رسانه ملی و افتخار به تماشاگری که حق انتخاب ندارد
کد خبر: 3815957
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
سعید مستغاثی بیان کرد:

رسانه ملی و افتخار به تماشاگری که حق انتخاب ندارد

گروه هنر ــ یک منتقد، کارشناس و فیلمساز گفت: آنچه در رمضان امسال در رسانه ملی پخش می‌شود هیچ ربطی به ماه مبارک ندارد و متأسفانه رسانه ملی پس از پایان ماه رمضان آماری شگفت‌انگیز از مخاطبانی ارائه می‌دهد که حق انتخاب ندارند.

سعید مستغاثی، منتقد و فیلمساز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه سریال‌های رمضانی امسال جذاب نیست، اظهار کرد: در هیچ‌یک از سریال‌هایی که امسال برای اولین‌بار روی آنتن رفته، کششی احساس نکردم تا بخواهم به صورت کامل آنها را پیگیری کنم، اما به‌هرحال پس از افطار، تلویزیون مجموعه‌هایی را پخش می‌کند که به‌ ناچار برخی مواقع آن‌ها را می‌بینم. به همین جهت شاید برخی بخش‌های سریال‌ها را از دست داده باشم.
 
وی افزود: سه سریالی که امسال پخش می‌شود نه ساختار خوبی دارند و نه محتوای مناسب و جذابی برای آن‌ها انتخاب شده است و موضوعات مطروحه به‌ شدت تکراری‌‌اند. مضامینی که در این آثار بیان می‌شود هیچ ربطی به ماه رمضان دارد.
 
این کارشناس رسانه در پاسخ به این سؤال که مجموعه‌های نمایشی رمضانی چه ویژگی‌هایی دارند، گفت: در غرب فیلم‌هایی درباره کریسمس یا هالووین ساخته می‌شود، اما در کشور ما متأسفانه این رویکرد مورد توجه قرار نگرفته است و به ندرت آثاری ویژه مناسبت‌های مذهبی با اشاره به همان مفهوم تولید می‌شود. این ضعف فقط در ماه رمضان نیست، بلکه در دیگر ایام و مناسبت‌های سال هم این معضل مشهود است.
 
شخصیت‌پردازی غیرقابل باور در «برادر جان»
 
مستغاثی تأکید کرد: نگاه شعاری به مضامین اخلاقی یکی دیگر از موضوعاتی بود که در سریال‌های امسال به خصوص «برادرجان» به چشم می‌خورد. رویکردی که به‌ جای جذب مخاطب، سبب دلزدگی مخاطبان می‌شود. در ضمن در برادر جان مشکلات چند خانواده ترسیم می‌شود که هیچ‌یک از آن‌ها قوام لازم را ندارد و با نگاه شعارزده نمی‌توان به مضامین اخلاقی پرداخت. 

این کارشناس رسانه درباره ضعف شخصیت‌پردازی در برادر جان گفت: شخصیت‌پردازی در یک اثر نمایشی زمانی باورپذیر می‌شود که رفتار شخصیت‌ها منطقی باشد، اما درباره بسیاری از شخصیت‌های این سریال چنین منطقی مشاهده نمی‌شود. همچنین در این اثر برخی نقش‌ها کاملاً بی‌ربط هستند و هیچ توجیه مناسبی برای بود و نبود آن‌ها وجود ندارد. برای همین فقط این تصور به وجود می‌آید که کارگردان برای پر کردن صحنه بازیگرانش را وارد این جریان کرده است.
 
دیالوگ‌های تقلیدی منسوخ

مستغاثی درباره دیالوگ‌های کهنه و عقب‌افتاده که به تقلید از آثار مسعود کیمیایی در برادر جان هست، گفت: نحوه دیالوگ‌های این مجموعه برای حال حاضر مناسب نیست و یاد‌آور گویش 40 یا 50 سال پیش است و در زمان حاضر کهنه و منسوخ است. البته اینکه فیلمسازی از یک سینماگر پیشکسوت الگوبرداری کند صرفاً بد نیست، به شرطی که آن برداشت‌ها با مجموعه همخوان باشد. مسعود کیمیایی دیالوگ‌هایش را متناسب با فضا انتخاب می‌کند، اما در برادر جان این اتفاق رخ نداده است. برای همین گویش‌ها نه باور‌پذیرند و نه جذابیتی برای مخاطبان دارند.
 
وی متذکر شد: ژست بازی‌ها به شدت توخالی و در خلاصه کلام آبکی است. مخصوصاً سبک بازی‌ای که شخصیت چاووش برای کارش انتخاب کرد کپی‌برداری از بازی‌های فرامرز قریبیان در دو یا سه دهه است؛ با این تفاوت که آن را با کیفیت بسیار پایین‌تری اجرا کرده است. البته در این میان نباید از بازی زیبای علی نصیریان هم به سادگی گذشت، اما اینکه از استاد نصیریان بازی خیره‌کننده‌ای ببینیم امری دور از انتظار نیست و این اتفاق را نباید به پای مجموعه برادر جان گذاشت.
 
هدررفت منابع مالی

کارگردان مجموعه مستند «آرماگدون» تأکید کرد: تأسف‌آور است که هزینه فراوانی بابت تولید این قبیل آثار هدر داده می‌شود، درصورتی‌که در شرایط فعلی باید با دقت نظر خاصی عمل کرد تا آثار نمایشی باکیفیت مطلوبی روی آنتن رود. اولین گام در این زمینه به فیلم‌نامه و قصه مربوط می‌شود. مسئولان سیما باید به نویسندگان وقت و زمان کافی دهند تا آن‌ها با فراغ بال متن مورد نظرشان را بنویسند. در ادامه باید گروهی که برای تولید انتخاب می‌شوند در این حوزه آگاه و خبره باشد. همچنین از هرگونه شتاب برای تولید پرهیز شود، زیرا اگر بخواهیم در زمان کم فیلم یا مجموعه‌ای بسازیم، صرفه‌جویی نکرده‌ایم، بلکه منابع مالی‌مان را هدر داده‌ایم. اگر به این نکات ساده توجه شود، دیگر آثار بی‌کیفیتی نظیر مجموعه‌های امسال روی آنتن نخواهد رفت.
 
وی درباره آثار مناسبتی سیما اظهار کرد: هرگاه مناسبتی پشت را سر می‌گذاریم، رسانه ملی آماری را منتشر می‌کند مبنی بر اینکه آثار تولیدی مورد پسند بینندگان قرار گرفته است، درصورتی‌که حقیقت چیز دیگری است. وقتی مخاطبان حق انتخاب ندارند و مجبورند بعد از افطار سریال‌های تلویزیون را تماشا کنند، با این حساب نمی‌توان این مسئله را عامل موفقیت رسانه ملی دانست. به همین جهت آمارگیری در این شرایط اصلاً صحیح نیست.
 
مستغاثی در پایان تأکید کرد: دو سریال دیگر به نظر به اندازه‌ای ضعیف‌اند که نمی‌توان حتی درباره آن‌ها سخن گفت. برای مثال مجموعه «از یادها رفته» فقط تقلیدی از آثار موفق قبلی است؛ با این تفاوت که این مجموعه هیچ گونه ساختار منسجمی ندارد.
 
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha