کارکرد دین وجدان‌پروری از راه خردورزی است
کد خبر: 3829205
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
رئیس انجمن موبدان تهران:

کارکرد دین وجدان‌پروری از راه خردورزی است

گروه اندیشه ــ رئیس انجمن موبدان تهران در همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» با اشاره به اهمیت توجه به دین گفت: کار دین، وجدان‌پروری از راه خردورزی است و ما نیز باید طوری حرکت کنیم که در حقیقت، هم خرد راضی شود و هم وجدان و همواره نشان داده‌ایم که این ملت از کهن‌ترین زمان تاریخ جهان کنار هم بوده‌اند و با هم تعامل داشته‌اند و نه تقابل.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» امروز، ۳۱ تیر، با حضور جمعی از مسئولان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این همایش اظهار کرد: گاهی انسان‌ها قدرت خود را از بیرون می‌گیرند و گاهی نیز در درون خود یک بزرگی و روح عالی وجود دارد که آن روح عالی موجب می‌شود چشم آنان نافذ و زبانشان نیز موثر باشد. در ابتدای انقلاب و قبل از انقلاب، بین مراجع قم فقط امام خمینی بود که هیچ چیزی نداشتند، اما عظمت روحی که داشتند به همراه ابزار گفت‌و‌گو موجب شد که تک‌تک انسان‌ها از سخنان ایشان تاثیر بپذیرند.
وی در ادامه افزود: در واقع از راه پنهان، یک صلاحی وجود دارد که از یک سینه، به سینه دیگری می‌رود. ما محصول عمل را نمی‌بینیم و صرفاً موظف به عمل هستیم. امام خمینی معتقد بود که ما موظف به فعل هستیم و نه نتیجه و این فقط کار انسان‌هایی است که در درون خود قدرتی دارند. آنچه باعث شده که امروز در دنیا نسبت به رهبری این نگاه وجود داشته باشد که ایشان را رهبر خود می‌دانند، همین قدرت درونی است، چه اینکه ایشان قدرت بیرونی ندارند و روح متعالی و عظمت درونی‌شان موجب شده که چنین جایگاهی را پیدا کنند.
در پاریس یک خبرنگار از امام خمینی پرسید که آیا ممکن است که این نکته‌ای که گفتید را تغییر دهید؟ ایشان در پاسخ فرمودند هیچ حرفی را از خودم نمی‌زنم که آن را تغییر دهم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: امروز عربستان در همه‌جا اعم از آفریقا، آسیا و کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز هزینه می‌کند، اما یک هزارم آنچه را رهبری به دست آورده و قلوب را تسخیر کرده، به دست نیاورده است. با قدرت بیرونی نمی‌توان تأثیرگذاری کرد، چون هر آن ممکن است از بین برود.
وی در ادامه تصریح کرد: یک وقت در پاریس یک خبرنگار از امام خمینی پرسید که آیا ممکن است که این نکته‌ای که گفتید را تغییر دهید؟ ایشان در پاسخ فرمودند هیچ حرفی را از خودم نمی‌زنم که آن را تغییر دهم. ما جمع شده‌ایم که اعلام کنیم که از تمامیت ایران و از تمامیت ارزی کشور و مقاومت کشور در برابر استکبار جهانی حمایت می‌کنیم و این حمایت نیز به شیعه یا سنی بودن ما وابسته نیست، بلکه همه ما در این جهت مشترک هستیم و با یک صدا از کیان ایران عزیز حمایت خواهیم کرد. 
دین به ما انسانیت و اخلاق نیکو می‌آموزد
موبد اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران (بزرگترین مرجع رسمی دینی و فرهنگی جامعه زرتشتیان ایران)، نیز از دیگر کسانی بود که در این همایش به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: همه پیامبران از سوی خدای یکتا برگزیده شده‌اند و حقیقت دین یکی است. اگر اختلافی وجود دارد، بر سر طریقت و شریعت است و حقیقت دین اصولی است که همیشه پایدار است و حقیقت نمی‌تواند دو تا باشد و در مورد همه امور، حقیقت یکی است. انسان باید به دقت یاد بگیرد چراکه در زمانی که می‌خواهد راست را از توهم و خرافات جدا کند، فقط علوم عقلی به درد او می‌خورد. 
وی در ادامه افزود: وقتی انسان می‌خواهد راه راست نیکی‌افزا را پیدا کند، باید باور کند که بهمن، فَرِ ایمان است و نیک‌منشی، فَرِ ایمان محسوب می‌شود. پس سعی داریم که بر پایه وجدان یا دین، راه راست را انتخاب کنیم. کاری که ترامپ و ... یاد نگرفته‌اند و آن را سرلوحه کار خود قرار نمی‌دهند، همین است و حتی اگر دین داشته باشند نیز به اصول دینشان پایبند نیستند. اصول دین نمی‌تواند دو تا باشد، کار دین این است که انسانیت و اخلاق نیکو را به انسان بیاموزد.
هشت سال در برابر صدام ایستادیم و پیروز شدیم، الآن نیز همینطور است و ما از کهن‌ترین زمان تا امروز تمدن‌ساز بوده‌ایم و همین طور خواهیم ماند.
خورشیدیان تصریح کرد: کار دین، وجدان‌پروری از راه خردورزی است و ما نیز باید طوری حرکت کنیم که در حقیقت، هم خرد راضی شود و هم وجدان. سود ما قرار نیست به زیان دیگران تمام شود و همیشه نشان داده‌ایم که همه ملت از کهن‌ترین زمان تاریخ جهان کنار هم بوده‌اند و با هم تعامل داشته‌اند و نه تقابل. با هم به صورت فروتنانه زندگی مسالمت‌آمیزی کرده‌اند و هرگز در سرزمین ایران تقابل جایگزین تعامل نشده است.
انسجام ایران در سایه ‌گفت‌و‌گوی ادیان تداوم یافته است
وی در ادامه افزود: اگر بین انسان‌ها تعامل برقرار شود، دنیا درست می‌شود، در غیر این صورت تقابل نتیجه‌ای ندارد و همیشه و همواره در نهایت به زیان همه خواهد شد. در مورد تحریم نیز باید بگویم که فقط روی ضعفا و ملت‌ها فشار آورده است و ملت ما بیشترین صدمه را می‌بیند. فلذا این کار خردمندانه و وجدانی نیست و درست نیست که فکر کنند با این کار می‌توانند ایران را به زانو درآورند. هشت سال در برابر صدام ایستادیم و پیروز شدیم، الآن نیز همینطور است و ما از کهن‌ترین زمان تا امروز تمدن‌ساز بوده‌ایم و همینطور خواهیم بود و خواهیم رفت.
همیشه نشان داده‌ایم که همه ملت از کهن‌ترین زمان تاریخ جهان کنار هم بوده‌اند و با هم به صورت فروتنانه زندگی مسالمت‌آمیزی کرده‌اند و هرگز در سرزمین ایران تقابل جایگزین تعامل نشده است.
خورشیدیان تصریح کرد: ممکن است سر موضوعات کوچک مشکلاتی داشته باشیم که در همه ملت‌ها این‌ موارد طبیعی است، اما آنچه مسلم است اینکه بر پایه قانون، آنها را حل خواهیم کرد. آنچه مسلم است اینکه این وطن، وطن همه ما است و هزاران سال است که با رستم‌ها و آرش‌ها و گودرز‌ها ایران را حفظ کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم حتی یک وجب از خاک ما مورد تجاوز بیگانگان قرار گیرد. این را ثابت کرده‌ایم و مطئمن هستم همیشه این انسجامی که ایران در ‌گفت‌و‌گوی ادیان دارد، ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام
captcha