برگزاری سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با رویکرد تمدنی
کد خبر: 3828432
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸

برگزاری سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با رویکرد تمدنی

گروه فناوری اطلاعات ــ سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در قالب یک رویداد مسئله محور با رویکرد تمدنی در دانشگاه امام صادق(ع) با مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور برگزار می‌شود.

سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با رویکرد تمدنی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا؛ نخستین جلسه شورای راهبری سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با حضور محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی امامی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق(ع)، نعمتی، مدیرکل پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، حسن بشیر، رئیس سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و تعدادی از استادان دانشکده فرهنگ و ارتباطات در محل دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تشکیل شد.

در این جلسه محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ضمن تأکید بر ایجاد تحول در نوع نگاه، چارچوب مفهومی، نقشه معنایی و ساختار جدید در رابطه با همایش سوم گفت: یکی از اهداف این همایش ایجاد پل ارتباطی میان کار‌های علمی و کار‌های ترویجی در سطح جامعه است.

وی ضمن تقدیر از دانشگاه امام صادق(ع) برای پذیرش مسئولیت برگزاری سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی تأکید کرد: این همکاری می‌تواند یک نمونه همکاری مسئله محور در ارتباط میان دانشگاه و جامعه باشد و امید می‌رود با توجه به ابعاد علمی، پژوهشی، کاربردی و ترویجی همایش، طراحی‌های مناسبی در این زمینه توسط این دانشگاه با همکاری و همفکری استادان و پژوهشگران سایر دانشگاه‌های دیگر انجام گیرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تأکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد تمدنی در تعریف چیستی و جایگاه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: مبتنی بر این رویکرد، مقوله سواد رسانه‌ای در واقع یک رکن مهم در بازطراحی الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ به شمار می‌رود.

بهمنی در تشریح این رویکرد تأکید کرد: در مفهوم پردازی سواد رسانه‌ای با رویکرد تمدنی، افزایش سلامت و اعتلای مناسبات مردم – مردم و مناسبات مردم – حاکمیت در دستورکار مطالعه و ترویج سواد رسانه‌ای قرار می‌گیرد و باید به مسئله شناسی و راه حل جویی در این عرصه پرداخت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رویکرد تمدنی کمک می‌کند که ما در مسئله شناسی سواد رسانه‌ای در کشور از موضع سلبی و تهدیدنگر به سوی موضع ایجابی و فرصت‌نگر حرکت کنیم به گونه‌ای که از ظرفیت‌های فضای مجازی می‌توان برای افزایش نقش مردم در حکمرانی و تکمیل فرآیند مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی بهره برد.

وی تأکید کرد: براساس این رویکرد، برای سه همایش بعدی باید نقشه معنایی مشخصی را با جهت‌گیری‌های روشن طراحی و مرحله به مرحله اجرای آن را در دستورکار همایش‌ها قرار داد.

در ادامه امامی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق(ع) ضمن تمجید از این حرکت بزرگ ملی گفت: جریان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، یک جریان میان رشته‌ای است که باید تمامی رشته‌ها و گرایش‌های علمی در این زمینه با همدیگر همکاری داشته باشند.

وی تأکید کرد: دانشگاه امام صادق(ع) با حضور استادان متخصص در این زمینه محوریت علمی این همایش را برعهده گرفته است که امید می‌رود با طراحی بسته مناسب سیاستی و اجرایی و افزودن سایر ظرفیت‌های علمی کشور بتوان به اهداف بلند مورد نظر دست پیدا کرد.

حسن بشیر، استاد ارتباطات بین‌الملل و رئیس سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، ضمن توضیح رویکرد‌های اولین و دومین همایش و تفاوت اساسی همایش سوم با دو همایش قبلی تأکید کرد: در این همایش گفتمان سازی مؤثر در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. این گفتمان سازی باید در سه سطح حکومتی، دانشگاهی و مردمی انجام شود تا به نتایج مؤثری در این زمینه دست یابیم.

وی ضمن تقدیر از رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای همکاری با دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان مجری سومین همایش، اعلام کرد: قطعاً این حرکت مهم باید به شکل یک جریان ملی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز علمی و با همکاری سازمان‌های خصوصی مرتبط و با مساعدت تمامی اقشار مردم شکل گرفته تا بتوان موضوع سواد رسانه‌ای را به شکل جامع مورد توجه قرار داد.
 
بشیر بیان کرد: ما در دانشگاه امام صادق(ع) ساختار تشکیلاتی مناسب با حضور استادان فرهیخته و متخصص در این زمینه طراحی کرده‌ایم که امیدوارم با مساعدت جمعی تمامی نیرو‌هایی که علاقمند به این جریان اجتماعی و فرهنگی مهم باشند، بتوان به دست آورد‌های مؤثر و مفیدی در این زمینه دست یافت.
 
وی تأکید کرد: یکی از دلایل انتقال این همایش از دستگاه دولتی به شبکه دانشگاهی، زمینه‌سازی وسیعتر با حضور تمامی نیرو‌های متخصص و علاقمند به جریان سواد رسانه‌ای در کشور است تا از ابهام‌هایی که در زمینه حکومت سازی این جریان مطرح است؛ جلوگیری شود.

بشیر ایجاد هماهنگی و هم‌فکری با تمامی دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و اندیشمندان و متخصصان این حوزه مهم را یکی از اهداف مهم همایش سوم دانست و گفت: باید این هدف در جهت خدمت به مردم و ایجاد راهکار‌های مفید و مؤثر برای بهره‌برداری مناسب‌تر و مطمئن‌تر از رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی باشد.

انتهای پیام
captcha