از استعفای هیئت مدیره اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی کردستان تا برگزاری انتخابات جدید
کد خبر: 3825090
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶

از استعفای هیئت مدیره اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی کردستان تا برگزاری انتخابات جدید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بعد از گذشت چهار ماه از استعفای هیئت مدیره اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی استان کردستان، اداره ارشاد و تبلیغات اسلامی تصمیم به برگزاری مجمع عمومی و برگزاری انتخاباتی دیگر برای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان گرفتند.

از استعفای هیئت مدیره اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی کردستان تا برگزاری انتخابات جدیدجلسه انتخابات هیئت مدیره اتحادیه مدغم استان کردستان با حضور حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی مردمی کشور و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و ۲۵ مؤسسه قرآنی استان در روز پنج‌شنبه، پنجم مردادماه سال 96 در مجتمع نور تبلیغات اسلامی استان کردستان برگزار شد، که از تعداد مؤسسات قرآنی ۲۳ مؤسسه دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی و دو مؤسسه دارای مجوز از ارشاد بودند.
در ابتدا هیئت رئیسه این جلسه با حضور مدیران مؤسسات قرآنی دارای مجوز از ارشاد و تبلیغات اسلامی تشکیل شد و در ادامه نیز اساسنامه اتحادیه مؤسسات قرآنی تأیید شد و سپس انتخابات در سالن کوثر اداره تبلیغات اسلامی استان انجام گرفت.
در مجموع ۲۱ نفر در رأی‌گیری شرکت کردند تا از میان ۱۴ کاندیدای هیئت مدیره، چهار نفر برای هیأت بازرسی و ۹ نفر به عنوان هیئت مدیره انتخاب شوند. در پایان انتخابات زاهد مرادی، معصومه دوستی‌، اسماعیل تمهیدی، میثم عباسپور و محمدامین اسدی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و سیدعباس حسینی و سید‌بهاء‌الدین حسینی و علی عرفانی حسن‌لو به‌عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. همچنین امجد غفوری، مصطفی احمدپور و منصور سلیمی‌فر به‌عنوان اعضای اصلی بازرسی و حلیمه عزیزی، به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.
از ابتدای سال جاری با استعفای اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه مدغم در این زمینه کاری صورت نگرفته که براین اساس در مورد چگونگی ادامه فعالیت اتحادیه مؤسسات قرآنی با رئیس اداره برنامه‌ریزی امور قرآنی تبلیغات اسلامی مصاحبه‌ای داشته‌ایم که در ادامه می‌آید:

هدف نهایی اتحادیه مدغم
ناصر علیپور، رئیس اداره برنامه‌ریزی امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفته شده که به منظور انسجام و تمرکز اعتبارات قرآنی و خروج قرآنیان و دستگاه‌های اجرایی از بلاتکلیفی و سردر گمی و دوگانگی، یک اتحادیه واحد و مدغم تشکیل شود.

وی افزود: در این راستا یک هیئت رسیدگی به امور مؤسسات کشور تشکیل شود که سازمان دارالقرآن کریم کشور به عنوان دبیرخانه، رئیس سازمان دارالقرآن به عنوان دبیر هیئت و رئیس هیئت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شد و این هیئت تاریخی را برای تشکیل اتحادیه مدغم در استان‌های کشور تعیین کرد که از پنجم تیرماه 96 شروع شد و تا پایان سال 96 کل اتحادیه‌ مدغم استان‌های کشور شکل گرفت.

علیپور با اشاره به اینکه استان کردستان یکی از استان‌های پیشرو در تشکیل این اتحادیه مدغم بود، بیان کرد: در انتخابات هیئت مدیره اتحادیه مدغم فقط مؤسساتی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن کریم باشند، می‌توانستند شرکت کنند که در این دوره از انتخابات استان کردستان سه موسسه از سوی ارشاد و 23 مؤسسه تبلیغات اسلامی ثبت شده داشتیم.

وی اعلام کرد: به دلیل تعداد کم مؤسسات قرآنی ارشاد این ادغام را مؤسسات ناعادلانه می‌دانستند همین امر موجب نارضایتی تعدادی از مؤسسات قرآنی استان شد و تعدای از مؤسسات در این انتخابات شرکت نکردند و اعتراضاتی را به برگزاری این انتخابات داشتند.


بررسی چگونگی انتخابات اتحادیه‌های استانی
رئیس اداره برنامه‌ریزی امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور یک جلسه با حضور نمایندگان اتحادیه مؤسسات قرآنی و کارشناسان قرآنی استان‌ها برگزار کرد و در این جلسه چگونگی برگزاری انتخابات اتحادیه‌های استانی تشریح شد.

وی ادامه داد: با وجود برگزاری انتخابات و انتخاب هیئت مدیره‌ای که ترکیبی از مؤسسات موفق استان بود، به دلیل ادامه مخالفت‌های مدیران مؤسسات قرآنی ناراضی و مشخص نشدن تکلیف اتحادیه مدغم در کشور، این اعضا تحت فشار قرار گرفتند که در نتیجه منجر به استعفای گروهی هیئت مدیره اتحادیه مدغم از ابتدای سال جاری شد.

علیپور افزود: در این راستا با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصمیم بر برگزاری انتخابات هیئت مدیره اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی گرفته شد که امیدواریم با مشارکت دو دستگاه و نظارت و حمایت دو دستگاه بتوانیم انتخابات را برگزار کنیم و اتحادیه از این حالت رکود و بلاتکلیفی خارج شود.


هیئت مدیره مطالبات مؤسسات قرآنی را رفع و رجوع کند
وی بیان کرد: هیئت مدیره باید بتواند مطالبات مؤسسات قرآنی را رفع و رجوع کند چراکه هدف این اتحادیه مدغم توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی و رفع مشکلات و مطالبات مؤسسات قرآنی است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان کردستان عنوان کرد: ما آرزو داریم که این اتحادیه واقعا نقطه اتصال مؤسسات بوده نه اینکه ایجادکننده اختلاف بین مؤسسات تا بتواند اعتبارات قرآنی ادارات را به صورت متمرکز به سمت اتحادیه جذب کند و مشکلات مؤسسات قرآنی را به گوش ادارات برساند.

وی بیان کرد: خلأ اتحادیه مؤسسات قرآنی که حلقه اتصال بین مردم و دستگاه‌های اجرایی باشد، در استان احساس می‌شود که امیدواریم هیئت مدیره جدید بتواند این حلقه اتصال را تشکیل دهد.


ریشه اصلی اختلافات مؤسسات قرآنی
علیپور افزود: ریشه اصلی اختلافات مؤسسات قرآنی کشوری بوده و به همین دلیل این مشکلات کنونی گریبانگیر استان‌ها شده است چرا که ما فقط مجری مصوبات کشوری هستیم و دستگاه‌های اجرایی در استان هیچ مشکلی با هم نداریم.

وی با اشاره به نقش مؤثر شورای توسعه قرآنی استان کردستان در تشکیل اتحادیه مدغم گفت: با استفاده از رهنمودهای رئیس شورای توسعه قرآنی استان کردستان تصمیم گرفته شد که دستگاه‌های مجری و مؤسسات قرآنی توانمند استان و نمایندگان شورای توسعه قرآنی استان با برگزاری یک نشست منسجم راهی برای رفع مشکلات این بخش اندیشیده شود تا بتوان به یک وحدت بین مؤسسات دست پیدا کرد.

وی در پایان یادآور شد: در تلاشیم که بتوانیم تا یک ماه آینده زمان برگزاری مجمع عمومی مؤسسات قرآنی زیرمجموعه اتحادیه مدغم را مشخص کنیم و بعد از آن اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت می‌گیرد.
انتهای پیام

captcha