گاردین: ایران پیچیده‌ترین پهپاد آمریکا را سرنگون کرد
کد خبر: 3821109
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

گاردین: ایران پیچیده‌ترین پهپاد آمریکا را سرنگون کرد

گروه بین‌الملل ـ روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره امروز خود نوشت: موشک زمین به هوای ایران، یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین پهپادهای آمریکا را سرنگون کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «السومریه نیوز»؛ روزنامه گاردین بریتانیا در شماره امروز(31 خردادماه) در گزارشی به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران پرداخت و نوشت: «ترامپ گمان می‌کند که یک افسر فراری ایرانی این پهپاد را هدف قرار داده، این در حالی است که نیروی هوایی ایران سرنگونی این پهپاد را عمدی و آن را موفقیتی برای خود می‌داند».
 
در این گزارش به دیدار ترامپ با مشاورانش در کاخ سفید اشاره شده و آمده؛ «ترامپ در این دیدار گفته که خط قرمزش دولتش این است که به یک شهروند آمریکایی آسیب نرسد و پهپاد سرنگون‌شده از سوی ایران هیچ سرنشین مرد یا زنی نداشته است».
 
روزنامه گاردین در ادامه به فن‌آوری‌های پیشرفته موجود در این پهپاد پرداخته و نوشته است: «پهپاد سرنگون‌شده از نوع گلوبال‌هاوک بود که وابسته به نیروی دریایی آمریکا است و 130 میلیون دلار ارزش داشت و حجم آن اندازه یک هواپیمای کوچک تجاری بود».
 
در همین راستا؛ خانم «اولریک فرانک» دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد و متخصص کاربردهای نظامی پهپادها با دردناک‌ خواندن سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان هرمزگان، تصریح کرد که تصور این بود که این پهپاد هدف قرار نخواهد گرفت، اما آمریکا وجهه خود را از دست داد.

یادآوری می‌شود، در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه ۳۰خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

«گلوبال هاوک» ساخت شرکت «نورثروپ گرومن» و هواپیمایی بسیار گران‌قیمت است. بهایی که رسانه‌ها درباره این هواپیماها گزارش داده‌اند متفاوت است. الجزیره قیمت آن را ۱۵۰ میلیون دلار، نشریه تایم ۱۷۶ میلیون دلار، رویترز ۱۳۰ میلیون دلار و سی‌ان‌ان ۱۱۰ میلیون دلار تخمین زده‌اند. هر کدام از این قیمت‌ها که صحیح باشند، گران‌قیمت بودن این پهپاد یکی از عللی است که ارتش آمریکا تنها ۳۵ فروند از آنها را در اختیار دارد.

این هواپیماهای تجسسی برای پرواز در حداکثر ارتفاع ۱۹.۸ کیلومتر از سطح زمین (معادل ۶۵۰۰۰ پا که دو برابر ارتفاع پرواز هواپیماهای مسافربری است) ساخته شده‌اند و قادرند منطقه‌ای بزرگتر از یونان را ظرف ۲۴ ساعت رصد کنند. آنها  نیمه اتوماتیک هستند، به این معنا که دستورات لازم به آنها داده می‌شود، به سمت سایت هدف پرواز می‌کنند، مأموریتشان را انجام می‌دهند و به نقطه اعزام برمی‌گردند. 
 
انتهای پیام
captcha