ریل‌گذاری پژوهش‌های «سلامت و معنویت» در کشور
کد خبر: 3828580
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
علامه تبیین کرد:

ریل‌گذاری پژوهش‌های «سلامت و معنویت» در کشور

گروه سلامت ــ قائم‌مقام معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از اقدامات این سازمان در کاربردی‌سازی مطالعات میان‌رشته‌ای و قرآنی قدردانی کرد و از جدیدترین فعالیت‌های پژوهشی قرآنی در نظام سلامت سخن گفت.

ریل‌گذاری پژوهش‌های «سلامت و معنویت» در کشوربه گزارش ایکنا؛ حسام‌الدین علامه، قائم‌مقام نظارت و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قائم‌مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، شنبه 29 تیرماه، ضمن حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در نشستی مشترک با زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی این سازمان و اعضای مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن به ارائه جدیدترین فعالیت‌های پژوهشی قرآنی در نظام سلامت پرداخت.

علامه در این نشست با ارائه توضیحاتی درباره نقشه جامع مطالعات اسلام و سلامت اظهار کرد: این نقشه از هشت محور شامل مبادی اطلاعات، مبانی اطلاعات، روش‌شناسی مطالعات، منابع مطالعات و نظریه‌پردازی در مطالعات با رویکرد میان‌رشته‌ای، آزمون نظریه، گفتمان‌سازی و آموزش عالی میان‌رشته‌ای تشکیل شده است.

وی با تشریح هر یک از محورهای یادشده، اظهار کرد: بر مبنای هدف‌گذاری انجام شده، چهار محور نخستین این نقشه باید تا سال 1404 اجرایی شود و بعد از آن محورهای بعدی آغاز می‌شوند.

قائم‌مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با بیان اینکه جریان مسیحیت سکولار در زمینه سلامت و معنویت به تولید مستمر محتوا مشغول است، گفت: متأسفانه بسیاری از فعالیت‌هایی که در کشور ما به نام پژوهش قرآنی سلامت انجام می‌شود، اقداماتی سطحی، غیرعلمی و ذوقی است.

علامه با تأکید بر اینکه نیاز جدی به طبقه‌بندی علوم در حوزه سلامت وجود دارد، اظهار کرد: در حال آغاز یک فعالیت تأسیسی هستیم که در آن هم به رویکرد ایجابی و هم رویکرد سلبی نیاز داریم. افراد زیادی در نظام پژوهشی سلامت، وابستگی صرف به پوزیتیویسم دارند که ما نسبت به این وابستگی مطلق، رویکرد سلبی داریم.

قائم‌مقام نظارت و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت تصریح کرد: در بحث سلامت معنوی با نوعی افراط و تفریط یا به عبارتی، انحصارگرایی و تقلیل‌گرایی مواجه هستیم. برای مثال بعضی، معنویت و دین را متباین با یکدیگر تلقی می‌کنند و بعضی دیگر با انکار کامل اخلاق فرادینی، معنویت را تماماً در دین خلاصه می‌کنند.

علامه با تأکید بر اینکه در زمینه سلامت و معنویت، نیاز جدی به مدل‌سازی و خلاقیت وجود دارد، اظهار کرد: فعالیت در مطالعات میان‌رشته‌ای سلامت، حساسیت‌هایی دارد که اگر رعایت نشود، ممکن است به تضعیف دینداری مردم منجر شود، بنابراین همه نمی‌توانند به نظریه‌پردازی در این زمینه ورود کنند.

قائم‌مقام نظارت و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت در پایان با قدردانی از اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه سلامت گفت: جهاددانشگاهی به خوبی وارد اقدامات کاربردی شده است.

زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنیِ سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در این نشست با قدردانی از فعالیت‌های کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه مطالعات میان‌رشته‌ای سلامت پرداخت و از ظرفیت‌های این مجموعه در پژوهش‌های کاربردی قرآن و سلامت سخن گفت.

انتهای پیام

captcha