از تأکید بر افزایش کانون‌های قرآنی تا پیشنهاد برگزاری استارتاپ‌های قرآنی
کد خبر: 3824220
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
در افتتاحیه دبیرخانه قرآن و عترت دانشگاه‌های پیام‌نور مطرح شد؛

از تأکید بر افزایش کانون‌های قرآنی تا پیشنهاد برگزاری استارتاپ‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ افزایش کانون‌های قرآنی، برگزاری استارتاپ‌های قرآنی و راه‌اندازی سامانه مستقل قرآن و عترت به منظور ثبت ایده‌ها و تبادل نظر از مهمترین موارد مطرح شده در افتتاحیه دبیرخانه فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های پیام‌نور بود.

از تأکید بر افزایش کانون‌های قرآنی تا پیشنهاد برگزاری استارتاپ‌های قرآنیبه گزارش ایکنا از زنجان، ناصر محمدی، مدیرکل فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه پیام‌نور، امروز، ۱۲ تیرماه در آیین افتتاحیه دبیرخانه قرآن و عترت سراسر کشور در دانشگاه پیام‌نور زنجان اظهار کرد: نام زنجان تداعی‌کننده پایتخت شور و شعور حسینی، تمایلات مذهبی و دسته‌های عزاداری این شهر است و مباحث دینی و باورهای مذهبی را بیش از پیش به ذهن متبادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست دانشگاه پیام نور کاهش تصدی‌گری امور و محول کردن آن به استان‌ها و نظارت بر امور استان‌ها است، بیان کرد: در این راستا به استان‌ها مأموریت داده می‌شود تا با توجه به ظرفیت، فعالیت‌های فرهنگی را انجام دهند که تاکنون ۱۳ استان ابلاغ دریافت کردند.

محمدی با اشاره به این که آیات، روایات و نهج‌البلاغه اشاره‌های فراوانی به اهمیت قرآن و به‎کارگیری آن در زندگی دارند، یادآور شد: قرآن بهار دل‌ها و شفای سینه‌هاست. اگر به قرآن عمل کنیم، زندگی ما با نظم و انتظام می‌یابد. از جمله شگفتی‌های قرآن پایان‌ناپذیری آن است و خداوند در قرآن تجلی کرده است.

راه‌اندازی بانک اطلاعاتی از فعالان قرآنی
وی به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران اشاره کرد و گفت: دانشگاه پیام‌نور در این نمایشگاه خوش درخشید و نتوانست فعالیت‌های خوبی را در آن ارائه دهد. یکی از برنامه‌های مهم پیش‌رو جشنواره قرآنی در مهرماه است که برنامه‌های جنبی خوبی برای دبیرخانه قرآن و عترت در آن پیش‌بینی شده است.

مدیرکل فعالیت‌های فرهنگی و فوق‌برنامه دانشگاه پیام نور ادامه داد: دبیرخانه قرآن و عترت در وهله نخست باید سامانه‌ای را راه‌اندازی و یک بانک اطلاعاتی خوب از فعالان قرآنی در آن تهیه کند.

این مسئول تعداد کانون‌های قرآنی فعال در سطح کشور را ۱۵۰ مورد برشمرد و گفت: باید با فعال‌سازی سامانه‌ها و هماهنگی با دبیرخانه قرآن و عترت، تمام تشکل‌ها، کانون قرآن و عترت داشته باشند و امور توسط دانشجویان اداره شود.

وی به ایجاد جلسات پرسش و پاسخ، انعکاس رویدادهای قرآنی، اطلاع‌رسانی تازه‌های نشر در حوزه قرآنی، ورود به بحث‌های پژوهشی و آموزشی، فعال‌سازی نشست‌های قرآنی، توسعه فعالیت‌های هنری با مضامین قرآنی و جهت‌دهی و بارگذاری رساله‌های حوزه قرآن و نهج‌البلاغه در دبیرخانه قرآن و عترت تأکید کرد.

محمدی ابراز کرد: این دبیرخانه باید با مؤسسات قرآنی ارتباط بیشتری برقرار کند و شاهد یکپارچگی در عمل و رفتار و هم‌افزایی با فعالان حوزه قرآن و عترت باشیم.
 
برگزاری استارتاپ‌های قرآنی
در ادامه این جلسه علی محمدی، رئیس دانشگاه پیام‌نور زنجان نیز اظهار کرد: دانشگاه پیام نور استان زنجان 9 مرکز و یک واحد ستاد استانی دارد که ۵ هزار دانشجوی فعال در مقاطع مختلف در آن تحصیل می‌کنند و ۵۵ عضو هیئت‌علمی تمام وقت ، ۵۰۰ مدرس و ۱۷۱ پرسنل اداری در راستای اهداف آموزشی، فرهنگی و پژوهشی فعالیت می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه دانشگاه پیام‌نور زنجان کارنامه خوبی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی به‌ویژه در بخش قرآن و عترت دارد، یادآور شد: این استان مراجع تقلید بزرگی را در خود پرورش داده و حسینیه و زینبیه و نام‌گذاری آن به نام پایتخت شور و شعور حسینی، شهره جهانی دارند.

وی ۴ پیشنهاد اولویت‌دار برای تقویت دبیرخانه فعالیت‌های قرآن و عترت را مطرح کرد و گفت: راه‌اندازی سامانه مستقل قرآن و عترت در سه لایه دانشجویان، کارکنان و اساتید به منظور افزایش کانون‌های قرآن و ثبت ایده‌ها و تبادل نظر اولویت پیشنهادی نخست است.

محمدی گردهمایی کانون‌های قرآن و عترت سراسر کشور به شکل حضوری یا مجازی را دیگر پیشنهاد دانست و گفت: تدوین کتاب مدیریت رویدادهای قرآنی دانشگاه نیز می‌تواند برای استفاده فعالان قران سراسر کشور مفید باشد.

وی همچنین برگزاری استارتاپ قرآنی را اولویت چهارم اعلام کرد و گفت: با توجه به برای بهره‌مندی این استان از ابزارهای نوین آی. تی و الکترونیکی در سطح دانشجویان و اساتید و سایر مخاطبان قرآن، راه‌اندازی استارتاپ‌های قرآنی باید مورد توجه باشد. مرکز رشد جهاددانشگاهی نیز ظرفیت خوبی برای برگزاری استارتاپ‌ها دارد.
 
قرآن و عترت 2 بال پرواز امت مسلمان
عنایت‌الله شامی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام‌نور زنجان نیز در این آیین، به ارتقای هماهنگی و هم‌افزایی در بین نیروهای فعال فرهنگی در راستای تحقق اهداف دبیرخانه فعالیت‌های قرآن و عترت تأکید کرد و افزود: امیدواریم با کیفیت و کمیت بیشتری فعالیت‌های این دبیرخانه به سامان برسد.

این مسئول با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) در آخرین وصیت خود قرآن و عترت را برای امت مسلمان به یادگار گذاشت، تصریح کرد: قرآن و عترت مکمل یکدیگرند؛ اگر قرآن بدون عترت باشد، سر از انحراف درمی‌آورد و عترت نیز بدون قرآن دچار مسائل احساسی می‌شود.

وی قرآن و عترت را 2 بال پرواز امت مسلمان دانست و گفت: با استفاده از این دو بال ارزشمند باید خود را به کمال برسانیم. یکی از ویژگی‌های قران تازگی و جامع بودن آن است و هر کجا که جهش علمی در جهان شاهد بودیم، قرآن به تناسب آن مطالبی را عرضه کرده است.

انتهای پیام
captcha