چین: اجازه جدایی استان مسلمان‌نشین را نمی‌دهیم
کد خبر: 3829120
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹

چین: اجازه جدایی استان مسلمان‌نشین را نمی‌دهیم

چین تأکید کرد هرگز اجازه جدا شدن استان مسلمان نشین خود را به کسی نخواهد داد.

به گزارش ایکنا به نقل از شفقنا؛ دولت چین در بیانیه‌ای هشدار داد هرگز اجازه نخواهد دیگران، استان مسلمان‌نشین این کشور (سین‌کیانگ) را جدا کند. سین کیانگ در غرب دور چین قرار دارد که از دیرباز محل زندگی اقلیت ترک‌تباری به نام اویغورها است. چین دهه‌ها است به بهانه جلوگیری از افراطی‌گری در این منطقه باستانی، سیاست‌های خشنی را اجرا کرده که شامل ممنوعیت انجام اعمال و شعایر مذهبی نیز می‌شود. به تازگی هم مشخص شده که حزب کمونیست چین یک میلیون مسلمان اویغور را به بهانه آموزش عقیدتی و سیاسی زندانی کرده و کودکان بسیاری از آنها را نیز در مراکز دیگری نگهداری می‌کند.

دولت چین در بیانیه‌ای که در تلویزیون دولتی این کشور قرائت شد اعلام کرد: ادعاها در مورد ترک تبار بودن مسلمانان اویغور و یا تحرکات پان ترکی و پان اسلامیگری در این منطقه کاملاً غلط است و باوجود تلاش‌ها برای جدا کردن سین کیانگ از سرزمین مادری چین، این اقدامات هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

چین در این بیانیه، نیروهای خارجی، دشمنان و همچنین تروریست‌ها را به تلاش برای جدا کردن سین کیانگ از چین متهم کرده است. چین در این بیانیه ۶۸۰۰ کلمه‌ای مدعی شده اویغورها به زور و طی چند جنگ در قرن ۱۰ میلادی مسلمان شده‌اند و خود دوست نداشتند اسلام را بپذیرند؛ اسلام دین دلخواه و مورد پذیرش اویغورها نبوده است.

captcha