افزایش نجومی هزینه‌های قبل از چاپ قرآن
کد خبر: 3819848
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
نهضت ارزان‌سازی قرآن؛ راهکارها و موانع/ 2

افزایش نجومی هزینه‌های قبل از چاپ قرآن

گروه ادب ــ مدیر مسئول انتشارات آیین دانش گفت: هزینه‌های قبل از چاپ قرآن افزایش بی‌رویه‌ای داشته و همه این مسائل در قیمت تمام شده قرآن اثرگذار خواهد بود.

شریفی////دوشنبهعلی اکبر شریفی، مدیر مسئول انتشارات آیین دانش در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا وضعیت نشر قرآن را عالی توصیف کرد و گفت: برای ما که کاغذ داشتیم، وضعیت خوب بود و این کاغذ را از طریق یک شرکت بازرگانی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه کردیم، یعنی این کاغذ را وارد کردیم. در واقع این قرآن‌ها را به واسطه اینکه کاغذ داشتیم، چاپ کرده‌ایم و از نظر قیمتی نیز نصف ناشران دیگر عرضه می‌کنم. البته نشر از نظر اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه است که این موضوع در اغلب بخش‌ها صدق می‌کند و در حال حاضر تقاضا در حوزه چاپ و نشر قرآن با کاهش همراه بوده است.

وی افزود: چند سالی است که کاغذ را خودم وارد می‌کنم، اواخر سال گذشته نیز ۶۰۰ تن کاغذ وارد کردیم که نصف آن را ارشاد گرفت. البته به اسم خودم نیست و به اسم کارگزاری است که کارت بازرگانی دارد و سرمایه از من است. این کاغذ وارداتی صورت و فاکتور آن به دارایی ارائه و اعلام وصول می‌شود.

سود منصفانه می‌کنیم

این ناشر در ادامه گفت: با توجه به اینکه کاغذ را گران تهیه نکردیم، اما ملزومات چاپ بسیار گران بود، مثلاً سال گذشته مرکب را کیلویی ۷ هزار تومان می‌خریدیم، اکنون کیلویی ۴۰ هزار تومان شده و مرکب خارجی هم ۱۰۰ هزار تومان است. زینک و ... به سهم خود گران شده است و ما نیز هدیه قرآن را به دلیل گرانی همین ملزومات قدری گران‌تر کرده‌ایم.

شریفی ادامه داد: با توجه به پایین بودن هدیه قرآن‌های ما نسبت به ناشران دیگر، اغلب پخش‌کنندگان و یا ناشران قرآن را از ما خریداری می‌کنند و ما به دنبال سود نیستیم، منظورم این نیست که سود نمی‌کنیم و بدون سود می‌فروشیم، این کار عقلانی نیست، بلکه سود منصفانه داریم.

این ناشر درباره اینکه در نمایشگاه قرآن چاپ جدید بسیار اندک بود، اما قیمت‌ها براساس شرایط جدید بود، بیان کرد: من نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب شرکت نکردم، اما اغلب ناشرانی که در این نمایشگاه‌ها بودند، قرآن‌های ما را عرضه می‌کردند. ما دو رقم قرآن داریم، یک رقم با کاغذ‌های نازک که کاغذ پوست پیازی گفته می‌شود و انحصاراً من قرآن با این کاغذ را چاپ می‌کنم و یک رقم هم کاغذ اروپایی است. البته یک نوع کاغذ چینی هم هست که چندان مطلوب نیست. تا زمانی که کاغذ داریم، چاپ و منتشر خواهیم کرد؛ چرا که تحریم‌ها شرایط را سخت‌تر کرد و کالای چندانی وارد کشور نمی‌شود.

به قیمت قرآن‌هایی که عرضه می‌کنیم نظارتی نداریم

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چقدر نظارت داشتند یا مطلع بودید که قرآن‌هایی که به ناشران دادید با قیمت پایین‌تری عرضه شود، گفت: هیچ نظارت و اطلاعی ندارم. من که نمی‌توانستم دنبال این کار‌ها بروم و خیلی هنر کنم، همین کار تولید را انجام می‌دهم. اینجا هم خانه من است و هم چاپ و نشر است و مجموعاً یک میلیون جلد قرآن در سال چاپ می‌کنیم و نمی‌توانیم این نظارت را به قیمت‌ها داشته باشیم و نظارت کار من نیست و باید وزارت ارشاد در این زمینه بازرسی‌ها و نظارت جدی داشته باشد.

شریفی درباره اینکه آیا می‌توان طرحی مانند نهضت ارزان‌سازی قرآن را اجرا کرد، بیان کرد: قرآن قطع وزیری را پارسال همین موقع ۶ هزار تومان به پخش‌کننده می‌دادم و الان ۱۸ هزار تومان می‌دهم. برای کانتینری که قبلاً روی کشتی، ۲۰۰ هزار تومان هزینه به دولت می‌دادیم، اکنون ۴ میلیون تومان شده است، کاغذی که از کمرگ ترخیص می‌شد، برای ۳۰۰ تن، ۶۰ هزار تومان پرداخت می‌کردیم و اکنون ۴۰۰ هزار تومان می‌دهیم، تریلی که از بندرعباس ۲ میلیون تومان هزینه کرایه بارش بود، اکنون ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شده است. با این افزایش هزینه‌ها، چطور می‌توان قرآن را ارزان ارائه داد. حال این هزینه‌ها تا مرحله قبل از چاپ است، بعد از چاپ نیز هزینه‌های بسیاری بر آن تحمیل می‌شود.

قرآن نسبت به کتاب‌های دیگر ارزان است

وی در ادامه هدیه قرآن را با قیمت سایر کتاب‌ها مقایسه و تصریح کرد: هر چند قرآن نسبت به کتاب‌های دیگر بسیار ارزان‌تر در بازار وجود دارد. ما قیمتی که در بازار در رابطه با سایر کتاب‌ها می‌بینیم، برای هر صفحه حدود ۱۲۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما یک قرآن ۶۰۴ صفحه‌ای قطع رحلی را هر صفحه ۵۵ تومان قیمت می‌زنیم. برای من هم فرقی ندارد، یک جلد یا هزار جلد بخواهند، همه را یک قیمت می‌دهم.

مدیر انتشارات آیین دانش در ادامه یادآور شد: ما هر روز چاپ قرآن در قطع‌های گوناگون وزیری، رقعی، رحلی، جیبی، نیم جیبی و با خط‌های خوشنویسانی مانند هادی اشرفی، نیریزی، عثمان‌طه و ... و ترجمه‌های گوناگون را چاپ می‌کنیم. با وجود اینکه خودمان هم توزیع‌کننده داریم، اما به هر پخش‌کننده‌ای که قرآن بخواهند هم عرضه می‌کنیم.

انتهای پیام

captcha