انتشار اسامی قاریان اعزامی به حج و ادامه شفاف‌سازی‌های مالی
کد خبر: 3822889
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

انتشار اسامی قاریان اعزامی به حج و ادامه شفاف‌سازی‌های مالی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در اولین هفته تیرماه علاوه بر انتشار اسامی اعضای کاروان نور اعزامی به حج سال ۹۸، شاهد خبرهای دیگری همچون اعلام جزئیات حمایت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از 888 مؤسسه قرآنی بودیم.

انتشار اسامی قاریان اعزامی به حج و ادامه شفاف‌سازی‌های مالی

به گزارش ایکنا؛ اولین هفته تیرماه با انتشار اسامی اعضای کاروان نور آغاز شد با برگزاری نشست خبری سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما و تشریح برنامه‌های تابستانی این شبکه ادامه یافت. در ادامه نگاهی گذرا به برخی رویدادهای قرآنی هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، خواهیم داشت.

اعزام ۱۱۴ حافظ کل قرآن به کربلا
در ابتدای این هفته از اعزام ۱۱۴ حافظ کل قرآن به کربلا به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی خبر داده شد. جعفر حسینی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ضمن اعلام این خبر گفت: در راستای تجلیل از برگزیدگان آزمون حفظ قرآن با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی، ۱۱۴ نفر از حافظان کل قرآن به کربلای معلی اعزام می‌شوند. همچنین ۳۵ نفر از حافظان قرآن که موفق به حفظ ۱۵ جزء از قرآن شده‌اند، به سفر زیارتی قم و از بین ۸۰ نفر از حافظان ۵ جزء قرآن کریم، افرادی که ساکن شهر مقدس مشهد هستند، به بقاع متبرکه استان خراسان رضوی اعزام می‌شوند و افرادی که در شهرهای غیر از مشهد ساکن هستند جایزه سفر زیارتی به مشهد را دریافت می‌کنند.

اعلام اسامی کاروان نور
در اولین روز این هفته همچنین اسامی اعضای کاروان نور از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد. کاروان نور جمهوری اسلامی ایران متشکل از قاریان، حافظان و گروه مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم اعزامی به حج تمتع سال ۹۸ است که شامل ۱۵ قاری، حافظ و مبتهل قرآن کریم و یک گروه مدیحه‌سرایی است. در این کاروان قاریان و حافظانی چون کریم منصوری، قاری بین‌المللی کشورمان و همچنین قاریان و حافظانی از استان‌های خراسان رضوی، تهران، خوزستان، کرمانشاه، قم، آذربایجان غربی و زنجان حضور دارند. سرپرستی این کاروان برعهده حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع از خراسان رضوی است. دیگر اعضای این گروه شامل حمیدرضا احمدی‌وفا از خراسان رضوی، سعید پرویزی از تهران، حسن خانچی از خوزستان، هادی موحدامین از تهران، هادی اسفیدانی از خراسان رضوی، امین عبدی از کرمانشاه، کاظم آذرپیرا از خوزستان، سجاد علیپور از آذربایجان‌غربی، اسحاق عبداللهی از قم، حمیدرضا نصیری از زنجان، محمد پورعاشوری از تهران، مهدی تقی‌پور از خراسان رضوی، محمدجواد مرادی از قم و گروه مدیحه‌سرایی و هم‌‌خوانی قرآن «طه» از مازندران است.

تعطیلی یکی از مؤسسات قرآنی
روز یکشنبه و در سومین روز از تیرماه از تعطیلی مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی «جوان ابرار» تهران به دلیل کمی اعتبار برای تهیه مکان، پس از ۱۰ سال فعالیت خبر داده شد. حجت‌الاسلام والمسلمین جواد آذرگون، مدیر این مؤسسه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: این مؤسسه فعالیتش را از سال ۸۸ با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کرد، اما امسال به دلیل کمی اعتبار و هزینه بالای اجاره‌بها، نتوانستیم مکان مؤسسه را نگه‌داریم و پس از ۱۰ سال فعالیت مؤسسه تعطیل شد. همچنین در ادامه خبر از تعطیلی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «سادات تهران» نیز داده شد. این مؤسسه نیز به دلیل هزینه بالای اجاره‌بها پس از پنج سال فعالیت، تعطیل شده است. مؤسسه سادات تهران، فعالیتش را از سال ۱۳۹۳ به صورت غیر رسمی و با مدیریت مهناز ناصری آغاز و سپس در شهریورماه ۹۴ پروانه فعالیت مؤسسه را از سازمان تبلیغات اسلامی اخذ کرد.

اعلام نتایج آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن
نتایج مرحله اول چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن روز یکشنبه، دوم تیرماه، از سوی سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شد و بر روی سایت تلاوت قرار گرفت. این آزمون روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه همزمان در سراسر کشور برگزار ‌شده بود. با اعلام نتایج این مرحله از آزمون، تعداد ۸۹۹ نفر مجاز به شرکت در آزمون شفاهی رشته ۱۰ جزء، ۴۷۹ نفر مجاز به شرکت در آزمون شفاهی رشته ۲۰ جزء و دو هزار و ۲۰۰ نفر نیز مجاز به شرکت در آزمون شفاهی حفظ کل قرآن شدند. همچنین، تعداد دو هزار و ۹۴۳ نفر در این آزمون مردود شده و هزار و ۷۳۷ نفر نیز جزء غایبان مرحله اول چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن بودند. مرحله دوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن نیز مرداد و شهریور‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

آغاز دوره تابستانی طرح ۱۴۵۳
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر ستاد طرح قرآنی ۱۴۵۳ روز دوم تیرماه طی سخنانی در ویژه‌برنامه بشارت ۱۴۵۳ و همزمان با اولین روز اجرای این طرح در رابطه با اجرای آن اظهار کرد: سالیان سال است که در ابتدای تابستان، این طرح فراگیر با اسامی مختلف از ۱۴۴۱ تا ۱۴۵۳ اجرا می‌شود. شبکه‌های مختلف سازمان صدا و سیما با طرح قرآنی ۱۴۵۳، همراهی می‌کنند و امیدوارم امسال با شرکت گسترده علاقه‌مندان در این طرح، رکوردی بیش از هشت میلیون پیامک به دست آید. محتوای کار در تابستان، تثبیت حفظ جزء ۳۰ قرآن است که از سال گذشته آغاز شده است. بحث مفاهیم، روخوانی و هر آنچه مقدمه‌ای بر حفظ قرآن باشد، در این طرح پیگیری می‌شود و عزیزانی که از ابتدای تابستان همراه با این طرح باشند، می‌توانند هر روز از ساعت ۱۸ بحث تثبیت حفظ جزء ۳۰ را از شبکه قرآن و معارف سیما دنبال کنند.

مسابقات قرآن کارکنان اورژانس
در این هفته همچنین از آغاز مرحله مقدماتی دومین دوره مسابقات قرآن ۱۱۵ ویژه کارکنان اورژانس سراسر کشور خبر داده شد و اعلام شد این مسابقات در مرحله مقدماتی تا آخر مردادماه در تمامی مراکز اورژانس برگزار می‌شود. بنا بر آیین‌نامه ابلاغ شده، این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق با محوریت سوره انبیاء، حفظ یک، چهار، شش، 10 جزء و در بخش کتبی رشته مفاهیم براساس تفسیر سوره مبارکه رعد و نماز براساس کتاب تفسیر نماز حجت‌الاسلام محسن قرائتی و کتاب آشنایی با نهج‌البلاغه شهید مطهری برپا خواهد شد. مرحله نهایی آن نیز، ۲۳ شهریورماه در آستانه سالروز تأسیس اورژانس کشور در سالن شیخ صدوق آستان عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد.

ادامه شفاف‌سازی‌های معاونت قرآن وزارت ارشاد
در این هفته باز هم شاهد شفاف‌سازی بودجه‌ای از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم، این معاونت در راستای حمایت از فعالیت‌های قرآنی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت به ٨٨٨ مؤسسه دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک فراگیر بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال پرداخت کرد. بر اساس اعلام معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بیش از هزار مؤسسه قرآنی در سال ٣٩٧، طرح‌های محتوایی خود را برای اجرا به دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارسال کردند که پس از بررسی، طرح‌های قرآنی ٨٨٨ مؤسسه، واجد شرایط حمایت تشخیص داده شد که مبالغ مصوب، اول تیرماه ۹۸ به حساب این مؤسسات واریز شد. ریز این حمایت‌ها در جدولی در ابتدای این هفته منتشر شد که با بازخوردهای مثبتی از سوی فعالان قرآنی مواجه شد.

آغاز طرح تابستانه قرآن کتاب زندگی در رادیو قرآن
احمد فراهانی، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن و دبیر طرح تابستانه قرآن، کتاب زندگی (بشارت۱۴۵۳) در معاونت صدا با اشاره به آغاز این طرح از سوی رادیو قرآن گفت: طرح تابستانه قرآن، کتاب زندگی(بشارت۱۴۵۳) شامل برنامه‌های بسیاری است که از دوم تیرماه تا اواسط شهریور در رادیو قرآن و همراهی شبکه‌های رادیویی ایران، جوان، ورزش، گفت‌وگو، پیام، تهران، نمایش، فرهنگ و حوزه چند‌‌رسانه‌ای معاونت صدا اجرایی می‌شود. حفظ و تثبیت جزء سی‌ام قرآن(از سوره مبارکه نبأ تا بروج) از اهداف مهم این طرح است؛ حفظ برای کسانی که تازه همراه این طرح می‌شوند و تثبیت برای افرادی که سال گذشته همراه این طرح بوده‌اند، خواهد بود.

تشریح ویژه برنامه‌های تابستانی شبکه قرآن
نشست خبری تشریح برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در فصل تابستان بعدازظهر روز چهارم تیرماه با حضور سرپرست و جمعی از مدیران این شبکه برگزار شد. سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در این نشست خبری، برنامه‌های تابستانی این شبکه تلویزیونی را تشریح کرد که از جمله آنها می‌توان به برگزاری جشنواره غدیر و نیز پخش مستندهایی از برنامه‌‌های دهه کرامت اشاره کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست خبری به انتصاب خود به ریاست ستاد طرح‌های انس با قرآن کریم و رسانه‌ای کردن فعالیت‌های تبلیغی طلاب در سراسر کشور اشاره کرد و گفت:‌ بر همین اساس در فصل تابستان، طرح‌های گسترده‌ای در رسانه ملی رقم خواهد خورد. بزرگ‌ترین برنامه‌سازی در حوزه انس با قرآن کریم، طرح ملی فراگیر ۱۴۵۳ است. ما در این طرح با تمام نهادهای قرآنی سراسر کشور همگام و همراه هستیم و شبکه‌های سیما هم در این حوزه با ما همراه هستند. همچنین معاونت سیما و صدا و همچنین معاونت استان‌ها در این طرح همراه ما هستند. در این طرح، هر روز با مراکز استان‌ها ارتباط برقرار خواهیم کرد.

برگزاری دوره توجیهی کاروان نور
دوره توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع سال ۹۸ (کاروان قرآنی نور) صبح روز چهارشنبه، ۵ تیرماه، در محل ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در بخشی از این مراسم علی سرابی، با بیان اینکه شاید این فرصت برای کمتر فردی ایجاد شود که هم از فضا و معنویت حج بهره‌مند شود و هم بتواند خدمتگزار دیگر حجاج باشد، گفت: زمانی تعداد اعضای کاروان قرآنی حج، بالغ بر ۱۰۰ نفر بود و این آمار به تدریج کاهش پیدا کرد. غیر از محدودیتی که امروز برای اعزام قاریان به سرزمین وحی وجود دارد، یکی از مسائلی که باعث شد تعداد اعضای کاروان از زیاد به کم کاهش پیدا کند این بود که راندمان کاری قابل دفاعی نداشتند.

توصیه‌های رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف به اعضای کاروان نور
همچنین در بخش دیگری از این دوره توجیهی ـ آموزشی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و عضو کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن، در سخنانی با بیان اینکه حدود نیمی از هزینه تشرف اعضای کاروان از محل موقوفات است از اعضای این کاروان خواست تا برای واقفی که این فرصت را ایجاد کرده دعای خیر داشته باشند. وی با بیان اینکه اگر می‌توانستم در زمینه ترکیب اعضای کاروان تصمیم‌گیری کنم، حضور افرادی که مکالمه عربی را نمی‌دانند و یا حافظ قرآن نیستند در این کاروان ممنوع می‌کردم، اظهار کرد: زمینه برای حفظ قرآن برای شما مهیاست و این امر پیشرفت شما در قرائت و مهارت‌های قرآنی را افزایش می‌دهد. کسانی که انس بیشتری با قرآن دارند، کمتر دچار لغزش خواهند شد.

اعزام ۴۰ قاری به پیاده‌روی اربعین
همچنین در این هفته خبرهایی در مورد پیاده‌روی اربعین و اقدامات قرآنی ها برای این مراسم منتشر شد. مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از اعزام گروه ۴۰ نفره قاریان به مراسم پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: برای اولین بار ۴۰ محفل مشترک قرآنی با حضور قاریان ایرانی و سایر کشورها در پیاده‌روی اربعین برپا می‌شود. وی در خصوص نحوه انتخاب اعضای این گروه گفت: تعداد متقاضیان برای حضور در مراسم اربعین بسیار زیاد است. بر همین اساس شورایی از دست‌اندرکاران اعزام قاریان و افراد باتجربه در این حوزه تشکیل شده است. این شورا آئین‌نامه‌ای را تدوین کرده که سال گذشته ابلاغ شد و امسال نیز همان آئین‌نامه با تغییراتی جزئی ابلاغ می‌شود. قاریان درجه دو به بعد و افرادی که سال گذشته در کاروان حضور داشتند، امسال حضور نخواهند داشت تا فرصت را به افراد جدید بدهیم؛ سعی کردیم تا قاریان از نقاط مختلف کشور در این مراسم حضور یابند.

مراسم تجلیل از معلمان قرآن آماد و پشتیبانی هوایی نهاجا

مراسم تجلیل از معلمان قرآن با سخنرانی امیرسرتیپ دوم یعقوبی، فرمانده آماد و پشتیبانی هوایی، دوشنبه، سوم تیرماه در سالن همایش‌های عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی آماد و پشتیبانی هوایی برگزار شد.
در این مراسم امیرسرتیپ دوم یعقوبی، فرمانده آماد و پشتیبانی هوایی، با بیان اینکه ملاک انسان در جهان باید بر مبنای قرآن استوار باشد، گفت: نقش اساتید قرآنی در یاری‌رسانی برای انتخاب بهترین راه و قرار گرفتن در مناسب‌ترین مسیر، بسیار مهم است و معلمان قرآن با توجه به ذائقه مخاطب باید روش‌های کوتاه‌مدت با بیشترین عمق و اثرگذاری را اتخاذ کنند.
انتهای پیام

captcha