کد خبر: 3828664
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
گروه جامعه ــ سال گذشته علی‌رغم اینکه بسیاری از زائران اربعین هزینه بیمه خود را پرداخت کرده بودند، اما تعداد زیادی از افرادی که نیازمند استفاده از خدمات بیمه‌ای بودند از این خدمات بهره‌مند نشدند.

به گزارش ایکنا؛ سال گذشته بیش از دو میلیون ایرانی راهی اربعین حسینی شدند؛ این در حالی بود که حدود یک میلیون نفر برای حضور در مراسم اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام و هزینه بیمه خود را پرداخت کرده بودند، اما با ورود به عراق و در مواجهه با آسیب‌دیدگی یا برخی مشکلات که نیازمند استفاده از خدمات درمانی در مراکز درمانی عراق بود، عملاً بیمه پاسخگوی آنها نبود و مجبور شدند هزینه درمان را خودشان پرداخت کنند؛‌ همین مسئله موجب نارضایتی زائران اربعین از خدمات بیمه شد.

برای پیگیری این مسئله محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در واکنش به انتقادهای وارده به مسئله بیمه زائران اربعین حسینی، گفت: مدیریت بیمه زائران اربعین بر عهده سازمان حج و زیارت است و این سازمان هر سال با یکی از بیمه‌های کشور قرارداد منعقد می‌کند. سال گذشته بیمه ایران مسئول بیمه زائران اربعین بود و احتمال دارد امسال هم همین بیمه مسئولیت بیمه زائران را برعهده گیرد.

خدمات درمانی جزء بیمه زائران اربعین نیست

وی در پاسخ به این سؤال که سال گذشته مردم در استفاده از خدمات بیمه مشکل داشتند، آیا امسال تمهیداتی برای بهبود ارائه خدمات انجام می‌شود؟ گفت: بیمه اربعین بیمه حوادث است و از آنجایی که هلال احمر و پزشکان داوطلب خدمات درمانی را رایگان ارائه می‌‌دهند، خدمات درمانی جزء این بیمه قرار نگرفته است.

مدیریت بیمه زائران اربعین بر عهده سازمان حج و زیارت است و این سازمان هر سال با یکی از بیمه‌های کشور قرارداد منعقد می‌کند. سال گذشته بیمه ایران مسئول بیمه زائران اربعین بود و احتمال دارد امسال هم همین بیمه مسئولیت بیمه زائران را برعهده گیرد.

محمدی‌فر مشکل به وجود آمده برای برخی زائران را در استفاده از بیمه مربوط به زمانی دانست که به مراکز درمانی عراق مراجعه کرده‌‌اند و در پاسخ به این سؤال که زائرانی که دچار شکستگی شده یا بیمارانی که نیاز به طول درمان دارند و باید در ایران به درمان خود ادامه دهند چه باید بکنند؟ گفت: بیمه اربعین بیمه خاصی است و زائران ایرانی عموماً خودشان در ایران بیمه هستند.

تلاش برای رفع مشکلات بیمه‌ای زائران

وی از جمع‌بندی خدمات ارائه شده از سوی بیمه و تلاش برای رفع مشکلات بیمه‌ای زائران اربعین نیز خبر داد و گفت: البته مقررات بیمه‌ای و نوع بیمه‌ها در این خصوص باید در نظر گرفته شود، به خصوص اینکه زائران خارج از ایران حضور دارند.

به گزارش ایکنا؛ در مراسم اربعین بیشتر مانور مسئولان بیمه‌ای بر روی پرداخت بیمه زائرانی بود که دچار تصادف رانندگی شده و یا فوت می‌کردند. زائرانی هم که دچار بیماری‌های عمومی می‌شدند پزشکان داوطلب در مسیر پیاده‌روی اربعین آنان را مداوا می‌کردند اما در این میان افرادی که دچار مشکلات جدی‌تر پزشکی می‌شدند و نیاز بود به بیمارستان‌های عراق مراجعه کنند (در حالی که بیمه بودند و باید هزینه درمان آنها از سوی بیمه پرداخت می‌شد) عملاً از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نبوده و مجبور می‌شدند هزینه‌های سرسام‌آور درمان در مراکز درمانی عراق را خود پرداخت کنند و بیمه هیچ اطلاعات مشخصی در خصوص اینکه چگونه می‌توانند در عراق از حق بیمه خود استفاده کنند به زائران ارائه نکرده بود.

یادآوری می‌شود: سال گذشته بر اساس اعلام بیمه ایران، بیمه‌شدگان می‌توانستند از این تعهدات بهره‌مند شوند: پرداخت غرامت فوت به هر علت(عمر زمانی) به مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال، پرداخت غرامت فوت ناشی از حادثه به مبلغ یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال، پرداخت غرامت نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم کلی یا جزئی ناشی از حادثه حداکثر دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، پرداخت هزینه‌های درمانی بستری بیمارستانی و اعمال جراحی به علت بیماری یا حوادث حداکثر ۲۵۰ میلیون ریال، پرداخت هزینه‌های درمانی سرپایی و پاراکلینیکی به علت بیماری یا حوادث همانند انجام نوار قلب، رادیولوژی، آزمایش‌ها، اورژانس، گچ‌گیری و نظایر آن تا سقف ۲۵ میلیون ریال، پرداخت هزینه‌های نقل‌وانتقال پیکر هر یک از بیمه‌شدگان فوت‌شده به هر علت از عراق یا شهرهای ایران به شهر محل اعزام متوفی از محل تعهدات فوت به هر علت و پرداخت هزینه‌های مربوط به نقل‌ و انتقال بیمار یا مصدوم از عراق یا شهرهای ایران به شهر محل اعزام بیمه‌شده از محل تعهدات بستری و اعمال جراحی است.

البته مدت پوشش بیمه‌ای هر یک از بیمه‌شدگان حداکثر مدت ۳۰ روز بود که این زمان در مسیرهای زمینی از فاصله ۲۰ کیلومتری پایانه‌های مرزی رسمی جمهوری اسلامی ایران و در مرزهای هوایی از زمان ورود به خاک کشور عراق آغاز می‌شود و در طول مدت اقامت در شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین، سامرا و مسیرهای منتهی به آنها ادامه داشته و در مرزهای زمینی پس از خروج از خاک عراق و ورود به ایران تا فاصله ۲۰ کیلومتری پس از پایانه مرزی و در مرزهای هوایی پس از خروج بیمه‌شده از خاک عراق و ورود به ایران خاتمه می‌یافت، مشروط بر اینکه مدت اعلام شده از ۳۰ روز بیشتر نباشد.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: