برگزار کردیم. در زمینه فلسفه هم نشست های مشترکی بین فیلسوفان ایران و روسیه برگزار کردیم.

در غرفه بنیاد ابن سینا علاوه بر آثار این موسسه، دو موسسه روسی دیگر نیز آثار خود را ارائه کرده اند. اول «بنیاد مرجانی» که یک بنیاد غیر انتفاعی متعلق به تاتارهای روسیه است و در زمینه جمع آوری اثار فرهنگی و هنری مسلمانان منطقه اوراسیا فعالیت می کند. این بنیاد، موزه ای هم دارد و آثار هنری را به صورت آلبوم چاپ می کند.

دومین مرکز، انستیتو اسلامی مسکو است که زیر نظر شورای مفتیان روسیه و وزارت آموزش روسیه در سال 2005 تاسیس شده و کار آن آموزش مبلغان و خطیبان جمعه و جماعات در روسیه است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.

انتهای پیام

captcha