کد خبر: 3823134
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

راهبرد شبکه‌های استانی برای مشارکت گسترده در انتخابات ۹۸

گروه هنر ــ معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: یکی از راهبرد‌های اساسی رسانه ملی و شبکه‌های استانی، تلاش برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات ۹۸ است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا و سیما، علی دارابی در همایش مدیران کل مراکز استان‌های رسانه ملی که با شعار «گام دوم، رسانه استانی، آینده‌نگری، مخاطب‌محوری» در مشهد مقدس برگزار شد اظهار کرد: مدیران و کارکنان صدا و سیما بیش از همه محتاج به مراقبت، پایش، رصد، محاسبه اعمال رفتار و کردار خود هستند که در دین اسلام به عنوان محاسبه نفس مطرح شده است.
وی افزود: امام خمینی(ره) در یکی از بیانات خود فرمودند: «ما همه هیچ هستیم» هر چه هست خداست. غرور، تکبر، حسد، نفاق، دروغگویی، شهوت پرستی، دنیا پرستی، مقام پرستی، ... همه ما بدانیم در معرض این مهلکه‌ها هستیم.
معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های این نهاد بزرگ مردمی بیان کرد: مدیری که با هنر تئاتر، نمایش، سینما، فیلم و رادیو بیگانه است اشتباهی آمده است. ما حتی به دلیل این مسئولیت که داریم باید مرتب دانش، آگاهی و اطلاعات حرفه‌ای و کاری خود را بالا ببریم. این یک توصیه صرف نیست یک دستور سازمانی، یک وظیفه و مأموریت کاری و یک اقدام حرفه‌ای برای همه ماست.
وی ادامه داد: در سخنان ابن سینا، ویژگی‌های مدیران و معلمان خوب و نمونه بیان شده که از آن جمله می‌توان به خردمندی، دینداری، وقار، مروت، پاکدامنی و معاشرت با دیگران بر اساس حسن اخلاق اشاره کرد.
دارابی به اولویت‌های رسانه ملی در سال جاری پرداخت و تصریح کرد: تلاش بایسته و گام برداشتن برای آن که «رونق تولید»، اهتمام به شناخت و ارائه راهکار برای رفع آسیب‌های اجتماعی و نیز ترویج حجاب و عفاف، تابستان و گذراندن اوقات فراغت مراسم‌ها و مناسبت‌های مهم سال، امیدآفرینی و پرهیز از سیاه نمایی، برجسته سازی خدمات نظام و مسئولان و تلاش برای عملیاتی شدن توسعه پایدار در استان‌ها برخی از این اولویت‌ها هستند.
معاون امور استان‌های صدا و سیما تصریح کرد: انتخابات اسفند ۹۸ مجلس شورای اسلامی و میان‌ دوره‌ای خبرگان در برخی از استان‌ها کاری مهم پیش روی مراکز است؛ راهبرد رسانه ملی انتخاباتی پرشور، با مشارکت بالا است. حفظ استقلال رسانه یک اصل است از سوی دیگر ما باید به نهاد‌های نظارتی و اجرایی (شورای نگهبان، وزارت کشور، استانداری‌ها و ...) کمک کنیم تا انتخاباتی قانونی، رقابتی، مشارکت جو و امن را برگزار کنند.
وی مهمترین رسالت رسانه ملی را «مشارکت گسترده مردم» در انتخابات دانست و بیان کرد: برای این مهم باید از ساختار‌های مختلف برنامه سازی استفاده شود، ستاد انتخابات استان (مرکز) تشکیل و با ستاد معاونت در ارتباط باشد و برای «مشارکت مردم» برنامه ریزی کند.
دارابی با بیان این‌که سال ۹۸ سال مستند در مراکز است گفت: مستند‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی. فهرستی بالغ بر ۲۰۰۰ عنوان در سیمای استان‌ها مطالعه و در اختیار مراکز قرار داده شده است، هر استان امسال باید برابر ظرفیتی که در سیمای استان‌ها و مرکز توافق می‌کنید با تزریق منابع مالی از ستاد معاونت و استان آن را تولید کند. این کار بسیار مهمی است که باید امسال تحقق یابد.
دارابی به دو جشنواره مهم پیش روی معاونت امور استان‌ها در سال جاری اشاره و اذعان کرد: تیرماه «دومین جشنواره پویانمایی» و «نخستین دوره کارگاه عروسکی» در کرمانشاه و مرداد «بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز» در خراسان شمالی برگزار خواهد شد.
معاون امور استان‌های صدا و سیما ارتقا غنای بصری شبکه‌ها را از دیگر اولویت‌های کاری مراکز در سال جاری برشمرد و گفت: رنگ، فونت نوشتن، لوگو و شکل و سیمای ظاهری تلویزیون که به آن هویت یا غنای بصری می‌گوییم در جذب مخاطب و افزایش آن تأثیر دارد. این مهم را همه شبکه‌های تلویزیونی در سال ۹۸ مورد اهتمام قرار دهید همچنین توجه به اهمیت و جایگاه زیرنویس در شبکه‌های تلویزیونی هم باید در دستور کار مدیران قرار بگیرد.
وی به جایگاه صدای مراکز و اهمیت رادیونما اشاره کرد و افزود: لازم است نرخ برنامه‌های پرمخاطب و فاخر رادیو را با تشخیص مدیران مراکز افزایش دهیم همچنین توجه به اهمیت موسیقی، ترانه، سرود و شعر در رادیو و استفاده هنرمندانه از این ابزار‌ها هم ضروری است.
دارابی به مسئله فضای مجازی به عنوان یک ابررسانه در دنیای جدید پرداخت و گفت: لازم است مدیران مراکز در فضای مجازی فعالیت داشته باشند، ضمن این‌که حمایت از نیرو‌های معاونت فضای مجازی هم در دستور کار قرار بگیرد.
معاون امور استان‌های صدا و سیما بر ضرورت صیانت از زبان و ادبیات فارسی تأکید و تصریح کرد: لازم است موسیقی‌ها به سمت افزایش کیفیت و محتوا حرک کنند چرا که از سال ۹۵ تا کنون تولیدات از ۳۴۰ قطعه به ۶۴۰ قطعه (دو برابر) افزایش یافته است حالا زمان توجه به کیفیت است همچنین تولید نماهنگ و ویدئوکلیپ‌های فاخر و جذاب هم به عنوان یک اولویت مطرح باشد.
وی مدیریت جدول پخش را از دیگر اولویت‌های کاری مراکز دانست و اظهار کرد: شخص مدیر کل فرماندهی و ریاست عالیه جدول پخش در صدا و سیمای مرکز را بر عهده دارد؛ ذکر این نکته ضروری است که جدول پخش‌ها نیاز به دگرگونی و بازنگری جدی دارند.
دارابی با تأکید بر نوآوری و حمایت از ایده‌های جدید در برنامه‌سازی مراکز تصریح کرد: می‌توان بخشی را برای دریافت نظرات مردمی و استفاده از آن‌ها در برنامه‌های مختلف در نظر گرفت همچنین بهره‌گیری از ظرفیت نخبگانی و گروه‌های مرجع، رصد و پایش شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی و نگاه به آینده و تحولات رسانه در مسیر پیش رو هم امری ضروری است.
انتهای پیام
captcha