به گزارش ایکنا؛ فکر راهاندازی مؤسسه مهد قرآن کریم از برگزاری کلاس آموزش قرآن در هیئت هفتگی در میدان خراسان، خیابان خراسان با تدریس حجتالاسلام مصطفی فومنی حائری زده شد. این جلسه با عنوان «چهارده معصوم(ع)» برگزار میشد. این امر و استقبال از این کلاس موجب شد تا این مؤسسه با همراهی جمعی از قرآندوستان، 14 خردادماه سال 1371 با رویکرد ارائه طرحی نوین در زمینه تخصصی حفظ قرآن راهاندازی شود، لذا با دعوت از اساتیدی چون شهریار پرهیزکار و ... و با مشورتهایی که از صاحبان نظر انجام میدهد، تصمیم میگیرد، تلاوت ترتیل استاد پرهیزکار ملاک آموزش قرآن در مؤسسه قرار گیرد و قرآنآموزان به روش تقلید از استاد پرهیزکار قرآن را حفظ کنند.
بنا بر گفته سیدمحمود چاووشی، مدیرعامل این مؤسسه «روش آموزشی مهد قرآن برپایه استماع و گوش فرادادن، تقلید و سپس تکرار از نوارهای ترتیل استاد پرهیزکار بود. سادگی روش آموزش مهد قرآن موجب شد که قرآنآموزان این مؤسسه از دورترین نقاط کشور نیز جذب فعالیتهای مؤسسه شوند، پس از یک سال و نیم از فعالیت مؤسسه هیئت علمی آن با دعوت از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور تشکیل میشود».
اما میتوان گفت برنامهریزی سیستم آموزشی توسط این کارشناسان انجام میشود، لذا اعضای هیئت علمی مؤسسه متشکل از شهریار پرهیزکار به عنوان رئیس هیئت علمی، عبدالرسول عبایی، علیاکبر حنیفی، سیدمهدی سیف، علیاکبر حشمتی از اعضای هیئت علمی مؤسسه هستند و مرحوم سیدهادی محدث و مرحوم سیدمهدی فاطمیان از اعضای هیئت علمی بودند.
علیاکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشورمان و از اعضای هیئت علمی مؤسسه گفت: مهد قرآن، نخستین مؤسهایست که در خصوص حفظ قرآن فعالیتهای چشمگیر و فراگیری در کشور داشته است به گونهای که به صورت تخصصی به مسئله تحفیظ پرداخت و در این زمینه اقدامات شایستهای را نیز انجام داده به گونهای که دورههای جذابی را برای مخاطبانش در گروهها و ردههای مختلف سنی در نظر گرفته است.
وی با اشاره به اینکه مهد قرآن دارای شعب در شهرستانهای مختلف است، ادامه داد: انصافاً این مرکز مردمی، خدمات شایستهای را به مسئله قرآن ارائه کرده است و میتوان گفت از استثناییترین مؤسساتی است که حتی اعطای مدرک تحفیظی را به حفاظ در نظر داشت.
حنیفی ادامه داد: همچنین کتب مختلفی در زمینه مفاهیم، تحفیظ و اصول و منابعی که مورد نیاز پیشرفت و تعالی قرآن پژوهان آن مؤسسه بود، تدوین و تألیف شد و همواره تلاش میکند تا خدمات گستردهتری را نیز به جامعه مخاطب خود ارائه دهد.
این پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت مؤسسات قرآنی منوط به اختصاص بودجههای دولتی است، اظهار کرد: گاهی به دلیل عدم توازن در توزیع بودجهها، فعالیت مؤسسات از جمله مهد قرآن، دچار آسیب میشود و بعضاً نیز شاهد هستیم مؤسسهای با برقراری ارتباط، موفق به کسب منابع مالی پرحجمتر میشود که باید توازن در توزیع بودجهها در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به آزمون ترنم وحی اضافه کرد: این آزمون ویژه حفاظ کل مهد قرآن است که امسال شاهد برپایی یازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن «ترنم وحی» هستیم که در این آزمون توجه به ترجمه و تدبر آیات همواره مد نظر بوده است.
حنیفی در پاسخ به این سؤال که در این 27 سال چه میزان مهد قرآن به آن چشماندازی که ترسیم کرده بود، رسیده؟ گفت: در حال حاضر تعداد مؤسسات قرآنی فعال در کشور زیاد است و بعضاً در میان آنها مؤسسات قدرتمندی در زمینه حفظ قرآن چون جامعةالقرآن با شعب متعدد هستند که ممکن است هر کدام برای تمشیت امور خود برنامهریزیهای زیادی داشته باشند، اما مهد قرآن طی این سالها به دلیل تأمین بودجه دچار مشکل شده است به ویژه در آن بخش که از جانب دولت باید تغذیه میشد و این امر شاید تا اندکی بر فعالیتها تأثیر گذاشته باشد. هرچند که سایر بخشها و مؤسسات نیز با آن درگیر بودند و ممکن است آسیبهایی را به بخش قرآن وارد کند لذا مسئولان باید به دنبال توزیع عادلانه و منصفانه بودجهها باشند.
وی تأکید کرد: اما مهد قرآن از ابتدا با اتکا به امکانات خود فعالیتش را جلو برده است، هرچند در این زمینه نمیتوان تخصیص اعتبارات دولتی را نادیده گرفت.
بنابرگزارش ایکنا، مهد قرآن از جمله نخستین مؤسساتی است که به حافظان قرآن مدرک اعطا کرده و همچنین بحث تشویقی را از ابتدا به منظور ایجاد انگیزه میان جوانان مد نظر داشته است و به تولید و چاپ کتاب آموزشی اهتمام داشت که بر این اساس و همراه با آموزش حفظ قرآن به حفاظ، درک مفاهیم قرآن مد نظر بود و لذا کتاب آموزش مفاهیم قرآن در 9 جلد توسط گروهی از اساتید برجسته تألیف و چاپ شد. همچنین برای خردسالان در گروه سنی 3 تا 6 سال، مجموعه آموزشی چهار جلدی با لوح فشرده با عنوان «ستارهها» را تألیف و تدیون کرده است.
بنابر گفته رحمت الله سلمان ماهینی، مسئول روابط عمومی مهد قرآن، «این مؤسسه به دلیل اینکه دارای فعالیتهای چشمگیر و مهم قرآنی در سطح کشور در سال 1374 موفق به دریافت لوح خادم قرآن از سوی ریاست جمهوری شد. این مؤسسه در بیش از 20 استان و 150 شهرستان دارای کانونهای مردمی است وهمچنین تا کنون بیش از 100 هزار حافظ قرآن تربیت کرده است».
سیدمهدی سیف از دیگر اعضای هیئت علمی مؤسسه به خیز جدید مهد قرآن مبنی بر نگاه جدید و بازنگری بر برنامههای آموزشی تأکید کرد و افزود: 27 سال فعالیت مؤسسه موجب شد که به نگاه راهبردی جدیدی برسد و به آن آموزش جامع برسد و حفظ قرآن را توأم با درک مفاهیم و ترجمه قرآن دنبال کند.
وی درباره ضرورت هیئت علمی در مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: قطعاً وجود هیئت علمی در مؤسسات اثرگذار است چون به مانند اتاق فکر عمل میکنند و نقش برنامهریزی و به روزرسانی فعالیتهای مؤسسات و همچنین پیشرفت و پویایی مؤسسات را دارند.
حجتالاسلام مصطفی فومنی الحائری، سیدعلینقی سیدخاموشی، ابراهیم عسکریان، منوچهر متکی، محسن رفیقدوست، محمودمعیرزاده احمدی و سیدمحمود چاووشی از اعضای هیئت امنای مؤسسه هستند. همچنین تعدادی نیز به عنوان هیئت مدیره مؤسسه فعالیت میکنند.
عبدالرسول عبایی از دیگر اعضای هیئت علمی مؤسسه با تأکید بر اینکه حضور حافظان عضو مؤسسه در مسابقات و مجامع قرآنی، نشانهای از عملکرد مهد قرآن است، بیان کرد: البته این مؤسسه با مشکلاتی روبه رو شد و به دلیل قطع بودجه، فشارهایی بر این مؤسسه وارد شد که موجب شد تا از عملکردش کاسته شود.
وی با تأکید بر اینکه مهد قرآن در زمینه تحفیظ جزو مؤسسات السابقون والسابقون بوده است، گفت: همچنین کتابهایی نیز در جنبههای مختلف و طرحها و برنامههای مختلف از سوی مؤسسه تدوین شده است.
عبایی به حمایت جدید معاونت قرآن وعترت ارشاد از مهد قرآن در زمینه تأسیس استودیویی صوتی و تصویری اشاره کرد و افزود: این امر موجب شد تا امکان آموزش مجازی نیز برای قرآناموزان علاقهمند در سراسر کشور فراهم شود.
نظاممند شدن روشهای حفظ قرآن در کشور، استفاده از ابزار سمعی و کمک آموزشی در کلاسها، توشیق مناسب و به جا از حافظان قرآن با شرکت در دورههای حفظ و آزمونهای آن، تعمیق آموزشهای حفظ و قرائت قرآن، توسعه دورههای تربیت مربی در اقصی نقاط کشور، استفاده از تکنولوژی روز در خدمت آموزش قرآن، چاپ و توزیع هزاران جلد کتاب آموزش مفاهیم قرآن در سراسر کشور، ابداع روشی جدید در آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن، توجه به آموزش قرآن در دوره پیش دبستانی با رویکرد رشد همه جانبه کودک، گسترش کمی و کیفی کلاسهای آموزشی قرآن، پایین آمدن سن حافظان قرآن در کشور از بزرگسالان به کودکان و نوجوانان از جمله مواردی بود که محمود کریمی، معاون آموزش و عضو هیئت علمی مهد قرآن به آنها تصریح داشت.
وی با اشاره به ترغیب شدن سایر مؤسسات مردمی به فعالیتهای آموزشی مانند حفظ و مفاهیم قرآن، اظهار کرد: پیگیری ایجاد تشویقهای قانونی برای حافظان قرآن(طرح اعطای مدرک)، ایجاد نظام جدید در اداه کانونها و شعب سراسر کشور، تغییر نظام تشویق حافظان قران از سیستم مسابقه به سیستم آزمون و کسب حد نصاب، ابداع روشهای جدید در برگزاری آزمونها، تشویق وترغیب خیرین جهت کمک به فعالیتهای قرآنی در کشور، برگزاری برنامه منظم عالمانه برای حافظان کل و مدیران کانونهای سراسر کشور، ارائه روش جدید در آموزش قرآن با توجه به فهم تدری و توجه به عزت در کنار آموزش قرآن از دیگر مزیتهای فعالیت مهد قرآن طی 27 سال فعالیت بوده است.
یادآور میشود، دفتر مرکزی مهد قرآن در میدان خراسان، خیابان خراسان، جنب مسجد مرحوم آیتالله فومنی، پلاک ۴ قرار دارد.
انتهای پیام