بینش سیاسی امام‌خمینی(ره) بی‌نظیر بود/ شجاعت امام درطرح ولایت فقیه
کد خبر: 3817183
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱

بینش سیاسی امام‌خمینی(ره) بی‌نظیر بود/ شجاعت امام درطرح ولایت فقیه

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری با اشاره به شجاعت امام در طرح مسأله ولایت فقیه گفت: حضرت امام(ره) بی‌نظیرترین فرد در بینش سیاسی و آگاه‌ترین علما به مسائل زمان بود.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: آیت‌الله محسن مجتهد شبستری به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) گفت: حضرت امام (ره) شخصیت ذوابعادی بودند که هر چقدر درباره ایشان سخنرانی‌ها بشود و کتاب‌ها نوشته شود کافی نیست و احتیاج به تداوم دارد. اما در این فرصت کوتاه به چند ویژگی یعنی شمه ای از اقیانوس فضائل ایشان اشاره می‌کنم. امتیاز فوق العاده ای که ایشان داشتند بینش سیاسی شأن بود که تاکنون در بین مراجع نظیرش نیامده است. از زمان غیبت کبرای امام عصر (عج) تاکنون خیلی از بزرگان و فقها و دانشمندان و علامه‌ها و مراجع بوده‌اند، زندگی کرده‌اند و آثاری از خودشان به یادگار گذاشته اند ولی هیچکدام در مقایسه با امام به منزلت امام نمی رسند. چون واقعاً ایشان بی نظیرترین فرد در بینش سیاسی بود و آگاه‌ترین علما به مسائل زمان بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ایشان تحصیلات شأن را در اراک، قم و نجف در محضر بزرگان تلمذ فرمودند و خودشان یک عمر در فقه و اصول و فلسفه مشغول تدریس بودند. می‌شود گفت که ایشان فیلسوف، افقه فقهای زمان و مفسر قرآن بودند و علاوه بر این علوم حوزوی، استاد اخلاق هم بودند و از محضر مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی تلمذ فرموده بودند و خودشان هم استاد اخلاق در حوزه بودند.

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه از حضرت امام حدود ۲۴ اثر علمی از «کشف اسرار» گرفته که قبل از انقلاب نوشته بودند تا کتاب تحریر الوسیله و سایر آثار فقهی و کلامی و فلسفی به یادگار مانده است، گفت: پای درس ایشان علما و فضلای بزرگی شرکت نمودند و مراجع فعلی اغلب شاگردان ایشان بوده اند. علاوه بر این ویژگی‌های علمی و امتیازات علمی که ایشان داشتند از نظر بینش سیاسی فوق العاده بودند و توأم با بینش سیاسی، شجاعت فوق العاده ای هم داشتند.

حضرت امام (ره) پیش از انقلاب مخالفت شأن را با سلطنت ابراز کردند. در کتاب «کشف اسرار» این مطالب تقریباً مشهود است از اول نظر ایشان این بود که ام الفساد کشور و جامعه، دربار و خاندان سلطنتی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حضرت امام (ره) پیش از انقلاب مخالفت شأن را با سلطنت ابراز کردند. در کتاب «کشف اسرار» این مطالب تقریباً مشهود است. تا سال ۴۱ که بعد از ارتحال آیت الله بروجردی مسائلی پیش آمد ایشان وارد میدان مبارزه شدند. از اول نظر ایشان این بود که ام الفساد کشور و جامعه، دربار و خاندان سلطنتی است. شاه وابسته به آمریکاست و هر چه آنها دیکته می‌کنند اجرا می‌کند. خاندان سلطنتی کثیف هستند. خواهر شاه مظهر فساد بود و معروف است که مواد مخدر به وسیله او در کشور توزیع می‌شد. درباره مسائل خارجی از ابتدا آمریکا را شیطان بزرگ معرفی کردند. وابستگی شاه به آمریکا را رسماً اعلام کردند. البته ابتدا مردم گوش نکردند اما بعد معلوم شد هر چه ایشان می‌گفتند درست بود. ایشان وابستگی ایران به آمریکا را پیش بینی کردند و به تدریج معلوم شد که وابستگی کامل وجود دارد.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری سپس گفت: بعد از انقلاب حضرت امام (ره) مذاکره با آمریکا را صحیح نمی‌دانستند. تسخیر لانه جاسوسی به وسیله دانشجویان را تأیید فرمودند. این بینش سیاسی در مسائل داخلی و مسائل بین المللی، ایشان را به عنوان یک رهبر ممتاز و یک مرجع ممتاز به جامعه معرفی کرد. ویژگی دیگر ایشان استقامت و شهامت بود. پیش از انقلاب وقتی خواستند ایشان را دستگیر کنند ظاهراً ۳۰ نفر از ساواک و … شبانه به منزل ایشان آمده بودند، اما ایشان با کمال شهامت بیرون آمده و گفته بود برای گرفتن ۱ نفر ۳۰ نفر چه کار می‌کند! نقل می‌کنند که در راه مأمورینی که ایشان را از تهران منتقل می‌کردند در حال ترس و لرز بودند ولی ایشان با کمال طمأنینه نشسته بودند و هیچ گونه بیم و واهمه نداشتند.

وی اضافه کرد: در زمانی که در نجف اقامت داشتند آن بیانیه‌های بسیار تند و کوبنده علیه رژیم ایران و بر علیه شاه را می‌نوشتند. اگر مراجع دیگر هیئت حاکمه را محکوم می‌کردند و جنایات را به آنها نسبت می‌دادند ولی مرحوم امام لبه تیغ حملاتش متوجه شاه و خاندان سلطنتی بود.

آیت‌الله مجتهد شبستری همچنین گفت: موارد فراوانی می‌شود راجع به استقامت امام، شجاعت امام و بینش سیاسی امام ذکر کرد. از ویژگی‌های دیگر ایشان ساده زیستی بود و مردم واقعاً می‌دیدند که اگر مردم را از دنیا دوستی و دنیا فریبی بر حذر می‌کنند و مردم را به یاد مسائل اجتماع و به فکر مصالح اجتماع و آخرت و اسلام و ارزش‌های اسلام می‌اندازند، خودشان هم همین طور همیشه به یاد خدا و یاد انقلاب و اسلام هستند و عملاً هم با ساده‌زیستی زندگی می‌کردند. وقتی که از تبعید به ایران مراجعت کردند، منزلی در پایین شهر برایشان گرفتند که نسبتاً منزل بزرگی بود ایشان قبول نفرمودند و فرمودند یک خانه محقر برای من کافی است. لذا در جماران آن خانه محقر را گرفتند. البته به خاطر ناراحتی قلبی که داشتند بایستی از نظر هوا محیطی که ایشان زندگی می‌کردند هوای مناسبی می‌داشت. از این رو جماران را انتخاب کردند اما خانه شأن بسیار محقر بود. خانه کوچکی بود که دو یا سه اتاق بیشتر نداشت. همان جا زندگی می‌کردند و از مهمانان پذیرایی می‌کردند به طوری که مهمان‌های خارجی وقتی آن موقع به ایران می‌آمدند یا الان می‌آیند و آن منزل و حسینیه امام را می‌بینند تعجب می‌کنند و می‌گویند رهبری که ایران و انقلاب اسلامی را پیروز کرد و ۱۰ سال هم بعد از پیروزی انقلاب یک نظام را رهبری کرد چه خانه ساده و محقری دارد. نظم ایشان از دیگر امتیازات ایشان بود. در کارها منظم بودند. در نجف اشرف که بودند درست هر شب ساعت ۹ شب به زیارت حرم امیرالمومنین (ع) مشرف می‌شدند. پیاده روی ایشان همیشه در ساعت معینی انجام می‌شد، غذا خوردن شأن، قرآن خواندن شأن، مناجات و تهجدشان، استراحت شأن و سایر برنامه‌هایی که داشتند همه روی نظم و دقت بود.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری اظهار داشت: بالاتر از همه اخلاص و توکل امام رضوان الله بود که باید واقعاً برای ملت و دولت اسوه و الگو باشد. تمام گفتار و کردار و اعمال ایشان برای خدا بود. آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی» را توصیه می‌کردند. یعنی شما را به یک چیز موعظه می‌کنم و آن این است که حرکت‌های تان و قیام‌های تان برای خدا باشد. چه در کارهای فردی و چه در کارهای دسته جمعی. واقعاً خودشان هم همین طور بودند و در تمام اعمال و حرکات شأن در مسائل انقلابی و مسائل کشور و مسائل رهبری، خدا را فقط در نظر می‌گرفتند و توکل شأن بر خدا بود و به شرق و غرب عنایتی نداشتند. شخصیت ایشان مجموعه‌ای از فضائل است که من به گوشه‌ای از آنها اشاره کردم.

مرحوم شیخ انصاری و مرحوم نراقی در متأخرین صراحتاً راجع به ولایت فقیه بحث مستوفی کرده‌اند و اثبات کردند که حکومت ولی فقیه جز اساس اسلام و احکام اسلام است. بعضی اگر مطرح نکردند چون مأیوس بودند که سلاطین اجازه دهند و یا استعمار گران اجازه دهند که این حکومت برقرار شود

وی ادامه داد: در زمان فعلی الحمدلله رهبر ما همان ویژگی‌ها را دارد. همان بینش سیاسی فوق العاده و جنبه‌های علمی، ساده زیستی، شجاعت، مدیریت و مدبر بودن، نظم و همه این ویژگی‌ها را دارند. اما برای همه اقشار ملت و همه مسئولین در سه قوه هم لازم است که سیره امام و رفتار امام الگو و اسوه باشد و رهنمودهایی که ایشان فرموده‌اند را الان نصب‌العین خودشان قرار دهند. امام (ره) در حوزه روابط بین الملل بسیار با آمریکا مخالفت می‌کردند. می‌فرمودند شیطان بزرگ است و مذاکره با آمریکا را به هیچ نحو صلاح نمی‌دانستند. این را باید مسئولین امروز مدنظر قرار دهند. مردم مقداری در زندگی صرفه جویی و ساده زیستی را توجه کنند.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی ما به تحریم‌های خارجی مربوط است. آمریکا و اسرائیل تحریم‌ها را بر ایران تحمیل کردند. مقداری هم مربوط به ضعف مدیریت هاست که متأسفانه وجود دارد. اما مقداری هم مربوط به اسراف و تبذیرهایی است که در بین مردم وجود دارد. باید از اسراف و تبذیر و تجملات خودداری کرد. ساده‌زیستی اگر رویه مردم باشد مشکلات اقتصادی تا حدی حل خواهد شد. امیدواریم خداوند هم به مسئولین و هم به مردم توفیق دهد که امام (ره) را اسوه و الگوی خودشان قرار دهند. در استقامت، در صبر در مقابل مشکلات و فراز و نشیب‌هایی که برای حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی پیش می‌آید، دارای بینش سیاسی صحیحی باشند. اگر مردم و مسئولین این خصوصیات را داشته باشند امیدوار هستیم که دین مان را نسبت به اسلام و انقلاب ادا کرده ایم. راه امام رضوان الله که سیره اولیا دین و پیشوایان معصوم علیهم السلام را داشتند ما هم ان شا الله ادامه دهیم که راه سعادت دنیا و آخرت است.

وی همچنین عنوان کرد: اینکه زعمای پیش از امام (ره) امکان تشکیل حکومت نداشتند را نباید به بدعت از سوی امام (ره) تعبیر کرد. جای تعجب است اگر کسی این را بگوید. چرا که بدعت یعنی آن چیزی که جزو دین نیست را وارد دین کردن. «إدخال ما لیس من الدین فی الدین» و «إدخال ما لم یعلم أنّه من الدین فی الدین». داخل کردن چیزی که جزو دین نیست. ولایت فقیه جزو ضروریات اسلام است. نه تنها خارج از دین نیست، بلکه جزو ضروریات جامعه است. در متون دینی ما راجع به ادله ولایت فقیه صحبت‌های زیادی شده است که فرصت نیست به همه آنها اشاره کنم. از متون دینی استفاده می‌کنیم ولایت فقیه حتماً حکومتش در زمان غیبت کبری لازم است. باید حکومت با ولی فقیه باشد. توصیه خود حضرت ولیعصر (عج) هم همین است که «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا» همچنین آمده است که «مَجاری الاُمور بِید العُلَماء بِاللاه الاُمَناء عَلَی حَلالِه وَ حَرامِه» و ادله فراوان دیگر.

آیت‌الله مجتهد شبستری افزود: در زمان غیبت حضرت ولیعصر باید ولی فقیه حکومت جامعه را به دست بگیرد. منتها چون بنی امیه و بنی عباس و بعد هم گروه‌های مختلف استعمار نگذاشتند این حکم ضروری اسلام توانایی ظهور و بروز پیدا کند نوعاً مورد عمل قرار نگرفته بلکه مورد توجه قرار نگرفته است. حتی بعضی از فقها مأیوس بودند از اینکه روزی فرا برسد که بتوانند حکومت را به فقها برسانند یا مطرح نکردند و یا خیلی جزئی مطرح کردند و رد شده اند و الا جزو ضروریات اسلام است. برخی فقها که بصیرت سیاسی خوبی داشتند مثل صاحب جواهر - که از فقهای بنام و معروف جهان اسلام است - می‌فرماید تعجب می‌کنم که برخی در مسأله ولایت فقیه وسوسه و شک دارند، هر کس ولایت فقیه را انکار کند یکی از ضروریات دین را انکار کرده است. همین طور مرحوم شیخ انصاری و مرحوم نراقی در متأخرین صراحتاً راجع به ولایت فقیه بحث مستوفی کرده‌اند و اثبات کردند که حکومت ولی فقیه جز اساس اسلام و احکام اسلام است. بعضی اگر مطرح نکردند چون مأیوس بودند که سلاطین اجازه دهند و یا استعمار گران اجازه دهند که این حکومت برقرار شود.

امام وقتی بحث ولایت فقیه را تدریس فرمودند عملاً وارد میدان شدند و با رژیم ستمشاهی مبارزه کردند و توانستند که این ضروری دین را به منصه ظهور و بروز برسانند و به کرسی بنشانند و ولایت‌فقیه را حاکم کنند

وی ادامه داد: امام رضوان الله چون شجاعت بیشتری داشتند همان طور که در بحث شخصیت امام اشاره کردم این مسأله را به طور کامل مطرح کردند. در نجف اشرف درس ولایت فقیه را سال‌ها گفتند و به شکل یک کتاب درآمد. کتاب ولایت فقیه امام برای هر کس که در این زمینه سوالاتی داشته باشد می‌تواند محل مراجعه باشد. این کتاب در کتاب فروشی‌ها موجود است. آنجا ادله عقلی و نقلی را ذکر کرده اند. علاوه بر اینکه این بحث را تدریس فرمودند عملاً وارد میدان شدند و با رژیم ستمشاهی مبارزه کردند و توانستند که این ضروری دین را به منصه ظهور و بروز برسانند و به کرسی بنشانند و ولایت‌فقیه را حاکم کنند.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری پیرامون برخی تلاش‌ها برای تحریف مواضع امام نیز گفت: شعار مرگ بر آمریکا همان «أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» است. قرآن می‌فرماید در مقابل کفار باید شدید باشید و در مقابل خودی‌ها مهربان باشید. اعدا عدو ما الان رژیم آمریکاست. بنابراین ریشه دینی شعار دادن بر علیه آمریکا هم این آیه قرآن مجید است که دستور می‌دهد در مقابل کفار شدید باشید. قرآن همچنین می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَی الْقِتَالِ». آیات دیگری نیز دلالت بر این مسأله دارد. روایاتی هم داریم که در مقابل حکام جور و پادشاهان ستمگر مقاوم و غلیظ و شدید باشید. شعار مرگ بر آمریکا هم از این دست مسائل است. امام نیز این شعار را تأیید می‌کردند.

captcha