نقاط ضعف مسابقات قرآن بانوان البرزی از نگاه رئیس داوران
کد خبر: 3830385
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

نقاط ضعف مسابقات قرآن بانوان البرزی از نگاه رئیس داوران

کانون خبرنگاران نبأ ــ رئیس هیئت داوران چهل‌و‌دومین دوره مسابقات استانی قرآن بانوان در البرز گفت: اقبال به مسابقات سراسری قرآن نسبت به 20 سال پیش کمتر شده که این واقعه نیازمند آسیب‌شناسی و کارشناسی ریشه‌ای توسط متولیان آشنا به کار این‌گونه فعالیت‌های قرآنی است؛ در سال‌های قبل میزان استقبال متسابقان طوری بود که رقابت شرکت‌کنندگان تا دو روز زمان می‌برد.

غصون مسلمی، حافظ کل قرآن کریم و رئیس هیئت‌ داوران چهل و دومین دوره مسابقات استانی قرآن اوقاف البرز در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ درباره میزان کیفی و کمی برگزاری مسابقات، بهره‌مندی و استفاده از فرصت‌های این دنیا برای ذخیره اعمال نیکو در آخرت و قیامت، با تفسیر معنایی آیات 24 و 27 سوره مبارکه نازعات، گفت: عالم هستی در سیطره و متصل به شعور و قدرت قادر متعال است.
این فعال قرآنی را بیشتر بشناسید!
مؤلف کتاب دانشنامه حفظ «المصباح» بیان کرد: قرآن دارای فصاحت و بلاغتی است که انگیزه و هدف رسالت پیامبران و انبیای الهی(ع) و همچنین سرانجام دیگر مجازت‌های دردناک و عقوبت‌ها را در آیات به شیوه درس عبرت‌آموزی آورده است و دو آیه آغازین سوره مبارکه جمعه، مبین این مبحث است.
این استاد قرآنی اشاره کرد: تمامی انسان‌ها باید توجه داشته باشند که عالم هستی تحت سیطره پروردگاری است که «ﻋَﺎﻟِﻢُ ﺍﻟْﻐَﻴْﺐِ ﻭَﺍﻟﺸَّﻬَﺎﺩَﺓِ ﺍﻟْﻌَﺰِﻳﺰُ ﺍﻟْﺤَﻜِﻴﻢ» است؛ همچنین انسان‌ها هر لحظه در آزمون هستند و گاهی با «ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺃَﻣْﻮَﺍﻟُﻜُﻢْ ﻭَﺃَﻭْﻟَﺎﺩُﻛُﻢْ ﻓِﺘْﻨَﺔٌ» وسیله و مایه آزمایش آن‌ها می‌شود.
وی اضافه کرد: بهترین سبک زندگی برای انسان‌ها، مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و سیره عترت پیامبر اسلام(ص) است؛ به این جهت که با خواندن و عمل به آیات قرآن «ﺃَﻓَﺮَﺃَﻳْﺖَ ﻣَﻦِ ﺍﺗَّﺨَﺬَ ﺇِﻟَﻬَﻪُ ﻫَﻮَﺍﻩُ ﻭَﺃَﺿَﻠَّﻪُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻰ ﻋِﻠْﻢٍ ﻭَﺧَﺘَﻢَ ﻋَﻠَﻰ ﺳَﻤْﻌِﻪِ ﻭَﻗَﻠْﺒِﻪِ ﻭَﺟَﻌَﻞَ ﻋَﻠَﻰ ﺑَﺼَﺮِﻩِ ﻏِﺸَﺎﻭَﺓً ﻓَﻤَﻦْ ﻳَﻬْﺪِﻳﻪِ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺪِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺃَﻓَﻠَﺎ ﺗَﺬَﻛَّﺮُﻭﻥَ» در آزمون‌های زندگی پند بگیرند.
این مترجم قرآن کریم با بیان اینکه تفکر به قیامت و نشانه‌های وقوع آن، ما را خلاق و پاکیزه و از گناهان دور می‌کند، اظهار کرد: آیات یکم تا ششم سوره مبارکه تکویر در کتاب قرآن می‌خواهد وحشت و نشانه‌های وقوع قیامت را توصیف کند و این آیات بخشی از علاﺌم آغاز قیامت، رستاخیز و بهشت است که هر کدام درسنامه‌ای عبرت‌آموز برای انسان‌ها دارد.
مؤلف کتاب دانشنامه حفظ «المصباح» با بیان اینکه ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺳﻮﺭﻩ‌ﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ ﺛﻮﺍﺏ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺑﯿﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺗأﮐﯿﺪ می‌‌‌شود ﮐﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺑﺎ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﻋﻠﻢ ﻭ ﯾﻘﯿﻦ ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ، ﺍﯾﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ، افزود: ﻫﺮﮐﺲ ﺳﻮﺭﻩ مبارکه ﺑﻘﺮﻩ را که سوره‌ای مدنی است، ﺗﻼ‌ﻭﺕ ﮐﻨﺪ، ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻋﻤﺎﻣﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﻭ ﻣﯽ‌ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ و نیز ﻫﺮ ﮐﺲ ﺳﻮﺭﻩ مبارکه ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ را که سوره‌ای مدنی است، ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﭘﻮﺷﺸﯽ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺯﯾﻨﺖ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ.
متأسفانه شاهد این هستیم که تعداد شرکت‌کنندگان و سطح مسابقات سراسری قرآن اوقاف پایین آمده است و ما در بین متسابقان آقا و خانم، چهره‌های جدید و رویش‌های جدید که از استعداد ویژه‌تری برخوردار باشند، نمی‌بینیم
وی به بررسی سطوح کیفی و کمی مرحله استانی چهل و دومین دوره‌ مسابقات قرآن اوقاف البرز پرداخت و گفت: به‌عنوان یک داور قرآنی که‌ استان‌های مختلف را در مسابقات تجربه کرده‌ام، متأسفانه شاهد این هستیم که تعداد شرکت‌کنندگان و سطح مسابقات سراسری قرآن اوقاف پایین آمده است و ما در بین متسابقان آقا و خانم، چهره‌های جدید و رویش‌های جدید که از استعداد ویژه‌تری برخوردار باشند، نمی‌بینیم.
رئیس هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات استانی قرآن اوقاف البرز ادامه داد: اقبال به مسابقات سراسری قرآن نسبت به 20 سال پیش کمتر شده است که این واقعه نیازمند آسیب‌شناسی و کارشناسی ریشه‌ای توسط متولیان آشنا به کار این‌گونه فعالیت‌های قرآنی است؛ زیرا در سال‌های قبل که جهت داور قرآنی در مسابقات استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی و... حضور داشتم، میزان استقبال متسابقان طوری بود که رقابت شرکت‌کنندگان تا دو روز زمان می‌برد.
نقاط ضعف متسابقان
مسلمی با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان مسابقات قرآنی استان البرز در سطح مطلوبی نبودند، اظهار کرد: ضعف اعرابی و لحن و ﺗﻤﺎﻡ احکام تجوید و صحت تلاوت، در متسابقان آشکار بود و داوری داوران و مستندات ویدیویی ضبط شده و جمع‌بندی کارنامه امتیازات شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف قرآنی گواه این ضعف در این دوره از مرحله استانی مسابقات قرآنی البرز است.
وی در ادامه افزود: متسابقان شرکت‌کننده در رشته دعاخوانی به لحاظ احکام تجوید و قواعد لحن و... دارای ضعف بودند و به نظر من باید رشته دعاخوانی از مسابقات سراسری برداشته شود زیرا هیچ‌گونه سنخیتی با مسابقات اوقاف ندارد و رؤسای مراکز فعالیت‌های قرآنی می‌توانند مسابقات رشته دعاخوانی را جداگانه در دیگر برنامه‌ها برنامه‌ریزی کنند.
این استاد قرآنی با اعلام اینکه بسیاری از متسابقان البرزی از نحوه اطلاع‌رسانی زمان برگزاری آزمون معترض بودند، اظهار کرد: البته می‌بایست شرکت‌کنندگان قرآنی هر لحظه برای حضور در آزمون‌ها و رقابت‌ها در حالت آماده‌باش باشند و این مهم با داشتن تمرین مستمر، استفاده از ابزارها و بهره‌گیری از اساتید قوی‌تر و ارتقای سطح آموزش‌های قرآنی محقق می‌شود و فرد متسابق نباید فارق از آموزش باشد و سعی کند به‌صورت هفتگی تمرین مستمر داشته باشد و در آزمون‌های مؤسسات قرآنی که ویژه ارتقای سطح داشته‌های دانشی و بینشی فعالان قرآنی برگزار می‌شود، شرکت کنند و از آن طرف نیز برنامه‌ریزان متولی باید فضای مطلوب‌تری برای برگزاری آزمون رشته‌های‌ قرآنی مهیا و پیش‌بینی کنند.
یک پیشنهاد جدی
رئیس هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات استانی قرآن اوقاف البرز در پاسخ به اینکه آیا از تفکیک اتاق داوران و ناظران مسابقات از محل سالن اجرا و تلاوت رضایت‌مندی دارد؟ بیان کرد: مجزا بودن خوب است و از بعد دیگر، تمرکز داورها بنا به ملاحظاتی بهتر است؛ البته به این شرط که سیستم‌های ارتباطی در بخش دیداری و شنیداری از اجرا تا تلاوت متسابقان با شیوه و فناوری مطلوب‌تری در اتاق محل داوری‌ها قابل نمایش و شنیدن باشد، که مسابقات استانی امسال البرز در این بخش دچار ضعف فاحش بود و در اینجا پیشنهادی به حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور دارم که اگر برای برنامه‌ریزان مرکز امور قرآنی آن سازمان مقدور است، تمامی امور فنی، اجرایی، فرهنگی و مدیریتی بخش مسابقات قرآنی خانم‌ها را به دست بانوان‌ کارشناس و متخصص این حوزه واگذار کنند تا دیگر در مسابقات شاهد رفت‌و‌آمدهای آقایان مسئول و غیرمسئول و غیر مرتبط نباشیم.
مؤسسات قرآنی سعی کنند نسل مستعد قرآنی در آموزشگاه‌های تحصیلی و مراکز دانشگاهی را شناسایی کنند و ضمن تمرین مستمر آموزشی و معارف قرآنی، این عزیزان را که ثروت و سرمایه‌های خانواده‌ها هستند، برای شرکت و رقابت در مسابقات پرورش و رشد دهند
مسلمی در پاسخ به اینکه اگر در آینده داوری مرحله شهرستانی مسابقات قرآنی اوقاف به صورت تخصصی انجام پذیرد، چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اگر داوری‌ها در آزمون رشته‌های قرآنی مرحله شهرستانی مسابقات سراسری اوقاف از سوی یک تیم متخصص انجام شود، بسیار عالی است، زیرا موجب می‌شود که دیگر افراد ضعیف به مسابقات مرحله استانی راه پیدا نکنند که اگر در مسابقات سال آینده لحاظ شود، گامی رو به جلو است.
این استاد دانشگاه افزود: یکی دیگر از ضعف‌ها در مرحله شهرستانی نبود حد نصاب سهمیه و حد نصاب لازمه برای کسب امتیاز برتر برای راه‌یابی به مرحله استانی مسابقات است و می‌بایست رؤسای ادارات امور قرآنی اوقاف نسبت به این حد نصاب‌ها دقت و برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند تا شاهد مطلوب‌تر شدن و تخصصی‌تر شدن سطح مسابقات استانی و کشوری اوقاف باشیم.
سخن آخر
حافظ کل قرآن کریم تأکید کرد: مؤسسات قرآنی سعی کنند نسل مستعد قرآنی در آموزشگاه‌های تحصیلی و مراکز دانشگاهی را شناسایی کنند و ضمن تمرین مستمر آموزشی و معارف قرآنی، این عزیزان را که ثروت و سرمایه‌های خانواده‌ها هستند، برای شرکت و رقابت در مسابقات پرورش و رشد دهند و در گام بعد از پروردگار متعال آرزومندم که اخلاق قرآنی به همه ما عطا کند.
حامد فکوری
انتهای پیام
captcha