انتقاد گزارشگر سازمان ملل از بی‌تفاوتی جهان به قتل خاشقچی
کد خبر: 3825999
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

انتقاد گزارشگر سازمان ملل از بی‌تفاوتی جهان به قتل خاشقچی

گروه بین‌الملل ـ گزارشگر ویژه سازمان ملل در پرونده‌ اعدام‌های فراقضایی از واکنش اندک جهانی به گزارش قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی، انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی؛ «اگنس کالامارد» در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: عربستان سعودی جهان را در اجرانشدن عدالت درباره قتل این روزنامه نگار عربستانی با خود شریک کرده است.

وی همچنین نوشت: ریاض آزادی بیان را نقض کرده، روابط کنسولی را به مخاطره انداخته و منافع جامعه بین‌المللی را با تهدید مواجه کرده است.

کالامارد ادامه داد: بسیار آزار دهنده است که تاکنون شاهد عکس‌العمل‌های جهانی اندکی -چه به لحاظ حقوقی، چه سیاسی یا دیپلماتیک- نسبت به این موضوع بوده‌ایم.

وی یادآور شد آمریکا و دیگر اعضای سازمان ملل اعلام کرده‌اند عربستان سعودی را مجازات می‌کنند اما جزئیات آن را اعلام نکرده‌اند.

ماه گذشته کالامارد در گزارشی عربستان سعودی را مسئول قتل خاشقچی معرفی کرد؛ اما مدرکی مبنی بر مسئولیت قطعی محمد بن‌سلمان،‌ ولیعهد سعودی، در این قتل ارائه نکرد.

کالامارد همچنین از رفتار گرم سران برخی کشورهای جهان از جمله آمریکا با بن‌سلمان در نشست اخیر گروه 20 در ژاپن انتقاد کرد و گفت: این برخورد، پیامی را به عربستان و دیگر دولت‌ها می‌فرستد که جهان نقض حقوق بشر را تحمل می‌کند.
 
وی تأکید کرد: روشن است که بدون اقدام جهانی، چنین جرایمی باز هم اتفاق خواهد افتاد.
 
کالامارد در این یادداشت همچنین نوشت: اف‌بی آی باید در این مورد تحقیق کند؛ زیرا این قتل بر منافع آمریکا هم تأثیر منفی گذاشته است. نهادهای مختلف باید اطلاعات محرمانه در باره این پرونده را افشا کنند تا مطمئن شوند کل حقیقت روشن شده است.

وی با تأکید بر اینکه قتل خاشقچی نشانه گرایش جهان به خشونت علیه روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و کنشگران سیاسی است، افزود: سکوت، بی عملی یا بدتر از آن همدستی آشکار با عاملان، تنها به بی‌عدالتی بیشتر و بی‌ثباتی جهانی منجر می‌شود.
 
جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی شهریورماه سال گذشته  پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.
 
انتهای پیام
captcha