بیانیه گام دوم انقلاب برگرفته از قرآن است/ ۱۰ رسالت مهم روحانیت در این بیانیه
کد خبر: 3827433
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور:

بیانیه گام دوم انقلاب برگرفته از قرآن است/ ۱۰ رسالت مهم روحانیت در این بیانیه

گروه جامعه ــ مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور ضمن تبیین ضرورت و اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب و ۱۰ رسالت مهم روحانیت در این خصوص از نگاه آیات قرآن گفت: بیانیه گام دوم انقلاب تماماً برگرفته از قرآن است؛ چراکه قرآن کریم برای انسان شش مرحله از زندگی را طراحی می‌کند که این شش مرحله عیناً در انقلاب اسلامی تکرار شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اولین نشست تبیین و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ویژه فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی اهل سنت کشور صبح امروز ٢۴ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم لطفیان، دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، معاون امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و جمعی از نخبگان و فرهیختگان حوزوی در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در ابتدای این نشست با اشاره به ضرورت پرداختن به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: پرداختن به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری لازم و از ضروریات امروز جامعه روحانیت و فرهیختگان است. با تشکیل جلسات و این‌گونه نشست‌های عالمانه با همکاری فرهیختگان فرهنگی باید نقشه راه را از بیانات مقام معظم رهبری در عرصه بیانیه گام دوم برداشت و استخراج کنیم.

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در ادامه با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر خود‌سازی و تحقق عدالت تأکید دارد، تصریح کرد: در این راستا کانون تهذیب و خودسازی باید حوزه‌ها و مدارس دینی باشند. این‌ها به اداره دینی جامعه کمک می‌کند و اگر بخواهیم جامعه را به درستی اداره کنیم، قرآن مجید راهکار‌های فراوانی را به ما ارائه می‌کند.
بیانیه گام دوم انقلاب برای ایجاد یک قیام اثرگذار و اثربخش در حوزه برقرار عدل و عدالت است؛ لذا این حرکت باید به سمتی برود که مشکلات جامعه اسلامی مرتفع شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطفیان در ادامه با تأکید بر اینکه باید هوشیار باشیم و جامعه اسلامی را به هوشیاری برسانیم، افزود: روحانیون و علما باید برای مردم ایستادگی و تحمل را تبیین کنند. بیانیه گام دوم انقلاب برای ایجاد یک قیام اثرگذار و اثربخش در حوزه برقرار عدل و عدالت است؛ لذا این حرکت باید به سمتی برود که مشکلات جامعه اسلامی مرتفع شود؛ و تا زمانی‌که اندیشمندان، علما و فرزانگان در جامعه اسلامی حضوری پرنگ داشته باشند، جامعه ما همچنان جامعه‌ای نمونه خواهد بود.
 
بیانیه‌ای برگرفته از قرآن
بعد از این سخنان، حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور به تبیین ضرورت و اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب از نگاه آیات قرآن پرداخت و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب تمام برگرفته از قرآن است. چراکه قرآن کریم برای انسان شش مرحله از زندگی را طراحی می‌کند که این شش مرحله شامل دوران حمل، دوران تولد، شیردهی، حیات بشری، دوران تولد تا ۴۰ سالگی، بعد از چهل سالگی و در نهایت دوران پس از مرگ و عمل صالح است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی هم به گونه‌ای شکل گرفت که این شش دوران در آن رقم خورد. در قدم اول دوران انقلاب اسلامی و همان دوران حمل بود. این دوران همان مرحله شکل‌گیری ریش‌های انقلاب اسلامی بود که بر اساس تاریخ باید گفت اثر آن به هزاران سال قبل از این تاریخ باز می‌گردد. دوره بعدی ظهور انقلاب اسلامی بود. این دوره دوره حیات از منظر قرآن کریم است. دوره سوم نضج گرفتن نظام اسلامی بود. دوره چهارم ساختن این انقلاب و اجرای احکام اسلامی بود. در این دوره دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی را نشان می‌دهیم.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه این چهار دوره در واقع گام اول انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: گام دوم انقلاب هم برای ذریه و فرزندان ماست که آن‌ها هم باید بهره‌مند از این خدمات و مبانی دینی شوند. هرکدام از این دوره‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن‌ها اشاره شده و ما ۱۷۰ نکته مربوط به این شش مرحله قرآنی را از این بیانیه استخراج کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین زمانی تصریح کرد: امروز ما وظایفی را در مورد این بیانیه بر عهده داریم که اولین مورد آن شکر عملی و تبلیغ و ترویج این نعمات و خدمات است. دومین وظیفه تبلیغ و تفیهم این بیانه به کل جامعه است. باید آنچه را که قرآن به ما گفته در جامعه تبلیغ و ترویج کنیم. آنچه که قرآن می‌خواهد، برقراری عدالت، عمل صالح و آینده‌نگری است. دین مبین اسلام از جمله قرآن کریم و روحانیت متکفل درمان نواقص روحی و معنوی افراد جامعه هستند و باید به درمان درد‌های اجتماعی بپردازند. دشمنان هیچ‌گاه نمی‌گذارند انقلاب‌ها به آرمان‌های خود برسند، اما توانایی تحقق این هدف درباره انقلاب‌هایی را که خدا همراه آنان است، ندارند.
دین مبین اسلام از جمله قرآن کریم و روحانیت متکفل درمان نواقص روحی و معنوی افراد جامعه هستند و باید به درمان درد‌های اجتماعی بپردازند.

وی در ادامه به ضرورت پرداختن به مجموعه خدمات و دستاورد‌های انقلاب در جامعه تأکید کرد و گفت: این دستاورد‌ها آن قدر فراوان هستند که نمی‌توان آن‌ها را در یک جلسه بیان کرد. فراهم کردن مقدمات پیروزی انقلاب اسلامی، اولین خدمت سیاسی روحانیت و حوزه‌های علمیه است که در این راستا مراجع تقلید و علما و روحانیان تلاش‌های فراوانی انجام داده و سختی‌های زیادی تحمل کردند و بسیاری از آنان در این راه به شهادت رسیدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ۱۰ رسالت مهم روحانیت در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: اولین مورد تبیین و مقایسه دستاورد‌های ایران بعد از انقلاب با قبل از آن است. دومین مورد معرفی دستاورد‌های انقلاب اسلامی طی ۴۰ ساله اخیر است. سومین مورد تقویت امید در مردم است. چهارمین مورد تبیین اسلامیت حکومت و ماهیت ولایت فقیه است. پنجمین مورد تبیین ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره)، بدون اغراق است. ششمین مورد تقویت معنویت و اخلاق در جامعه و هفتمین مورد ترویج فرهنگ وحدت و اخوت است. هشتمین مورد اصلاح نظام حوزه‌های علمیه و نهمین مورد دانش‌افزایی و تولید علم و در آخر ترویج قناعت در زندگی است.

به گزارش ایکنا؛ در این نشست بیش از ۶۰ نفر از فرهیختگان اهل سنت در آن حضور دارند که به طرح مباحثی نظیر تبیین کلی بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین محور علم، پژوهش و اقتصاد، محور اخلاق، معنویت و سبک زندگی اسلامی، محور عزت ملی و روابط خارجی و دکترین مقاومت امام خمینی(ره) می‌پردازند.
انتهای پیام
captcha