امارات در حال جذب نیرو از سقطری یمن
کد خبر: 3831593
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹

امارات در حال جذب نیرو از سقطری یمن

گروه بین‌الملل ــ ابوظبی با انتقال چند صد نفر از شهروندان جزیره سقطری در جنوب یمن می‌خواهد آنان را در نیروهای مسلح خود در امارات ادغام یا به عنوان مزدور برای جنگ در سایر کشورها اعزام کند.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: یک مسئول نزدیک به محافل دولت مستعفی یمن در جزیره سقطری یمن از تلاش‌های تازه ابوظبی برای تسلط بر این جزیره راهبردی واقع در آب‌های جنوبی یمن خبر داد.

یک مسئول نزدیک به محافل دولتی در سقطری گفت: ابوظبی با هدف اجرای نقشه خود، در ایجاد شکاف میان یگان‌های امنیتی و نظامی، فراخوان گسترده‌ای را برای جذب نظامیان دولت مستعفی کلید زده و با انتقال هوایی آنها به امارات تلاش می‌کند وفاداری آنها به دولت مشروع یمن را از بین ببرد.

وی افزود: هواپیمایی امارات از طریق پروازهایی منظم شهروندان سقطری را با انگیزه‌های اشتغال یا عضویت در نیروهای مسلح امارات به این کشور منتقل می‌کند.

این مقام یمنی تصریح کرد: امارات با نفوذ به داخل یگان‌های امنیتی و نظامی ده ها نظامی را با پیشنهادهای وسوسه انگیز در ارتباط با حقوق و دستمزدشان در صورت سفر به امارات و عضویت در ارتش امارات و یا اشتغال در مشاغل دیگر فریب داده است.

وی افزود: اماراتی‌ها و متحدانشان در داخل جزایر متعلق به استان سقطری به شهروندان پیشنهاد دستمزدهایی تا شش هزار درهم را داده‌اند.

به گفته این مسئول یمنی از جمله وعده‌هایی که به افراد منتقل شده از جزیره سقطری به خاک امارات داده شده این است که آنها به عضویت نهاد نظامی امارات درخواهند آمد و هرگز به این جزیره که زادگاهشان است بازنمی‌گردند.

این مقام یمنی گفت: کسی که فرماندهی عملیات سربازگیری از میان شهروندان سقطری را برعهده دارد، یحیی مبارک بن سعید، مسئول شورای انتقالی جنوب در این جزیره است.

به گفته این مسئول یمنی در محافل جامعه سقطری شایعه شده که در پی روی گردانی اماراتی‌ها از پیوستن به نیروهای مسلح کشورشان و تمایل آنها برای اشتغال در مشاغل مدنی مقامات ابوظبی مجبورند شهروندان یمنی را برای عضویت در نیروهای مسلح خود به خدمت بگیرند.

به گفته این مقام یمنی، آنهایی که از سقطری به امارات رفته اند و شمار آنها چند صد نفر تخمین زده می‌شود در حال حاضر در هتل‌هایی اسکان یافته‌اند و منتظرند با رسیدن نوبت جدیدی از اعزامی‌ها از سقطری در پادگان‌های سربازگیری امارات توزیع شوند.

این منبع گفت: بعید نیست که سربازگیری از شهروندان سقطری به منظور استفاده از آنها به عنوان مزدور برای مبارزه در دیگر کشورها و در راستای حمایت امارات از متحدانش برای مثال در لیبی باشد بخصوص که گزارش‌های بین المللی هم حاکی است امارات از کشورهایی نظیر سودان، چاد و غیره برای حمایت از متحد خود خلیفه حفتر در حمله به طرابلس مزدورانی را به خدمت گرفته است.

امارات همچنین صدها نفر از نیروهای طرفدار شورای انتقالی و نظامیانی از ارتش یمن را به خاک خود منتقل کرده تا آنها را تحت آموزش نظامی قرار داده و به سقطری بازگرداند تا جای پای خود را در نیروهای پلیس و ارتش یمن محکم کند.

به موازات آن فرماندهی ارتش یمن در سقطری که شامل شش جزیره می‌شود به نیروهای تابع خود درباره تحرکات امارات هشدار داد.
فرماندهی نیروی دریایی سقطری دوشنبه شب گفته بود که مشاهده می‌شود برخی نظامیان یگان‌های نظامی در جزایر سقطری به شیوه‌ای غیرقانونی با انفصال از کار نظامی برای کارگری به امارات می روند اما تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

سقطری بزرگ ترین جزیره استان سقطری یمن در ماه مه 2018 با اعزام نیروهای نظامی امارات به آنجا تنش بی سابقه ای را شاهد بود اما چند ماه بعد با اصرار دولت مستعفی این نیروها از امارات که از صحنه درگیری‌های جاری در یمن دور است، خارج شدند.

در ژوئن گذشته نیروهای مشترک ارتش و دستگاه امنیتی دولت مستعفی یمن تلاش شبه نظامیان جدایی طلب مورد حمایت ابوظبی در حمله به بندر حولاف در سقطری را ناکام گذاشتند.

چند روز بعد آن عربستان برای نیروهای خود در سقطری که با آغاز بحران میان دولت مستعفی و ابوظبی در سال 2018 دراین جزیره مستقر شده اند تجهیزات نظامی بیشتری فرستاد.
 انتهای پیام

captcha