همراهی «ابرار» با اهل‌بیت(ع) در 3 روز روزه‌داری و انفاق
کد خبر: 3830375
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
پیرهادی خبر داد؛

همراهی «ابرار» با اهل‌بیت(ع) در 3 روز روزه‌داری و انفاق

گروه جامعه ــ مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی معاونت فرهنگی قوه قضاییه از اجرای طرح ملی «ابرار» خبر داد و گفت: براساس این طرح، مردم سه روز منتهی به 25 ذی‌الحجه را در همراهی با اهل‌بیت(ع) روزه می‌گیرند و پول غذای خود را به فقرا، ایتام و زندانیان جرائم غیرعمد انفاق می‌کنند.

همگامی با اهل‌بیت(ع) در 3 روز روزه‌داری و انفاقمهدی پیرهادی، مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی معاونت فرهنگی قوه قضاییه و دبیر طرح ملی «ابرار»، در گفت‌وگو با ایکنا؛ از اجرای طرح ملی «ابرار» با هدف همراهی با اهل‌بیت(ع) در اطعام فقرا، ایتام و زندانیان جرائم غیرعمد خبر داد و گفت: 25 ذی‌الحجه به عنوان روز خانواده نام‌گذاری شده است. این روز مصادف است با نزول آیه هشت سوره انسان که خداوند می‌فرماید: «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا؛ و به [پاس] دوستى [خدا] بينوا و يتيم و اسير را خوراک مى‏‌دادند».

وی با اشاره به شأن نزول این آیه، گفت: براساس روایت‌ها امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیمار شدند و حضرت رسول(ص) به حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پیشنهاد کرد برای بهبودی آنها سه روز روزه نذر کنند. پس از بهبودی حسنین(ع) همه اعضای خانواده روزه گرفتند و غذای افطار خود را در روز اول به فقیر، روز دوم به یتیم و روز سوم به اسیر بخشیدند.

پیرهادی با اشاره به اینکه برای روز خانواده که دلیل نام‌گذاری آن انفاق خانوادگی اهل‌بیت(ع) است، برنامه منسجمی وجود نداشت، گفت: بر همین اساس معاونت فرهنگی قوه قضائیه پیشنهاد کرد طرح ابرار برای حمایت از فقرا، ایتام و زندانیان جرائم غیرعمد در سه روز منتهی به 25 ذی‌الحجه انجام شود.

وی تشریح کرد: براساس این طرح خانواده‌هایی که توان روزه‌‌داری دارند، سه روز منتهی به 25 ذی‌الحجه را روزه می‌گیرند و پول غذای خود را به فقرا، ایتام و زندانیان جرائم غیرعمد می‌بخشند. خانواده‌هایی هم که نمی‌توانند همگی روزه بگیرند در همراهی با انفاق خانوادگی ائمه(ع) پول سه روز غذای خود را در روز اول و دوم با محوریت کمیته امداد به فقرا و ایتام و روز سوم با محوریت ستاد دیه کشور به زندانیان جرائم غیرعمد هدیه می‌کنند.

مدیرکل فرهنگی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه اگر در جامعه امروز انفاق خانوادگی تسری پیدا کند، فضای جامعه بهبود پیدا کرده و بسیاری از مشکلات خانواده‌ها مرتفع می‌شود، گفت: الگوبرداری و ترویج سنت اهل‌بیت(ع) در خصوص بخشش به فقرا، ایتام و زندانیان، تحقق انتظارات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت رسیدگی به مستضعفان، تحقق محرومیت‌زدایی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند، تعالی معنوی و ارتقای سطح فردی و اجتماعی در درون خانواده‌ها، نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی و هدفمندسازی رسیدگی به وضعیت مستضعفان از اهداف اجرای طرح ابرار است.  

وی خصوصیت بارز این طرح را اجرای آن از سوی نهادهای مردمی اعلام کرد و گفت: همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی برای حضور بیشتر مردم در این طرح تمام تلاششان را خواهند کرد اما محور اجرای این طرح مردمی است.

پیرهادی از استقبال نهادهای مردمی و مذهبی از پیشنهاد اجرای طرح ابرار خبر داد و گفت: بسیاری مطرح کرده‌اند که به نیابت از امام زمان(عج) سه روز روزه‌داری کرده و هزینه غذای خود را انفاق می‌کنند. البته فاز اول این طرح در سطح ملی اجرا می‌شود و امیدواریم آن را در سطح بین‌المللی ترویج دهیم، چرا که اعتقاد داریم رفتار اهل‌بیت(ع) نه فقط برای مردم ایران بلکه برای همه مردم دنیا درس‌آموز است.

انتهای پیام

captcha