زمینه‎های گردشگری مذهبی تقویت شود/ دلایل ورود برخی افراد به فعالیت‌های غیرمولد
کد خبر: 3824528
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار:

زمینه‎های گردشگری مذهبی تقویت شود/ دلایل ورود برخی افراد به فعالیت‌های غیرمولد

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام والمسلمین نظری بیان کرد: طبیعتاً وقتی زائران بیشتر شوند، زمینه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری مذهبی هم بیشتر می‌شود و کسانی که در زمینه گردشگری زیارتی به سرمایه‌گذاری پرداخته‌اند، سرمایه آن‌ها منجر به سوددهی خواهد شد و این اقدام در ایجاد اشتغال هم مؤثر است.

کارآفرینی از جمله موضوعاتی است که مورد توجه همه مکاتب اقتصادی قرار گرفته است؛ چراکه نقشی تعیین کننده در حیات اقتصادی کشورها و به ویژه در زمینه توسعه اشتغال و رشد اقتصادی دارد. در کشور ما به عنوان کشوری اسلامی و مذهبی، علاوه بر ضرورت تقویت کارآفرینی از بُعد متعارف آن، تقویت این بخش از اقتصاد کشور از جنبه مذهبی نیز دارای اهمیت است. در ایران، تاکنون استارت آپ‌ها و شتاب دهنده‌های متعددی در زمینه دینی و قرآنی شکل گرفته‌اند که برخی از آن‌ها به موفقیت و بازدهی نیز رسیده‎اند؛ هرچند که تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد و لازم است کارآفرینان دینی و مذهبی به ویژه در زمینه توسعه گردشگری مذهبی به میزان بیشتری مورد توجه و حمایت مسئولان اقتصادی کشور قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، کارشناس اقتصاد اسلامی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت کارآفرینی در کشور و لوازم حمایت از کارآفرینان و استارت آپ‌ها و نقش آنها در رشد و توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: کارآفرینی بدین معنی است که شخصی قدرت مدیریت بالایی داشته باشد، اما بعضاً قدرت مالی لازم را نداشته باشد و کسی هم که توان مالی لازم را دارد، اما نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند، از وی حمایت می‌کند تا ایجاد اشتغال صورت گیرد. ما چنین اشخاصی را کارآفرین می‌دانیم.

ضرورت حمایت از کارآفرینان

وی با اشاره به ضرورت حمایت از کارآفرینان ادامه داد: کسانی‌که قدرت مدیریت دارند و می‌توانند با همین توان مدیریت، زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری را فراهم کنند، باید مورد حمایت قرار گیرند. گاهی اوقات در جامعه مشاهده می‌کنیم که افرادی توان مدیریت و کارآفرینی دارند اما به دلیل اینکه از امکانات مالی لازم برخوردار نیستند، جامعه از این توانایی آن‌ها محروم می‌شود.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به دلایل ورود برخی افراد به فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد بیان کرد: از سوی دیگر برخی افراد هم با سرمایه نقدی خود وارد معاملات سفته‌بازانه می‌شوند؛ چراکه توان کارآفرینی و ایجاد اشتغال را ندارند.

ضرورت فراهم کردن زمینه‎های گردشگری مذهبی

این کارشناس اقتصاد اسلامی درباره نقش کارآفرینان در توسعه اشتغال بیان کرد: کسانی‌که توانایی سرمایه‌گذاری و تولید و مدیریت نیروی انسانی را دارند، زمینه اشتغال برای دیگران را نیز فراهم می‌کنند و چنین افرادی کارآفرین محسوب می‎شوند. لازم است که به این نکته هم باید اشاره کنم که اگر در یک جامعه تعداد کارآفرینان زیاد باشد، زمینه اشتغال و کاهش بیکاری هم فراهم خواهد شد.

حجت‌الاسلام نظری درباره کارآفرینی اسلامی و لزوم حمایت از کارآفرینان اسلامی برای درآمدزایی در این زمینه گفت: قطعاً کشور ما زمینه‌های اسلامی بسیاری برای کسب درآمد دارد. برای مثال می‎توان گفت وقتی گردشگر و توریست به کشور ما می‌آید، زمینه‌های کسب درآمد هم فراهم می‌شود. در این راستا باید برای مثال برای توسعه گردشگری مذهبی، زمینه‌های لازم را در شهرهایی همانند مشهد، به میزان بیشتری فراهم کنیم.

نقش گردشگری مذهبی در توسعه اشتغال

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در این راستا لازم است خطوط هوایی، فرودگاه‌ها و هتل‌های لازم را برای جذب بیشتر گردشگران فراهم کنیم و از همه مهم‌‌تر مدیریت این مسافران مذهبی است که وارد کشور ما می‌شوند تا آنان با خوشحالی وارد کشور ما شده و در مدتی که در ایران هستند ناراحتی نداشته باشند تا وقتی‌که به کشور خود بازگشتند، ده نفر دیگر از گردشگران را روانه کشور ما کنند.

نظری با اشاره به نقش گردشگری مذهبی در ایجاد شغل تأکید کرد: طبیعتاً وقتی زائران بیشتر شوند، زمینه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری مذهبی هم بیشتر می‌شود و کسانی که در زمینه گردشگری زیارتی به سرمایه‌گذاری پرداخته‌اند، سرمایه آنها منجر به سوددهی خواهد شد و این مسئله در ایجاد اشتغال هم مؤثر است.

جذب گردشگر نیازمند اقدامات فرهنگی است

رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت جذب گردشگران خارجی اظهار کرد: در مجموع اگر می‌خواهیم در این حوزه کار کنیم باید زمینه‌های زیارت برای شیعیان را فراهم کرده و برای غیرشیعیان و غیرمسلمانان هم اقدامات فرهنگی لازم را انجام دهیم تا آنان هم جذب گردشگری در کشور ما شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: گردشگران غربی باید به صورت حساب شده و با اقدامات فرهنگی لازم جذب کشور ما شوند و در این صورت هم زمینه‌های گردشگری مذهبی و هم غیرمذهبی فراهم شده است. تفاوت ما با کشوری همانند ترکیه در این است که ترکیه صرفاً گردشگر می‎خواهد و اهداف دینی و معنوی را مد نظر ندارد اما ما هم اهداف دینی را نسبت به زائران و هم اهداف فرهنگی را نسبت به گردشگران خارجی در نظر داریم؛ بنابراین باید گردشگری را توسعه دهیم که زمینه ایجاد درآمد و اشتغال فراهم شود.

انتهای پیام

captcha