بازتاب ابلاغ مصوبه‌ای در مورد حافظان قرآن در صفحات معارفی
کد خبر: 3832778
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱

بازتاب ابلاغ مصوبه‌ای در مورد حافظان قرآن در صفحات معارفی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ‌ ابلاغ مصوبه «الحاق شرایط عمومی و صلاحیت‌های فردی حافظان قرآن کریم» توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی که صبح امروز صورت گرفت یکی از مهم‌ترین خبرهایی بوده است که صفحات معارفی رسانه‌ها مخابره کرده‌اند.

بازتاب ابلاغ مصوبه‌ای در مورد حافظان قرآن در صفحات معارفی

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 14 مردادماه علاوه بر انتشار خبر ابلاغ مصوبه «الحاق شرایط عمومی و صلاحیت‌های فردی حافظان قرآن کریم» به موارد دیگری همچون حواشی ورزشگاه کربلا، روز ازدواج و ... نیز اشاره کرده‌اند.

فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز 14 مردادماه با «داود منافی‌پور»، دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌ اصغر(ع) گفت‌وگویی پیرامون اتفاقات ورزشگاه شهر کربلا و حاشیه‌های آن انجام داده است. در بخشی از این گفت‌وگو که با تیتر «دشمنان از کربلای قدرتمند می‌ترسند/ راز جنگ نرم وهابیت علیه کربلا» بر روی خروجی قرار گرفته آمده است: «ظاهراً این یک مراسم افتتاحیه بود، اما در واقع جشن انتقام از قدرتمندی کربلا و انتقام از ۲۰ میلیون لبیک‌ گوی حضرت اباعبدالله(ع) در اربعین حسینی است. اینجا سؤالی مطرح است که چرا وهابیت که مرکز آن در عربستان، از صهیونیسم ارتزاق می‌کند، باید برای وجود ورزشگاه آن هم در شهرهای شیعه‌نشین این همه دلسوزی کند و هدیه یک میلیارد دلاری برای جوانان عراقی تدارک بیند».

این خبرگزاری همچنین به مناسبت روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» با «داود عامری» پژوهشگر مطالعات بین فرهنگی و دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت‌وگویی انجام داده است. دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی دراین گفت‌وگو بیان کرده است: «برخی از حاکمان کشورهای اسلامی که از امضاءکنندگان اعلامیه حقوق بشر اسلامی هستند، خود این موارد را نقض کرده و عامل جنایت علیه بشریت و به ویژه برخی از مسلمانان بی‌دفاع هستند».
بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۱۰۹ قرآن کریم شامل آیات ۱۰ تا ۱۳ سوره مبارکه مائده با صدای مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد و نیز خبری با موضوع عید قربانی و مشارکت مردم در اهدای قربانی‌های این عید از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه گفت‌وگویی با موضوع تواشیح با «غلامرضا شاه‌میوه» سرپرست هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که این روزها در شهر قم و در مرحله مقدماتی در جریان است، انجام داده است و به این استنباط از صحبت‌های شاه‌میوه رسیده است که گروه‌های تواشیح نیازمند آموزش‌های جامع و بنیادی هستند. این داور مسابقات قرآن در بخشی از صحبت‌های خود گفته است:‌ «تواشیح، فنی است که در بین کشورهای مسلمان مورد توجه است و به رسمیت شناخته شده، حتی ریتم‌های آن با موسیقی متفاوت است و در کشور ما هم در دهه‌های 60 و 70 با استقبال مواجه شد امّا برای مقبولیت این موضوع در بین توده مردم نیاز به فرهنگسازی و ایجاد علاقه برای مردم هستیم به‌عنوان مثال چندسالی است که متون فارسی هم به تواشیح اضافه شده و صرفاً شاهد یک متن عربی نیستیم که مردم متوجه آن نشوند و به نوعی ترجمان تواشیح در میان اجرا ارائه می‌شود. البته برخی معتقدند که تواشیح را باید با همان اصالت خودش حفظ کرد که این دیدگاه‌های متفاوت نیازمند بحث است برای به نتیجه رسیدن که ببینیم تواشیح در عصر جدید آن کارکردی که در گذشته داشته را دارد یا ندارد چون خیلی از گروه‌ها جذب موسیقی شدند و این تواشیح را با آلات موسیقی اجرا می‌کنند که این هم نوع دیگری از سلیقه موسیقیایی نوین است که موافقان و مخالفان خاص خود را دارد».
خبرگزاری تسنیم با گذشت دو روز از مناسبت روز ازدواج، همچنان به این موضوع پرداخته و در جدیدترین مطلب گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «سیدجواد بهشتی» محقق علوم قرآن و حدیث و از کارشناسان صداوسیما انجام داده است. این محقق علوم قرآن و حدیث در بخشی از صحبت‌های خود گفته است:‌ «امروز در قرن بیست و یکم برای اینکه ازدواج‌ها رونق بیشتری بگیرد و دوام بیشتری هم داشته باشد، باید به سمت ازدواج ساده و آسان برویم، در انتخاب همسر آینده شایسته است به مقولاتی همچون دینی‌داری، اخلاق، ایمان و تقوای بیاندیشیم نه به مهریه‌ها و جهیزیه‌های سنگین. اگر چنین رفتار کنیم قطعاً محبت‌های خداوندی بیش از پیش شامل حالمان خواهد شد».
این خبرگزاری همچنین از برگزاری پنجمین طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی گزارشی مخابره کرده است. این نشست با حضور حجت‌الاسلام «احمد واعظی» رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، «سورنا ستاری» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از اساتید،‌ نخبگان و دانشجویان علوم اسلامی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.
از دیگر خبرهای مهم امروز تسنیم می‌توان به ابلاغ مصوبه «الحاق شرایط عمومی و صلاحیت‌های فردی حافظان قرآن کریم» توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد. بر اساس این ابلاغیه برخی شرایط عمومی و صلاحیت‌های فردی حافظان قرآن کریم به این شرح ابلاغ شده است:‌ «تابعیت ایرانی، اعتقاد به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام نورانی آن، اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه، قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی،‌ رعایت اخلاق اسلامی و شئون اهل قرآن در گفتار، رفتار، پوشش و آرایش ظاهری،‌ عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر، اعتیاد به مواد مخدر و مفاسد اخلاقی و مالی، عدم وابستگی و طرفداری از احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های غیرقانونی و منحرف».
««پرونده ما و دیگری» باید ضمن حفظ هویت خویش، تفاوت‌ها را پذیرفت»، «توصیف ماه ذی‌الحجه در کلامی از رهبر انقلاب»، «جهان بین: لزوم تبعیت از قانون به معنای معصوم دانستنش نیست/ صابری: مقوّم اصلی قانون، اراده فرد است» و «جمشیدی: علوم انسانی اسلامی شامل وصف ایدئولوژیک نیست/ شهرستانی: علوم انسانی اسلامی در وسط میدان تحولات تاریخی-تمدنی محقق می‌شود» از دیگر عناوین خبری خبرگزاری تسنیم در روز 14 مردادماه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در خبری از اعلام آمادگی شبکه قرآن برای پوشش پیاده روی اربعین خبر داده است. مدیر شبکه قرآن و معارف سیما این خبر را در دیدار با رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرده است.
ایسنا در خبر دیگری از افتتاح خانه-موزه فارابی، اندیشمند و فیلسوف بزگ ایرانی، با همکاری دو کشور قزاقستان و ترکیه، در شهر استانبول خبر داده است. این خانه-موزه که در مرکز شهر توریستی استانبول واقع شده است، دارای چند بخش است که هر کدام اطلاعات منحصر به فردی درباره مراحل مختلف زندگی و کار ابونصر محمد بن محمد فارابی اندیشمند بزرگ جهان اسلام رائه می‌دهند که به عنوان معلم دوم بشریت (پس از ارسطو، معلم اول) شناخته می‌شود.
این خبرگزاری همچنین گفت‌وگویی پیرامون فلسفه وجودی امامت با حجت‌الاسلام والمسلمین «بهرام دلیر» کارشناس فقه و اصول خارج انجام داده است و در خبر دیگری به موضوع انتقال موزه حرم حضرت معصومه(س) به ساختمان جدید اشاره کرده است.
انتشار صحبت‌های آیت‌الله «سیدمحمد سعیدی» تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) که امروز در دیدار اعضای ستاد کمک‌های مردمی استان قم به سیل‌زدگان صورت گرفته است،‌از دیگر مطالب خبری خبرگزاری دانشجویان ایران در روز 14 مردادماه است. آیت‌الله سعیدی در این دیدار با اشاره به اینکه کمک به سیل‌زدگان و مشارکت در ساخت منازل جدید برای آن‌ها ذخیره‌ای برای دنیا و آخرت ماست، اظهار کرده است: «اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از انگیزه‌های اصلی مهم برای انجام این امر خیر است که در راستای تحقق دستورهای شرع مقدس نیز مطرح می‌شود».
ایسنا همچنین از برگزاری دومین دوره جشنواره ملی مهدویت به همت جهاد دانشگاهی استان قم خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر امده است، در آینده نزدیک پوستر و فراخوان آثار و بخش‎های جشنواره در بخش‎های علمی، ادبی، فرهنگی وهنری و کتابخوانی اعلام می‏‌شود؛ همچنین علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‎توانند با مراجع به سایت جشنواره به نشانی www.http://mahdaviatfest.ir در جریان چگونگی ثبت‌نام و ارسال آثار و همچنین برنامه‎های فرهنگی جشنواره قرار گیرند».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف از ابلاغ مصوبه الحاق شرایط عمومی و صلاحیت‌های فردی حافظان قرآن کریم به ذیل جدول ماده ۳ مصوبه ضوابط ارزیابی حافظان قرآن کریم توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده و در ادامه به رونمایی از دو نرم‌افزار مسجدیاب همزمان با روز جهانی مسجد در روز 31 مردادماه اشاره کرده است.
ایرنا در خبر دیگری از برگزار شدن هفتمین همایش معرفی طرح آموزشی قرآنی «بصائر» با قرائت پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی و حضور مدیرکل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان در این طرح خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است؛ هفتمین همایش معرفی طرح آموزشی بصائر،‌ روز سه‌شنبه پانزدهم مرداد از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سالن اجتماعات مسجد ولی‌عصر (ع) میدان ولی‌عصر تهران برگزار می‌شود.
این خبرگزاری همچنین در گزارشی که با تیتر «حجه‌الوداع و سیادت رسولان عشق در آسمان حجاز» بر روی خروجی قرار گرفته است، به آیین حج در سال دهم هجرت و اتفاقات آن سال‌ها پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز با انتشار دو مطلب خبری تا زمان تنظیم این گزارش به روزرسانی شده که یکی از آن‌ها به حدیثی از امام محمدباقر (ع) درباره ویژگی‌ و صلابت مؤمن اختصاص یافته است.
دیگر مطلب خبری امروز باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی یکی از احکام شرعی پرداخته و به این سوال که « آیا باید نیت نماز مستحب و واجب را در ذهن و بر زبان آورد؟» پاسخ داده است.
خبرگزاری مهر نیز در صفحه قرآن و متون دینی به موضوع ابلاغ صوبه «الحاق شرایط عمومی و صلاحیت‌های فردی حافظان قرآن کریم به ذیل جدول ماده ۳ مصوبه ضوابط ارزیابی حافظان قرآن کریم » پرداخته است.
خبر دیگر این خبرگزاری به فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی- تخصصی مطالعات سبک شناختی قرآن کریم اختصاص یافته است. از جمله محورهای این جشنواره می‌توان به «بررسی سبک شناختی سور قرآن کریم، بررسی سبک شناختی ترجمه های مختلف قرآن کریم، بررسی سبک موسیقیایی بیرونی و درونی و تناسب آن با محتوای آیات و سور قرآنی و ... اشاره کرد.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران تنها مطلب خبری منتشر شده در صفحه دین را به برگزاری نشستی پیرامون کتاب «بازخوانی شریعت» با حضور نویسنده این کتاب اختصاص داده است. این برنامه روز 16 مردادماه از ساعت 17 تا 19 در محل جمعیت زنان مسلمان نواندیش به نشانی تهران، میدان توحید، خیابان نصرت غربی، پلاک 56، واحد 2 برگزار می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان آزاد است.
میزان
خبرگزاری میزان نیز تنها خبر منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به معرفی اعمال ماه ذی‌الحجه اختصاص داده است.

انتهای پیام 

captcha