از ترویج سبک زندگی توحیدی تا جهاد تبیین به‌عنوان یک تکلیف شرعی
کد خبر: 4038303
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳

از ترویج سبک زندگی توحیدی تا جهاد تبیین به‌عنوان یک تکلیف شرعی

مدیرکل اوقاف و امورخیریه البرز با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در بحث جهاد‌ تبیین، اظهار کرد: قرآن بهترین محور و مبنا برای بحث جهاد‌ تبیین در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی براساس اقتضای شئون زندگی بشر امروزی است. لذا، محورهای جهاد‌ تبیین را قطعا ما باید از میان آیات قرآن استخراج و پالایش پژوهشی کنیم و نسبت به ترویج آن، دست به انتشار و تبلیغ گسترده بزنیم.

حجت‌الاسلام علی دشتکی مدیرکل اوقاف البرز حجت‌الاسلام والمسلمین علی دشتکی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار افتخاری ایکنا با اشاره به چگونگی تبیین و ترویج فرهنگ قرآن کریم در جامعه و اهمیت برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اظهار کرد: یکی از راهبردهای زندگی سعادتمندانه در سبک زندگی توحیدی و اسلامی توجه به نقشه راهی است که خداوند تبارک و تعالی توسط انبیا و پیامبران الهی برای بشر طراحی کرده است.

وی افزود: این طراحی الهی و نقشه راه در سعادت و خوشبختی مادی و معنوی بشر می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد. همچنین در ادیان مختلف نیز همین بوده است و نقشه راه در دین مقدس اسلام که مهم‌ترین دین الهی و عصاره فضايل همه ادیان توحیدی است، در پرتو قرآن کریم و انوارالهدی(ع) برای تعالی فرهنگ و هویت‌بخشی به بشریت و نهادینه‌ کردن فرهنگ دینی و اسلام ناب محمدی(ص) در طول تاریخ حرکت می‌کند، که این نقشه راه بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد. 

حجت‌الاسلام دشتکی ادامه داد: اگر بخواهیم این دین و راهبرد و این نقشه سعادت و خوشبختی در بین اذهان فردی، اجتماعی و عمومی مردم نهادینه شود، می‌بایست جذابیت‌های این موضوع را برای مردم تبیین کنیم، بدیهی است که جذابیت‌های این موضوع، راه‌های مختلفی دارد، البته شناخت موضوع، در ابتدای این مسیر و راهبرد است که باید راه و سلوک و سبک زندگی قرآنی و اجرای دستورات الهی آیات ام‌الکتاب برای محیط کار و زندگی افراد جامعه‌ در عرصه‌های ملی و بین‌المللی و نیز خانواده‌ها به شیوه ترویجی و تبلیغی معرفی کنیم و بشناسانیم. به این جهت است که برای شناساندن این امر مهم، باید زمینه‌هایی در طرف مقابل به‌وجود آید و در جامعه هدف شکل بگیرد. 

وی گفت: این مدل انس و آماده‌سازی بشریت، راهکارهای مختلفی دارد و تکنیک استفاده از کارهای هنری یکی از راهکارهای بسیار خوب و اثرگذار و اثر‌بخش است، و یکی از کارهای هنری همین انجام مسابقات قرآنی است، بدیهی است که برگزاری مسابقات قرآنی در تمامی سطوح مختلف که شامل نهاد خانواده‌ها و سایر بخش‌های فرهنگی و صنفی و جامعه کار و تلاش است، می‌تواند تأثیرگذار باشند. 

هدایتگری اعجاز قرآن در زندگی انسان‌ها 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان البرز در ادامه با بیان اینکه اعجاز قرآن کریم هدایت‌گر انسان‌ها به سمت نیکبختی‌ها و بهترین الگوی رستگاری و سعادتمندی است، افزود: براساس پایش سامانه‌ای مناطق جغرافیای مرزی و فرامرزی شرکت‌کنندگان بر بستر برنامه‌های فناورانه و شبکه‌های ارتباطاتی در مرحله برگزاری مسابقه بین‌المللی قرآن کریم می‌توان به گستره و آمار علاقه‌مندان و ستاره‌های درخشان دیگر کشورها دست یافت. 

وی اضافه کرد: نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی می‌توانند در فضای عمومی اقدام به فضاسازی و تبلیغات محیطی این دوره از مسابقات بین‌المللی کنند و با استفاده از ظرفیت‌های فضای رسانه‌ای فراگیر در بخش سایبری و مجازی باید فضا را قرآنی و فرهنگ قرآنی را در تمامی سطوح تبیین و ترویج کنند، پیام‌های سازنده و انسان‌ساز قرآن را در بین جامعه و بخش‌های مختلف و به‌ویژه مراکز آموزشی و دانشگاهی کشور و به دیگر کشورها نهادینه کنند و از این فرصت بهره بگیرند. 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان البرز با اشاره به اینکه بر‌اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در بحث جهاد‌ تبیین، ما نیز تکلیفی برای تبلیغ و تبیین موضوع علوم و معارف قرآنی داریم، اظهار کرد: قرآن بهترین محور و مبنا برای بحث جهاد‌ تبیین در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی براساس اقتضای شئون زندگی بشر امروزی است. لذا، محورهای جهاد‌ تبیین را قطعا ما باید از میان آیات سوره‌های قرآن استخراج و پالایش پژوهشی کنیم و نسبت به ترویج آن، دست به تبیین و انتشار گسترده و تبلیغ این فرهنگ قرآنی بزنیم. 

حجت‌الاسلام دشتکی گفت: هر چقدر که گستره این امر مقدس و مسابقات معارفی و فعالیت‌های قرآنی در محله‌ها، شهرها و روستاها بیشتر باشد، طبیعتا تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد شد، و اگر بخواهیم در سطح ملی و فراملی حرکت کنیم، قطعا موجب تقویت معنوی این محافل است. به آن جهت که خود خدا در قرآن بر شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآنی در بین سایر اقشار جامعه و به‌ویژه مؤمنان تأکید کرده است. 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان البرز به میزان تأثیر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در حفظ وحدت جامعه اسلامی و ایمانی پرداخت و بیان کرد: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، نه صرفا موجب وحدت مسلمین، بلکه می‌تواند موجب وحدت دیگر ادیان نیز شود، اما در بین مسلمین، بدیهی است که باید با تبیین و روشنگری در خصوص مشترکات ادیان توحیدی و استفاده از کلام هدایت‌گرانه پیامبران الهی، قرآن را به‌عنوان یک اصل محوری قرار داد. به آن دلیل که تبیین و تفسیر مفاهیم قرآنی موجب ریشه‌کنی اختلافات می‌شود. 

وی در پایان تصریح کرد: بسیاری از دامنه این اختلافات مذهبی و دینی در میان ادیان توحیدی از ناحیه اجانب و خوارج برون‌مرزی که زیر نظر سامانه‌های فکری نظام سلطه و استکباریون هستند، شکل و گسترش یافته است. 

حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha