کد خبر: 3827921
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
به ریاست عاملی؛
گروه جامعه ــ جلسه 121 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، 25 تیرماه، به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

جلسه 121 ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور برگزار شدبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ جلسه 121 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور روز سه‌شنبه 25 تیرماه، به ریاست سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی سخنانی گفت: با توجه به اصلاح ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد علم و فناوری در این دبیرخانه تشکیل شده است، وظایف این ستاد گسترده‌تر از وظایف ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است.

وی ادامه داد: ذیل ستاد علم و فناوری کل وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد علم، فناوری، آموزش و پژوهش ساماندهی خواهد شد.

ارائه گزارش تشکیل شبکه معین ستاد راهبری نقشه جامع علمی

پس از سخنان اعضا، گزارش تدوین شده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پیرامون تشکیل «شبکه معین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توسط دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها» ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به توانمندی‌ها و قابلیت‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای اجرای نقشه جامع علمی کشور، تشکیل دبیرخانه این شبکه معین در یکی از دانشگاه‌های کشور و ساختار و تشکیلات این شبکه تشریح شد.

تأکید بر توجه به میان‌رشته‌ای‌ها در ستاد علم و فناوری

پس از ارائه این گزارش، دکتر وطنی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور طی سخنانی گفت: اگر نام این ستاد علم و فناوری است، پس باید در ساختار هم به شاخه‌های فناوری‌های مختلف توجه شود.

وی افزود: رشته‌های میان‌رشته‌ای هم در این ساختار باید مورد توجه قرار گیرد، باید از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری هم در این زمینه استفاده شود.

گزارش فعالیت دانشگاه‌ها در اجرای نقشه جامع علمی

فتوحی، رئیس دانشگاه شریف هم در این جلسه طی سخنانی گفت: تفکیک میان رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه باید با جدیت پیگیری شود. با توجه به رشد و پیشرفت علوم باید مستمراً اسناد بالادستی این حوزه به‌روزرسانی شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: باید گزارش فعالیت همه دانشگاه‌ها در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور هم ارائه شود.

کی‌نژاد هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در گام نخست ارتباط این شبکه معین با شورای علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) باید تبیین شود. ارتباط با دانشگاه‌ها باید از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

فناوری در علوم انسانی و هنر هم جریان دارد

سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: فناوری در علوم انسانی و هنر هم جریان دارد. قسمت کمّی و آماری ذکر شده در نقشه جامع علمی کشور تا حدود 90 درصد محقق شده و قسمت کوچکی که به فعالیت‌های علمی بین‌المللی اختصاص دارد به علت مشکلات موجود تحقق‌نیافته است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: به نظر من باید موضوع هنر از علوم انسانی جدا شود تا هنر به جایگاه واقعی خود در آموزش عالی برسد.

توجه به تأمل در سیاست‌پژوهی

ناظم بکایی، رئیس کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: ایجاد گفتمان علم و فناوری به‌عنوان یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب نیاز به یک برنامه‌ریزی از پایین به بالا دارد. موضوع سیاست پژوهی هم یک موضوع مهم است و باید در این زمینه بیشتر تأمل شود.

باقری مقدم، قائم‌مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: با توجه به لزوم مشارکت ذی‌نفعان در تدوین برنامه‌ها به‌زودی جلساتی با حضور صاحبان صنایع در ستاد علم و فناوری تشکیل می‌شود.

باید سیاست‌ها و برنامه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی تدوین شوند

سیدسعیدرضا عاملی، کمبود فضای استاندارد برای جمع‌آوری کودکان نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: یکی از مشکلات ما اخذ تصمیم به‌ صورت متمرکز و بدون توجه به نظرات ذی‌نفعان در این زمینه است. به همین منظور و برای جلب مشارکت دانشگاه‌ها به‌عنوان ذی‌نفع اصلی سیاست‌ها و برنامه‌های علم و فناوری پیشنهاد شد که کمیسیون‌های معین تشکیل شود. این کمیسیون‌های معین بدون هیچ بار مالی و تشکیلاتی حلقه واسط بین دانشگاه و ستاد علم و فناوری هستند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: این کار در همه حوزه‌ها مانند هنر، رسانه و ... نیز دنبال می‌شود، همان‌گونه که گفته شد ما معتقدیم باید سیاست‌ها و برنامه‌ها از پایین به بالا بیایند یعنی توسط دستگاه‌های اجرایی تدوین و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

وی ادامه داد: ساختارهایی مانند شبکه معین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توسط دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هیچ تعارضی با سایر ساختارهای قانونی ندارند.

لزوم ایجاد انگیزه برای مشارکت در روزآمدسازی مصوبات شورا

عاملی گفت: باید در همه ذی‌نفعان برای مشارکت در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور و سایر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، انگیزه ایجاد شود. رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان نسبت به برخی روندها، سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها معترض هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته معترض بودن کافی نیست و دردی را درمان نمی‌کند، بلکه باید خود این افراد هم با نوآوری مسائل را حل کنند.

پس از سخنان عاملی، ماده‌واحده «تشکیل شبکه کمیسیون‌های معین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توسط دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها» به تصویب رسید.

بررسی بخش‌های باقیمانده «سند سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان»

بنابر این گزارش، دستور بعدی جلسه 121 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی بخش‌های باقیمانده از «سند سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان» بود که بخش‌های مربوط به وظایف وزارت امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی و تبادل‌نظر اعضا قرار گرفت.

افزایش 100 درصدی ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی از سال 1388

اکبری، قائم‌مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه طی سخنانی گفت: از سال 1388 حدود 100 درصد به ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و... اضافه‌شده است. با توجه به آمار فعلی پزشکان و دانشجویان شاغل به تحصیل که تا چند سال آینده فارغ‌التحصیل و وارد بازار کار می‌شوند؛ نسبت پزشک به جمعیت کشور تغییر خواهد کرد.

تضعیف رشته‌های علوم پایه با تراکم در رشته‌های تجربی

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش‌وپرورش هم در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع هدایت تحصیلی نیاز به حمایت همه نهادها و از جمله رسانه‌ها دارد. تراکم دانش‌آموزان و متعاقباً دانشجویان در رشته‌های علوم تجربی علوم پایه را تضعیف کرده است.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع اشتغال دانش‌آموختگان با فشار و سایر ابزارهایی که نوعی اجبار در آن‌هاست، قابل اصلاح نیست. هنگامی‌که مشکل اشتغال در جامعه با مشکل مواجه می‌شود، این مشکل به آموزش عالی سرریز می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هنوز نتوانسته‌ایم دانش‌آموز شاغل به تحصیل در دبیرستان را نسبت به موضوع اشتغال خود کاملاً راهنمایی و توجیه کنیم. هر جا که انگیزه و تقاضا برای تحصیل وجود داشته باشد، سیاست‌های الزام‌آور نمی‌تواند این انگیزه و رغبت را محدود کند.

تضمین وضعیت اشتغال منجر به افزایش تقاضای تحصیل در دانشگاه می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان، ملاحظات نهادهای مسئول که با مطالعات آینده نگرانه تدوین‌شده به خوبی موردتوجه قرارگرفته است. اگر وضعیت اشتغال، نظام‌وظیفه و ... فارغ‌التحصیلان در هر دانشگاهی تضمین شود تقاضای تحصیل در آن دانشگاه افزایش خواهد یافت و دانشگاه فرهنگیان نمونه بارز این ادعاست.

هدایت هوشمندانه تحصیلی؛ از نیازهای اصلی کشور

طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در جلسه 121 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: برای هر تخت بیمارستانی در دانشگاه آزاد اسلامی 80 میلیون تومان در هرسال یارانه پرداخت می‌شود. این یارانه به‌منظور استمرار آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هدایت هوشمندانه تحصیلی با توجه به استعدادها به سمت اشتغال یکی از نیازهای اصلی کشور است.

تأکید بر تصمیم‌گیری در حوزه آموزش پزشکی به‌دوراز جو زدگی

نسل سراجی، دبیر ستاد اجرایی آمایش آموزش عالی سلامت هم در این نشست طی سخنانی گفت: نباید بحث آموزش عالی سلامت به پزشک، داروساز و... محدود شود. مجموعه نهادها، افراد و... ارائه‌دهنده خدمات سلامت در این بخش مسئول هستند، در برخی بیمارستان‌ها با کمبود پرستار مواجه هستند. هرگونه تصمیم در این زمینه باید از جو زدگی‌ها و بازی با افکار عمومی دور باشد.

بنابر این گزارش، پس از بحث و تبادل‌نظر اعضا، بخش‌های دیگری از «سند اشتغال دانش‌آموختگان» به تصویب رسید.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: