علی دارابی، معاون امور استانهای سازمان صداوسیما در گفتوگو با
ایکنا در خصوص موضوع خانواده در سیما اظهار کرد: بخشهای مختلف سازمان صدا و سیما جزایر جدا از هم نیستند. بلکه بهصورت منسجم تمام بخشها در پرداختن به خانواده یک منظومه فکری و یک گفتمان مشخص را دنبال میکنند تا بتوانند مروج سبک زندگی ایرانی - اسلامی باشند. در این راستا تکریم والدین و فرزندآوری از مهمترین اولویتهای فرهنگی این سازمان است.
پرداخت به جایگاه و منزلت خانواده، زن و مادروی افزود: در برنامههای سیما تأکید داریم خانوادههای کمجمعیت را کمتر نمایش دهیم؛ زیرا ازدیاد جمعیت جز سیاستهای کلان کشور است. نکته دیگر به تشخص و منزلت زن و مادران در جامعه ایرانی مربوط میشود، هرچند در این میان ممکن است کارهایی وجود داشته باشند که به شکل خوبی به این موضوع نمیپردازند. دوری از تجملگرایی یکی دیگر از موضوعات مورد توجه سیماست، مگر اینکه در قصه نیاز باشد تا این شکل از زندگی مورد مذمت قرار گیرد.
دارابی در پاسخ به این سؤال که آیا پرهیز از تجملگرایی همان رویکرد شعاری دهه شصت است که در آن تمام پولدارها بد بودند، بهنحویکه هر آدم خبیثی باید با کروات جلوی دوربین میرفت؟ توضیح داد: چنین رویکردی مورد نظر نیست، اما فاصله طبقاتی زیاد شده است. در ضمن آدمهای فقیر هم در کشورمان کم نیستند، پس لازم است در جامعه تعاون و همبستگی رواج داده شود. برای رسیدن به این خواسته نیازی نیست از کلیشههای رایج استفاده شود، میتوان با برداشتهای جدید به خواست مطلوب دست یافت.
جامه گونه گونه و تنوع فرهنگی
وی تأکید کرد: جامعه فعلی متکثر، متنوع و گونه گونه است، برای همین باید بتوانیم تمامی این بخشها را نشان دهیم. برای مثال به بحث حجاب و عفاف اشاره میکنم. چادر بهعنوان حجاب برتر در کشور ما شناخته شده، اما اینکه بخواهیم در تمام برنامهها همه زنان را با چادر نشان دهیم، امری نیست که مدنظر مدیران سیما باشد، بسیاری از مواقع شاهدیم خیلی از خانمها پوشیده هستند، اما چادری نیستند. ضروری است این شکل از حجاب (پوشیدگی کامل) رواج داده شود، حال اگر این تبلیغ بتواند چادر را در برگیرد بهتر است، امانسبت به نمایش اشکال مناسب دیگر مغفول نیستیم.
وی در جواب به این پرسش که پس از چهار دهه که صدا و سیما شکل خاصی از حجاب (چادر) را مدنظر قرار داده، آیا بازخورد مناسبی در خصوص فرهنگسازی این موضوع دریافت و موفقیتی حاصل شده است؟ گفت: اینکه فکر کنیم ترویج فرهنگ حجاب و چادر فقط بر عهده صدا و سیماست اشتباه محض است، چون در بحث جامعهپذیری، اجتماعی شدن و اینکه رفتارها تبدیل به فرهنگ شود باید خانواده، مدارس، دانشگاهها و رسانه دستبهدست هم دهند تا فرهنگ دلخواه تبلیغ شود.
شکافهای موجود و ناکارآمد کردن فعالیتها
دارابی تأکید کرد: اینکه رسانه کاری را انجام دهد که ما به ازای آن در جامعه دیده نمیشود نشانگر شکافهایی است که وجود دارد، یعنی وقتی رسانه رفتاری را تبلیغ میکند، اما آن رفتار در خانواده یا محیط آموزشی مدنظر قرار نمیگیرد، بی شک دچار گسست در اجرای آن سیاست فرهنگی خواهیم شد. به همین منظور پیشنهاد میکنم در شورای عالی آموزشوپرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به همگرایی برای تبلیغ فرهنگ حجاب و عفاف به شکل کارشناسانهتری صورت گیرد. از نظر من شوراهایی که از آنها نام بردم در شرایط موجود کارایی لازم را ندارند.
این مدیر رسانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه عادت کردهایم وظیفه خود را به دیگران بسپاریم. یعنی خانواده منتظر اجتماع است و اجتماع هم به امید رسانه، اگر هر بخش در جای خود وظیفهاش را بهدرستی انجام دهد مطمئن باشید ارزشها و هنجارها رواج پیدا میکند و اگر بخواهیم خوانشهای متفاوت از مسایل فرهنگی از جمله حجاب را داشته باشیم گرفتار آشفتگی فرهنگی خواهیم بود که هماکنون اسیر آن هستیم.
دارابی در پایان تأکید کرد: صداوسیما در تمامی بخشها تلاش میکند که با تکیه بر مقتضیات زمان حرکت کند. امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودهاند: اگر جامعهای شرایط روزگار خودش را درک نکند به هلاکت خواهد افتاد. باید دقت کنیم فرزندانی که در جامعه داریم برای امروز و فردای کشور تربیت کنیم، البته این به معنای نادیده گرفتن ارزشهای نسل گذشته نیست، چون آنچه مورد احترام نسل گذشته است به قوت خود باقی است، اما مهم این است نیاز امروز برای نسل جوان بهدرستی مورد توجه قرار گیرد و فراموش نکنیم رسیدن به خواسته از طریق دستور و بخشنامه قابل دستیابی نیست.
گفتوگو از داود کنشلو
انتهای پیام