نبود حمایت‌های پایدار و هوشمند از جریان ادبی کشور
کد خبر: 3819644
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴

نبود حمایت‌های پایدار و هوشمند از جریان ادبی کشور

گروه ادب ــ مدرس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: حمایت چندان پایدار و هوشمندی از جریان ادبی کشور به ویژه شعر آئینی وجود ندارد و طرح و راهبرد کلانی در راستای رشد و پیشرفت ادبی کشور نیست.

نبود حمایت‌های پایدار و هوشمند از جریان ادبی کشورمحمدمهدی سیار، شاعر و مدرس دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره شعر آئینی و عاشورایی گفت: چهل سال اخیر، دوره شکوفایی و گسترش کیفی و کمی شعر آئینی محسوب می‌شود. البته جریانی که می‌توان آن را جریان شعر انقلاب نامگذاری کرد و یکی از شعبه‌ها و محتوا‌های این جریان، پرداختن به ادبیات آئینی از جمله شعر عاشورایی است. در این دوره شعرا با نگاه‌ تازه‌ای، که حاصل تعمق و تأمل اندیشمندان معاصر در باب واقعه عاشورا بوده، الهام‌بخش یک ملت در انقلاب و دفاع مقدس و همچنین آثار زیادی بودند که قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست.

وی با بیان اینکه در این دوره شاهد گوناگونی و رنگارنگی نگاه‌ها، واژه‌ها و سبک‌های متعدد گفتاری و زبانی بودیم، افزود: وقتی کمیت زیاد می‌شود، نشان می‌دهد که اندیشه‌ها، ذهن‌ها و قلم‌های زیادی به یک موضوع می‌پردازند و از میان این قلم‌ها و اندیشه‌ها ممکن است تعدادی تازه‌کار و بعضی نیز در حد کمال زبانی و اندیشه‌ای باشند، اما قابل مقایسه با بزرگان ادب فارسی در قرون گذشته نباشند. به هر حال تاریخ، آثار و چهره‌های شاخص را جدا خواهد کرد و در این دوره هم تاریخ دست پر عبور می‌کند؛ چرا که به لحاظ کیفی آثار درخشان و چهره‌های ارجمندی وجود داشتند که قابل قیاس با گذشته ادبی ما بوده و شاید از بعضی بالاتر هم باشند.

مؤلف کتاب «رودخوانی» در ادامه به حمایت سازمان‌ها و نهاد‌هایی مانند وزارت ارشاد، تبلیغات اسلامی و حوزه هنری اشاره کرد و گفت: از جریان‌های ادبی کشور به ویژه شعر آئینی حمایت پایدار و هوشمندی نمی‌شود. همچنین طرح و راهبرد کلانی برای شناسایی استعداد‌ها و پرورش نخبگان، آموزش، معرفی و رسانه‌ای کردن اشعار نیکو و طرح جامعی که بتواند ابعاد رشد و پیشرفت ادبی را به کشور تضمین کند وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته حمایت‌ها بخشی از این موارد را در سال‌هایی پوشش داده‌اند، اما اینکه کدام حمایت‌ها مؤثر بوده، شاید بتوان فعالیت گروه کوچکی را در معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان خراسان و پروژه‌ای را که در سال‌های دهه ۶۰ تعریف کردند نام برد. در راستای این پروژه جزوه‌هایی برای آموزش شعر تدارک دیده شد و از دل آن جزوه‌ها کتاب «روزنه» محمدکاظم کاظمی منتشر شد که وقتی می‌خواهیم به شاعران جوان توصیه کنیم شعر را از کجا و با چه کتابی شروع کنند، به همین کتاب استناد می‌کنیم. این حاصل حمایت و سیاستگذاری هوشمندانه‌ای بوده که سی سال پیش در خراسان انجام شد و خروجی ماندگار و پربرکتی داشته است.

سیار تصریح کرد: ماهنامه شعر در حوزه هنری نیز تا وقتی که چاپ می‌شد، اقدام پربرکت و مؤثری بود که در پیشرفت شعر آئینی کشور اثرگذار بود یا بعضی از جشنواره‌ها نیز این برکات را داشتند. البته دولت مستعجل بودن بیانگر آن است که سیاست کلانی برای پایداری این حمایت‌ها نداشته‌ایم.

وی درباره اینکه نویسندگان به دلیل دشواری‌های نگارش در حوزه عاشورا تمایل کمی برای پرداختن به آن دارند و آیا در حوزه شعر نیز همین طور است؟ بیان کرد: در داستان موضوع متفاوت است. با ظهور جمع‌های داستان‌نویسی جوان‌تر، آنها به این داشته‌ها و میراث ملی و تاریخی توجه دارند و در آینده نمونه‌های بسیار خوبی را خواهیم خواند، اما در شعر چون سنت ادبی ما سرودن در باب مناقب اهل بیت(ع) و عبرت‌های عاشورا بوده، همه به دنبال این فضا هستند و کمتر شاعری را می‌شناسید که شعر عاشورایی نداشته باشد و هر روز شعرای برجسته اشعار خوبی را می‌سرایند.

انتهای پیام

captcha