توقف طرح ساماندهی کودکان کار خیابان
کد خبر: 3827907
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
مدیرکل بهزیستی تهران خبر داد:

توقف طرح ساماندهی کودکان کار خیابان

گروه جامعه ــ مدیرکل بهزیستی استان تهران از نبود فضای کافی برای جمع‌آوری کودکان کار خیابان خبر داد و گفت: به صورت موقت اجرای این طرح تا تأمین فضای لازم متوقف شده است.

توقف طرح ساماندهی کودکان کار خیابانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران، به مناسبت هفته بهزیستی به همراه جمعی از معاونان خود در مرکز کاهش آسیب ماده 16 اخوان حضور یافت و طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات بهزیستی طی ماه‌های اخیر پرداخت.

در ابتدای این نشست فرزانه جوادی، معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران، به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: مرکز کاهش آسیب ماده 16 اخوان از سال 92 افتتاح شده است و در حال حاضر هزار و 323 معتاد متجاهر جمع‌آوری شده در این مرکز در حال ترک اعتیاد هستند.

وی از ارائه خدمات مددکاری، روانشناسی، آموزش‌های فردی و گروهی، توانمندسازی برای ورود به جامعه، آموزش آشنایی با شرایط وسوسه، مانایی در پاکی، مهارت‌های زندگی و اوردوز در این مرکز سخن گفت.

ناهماهنگی‌های طرح ساماندهی کودکان کار

در ادامه مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کودکان کار توسط این نهاد،‌ گفت: در مسیر اجرای این طرح ناهماهنگی‌هایی بروز کرده است و برخی دستگاه‌ها کوتاهی می‌کنند و یا بر مسئولیت‌های خود اشراف ندارند؛‌ امیدواریم نقص‌های این طرح برطرف و با کیفیت لازم اجرا شود.

وی با تأکید بر شفافیت عملکرد سازمان بهزیستی گفت: تمامی پرداخت‌های سازمان بهزیستی به جامعه هدف به صورت الکترونیک انجام شده و یا در آینده نزدیک انجام می‌شود. همچنین هر قراردادی که بهزیستی منعقد کند در سامانه بهزیستی اعلام می‌شود تا افکار عمومی بتوانند عملکرد سازمان را رصد کنند.

بیات‌نژاد با تأکید بر اینکه تمام اقدامات بهزیستی در راستای توانمندسازی جامعه هدف است، گفت: در سال گذشته بیش از سه هزار شغل ایجاد شد که نتیجه توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی است. علاوه براین تلاش داریم در مناطق نیازمند استان تهران مراکز بهزیستی جدید ایجاد کنیم.

تأمین مسکن خانواده‌های دارای 2 معلول

وی در ادامه در خصوص تأمین مسکن مددجویان بهزیستی به ویژه خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر گفت: طی سال جاری 226 واحد مسکونی به خانواده‌ها واگذار شده و تا پایان شهریورماه نیز 100 واحد مسکونی دیگر واگذار می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران از پرداخت مستمری به 14 هزار خانواده که سرپرست آنها معلول است، خبر داد و گفت: پرداخت‌ها براساس تعداد خانوار انجام می‌شود و در صورت تخصیص اعتبار امسال 20 درصد مستمری مددجویان افزایش پیدا می‌کند.

بیات‌نژاد در خصوص اجرای طرح ساماندهی کودکان کار نیز گفت: این طرح از 22 خردادماه آغاز شده و تا کنون حدود 270 کودک جمع‌آوری شده است که در این روند بهزیستی نقش نظارت را دارد. در حال حاضر به دلیل کمبود ظرفیت این طرح متوقف شده است اما امیدواریم طی چند روز آینده با اختصاص مکان جدید بتوانیم این طرح را مجددا اجرا کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کودکان اتباع خارجی، رد مرز می‌شوند، گفت: این مسئله باید از سوی مسئولان اتباع وزارت کشور و استانداری‌ها پاسخ داده شود.

بیات‌نژاد در ادامه اعلام کرد: 70 درصد کودکان پذیرش‌شده در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان، اتباع خارجی هستند که اکثراً  افغانستانی و گاه از کشور پاکستان و عراق هستند. 60 درصد این کودکان مجوز ورود به ایران را ندارند. بر همین اساس نقش اداره اتباع خارجی وزارت کشور و استانداری‌ها در ساماندهی این کودکان بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: مسئله رد مرز برای این کودکان مطرح نیست، بلکه با آنها براساس قانون و تعهدات بین‌المللی و نیز مصلحت خود کودکان رفتار می‌شود و ما اقدامی خلاف مصلحت کودک انجام نمی‌دهیم.

بیات‌نژاد افزود: اگر به این نتیجه برسیم که بچه‌های جمع‌آوری شده فاقد سرپرست یا سرپرست مؤثر هستند، این کودکان در مرکز کودکان کار خیابانی و شبهه خانواده نگهداری می‌شوند، اما از آنجا که بحث غربالگری این کودکان به طور کامل طی نشده است، پذیرش کودکان هنوز در مراکز ما انجام نشده و با کمبود فضای استاندارد برای جمع‌آوری کودکان مواجه هستیم.

کمبود فضای استاندارد برای جمع‌آوری کودکان

در ادامه مهشید موقر، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، از کمبود فضا و اعتبار برای ساماندهی کودکان کار سخن گفت و افزود: قرار بود که در مراکز پزشک مستقر باشد و کودکان بلافاصله پس از جمع‌آوری غربالگری شوند که در این روند کمبودهایی وجود دارد. به رغم اینکه مرکز یاسر بیش از ظرفیت پذیرش خود کودکان را پذیرفته است اما خدمات کامل نگهداری به کودکان ارائه کردند؛ همچنین همکاران ما تلاش کردند هیچ ترخیصی غیرتخصصی انجام نشود.

وی تأکید کرد: هیچ اتفاقی در مراکز نگهداری این کودکان یعنی مرکز یاسر و بعثت برای نگهداری پسران و مرکز افسریه برای نگهداری دختران رخ نداده است و تنها مشکل تجمع خانواده‌ها طی روزهای اول در مقابل مرکز یاسر بود که با دخالت نیروی انتظامی، مشکل مرتفع و به خانواده‌ها اعلام شد که باید پروسه غربالگری کودکان قبل از ترخیص انجام شود.

موقر در پایان سخنان خود متذکر شد: خبری مبنی بر رد مرز کودکان منتشر شده است که ما آن را تکذیب و اعلام می‌کنیم. رد مرز کودکان برعهده بهزیستی نیست.

در ادامه بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران، از شرایط خاص پایتخت و مشکلات ویژه کارمندان سازمان بهزیستی نیز سخن گفت و با اشاره به اینکه کارکنان بهزیستی تسهیلات خود را با حقوق و تسهیلات سایر نهادها مقایسه می‌کنند، گفت: توقع داریم تفاوت معنادار پرداخت‌های کارکنان بهزیستی با سایر کارکنان دولت مرتفع شود.

رونمایی از طرح اسکن عنبیه چشم در مرکز اخوان

در ادامه این برنامه، با حضور مسئولان مرکز اخوان و اصحاب رسانه از طرح اسکن عنبیه چشم در مرکز اخوان رونمایی شد. براساس این طرح از این پس معتادان متجاهری که به این مرکز منتقل می‌شوند، مورد اسکن عنبیه چشم قرار می‌گیرند تا پرونده پزشکی برای آنها تشکیل شود و بانک اطلاعاتی بررسی عودت و بازگشت معتادان تشکیل شود.

در این مراسم مدیرکل بهزیستی استان تهران از چالش کمبود آب در مرکز اخوان نیز سخن گفت و ضمن انتقاد از عدم اختصاص اعتبار برای رفع مشکلات بهزیستی اظهار کرد: با این روند، اعتماد مراکز خصوصی به سازمان بهزیستی از دست می‌رود.

در پایان مراسم نیز خبرنگاران از بخش‌های مختلف مرکز ترک اعتیاد ماده 16 اخوان بازدید کردند.

انتهای پیام

captcha