تدابیر طب ایرانی برای سلامت حجاج
کد خبر: 3828803
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

تدابیر طب ایرانی برای سلامت حجاج

گروه سلامت ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلسر با اشاره به اثرات تغییر اقلیم بر زائران ایرانی بیت‌الله الحرام، به ارائه توصیه‌های خودمراقبتی برای زوار پرداخت.

تدابیر طب ایرانی برای سلامت حجاج/ زائران مراقب از دست دادن آب بدن باشندمرتضی مجاهدی، متخصص و پژوهشگر طب ایرانی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ایام حج و حضور زائران ایرانی در سرزمین عربستان اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیمی ناشی از سفر به عربستان و افزایش درجه هوا، به ویژه در شهر مکه، ممکن است مشکلاتی برای زوار ایرانی به وجود آید، اما با در پیش گرفتن تدابیر طب ایرانی می‌توان از این مشکلات کاست.

وی اظهار کرد: حرارت بالای هوا در کنار تحرک زیاد موجب تعریق بیشتر و در نتیجه از دست دادن آب زیاد و املاح معدنی بدن می‌شود. بر همین اساس باید مهمترین توصیه این است که حجاج تا می‌توانند آب و مایعات بنوشند.

مجاهدی با بیان اینکه حجاج نباید در مصرف آب سرد زیاده‌روی کنند، گفت: همچنین نباید آب آشامیدنی تنها مایع مصرفی زوار باشد و بهتر است مایعات دیگری مانند شربت آبلیمو، دوغ و یا آب‌میوه‌های دیگر را نیز مصرف کنند و چنانچه این مایعات در دسترس نباشد، می‌توانند مقدار بسیار کمی نمک به آب آشامیدنی خود اضافه کنند تا املاح ازدست‌رفته در نتیجه تعریق زیاد جبران شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلسر با بیان اینکه سوء‌هاضمه و یبوست یکی از مشکلات عمده حجاج ایرانی است، گفت: توصیه ما این است که غذاهای سبک و غیرچرب استفاده کنند و از مصرف غذاهای سنگین و درهم‌خوری غذاهای گوناگون بپرهیزند و حتماً یک ساعت قبل از غذا، آب و مایعات مصرف کنند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی سوء‌هاضمه، مصرف کمتر غذاهای فیبردار و مصرف زیاد غذاهای سنگین، چای پررنگ و نوشابه‌های گازدار است. لذا باید از این موارد پرهیز کنند تا دچار سوء‌هاضمه نشوند.

این متخصص و پژوهشگر طب ایرانی مصرف چند عدد زیتون به همراه غذا را برای پیشگیری از یبوست مؤثر دانست.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی مانند خاکشیر، تخم‌ اسفرزه، عرق نعناع یا نعنای خشک و بارهنگ به زوار در خنک کردن بدن و زینت مزاج کمک می‌کند، اظهار کرد: زواری که هنوز عازم سفر نشده‌‍‌اند می‌توانند مقداری از این گیاهان دارویی را با خود به عربستان ببرند.

مجاهدی در ادامه با بیان اینکه زوار به تدریج خود را به لحاظ فیزیکی آماده انجام اعمال کنند، گفت: زوار نباید از ابتدا به فعالیت فیزیکی سنگین بپردازند، بلکه این‌ فعالیت‌ها را باید به تدریج افزایش دهند؛ فعالیت سنگین و عدم فعالیت می‌تواند به زوار آسیب وارد کنند.

وی افزود: خواب مناسب به ویژه برای افراد مسن لازم است و نباید خواب این افراد تحت تأثیر برنامه‌های جانبی به غیر از اعمال اصلی قرار گیرد.

وی یادآو شد: همکاران طب سنتی نیز در مراکز پزشکی حج و زیارت در عربستان سعودی مستقر هستند و تدابیر طب سنتی را به زوار ارائه می‌دهند و زائران می‌توانند جهت مشاوره به این افراد مراجعه کنند.

انتهای پیام

captcha