تاکید وکیل معروف نیجریه‌ای بر ضرورت آزادی شیخ زکزاکی
کد خبر: 3828018
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸

تاکید وکیل معروف نیجریه‌ای بر ضرورت آزادی شیخ زکزاکی

گروه بین‌الملل ـ یک وکیل فعال نیجریه‌ای از دولت فدرال این کشور خواست «شیخ زکزاکی»، رهبر محبوس نهضت اسلامی نیجریه را آزاد کند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی thenationonlineng؛ «فمی فالانا» وکیل و فعال نیجریه‌ای تأکید کرد: حبس طولانی‌مدت شیخ زکزاکی و کشتار شیعیان معترض توسط نیروهای امنیتی می‌تواند کشور را وارد تنش‌هایی تازه کند که از طاقت ملت نیجریه خارج است.

وی افزود: در سال 2015، بیش از هزار شیعه به بهانه تلاش برای کشتن فرمانده ارتش توسط سربازان دولتی کشته شدند و در ایالت کادونا در گورهای دسته جمعی نامعلوم دفن شدند.

وی افزود: هر چند شیخ زکزاکی در صحنه حاضر نبود اما دو روز بعد سربازان به منزل او حمله ور شدند. آنها خانه زکزاکی را به آتش کشیدند؛ به شیخ زکزاکی و همسرش شلیک کردند و با بی‌رحمی سه نفر از پسران او را کشتند. اما گویا این حمله کافی نبود و ارتش زکزاکی و همسرش را بازداشت کرد و آنها را به دستگاه‌های امنیتی دولتی تحویل داد.

فالانا در ادامه گفت: زکزاکی در حبس از امکان پاسخ دادن به ادعاها علیه خود محروم بوده است. اما کمیسیون قضایی دریافت شیعیان هیچ برنامه‌ای برای قتل ژنرال «بوراتای» فرمانده ارتش نداشتند. سپس تیم دفاع از شیخ زکزاکی دادگاه عالی کادونا را متقاعد کرد شیعیان را آزاد کند زیرا بی‌گناه بودند. اما دولت «محمدو بوهاری» رئیس‌جمهور به وضوح احکام دادگاه را نادیده گرفته است.

وی افزود: شیعیان با استفاده از مشاوره قانونی ما به سه دادگاه عالی دیگر مراجعه کردند تا به نقض حق گردهمایی و تظاهرات مسالمت‌آمیز خود اعتراض کنند. شیعیان موفق شدند حکم دادگاه علیه دولت فدرال را به نفع خود بگیرند. اما با وجود بی‌گناهی آشکار آنها، ارتش نیجریه تاکنون 50 شیعه را به خاطر اعتراض به ادامه حبس شیخ زکزاکی و همسرش در ابوجا پایتخت این کشور کشته است.
 
فالانا همچنین گفت: از آنجا که دولت نیجریه نمی‌تواند حبس غیرقانونی زکزاکی و همسرش را توجیه کند به دولت ایالتی کادونا دستور داده است علیه آنها اعلام جرم کند.
 
انتهای پیام
captcha