نهادهای ذی‌نفود آزادی عمل فیلم‌سازان را سلب می‌کنند
کد خبر: 3822831
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
قاسم زارع:

نهادهای ذی‌نفود آزادی عمل فیلم‌سازان را سلب می‌کنند

گروه هنر ــ یک بازیگر سینمای دفاع مقدس گفت: نهاد‌هایی که در زمینه تولید آثار دفاع مقدسی و انقلابی سرمایه‌گذاری می‌کنند به خود اجازه می‌دهند در روند تولید فیلم دخالت داشته باشند و این معضل ظاهراً حل شدنی نیست.

قاسم زارع، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که تشیع پیکر شهدا به ما یادآوری می‌کند فرهنگ ایثار تاریخ انقضا ندارد اظهار کرد: روز گذشته، ششم تیرماه، پیکر ۱۵۰ شهید دفاع مقدس تشییع شد. این قبیل آیین‌ها که هر از گاهی در ایران اسلامی برگزار می‌شود یک نکته مهم را به ما یادآوری می‌کند که فرهنگ ایثار و شهادت در تاریخ این سرزمین برای همیشه ماندگار است. 
وی افزود: سخن گفتن از ایثار جان بر کفان این سرزمین در چارچوب‌هایی که ما می‌شناسیم خلاصه نمی‌شود، بلکه راه‌های گوناگونی برای ترویج این فرهنگ وجود دارد، برای مثال در ژانر اجتماعی هم می‌توان به این مباحث پرداخت، به ویژه برای بیان مشکلات جانبازان این ژانر بسیار مهم است، همچنین می‌توان انحراف از برخی آرمان‌ها را هم در این گونه سینمایی آسیب‌شناسی کرد. 

این بازیگر ادامه داد: در دهه ۶۰ مشکلات جدی‌تری داشتیم، اما مردم و مسئولان با یک وحدت رویه در مقابل سختی‌های ایستادگی کردند، امروز هم اگر خواهان تحقق چنین خواسته‌ای هستیم، باید به آرمان‌های شهدا تکیه کنیم. این اتفاق با سخن رخ نخواهد داد و باید در این مسیر گام‌های مؤثر برداریم. 

همه چیز فدای خندیدن
وی درباره وضعیت فعلی سینما گفت: آن چیزی که امروز در سینما می‌بینیم تنها یک شکل از فیلم‌سازی است که مثبت هم نیست. رویکرد فعلی سینما خنداندن تماشاگر به هر قیمتی است، به همین جهت به راحتی صحنه‌های آواز و رقصیدن در آثار سینمایی ترسیم می‌شود، این آثار بخشی از نیازهای سینمایی را تأمین می‌کند، اما مطمئناً بخش اصلی، موضوعاتی است که به آرمان‌هایمان باز می‌گردد و با همین آرمان‌ها 8 سال در مقابل دشمن ایستادیم.

زارع درباره دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی در سینما گفت: علت وقوع این روند را نمی‌توان به یک یا چند دلیل خلاصه کرد، بلکه مجموعه‌ای از این چرا‌ها وجود دارد که هر یک از آن‌ها به نوعی در شکل گرفتن وضعیت فعلی سینما دخیل‌اند، حتی مخاطبان هم در این زمینه نقش خاص خود را ایفا می‌کنند، زیرا وقتی تنها از یک ژانر در سیما استقبال می‌شود، دیگر سینمای دفاع مقدس جایی برای خودنمایی پیدا نمی‌کند.

بازیگر فیلم «آژانس شیشه‌ای» در پاسخ به این سؤال که آیا حمایت‌های دولتی توانسته فضایی مطلوبی برای سینمای دفاع مقدس به وجود آورد، اظهار کرد: مطمئناً اگر این اتفاق رخ می‌داد باید سینمای دفاع مقدس امروز در بهترین شرایط بود. آسیب‌های آشکاری در این زمینه وجود دارد. اول این‌که وقتی نهادی در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند، در روند ساخت نیز دخالت خواهد کرد. ظاهراً قرار نیست که این معضل برطرف شود. 

تنوع نگاه، رمز موفقیت سینمای دفاع مقدس
زارع تأکید کرد: نکته بعدی این‌که در سینمای دفاع مقدس کمتر فرصت تنوع نگاه فراهم می‌آید، منظور این‌که تنها یک شکل نگاه به دفاع مقدس، مورد توجه سازندگان آثار است و اگر این رویکرد را تغییر دهیم قطعاً اثرات آن نمود خواهد داشت. مثلاً فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» که اکنون در حال اکران است، با حمایت نهاد‌های دولتی ساخته شده، اما به کارگردان اجازه داده‌‌اند تا نگاهی جدید به موضوعات دینی و انقلابی داشته باشد، برای همین هم این اثر توانست با استقبال مخاطبان مواجه شود.

این بازیگر در ادامه اظهار کرد: ما هنوز نپذیرفته‌ایم که باید به هنرمندان اعتماد کنیم تا نگاه‌های گوناگون در سینما اشاعه یابد، درصورتی‌که هنرمندان در ۴ دهه گذشته نشان داده‌اند، که همیشه برای سربلندی این سرزمین فعالیت کرده‌اند، البته منظورم این نیست که هیچگاه لغزشی وجود نداشته، اما وقتی به کلیت آثار توجه می‌کنیم استثنائات کمتر به چشم می‌آیند.

فیلم‌های دفاع مقدسی، حس سلحشوری را تقویت می‌کند
وی با تأکید بر این‌که رونق سینمای دفاع مقدس به نوعی تأثیرات روحی و روانی فراوانی به همراه خواهد داشت، گفت: فیلم‌های دفاع مقدسی حس سلحشوری را در مخاطبان تقویت می‌کند، اما وقتی چنین آثاری وجود نداشته باشد، طبیعتاً این فرهنگ نیز رونق گذشته را نخواهد داشت، البته منظورم این نیست که حتماً سینما باید حس دفاع را در مردم زنده نگه دارد، چون در زمان جنگ مردم به فرمان امام (ره) به جبهه شتافتند، اما امروز شرایط متمایز است و باید بر روی مسائل فرهنگی هم حساب ویژه‌ای باز کرد.

بازیگر فیلم سینمایی «نفوذی» در پایان اظهار کرد: من به عنوان بازیگری که در فیلم‌های دفاع مقدسی بسیاری ایفای نقش کرده‌ام دوست دارم ژانر‌های مختلف سینمایی را تجربه کنم، اما متأسفانه اکثر پیشنهاد‌هایی که به من می‌شود یک شکل و فرم خاص دارد، به همین جهت کارنامه کاری‌ام شاید تنوع چندانی نداشته باشد. همین موضوع باعث شده تا کم کار شوم، زیرا ترجیح می‌دهم در آثار تکراری ظاهر نشوم.
 
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha