به گزارش
ایکنا؛ به نقل از معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی آموزش و پرورش، مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش، روز گذشته، 28 تیرماه، در نشستی خبری که در حاشیه بیستوپنجمین نمایشگاه الکامپ که با شعار «آینده بهتر» در محل نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: براساس برنامه ششم توسعه و در راستای سند تحول، هوشمندسازی مدارس به آموزش و پرورش مأموریت داده شده است.
وی از هوشمندسازی بیش از ۲۲ درصد کلاسهای درس تا کنون، خبر داد و افزود: با توجه به گستره آموزش و پرورش در موضوع هوشمندسازی، جامعه هدف ما مناطق محروم است، لذا در حوزه نرمافزاری و سختافزاری مناطقی از استانهای محروم را پوشش دادیم که با استقبال آن مناطق مواجه شدیم.
شرفی از فعالیت سایت رشد با بیش از ۱۲هزار محتوای الکترونیکی خبر داد و بیان کرد: هر ساله جشنواره تولید محتوای الکترونیکی برای دانشآموزان برگزار میشود و محتوای برتر که ارزش آموزشی داشته باشد و بتواند مورد استفاده عموم قرار بگیرد در شبکه رشد به نام دانشآموز به اشتراک گذاشته میشود.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه شعار ما «ایران هوشمند، آموزش و پرورش هوشمند» است و مدرسه هوشمند با هدف معرفی خدماتی از جمله؛ خدمات دولت الکترونیک، میز خدمت الکترونیک و خدماتی که از طریق آموزش و پرورش به دانشآموزان، فرهنگیان، خانوادهها و مردم میتوان ارائه داد.
سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات ادامه داد: خدمات الکترونیکی احصا شده است و سعی شده تا جایی که امکان دارد همکاران فرهنگی و دانشآموزان بدون مراجعه به هیچ مکان فیزیکی اداری و هر سطحی از آموزش و پرورش بتوانند کارهای الکترونیکی خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: علت پرداختن به این مهم در آموزش و پرورش، گستره عظیم این دستگاه اجرایی و پرمخاطب بودن آن است، زیرا بیش از۵۰ درصد از جامعه با آموزش و پرورش به طور مستقیم سروکار دارند.
شرفی ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان را از اهداف آموزش و پرورش اعلام و بیان کرد: براساس سند تحول، خدمترسانی و ارائه سرویسهای الکترونیکی به مخاطبین از مأموریتهای این وزارتخانه است.
وی هدف مدرسه هوشمند را نزدیک کردن ارتباطات و تعاملها برشمرد و گفت: از جمله موضوعاتی که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، مدرسه هوشمند است، لذا منظور از مدرسه هوشمند؛ مدرسهای است که بتواند کل فرایند تعلیم و تربیت را با استفاده از فناوریهای نوین و به صورت هوشمندانه و قدم به قدم و پابهپای دانشآموز به پیش ببرد.
سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات ادامه داد: مدرسه هوشمند نیازمند سیستم اتصال به شبکه ملی اینترنت و همچنین نیازمند سختافزار و نیازمند نرمافزارهایی برای ایجاد زیرساختهای لازمه است، لذا در همین راستا و طبق قانون برنامه پنج ساله و با استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها از جمله وزارت فناوری و اطلاعات، در این زمینه فعالیت میکنیم.
وی در خصوص سواد رسانهای دانشآموزان گفت: در این راستا موضوع جنبههای مراقبتی و محافظتی مطرح است، لذا باید توانایی مهارتی را به دانشآموزان منتقل کنیم تا بتواند در برابر رسانهها جنبه تشخیص خود را ارتقا دهند و همچنین بتوانند در صورت نیاز محتوای رسانهای استاندارد تولید کنند، لذا به سواد رسانهای به عنوان یک مهارت نگاه میشود.
شرفی افزود: هر محتوایی که در فضای مجازی منتشر میشود معلم باید چنان توانمند باشد که بتواند هدف پیامهای الکترونیکی را تشخیص دهد، بنابراین، برای مواجهه با فضای مجازی، آموزش ضمن خدمت معلمان ضروری است، لذا آموزشهای ضمن خدمت، معلممحور است و در پایان دوره آزمون برگزار میشود.
وی اظهار کرد: در مدارس هوشمند دانشآموزان از سطح حافظه به یادگیری عمیق سوق داده میشوند و ارتقای سطح دانش آنها مطرح میشود، بنابراین ارتقا پایه تحصیلی بر اساس مهارتها و یادگیری مرحله به مرحله توسعه پیدا میکند و دانشآموزان به یادگیری واقعی دست پیدا میکنند.
سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات از امضای تفاهم نامهای بین آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای هوشمندسازی مدارس خبرداد و افزود: براساس این تفاهمنامه که فردا به امضای طرفین میرسد، تمام فرایندهای آموزشی و اداری دانشآموزان به صورت هوشمند و با استفاده از فناوریهای نوین انجام میشود.
وی شبکه ملی مدارس را در راستای عدالت آموزشی دانست و افزود: شبکه ملی مدارس بین دورترین نقاط کشور، محرومترین نقاط تا مرفهترین و برخوردارترین مناطق ارتباط برقرار میکند تا دانشآموزان بتوانند با هم تعامل داشته باشند و محتواها را با هم به اشتراک بگذارند و در فرایند آموزش به هم کمک کنند. همچنین موضوع محتواهای آموزشی است به صورت هوشمند، دانشآموز را به یک هدف یادگیری و از قبل تعیین شده هدایت میکند.
شرفی گفت: بهرهمندی از ابزار الکترونیکی نیازمند محتوای خاص است، در مدارس ابزارهای الکترونیکی هوشمند وجود دارد و همچنین سایتهای اینترنتی، شبکههای خاص آموزشی مثل شبکه رشد که دانشآموز میتواند به آن دسترسی پیدا کند.
وی ادامه داد: تا هنگامی در تلفن همراه یا هر دستگاه الکترونیک دیگری این امکان که فرآیند تحصیل مدرسه و فعالیتهای ساعت مدرسه درآن وجود نداشته باشد، استفاده از موبایل به عنوان یک دستگاه زائد است و بیشتر مانع فرآیند آموزشی دانشآموزان میشود، بنابراین زمانی که محتواهای الکترونیکی در وسایل الکترونیکی مثل تبلت و موبایل یا مواردی از این دست بیاید، بردن این وسایل به مدرسه هم مانعی ندارد.
سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات افزود: به دلیل اینکه برای دستگاههای الکترونیکی محتوای خاصی تولید نشده، و برنامهای برای استفاده از این دستگاههای الکترونیکی در فرهنگ آموزشی تعریف نشده است، عملاً استفاده و بردن دستگاه هوشمند به مدرسه کمکی به فرآیند آموزشی دانشآموزان نمیکند و صرفاً یک وسیله ارتباطی و اجتماعی است.