طلوع با آرامش و امیدوارانه مرداد
کد خبر: 3831797
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
بر خط جامعه؛

طلوع با آرامش و امیدوارانه مرداد

گروه جامعه ــ در هفته‌‌ای که گذشت، آرامش و امید بر جامعه ایرانی حاکم بود، صدور حکم از سوی دستگاه قضایی برای چندتن از اخلالگران دانه‌درشت نظام اقتصادی و خبر سخنگوی دولت درباره کاهش قیمت‌ها از مهم‌ترین این اخبار بودند.

طلوع با آرامش و امیدوارانه مردادبه گزارش ایکنا؛ در هفته‌‌ای که گذشت، آرامش و امید بر جامعه ایرانی حاکم بود، صدور حکم از سوی دستگاه قضایی برای چند تن از اخلالگران دانه‌درشت نظام اقتصادی و خبر سخنگوی دولت درباره کاهش قیمت‌ها از مهم‌ترین این اخبار بودند.

همچنین این هفته، تحریم وزیر خارجه کشورمان از سوی دولت آمریکا، موجی جدید از همبستگی میان فعالان مجازی کشورمان با سلایق سیاسی مختلف به وجود آورد و بار دیگر ذلت آمریکا را در برابر منطق ملت ایران نشان داد. 

در کنار این رویدادها، اخبار مربوط به حج تمتع 98 نیز حائز اهمیت بود، در بسته خبری «بر خط جامعه» تعدادی از مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا در هفته اخیر را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

معرفت‌جویان حقیقی حج را به جامعه معرفی کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی‌اقدم، که سال‌ها مسئولیت‌های اجرایی و فرهنگی در سازمان تبلیغات اسلامی و پژوهشکده امر به معروف را بر عهده داشته و مدتی از روحانیون کاروان حج تمتع بوده، در این هفته به گفت و گو با ایکنا پرداخت. وی معتقد است: تبیین اسرار حج به میزان کافی انجام نمی‌شود و زمان کافی برای آن وجود ندارد. اسرار حج این ظرفیت را دارد که از کودکی جزء محتوای درسی تعلیمات دینی دانش‌آموزان قرار گیرد و سازمان حج و زیارت نیز می‌تواند هر ساله متحول‌شدگان در سفر حج را از طریق رسانه‌ها به مردم معرفی کند.

طلوع با آرامش و امیدوارانه مرداد

وی افزود: اکنون کتاب‌های زیادی در سازمان حج چاپ شده است اما نیاز به معرفی و تبیین وجود دارد، بعضی حاجیان و مدیران سختشان است که جلسات مکرر بگذارند و این‌ احادیث را بررسی کنند اما جلسات لازم است. سفر حج برای خیلی از زائران یک بار در عمر پیش می‌آید و باید سعی کنند نهایت بهره را از آن ببرند و بر سبک زندگی خود تأثیر بگذارند.

شریفی اقدم تصریح کرد: من وقتی روحانی کاروان بودم به حاجی‌ها می‌گفتم ببینید همه مردم انتظار دارند وقتی حاجی از حج برمی‌گردد دیگر آن فرد قبلی نباشد چون بالاخره رنگ خدایی گرفته، به زیارت خانه خدا رفته و به زیارت قبر پیامبر اکرم(ص) رفته است، دیگر واقعاً باید در گفتار و رفتار خود مواظب باشید، شما در حج یاد می‌گیرید که همیشه نماز‌های اول وقت بخوانید، خوش‌برخورد بودن را یاد می‌گیرید، این‌‌ها را باید حفظ کنید.

آنچه مانع اثربخشی حج بر سبک زندگی می‌شود

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین شهامت، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی و از روحانیون کاروان‌های حج تمتع نیز این هفته در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: اولین نکته‌ای که من به مدیران و روحانیون می‌گویم این است که گفتمان لازم برای تأثیرگذاری بر حجاج را داشته باشیم، برای مثال خانم‌هایی که بی‌حجاب هستند می‌خواهند به حج بیایند، با چه گفتمانی می‌خواهیم آن‌ها را آماده کنیم، آن هم در شرایطی که به چشم دیده‌ایم گفتمان‌های فعلی و برخوردهای خشن نتیجه معکوس داده است، پس قدم اول تولید یک ادبیات، محتوا و گفتمان فاخر برای مواجهه با افرادی‌ است که می‌خواهند به حج بیایند اما نسبت به مسائل دین به طور کافی توجیه نیستند.

طلوع با آرامش و امیدوارانه مرداد

وی در ادامه گفت: شیوه کسب درآمد و پولی که سر سفره برده می‌شود، ارتباط مستقیم با تأثیرگذاری حج بر حاجی دارد، البته هیچ‌کدام از حج‌گزاران ما پول حرام بر سر سفره زندگی خود نمی‌آورند، اما به میزانی که از پول بادآورده یا بی‌زحمت برای سفر خود استفاده کنند، عمق تأثیرپذیری‌شان از حج و میزان پایداری تغییرات شخصیتی‌شان پایین می‌آید. این‌ها مواظبت لازم دارد، الان در فضای کسب و کار دو مسئله بی‌انصافی و عدم صداقت تهدیدهای جدی هستند. باید مراقب باشیم در شرایط فعلی اقتصادی که دشمن هم با تحریم‌های ظالمانه فشار می‌آورد، خدای ناکرده مال و رزق خود را به این شبهات دچار نکنیم.

‌‌نقشه راه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ICT ترسیم می‌شود

وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هفتم مردادماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن معرفی فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: علی‌رغم تأکید رهبری بر اهمیت فضای مجازی، به صورت صریح در بیانیه گام دوم انقلاب، ما شاهد ذکر موضوع فضای مجازی نیستیم. این موضوع دو تلقی را برای ما ایجاد می‌کند؛ یک تلقی اینکه شاید این موضوع از قلم افتاده باشد که بعید است و نکته دوم این است که موضوع فضای مجازی در سرفصل‌های مختلف بیانیه گام دوم انقلاب بازتاب داشته است و همین موضوع باعث می‌شود که ما حتما به سمت تدوین نقشه راه گام دوم انقلاب در حوزه ICT حرکت کنیم.

طلوع با آرامش و امیدوارانه مرداد

وی افزود: بر همین اساس در ماه‌های آینده به‌دنبال ترسیم نقشه راه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ICT هستیم. البته این موضوعی نیست که بگوییم ما آن را آغاز کرده‌ایم، بلکه طبق بررسی‌های انجام شده برخی از نهاد‌های فعال در کشور و برخی از علاقه‌مندان به این حوزه چنین فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند و ما نیز به دنبال دعوت از صاحب‌نظران این حوزه هستیم. همچنین پژوهشگاه‌های مختلفی که در حوزه فرهنگ و ارتباطات کار می‌کنند جلسات و جمع‌بندی‌هایی را داشته‌اند که ما از این افراد هم استفاده خواهیم کرد.

شبکه‌سازی نوین از مدرسان تخصصی نماز

محمود مظفر، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: شبکه‌سازی جدیدی از فعالان و مدرسان تخصصی اقامه نماز در کشور آغاز شده است که برگزاری یک دوره آموزشی و توانمندسازی پنج روزه به میزبانی مشهد مقدس در هفته اخیر، مقدمه‌ای بر این هدف بود.

طلوع با آرامش و امیدوارانه مرداد

وی در ادامه گفت: این دوره با حضور ۴۰۰ مربی و مدرس تخصصی نماز از سراسر کشور برگزار شد و تبیین شیوه‌های دعوت نسل نو به نماز، مهارت‌های نفوذ در مخاطب، روش تدریس و جذاب‌سازی کلاس‌ها، نماز و خانواده، نماز و مدرسه، شیوه‌های ایجاد انس و علاقه به نماز در خردسالان از مهم‌ترین محورهای آن بود.

مظفر با اشاره به فراخوان بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و مدرسه» تصریح کرد: یکی از اهداف این دوره آموزشی و توانمندسازی توجه به اجلاس بیست و هشتم نماز بود؛ به همین دلیل در این دوره به تشریح و آموزش روش‌های تبلیغ مؤثر نماز برای دانش‌آموزان با استفاده از تکنولوژی‌ها و امکانات روز پرداخته شد.

هنری از جنس برخواستن را در گالری مهر هنر ببینید

شاید برای ما هم اتفاق بیفتد؛ سال‌ها روی پاهایمان راه برویم و با دستهایمان جهان را لمس کنیم اما روزی روزگاری جهان زیرپایمان خالی شود و توان دست‌هایمان از بین رود. ممکن است برای همه پیش بیاید، اما برخواستن مهم است و سمانه احسانی‌نیا جزو افرادی است که علی‌رغم تصادف و معلولیت شدید، برخواست و قلم را نه به دست که به دهان گرفت و در حال خلق آثار هنری بسیار ارزشمندی است.

طلوع با آرامش و امیدوارانه مرداد

این بار گالری مهر هنر از ۱۴ تا ۱۸ مردادماه، از ساعت ۱۱ تا ۲۰ میزبان هفتمین نمایشگاه آثار نقاشی سمانه احسانی‌نیا است. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه روز ۱۳ مردادماه، از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در گالری مهر هنر به نشانی میدان تجریش، خیابان دزاشیب، شهید کبیری پلاک ۱۳۵ برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه نیز روز ۱۸ مردادماه، از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برپا خواهد شد.

سمانه احسانی‌نیا، سخنرانی سمینار بین‌المللی تد پاییز۹۵، دریافت تندیس کنگره زنان موفق ایران، دریافت تندیس برندینگ هنری زمستان۹۶، دریافت بورسیه انجمن جهانی حمایت از نقاشان دهان و پا در اروپا و برپایی شش نمایشگاه انفرادی و هفت نمایشگاه گروهی را در کارنامه خود دارد.

یادآوری می‌شود، تمام عواید گالری مهر هنر از این نمایشگاه صرف امور خیریه می‌شود.

اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان تهران مناسب‌سازی می‌شوند

ابراهیم مؤمن‌سرایی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور این هفته از مناسب‌سازی اماکن مذهبی و بقاع متبرکه در همکاری مشترک با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران خبر داد و گفت: وجود بقاع متبرکه امامزادگان عظیم الشان یکی از مواهب الهی به ملت ایران اسلامی و جایگاهی برای به آرامش رسیدن مردم است.

طلوع با آرامش و امیدوارانه مرداد

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بقاع متبرکه و امامزادگان باید به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند، تصریح کرد: اماکن مذهبی بخشی از سرمایه‌های دینی و اعتقادی مسلمانان است؛ لذا برای دسترسی‌ همه اقشار جامعه از جمله معلولان، جانبازان، سالمندان و ... مناسب‌سازی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی در پایان با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ اماکن مذهبی و بقاع متبرکه در استان تهران، در پایان یادآور شد: تفاهمنامه همکاری مشترک با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران برای مناسب‌سازی اماکن مذهبی و بقاع متبرکه طی هفته آتی منعقد می‌شود.

اولین مدرسه تابستانه «اربعین» در تهران برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا؛ اولین مدرسه تابستانه مهارتی معرفتی «اربعین» با موضوعات نگاه تاریخی، کلامی و تمدنی به زیارت اربعین و جایگاه آن در جهان معاصر، آسیب شناسی و شبهه شناسی مناسکی و مذهبی و مطالعات میان فرهنگی ایران و عراق برگزار می‌شود.

هزینه شرکت در این دوره برای دانشجویان و طلاب ۷۵ هزار تومان، برای دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) ۵۰ هزار تومان و هزینه آزاد ۱۵۰ هزار تومان است، برگزیدگان این دوره به سفر زیارتی کاربردی عتبات عالیات مشرف و گواهی معتبر شرکت در دوره به آن‌ها اعطا می‌شود.

گفتنی است، آیین افتتاحیه‌ اولین مدرسه‌ تابستانه مهارتی - معرفتی اربعین در دانشگاه امام صادق(ع) واقع در تالار امام خمینی(ره)، با حضور ریاست دانشگاه امام صادق و دیگر اساتید این دانشگاه و مهمانان خارجی از ساعت ۹ تا ۱۱ روز شنبه ۱۲ مردادماه، برگزار می شود.

نصب کارتخوان در مراکز و مطب‌های پزشکی اجباری شد

از این پس تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی ایران و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف هستند در چهارچوب آیین نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه فروش (کارتخوان) از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

طلوع با آرامش و امیدوارانه مرداد

طی سؤالات مکرر جامعه پزشکی که منظور از پایانه فروش چیست؛ پیگیری‌های لازم از سوی سازمان نظام پزشکی انجام و منظور از پایانه فروش همان کارتخوان است که در اطلاعیه‌ای که با توافق سازمان امورمالیاتی، سازمان نظام پزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به امضا رسیده است، از صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی به منظور ثبت‌نام در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروش دعوت به عمل آمده است.

راه‌اندازی دومین بانک شیر مادر کشور در شیراز

دومین بانک شیر مادر کشور این هفته با حضور مسئولان وزارت بهداشت در بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز افتتاح شد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین گشایش دومین بانک شیر مادر کشور در بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز، مهمترین ویژگی بانک شیر مادر در شیراز را ایجاد مرکز مشاوره در کنار این مرکز بیان کرد.

وی ویژگی مهم بانک شیر مادر در بیمارستان حضرت زینب (س) شیراز را پیش بینی یک مرکز مشاوره در کنار این بانک شیر دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم فرهنگ اهدای شیر را در کشور ترویج دهیم، لازم است این مراکز مشاوره در کنار بانک‌های شیر مادر، راه‌اندازی شود.
بانک شیر مادر مانند یک داروخانه قوی، به ویژه برای نوزادان بستری در بخش‌های NICU، نقش موثری در رشد و بهبودی نوزادان و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به تاکیدات دین مبین اسلام در این زمینه و احادیث ائمه در کنار پیشینه فرهنگی کشور، نسبت به موفقیت در تحقق اهداف راه اندازی این خدمت جدید، ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام

captcha