مطالبه جدی‌تر برای حل و فصل ادغام اتحادیه‌های قرآنی
کد خبر: 3821001
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

مطالبه جدی‌تر برای حل و فصل ادغام اتحادیه‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ این هفته‌ در حوزه امور قرآنی کشور، اخبار و رویدادهایی چون برگزاری نخستین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، تجمع مطالبه‌گرانه مدیران مؤسسات قرآنی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و انتشار خبر راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و ... را شاهد بودیم.

مطالبه جدی‌تر برای حل و فصل ادغام اتحادیه‌های قرآنیبه گزارش ایکنا؛ این هفته‌ با اخبار و رویدادهای قرآنی متعددی همچون انتشار خبر راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، برگزاری جلسه مشترک دارالقرآن نهاجا و آموزش و پرورش استان تهران، خبر کاهش اقدامات طرح ملی حفظ قرآن از ۱۹۲ به ۱۱۴، تجلیل از مدیر و مربیان دارالقرآن مرکزی منطقه ۱۰، صدور و تمدید مجوز ٥٥٦ مؤسسه قرآنی در سه‌ماهه نخست ۹۸، برگزاری نخستین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، تجمع مطالبه‌گرانه مدیران مؤسسات قرآنی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... همراه بود.
راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت
نشست خبری تشریح هزینه‌کرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ۲۶ خردادماه، با حضور حسن محمدی، مدیرعامل این اتحادیه، در محل سالن نشست‌های اتحادیه قرآن و عترت کشور برگزار شد.
محمدی با اشاره به گزارشی که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور درباره شفاف‌سازی بودجه‌ها انجام شد، ادامه داد: کل میزان اعتباری که از محل اعتبارات سال ۹۷ و به صورت مستقیم در اختیار اتحادیه قرار گرفته، مبلغی معادل ۷۷۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. همچنین، در همان گزارش از اعتبار دیگری معادل مبلغ سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان اطلاع‌رسانی شده که این مبلغ به حساب اتحادیه واریز شده است، ولی این مبلغ متعلق به اتحادیه نبوده و فقط به عنوان امانت به حساب اتحادیه واریز شده و اتحادیه نیز این مبلغ را به نهادها و دستگاه‌های مختلفی که باید تخصیص داده می‌شد پرداخت کرد.
وی با بیان اینکه امیدواریم که طرح‌های استانی در فصل تابستان، که بهترین فصل برای اجرای طرح‌های قرآنی مؤسسات قرآنی است، در سراسر کشور اجرا شود، گفت: فعالیت بسیار مهم دیگری که در دستور کار داریم، آماده‌سازی سامانه‌ای جهت ایجاد شفافیت درباره هزینه‌کرد اعتبارات است تا بدین وسیله تمامی افراد بتوانند به صورت آنلاین و لحظه‌ای به این سامانه مراجعه کنند و در جریان اعتبارات و هزینه‌کرد آن در اتحادیه قرار گیرند.
برگزاری جلسه مشترک دارالقرآن نهاجا و آموزش و پرورش استان تهران
مهدی حسینی، مدیر دارالقرآن الکریم نیروی هوایی ارتش با مجید حسینی‌فر، رئیس اداره امور قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان تهران با هدف گسترش همکاری‌های قرآنی در سطح مدارس، دیدار و گفت‌وگو کرد.
مدیر امور قرآن، عترت و نماز نیروی هوایی ارتش در این دیدار ضمن تشریح سیاست‌های نهاجا در تعامل هرچه بیشتر با ارگان‌ها و سازمان‌های فعال در زمینه‌های قرآنی، گفت: قرآن در ترویج فرهنگ اسلامی و معنویت مردم نقش بسزایی دارد و از اهداف مهم نیروی هوایی ارتش، ایجاد فضایی مناسب به جهت نشر و گستر‌ش فرهنگ غنی قرآن بین آحاد کارکنان و خانواده‌های این نیرو به ویژه فرزندان آنان، همچنین ترویج سبک زندگی قرآنی است.
کاهش اقدامات طرح ملی حفظ قرآن از ۱۹۲ به ۱۱۴
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، که سازمان متبوعش ریاست ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن را برعهده دارد، با اشاره به برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، به تاریخ ۲۵ خردادماه گفت: یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد به‌روزرسانی اقدامات ذیل سند حفظ ملی قرآن بود. در راستای این موضوع طی هفته‌‌های گذشته دبیرخانه با اعضای ستاد جلساتی را برگزار کرد و تعدادی از عناوین به‌روز شد.
وی با اشاره به اینکه نیاز بود تا برخی از عناوین تلفیق و برخی دیگر از عناوین در فاز دوم دنبال شود، افزود: لذا با نگاهی واقع‌بینانه این اقدامات از ۱۹۲ به ۱۱۴ اقدام کاهش پیدا کرد.
تجلیل از مدیر و مربیان دارالقرآن مرکزی منطقه ۱۰
مراسم تجلیل از مدیر و مربیان دارالقرآن مرکزی منطقه ۱۰ شهرداری تهران در برپایی غرفه شورای عالی قرآن در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.
در این مراسم که با حضور سیدحسین موسوی‌بلده، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران، حسین بحیرایی، شهردار منطقه، سعید شرف‌دوست، معاون امور اجتماعی و فرهنگی برگزار شد از فعالان قرآنی که در برپایی غرفه شورای عالی قرآن در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تلاش کردند، تجلیل به عمل آمد.
معرفی زندگینامه قراء مشهور در «تلاوت‌های درخواستی»
برنامه «تلاوت‌های درخواستی» روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۲۲ تا ۲۳ به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.
این برنامه که به همت گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه قرآن و معارف سیما تولید شده و با اجرای مهدی سیفی و کارشناسی بهروز یاری‌گل به روی آنتن می‌رود به پخش تلاوت‌های ناب به درخواست مخاطبان ‌اقدام می‌کند.
صدور و تمدید مجوز ٥٥٦ مؤسسه قرآنی در سه‌ماهه نخست ۹۸
در دوره جدید فعالیت هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت این وزارتخانه، از ابتدای سال جاری تاکنون پروانه فعالیت ٥٢٥ موسسه قرآنی تمدید و ٣١ پروانه فعالیت جدید صادر شده است.
تعداد ٢٠٩ فقره موافقت اصولی که مربوط به سالیان گذشته بوده نیز در جلسه هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت مطرح و تمدید اعتبار شده است.
برگزاری نخستین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی
نخستین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان تشکل‌های قرآنی سراسر کشور روز ۲۹ خردادماه در جوار حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی و با برپایی مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) برگزار شد.
در ابتدا بیانیه اولین مجمع عمومی قرائت شد و در ادامه حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به طرح جدید ادغام اتحادیه‌های کشوری، ادامه داد: در شورای توسعه مصوب شد که رئیس آن، سازوکار تکمیل بحث ادغام را دنبال کند، حجت‌الاسلام عاملی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدبیری را انتخاب کردند که باید چند نفر برای نظارت نهایی در این امر و ابلاغ آن براساس مسیر حقوقی و قانونی پیش بروند، لذا سازوکار نهایی شدن ادغام امری نیست که در اختیار شما باشد.
محمدی بیان کرد: براساس تدبیر این سازوکار جدید، حجت‌الاسلام عاملی و ابلاغ ایشان، فرآیند ادغام در آینده نزدیک تکمیل می‌شود. اما برخی اذعان می‌کنند که ادغام اگر مصوبه است، چرا در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر نشده است؟ طبق دیگر مصوبات شورا، باید بگویم در آیین‌نامه اتحادیه مدغم چند مورد اختلافی بود که قرار شد پس از بررسی و نهایی شدن در هیئت رسیدگی، مجدد گزارش آن به شورا ارسال شود، لذا ابلاغ شدن مصوبه ادغام، منوط به نهایی شدن آیین‌نامه‌ای شد که به عقب افتاد. اما تأکید می‌کنم که ادغام بحث بدون شک و تردیدی است.
مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز طی سخنانی در این مجمع با اشاره به اینکه اعتقاد ما بر این است که هر حرفی می‌زنیم و هر عملی انجام می‌دهیم، باید در محضر خداوند جواب دهیم، افزود: در کشور نه تنها در حوزه قرآن، بلکه در تمامی حوزه‌ها شاهد معضلاتی هستیم، معضل در هنگام وضع قانون؛ چراکه قانون‌ها جامعیت و مانعیت ندارند. دوم، در اجرای همان قانون‌ها تعهدی نیست. سوم، اینکه دستگاه‌هایی که وظیفه نظارت دارند به نحو احسن وظیفه خود را انجام نمی‌دهند.
قره‌شیخلو با اشاره به اینکه به عنوان دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور منحل شده، مواردی را متذکر می‌شود، اظهار کرد: ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، مصوبه‌ قطعی با امضای حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی را دارد که زمان حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابلاغ شد، اما شورای توسعه چهار بار مصوبه را درباره ادغام دو اتحادیه کشور تغییر داد.
تجمع مطالبه‌گرانه مدیران مؤسسات قرآنی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
جمعی از مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و فعالان تشکل‌های قرآنی سراسر کشور، ۲۹ خردادماه، در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمع کردند.
طی این تجمع، شرکت‌کنندگان به نبود اراده قوی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور(از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی) در رابطه با موضوع ادغام دو اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی کشور، تأکید کردند.
معترضان معتقد بودند که شورای توسعه که خود را فصل‌الخطاب و مجلس تصمیم‌گیرنده امور قرآنی کشور می‌داند، نتوانسته است تا طی این سال‌ها تصمیم جدی در زمینه ادغام دو اتحادیه‌ کشوری داشته باشد.
در این تجمع اعتراض‌آمیز، مرتضی طلایی، رحیم قربانی و سیدمحسن موسوی‌بلده به ترتیب رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت کشور، همچنین دیگر قعالان قرآنی طی سخنانی، با تأکید بر اینکه در این تجمع، به هیچ وجه دنبال حاشیه‌سازی نیستند و تنها یک مطالبه قرآنی از مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی دارند و خطاب به این مسئولان، اعلام کردند که مصوبات شورای توسعه لازم‌الاجرا است.
اعلام فراخوان ثبت‌نام ترم تابستان دارتحفیظ القرآن الکریم
ثبت نام ترم تابستان مؤسسه دارتحفیظ القرآن الکریم از اول تا سوم تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ ویژه بانوان و آقایان علاقه‌مند در تمامی مقاطع سنی انجام می‌شود.
دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، تجوید، صوت و لحن، مفاهیم، حفظ تخصصی ترتیبی، حفظ موضوعی و حفظ خردسالان، اذان، احکام و اعتقادات اسلامی ویژه نوجوانان از جمله برنامه‌های ترم تابستان این مؤسسه است.
علاقه‌مندان برای ثبت‌ نام حضوری می‌توانند به نشانی تهران، خیابان مجاهدین اسلام، خیابان ایران، شماره ۲۷۸ مراجعه و یا برای ثبت‌ نام تلفنی در ساعات اداری با شماره ۳۳۱۲۵۱۲۱ تماس بگیرند.

نخبه ایرانی در جمع خوجه‌ها و اباضی‌ها

محمد‌مهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن کریم، در ماه مبارک رمضان طی ۲۶ روز به کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی و عمان سفر کرد و به اجرای برنامه‌های مختلف پرداخت. حق‌گویان پس از بازگشت، درباره برنامه‌هایش در این سفرها به خبرنگار ایکنا؛‌ گفت: این سفر طولانی‌ترین سفر قرآنی من بود. البته قبل از آن سفر ۶۷ روز‌ه‌‌ای به ۱۰ کشور اروپایی داشتم. در سفر اخیرم بیش از ۱۰۰ برنامه‌ قرآنی را در مساجد، حسینیه‌ها و مراکز اسلامی اجرا کردم که با استقبال گسترده شیعیان، اهل تسنن و اباضی‌ها مواجه شد.

انتهای پیام

captcha