ارز دولتی و رانت فراوان در حوزه کاغذ/ چاپ تیراژ پایین قرآن نفیس اقتصادی نیست
کد خبر: 3823128
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
نهضت ارزان‌سازی قرآن؛ راهکار‌ها و موانع/ ۶

ارز دولتی و رانت فراوان در حوزه کاغذ/ چاپ تیراژ پایین قرآن نفیس اقتصادی نیست

گروه ادب ــ مدیر انتشارات پیری گفت: چاپ قرآن نفیس در تیراژ پایین اقتصادی نیست و در میان ناشران تعداد اندکی هستند که قرآن نفیس چاپ می‌کنند و اگر چند ناشر در این زمینه به صورت گروهی عمل کنند، حتماً هزینه‌ها کاهش می‌یابد و شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد.

ارز دولتی زمینه‌ساز رانت در بازار کاغذ/ چاپ تیراژ پایین قرآن نفیس اقتصادی نیستیعقوب پیری، مدیر انتشارات پیری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره وضعیت فعلی بازار نشر گفت: عمده فعالیت انتشارات ما در زمینه چاپ قرآن نفیس است و کاغذی هم که برای چاپ استفاده می‌شود کاغذ گلاسه است. از این رو به دلیل گرانی کاغذ، از آبان ماه سال گذشته تاکنون چاپ جدید نداشته‌ایم.

وی افزود: کتاب‌های نفیس نیازمند کاغذ گلاسه‌اند و کاغذی که وزارت ارشاد با ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع می‌کند، کاغذ تحریر است. به همین دلیل کمک‌های وزارت ارشاد در این زمینه مؤثر نبوده است.

پیری با بیان اینکه به نسبت گرانی کاغذ، کتاب‌ها چندان گران نیست، ادامه داد: آخرین بار یعنی اوایل سال گذشته کاغذ گلاسه را کیلویی ۴ هزار تومان تهیه کردیم و اگر بخواهیم با قیمت ۳۰ هزار تومان خریداری کنیم، به تبع آن قیمت کتاب هم افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال در سال گذشته هدیه قرآنی که ۱۰۰ هزار تومان بود، اکنون ۲۰۰ هزار تومان فروش می‌رود، اما کاغذ گلاسه‌ای که تهیه کرده‌ایم، هشت برابر افزایش یافته است و چون قدرت خرید مردم افزایشی نداشته، نمی‌توانیم به همان نسبت کتاب را گران‌تر عرضه کنیم. به همین دلیل یکی از نسخه‌های قرآن را که تیراژش تمام شده دیگر چاپ نکرده‌ایم. 

وی درباره ادامه گرانی‌ها در بازار نشر بیان کرد: توان خرید مردم به شدت کاهش یافته است، همان طور که در سال ۱۳۹۱ قرآن‌های رحلی با افت فروش مواجه شدند و فروش یک‌چهارمی قرآن قطع رحلی نسبت به قطع وزیری رخ داد، اکنون نیز دوباره تکرار شده است. قطعاً فروش این قرآن‌ها باز هم با افت بیشتر مواجه خواهد بود. در نتیجه مردم بیشتر به قرآن‌های غیرنفیس روی خواهند آورد؛ به همین دلیل به موازات کاهش قدرت خرید مردم، قرآن‌هایی با قطع‌ کوچک‌تر مانند جیبی چاپ خواهیم کرد، زیرا مجبوریم تولیداتمان را به سمت محصولاتی ببریم که قیمت پایین‌تری دارند و اگر توجیه اقتصادی نداشته باشد، به سمت چاپ آثار غیرقرآنی نمی‌رویم، چون تخصص ما تولید قرآن نفیس است و اگر نتوانیم در این بازار به تولید ادامه دهیم، ناچاریم از صنف نشر خارج شویم.

پیری با اشاره به راهکار حل مشکل نشر در کشور گفت: دولت در اموری وارد می‌شود که ورود به آن آسیب‌زاست. دلار اکنون در بازار آزاد ۱۳۵۰۰ تومان است و کاغذ گلاسه با قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان به دست ما می‌رسد، در حالی که دولت تعهد می‌کند دلار ۴۲۰۰ تومانی را به کاغذ تحریر اختصاص دهد که عملاً این کاغذ به افراد خاصی تخصیص می‌یابد و وارد بازار نمی‌شود؛ بنابراین دولت در اجرای سیاست‌های خود در تخصیص کاغذ با دلار ۴۲۰۰ تومانی دچار مشکل است و کاغذ را به کسانی اختصاص داده که در بازار نشر نیستند و همین باعث ایجاد رانت شده و کاغذ به دست کسانی می‌رسد که نفوذ بیشتری دارند و آن را با قیمت بالاتر در بازار عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر دولت از تأمین بودجه ۴۲۰۰ تومانی کاغذ صرف‌نظر کند و تاجر کاغذ را با دلار آزاد وارد کند، این تورم در زمینه کاغذ وجود نخواهد داشت و من به جای اینکه کاغذ گلاسه را کیلویی ۳۰ هزار تومان تهیه کنم، تقریباً با نصف این قیمت خریداری خواهم کرد. 

این ناشر گفت: وضعیت بازار نشر به حدی بحرانی است که اگر اقدام عاجلی در رابطه با بهبود وضعیت نشر انجام نشود، از هر دو ناشر یکی حذف خواهد شد و قطعاً در این شرایط ناشری که ضعیف‌تر است زودتر از گردونه خارج خواهد شد. شاید این به نفع ناشران حرفه‌ای باشد و ناشران واقعی بتوانند در این حوزه بمانند.

پیری تصریح کرد: چاپ قرآن نفیس در تیراژ پایین اقتصادی نیست و ناشران اندکی قرآن نفیس چاپ می‌کنند و اگر چند ناشر در این زمینه به صورت گروهی عمل کنند، حتماً هزینه‌ها کاهش می‌یابد و شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد و ناشران بازاری نمی‌توانند کیفیت این آثار را تنزل دهند. 

انتهای پیام 

captcha